• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påverkar stölder dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Exakt, mindre återförsäljarna säljer andra mindre dyra märken också. Jag skulle inte vara så orolig att lämna en butik med en liten Rolex påse.

Då skulle jag vara mer orolig om man frekvent gästade caféer, restauranger eller andra platser där man riskerar att bli kartlagd. Att någon noterar vad man har för klocka på armen regelbundet. De flesta människor lever rätt inrutade liv så det är inte svårt att notera vilka tidpunkter folk rör på sig och var.

På resande fot är man ett tilltänkt offer. Likt ett rovdjur ser de att man inte har samma koll, kanske visar mer osäkerhet etc. Minsta tecken på svaghet så åker man på det.

Läste om rånet på Martin. Det måste ha varit extremt förnedrade att någon tränger sig in i ens hem. Det är ju baksidan av kändisskap, att ha en exklusiv livsstil som syns. Dessa människor livnär ju sig på att synas i olika sammanhang. Den största lyxen egentligen är ju att vara helt okänd och leva inkognito. Det är lite sent påtänkt när man väl har gett sig in på ett spår där man visar upp sina liv som många gör.

Sedan är det ju svårt att skydda sig helt. Alla lever ju i ett socialt sammanhang där vänner och bekanta pratar om varandra och vid något skede kanske fel personer lyssnar uppmärksamt.

Några snabba sök på sociala medier ser de att folk sitter på andra sidan jorden på en sandstrand. Fritt fram att göra hembesök i lugn och ro. Inget larm i världen räddar en där. Tar någon reg numret på bilen på långtidsparkeringen på flygplatsen när man precis parkerat och rullar iväg med väskorna vet de ju att det är fritt fram en vecka framåt. Bara smida planerna.

Man kan inte skydda sig helt. Men man bör vara mer försiktig än vad många är idag. Det är extremt förnedrande att komma in i ett hem där någon vält och letat igenom allt.

Vi har/hade klocksnackare som varit extremt restriktiva med sociala medier och även varit synnerligen försiktiga även är men som trots det råkat ut för precis samma sak som MB för att de lyckats bli kartlagda.
Sinnesjukt att behöva anpassa sig efter fallerande rättssäkerhet men det är den krassa verkligheten…

Vi har/hade klocksnackare som varit extremt restriktiva med sociala medier och även varit synnerligen försiktiga även är men som trots det råkat ut för precis samma sak som MB för att de lyckats bli kartlagda.
Sinnesjukt att behöva anpassa sig efter fallerande rättssäkerhet men det är den krassa verkligheten…

Jag tror det är svårt att hålla sig helt inkognito om man samlar på exklusiva klockor, konst, bilar etc. Även om man håller en låg profil så finns det många som har koll. Folk snackar helt enkelt. Berättar för alla som lyssnar vad den ena och den andra har och inte har. De har inte minsta tanke på att fel människor kan lyssna. De har inte någon tanke på att de kan sätta andra i fara. Sätt dig på ett café och lyssna vad folk pratar om. Det är mest skvaller. Oftast rör det inte sig om förstahandsuppgifter ens utan att de har hört talas om någon som något unikt i sin ägo. Det behöver inte ens vara sant. Men det tar såklart folk reda på som är tillräckligt nyfikna av sig.

Sist men inte minst ligger det en viss sanning i att tillfället gör tjuven. Ser människor med den läggningen ett tillfälle tar de det utan att tänka. Väntar de går tillfället förbi. Kanske får de inte fler chanser.

Det kan nog räcka att du går elegant klädd och hoppar in i din bil på väg till jobbet en morgon. Kanske en fin bil och bra adress. Allt är över på 10 minuter. De vet precis vad de ska riva ut för lådor och skåp. Uppfinningsrikedomen är inte outtömlig var gemene person gömmer sina värdesaker.

