• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påverkar stölder dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har bitvis varit lite nojig över att lämna klockor i hemmet när jag åkt bort. Men nu har jag äntligen skaffat ett rejält kassaskåp, väger lätt +200kg. Fick använda kranarmen på en lastmaskin för att få ned det i källaren. Helt omöjligt att bära då skåpet är otroligt tungt för storleken, väggarna är nästan 10cm tjocka. Nu ska det bara bultas fast också, är väl lite overkill men det är nog lika bra när man ändå är igång.
Nu kan man sova gott när man är borta.

Sett inbrott med hydrauliska verktyg där både dörr och kassaskåp blivit uppbända. Men visst, klart att din gemene tjackis inte kan klippa skåpet. Proffsen däremot ...

Det är ju en extremt bra idé.

Givetvis ska man egentligen inte anpassa sig till brottslingarna, och det är svårt att veta vad man ska tycka. Däremot bör man ju fundera på ordentligt om det är rimligt att springa runt med (t.ex) 6-siffrigt belopp på handleden? Det är lätt att bli fartblind när man t.ex spenderar mycket tid på Klocksnack.
Allt kostar sexsiffrig nu mera!

Det har hänt igen. Instagram kombinerat med vapen.

Känns som man hör om detta ganska ofta. Nu råkar det vara en ”kändis” och då blir det mer uppståndelse. Ja och när mäklare blir rånade med machete i Västerås då.

Men om man nu ska svara på trådens ursprungliga syfte så är svaret ja. Mitt intresse för klockor har falnat rejält pga detta. Skulle inte ha 3-400k på armen (om jag hade haft såna pengar) - risken är alldeles för stor att en påverkad 16 åring med vapen skulle vilja ta den. Våldet finns dessutom precis överallt nu, varenda småstad tycks drabbad.

Känns som man hör om detta ganska ofta. Nu råkar det vara en ”kändis” och då blir det mer uppståndelse. Ja och när mäklare blir rånade med machete i Västerås då.

Men om man nu ska svara på trådens ursprungliga syfte så är svaret ja. Mitt intresse för klockor har falnat rejält pga detta. Skulle