Stölder och rån har tyvärr fått mig att tappa intresset helt för klockor. Har endast en billig seiko och en applewatch numera. Som tur är finns det många andra intressen att ägna sig åt

Stölder och rån har tyvärr fått mig att tappa intresset helt för klockor. Har endast en billig seiko och en applewatch numera. Som tur är finns det många andra intressen att ägna sig åt

Detta är så fruktansvärt tråkigt, känner dock lite samma själv. Har inte tappat intresset för klockor men för att bära dom.

Har så gott som helt tappat intresset (sålt av mycket) och stölder/rån är om inte hela anledningen iaf en starkt bidragande faktor. Reflekterar medvetet om vad jag har på mig relaterat till var jag är, vilken tid på dygnet det är etc. (bor i Stockholm)

Nu är jag inte den som nånsin haft de flashigaste klockorna och är inte heller riktigt ute i svängen och exponerar dem (hej medelålder!) men klart att den upplevda brottsligheten påverkar. Har t.ex. låtit bli att skaffa en eller annan lite roligare bil jag varit sugen på av detta skäl.

"Gängledare gripen i stora insatsen – klockrån stoppat"

Polisen verkar ha haft span och följt efter dessa DHL-klädda herrar med ett flertal omålade bilar. Bra jobbat Polisen.
6BFD6AB8-EA71-4D05-977C-DF2CCCDD7349.jpeg

"Gängledare gripen i stora insatsen – klockrån stoppat"

Polisen verkar ha haft span och följt efter dessa DHL-klädda herrar med ett flertal omålade bilar. Bra jobbat Polisen.
6BFD6AB8-EA71-4D05-977C-DF2CCCDD7349.jpeg

Väldigt utstuderat utfört rån om de hade lyckats hela vägen. Skönt ett det stoppades i tid innan de hann skrida till verket mot offret som var en privatperson enligt artikeln.

Bor i krokarna och har sålt varenda klocka av värde, installerat ny gallergrind, nytt lås och sätter upp kamera med inbyggt hemlarm för att skydda familjen. Vad i helvete är det som händer i vårt land? Till slut spelar det ju ingen roll om man ens har klockor hemma för tror de här jävla kräken att de kan hämta något så kan det ju sluta illa.

Har inga dyra klockor längre. Senaste 2 åren har jag blivit drabbad av 3 bilinbrott och 1 stulen bil som aldrig återfunnits. Inga dyra bilar heller, dessutom skett på 3 olika orter. Aldrig varit orolig förr, men någonting har förändrats, eller så har jag levt hela mitt liv med en otrolig tur.
Får känna mig nöjd om det stannar vid att bilen blir drabbad.

Så ja, att jag blivit drabbad av stölder i kombination att folk blir rånade på sina klockor gör att jag inte längre kommer äga några dyrare ur.

Bor i krokarna och har sålt varenda klocka av värde, installerat ny gallergrind, nytt lås och sätter upp kamera med inbyggt hemlarm för att skydda familjen. Vad i helvete är det som händer i vårt land? Till slut spelar det ju ingen roll om man ens har klockor hemma för tror de här jävla kräken att de kan hämta något så kan det ju sluta illa.

Får bara försöka hålla låg profil. Posta inget viktigt på sociala medier om du måste använda dem. Försök undvika att folk kan identifiera dig via forum/Instagram/bla bla. Kör tråkiga bilar. Visa inte upp nåt som tyder på att du "har pengar". Får någon för sig att börja gräva i ditt liv kan de alltid hitta information, så det är bäst att försöka undvika att ens hamna i den sitsen genom att vara allmänt grå och anonym.

Jag har under detta år blivit utsatt för två rånförsök, andra gången var mitt på ljusan dag, de drar sig inte för nåt längre.

dessa gånger gick det bra, man kommer långt med en välriktad pungspark.
Vad var det i för sammanhang? (Om du vill berätta). Varför tror du att dom valde just dig? Nedsjunken i mobilen på tunnelbanan? hörlurar på?

Vad var det i för sammanhang? (Om du vill berätta). Varför tror du att dom valde just dig? Nedsjunken i mobilen på tunnelbanan? hörlurar på?
Sjukt nog på väg hem från jobbet, juni månad och solen sken med folk runtomkring.

Antagligen såg de klockan och de krävde klocka, mobil och kort med tillhörande koder.
Jag blev så förbannad att jag gick till attack direkt vilket funkade.

Känns som vad som helst kan hända när som helst oavsett vem du är och vad du äger - https://sverigesradio.se/artikel/eksjomordet-nu-atalas-ung-man-for-mord-pa-56-aringen

Skittråkigt med utvecklingen som sker. Har begränsat mig till klockor på den lägre prisskalan enbart pga. att jag inte skulle vara bekväm med att bära något av högre värde vardagligen. Ganska nöjd ändå. Men trist att det ska behöva vara så.

Senast ändrad:
Blev rånad och nedslagen förra året. Blev av med en Seamaster, plånbok och mobil. Inte påverkat mig nämnvärt - även innan händelsen undvek jag att ha dyrare klockor på kvällstid/ i krogmiljö men den här gången var det oplanerat så hann inte hem och byta.

Men är inte räddare för att gå ute eller har ändrat mina vanor, även om jag så klart tycker det är sjukt att man inte kan gå säker med vad som helst på armen så kan jag inte ändra verkligheten. Då får jag väl byta land isf. Jag är ganska övertygad om att det aldrig hade hänt om jag inte hade haft klockan på mig dock.

Senast ändrad:
Blev rånad och nedslagen förra året. Blev av med en Seamaster, plånbok och mobil. Inte påverkat mig nämnvärt - även innan händelsen undvek jag att ha dyrare klockor på kvällstid/ i krogmiljö men den här gången var det oplanerat så hann inte hem och byta.

Men är inte räddare för att gå ute eller har ändrat mina vanor, även om jag så klart tycker det är sjukt att man inte kan gå säker med vad som helst på armen så kan jag inte ändra verkligheten. Då får jag väl byta land isf. Jag är ganska övertygad om att det aldrig hade hänt om jag inte hade hade klockan på mig dock.
Nu är Seamaster ett väldigt brett begrepp. De finns ju i stål från 50-talet och de finns i helguld nya. Skulle du säga att din var en statussymbol? Du behöver inte svara. Jag undrar bara vad som triggar en rånare.

Nu är Seamaster ett väldigt brett begrepp. De finns ju i stål från 50-talet och de finns i helguld nya. Skulle du säga att din var en statussymbol? Du behöver inte svara. Jag undrar bara vad som triggar en rånare.

Nånstans mittemellan, en Bond Quartz i stål från 90-talet. Hade definitivt gått hem och bytt om jag hunnit, men det är inte på långa vägar den dyraste i samlingen. Tråkigaste är att det var första klockan jag köpte, för 15 år sedan.

Nånstans mittemellan, en Bond Quartz i stål från 90-talet. Hade definitivt gått hem och bytt om jag hunnit, men det är inte på långa vägar den dyraste i samlingen. Tråkigaste är att det var första klockan jag köpte, för 15 år sedan.
Tack, det låter mer som en entusiastklocka än något du köpt för att blinga med. Skönt att du klarade dig med psyket i behåll.

Snarare färre eftersom man tydligen lär sig alla hyss där. Vi behöver mer vänlighet, snälla ord och fler blickar som visar att de ser ett människovärde, var vi än befinner oss.
Låter som att du lever i en utopi. Vägen dit är lång. Är man väl i skiten och är ute efter att råna folk på klockor skiter man i snälla blickar, ses snarare naivt och som ett lätt byte. Förebyggande arbete däremot är sjukt viktigt. Tror också avhopparverksamheter kommer spela en större roll också. Det är ju något som man inte läser allt för mycket om, men verkar som det är allt fler som söker sig dit.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp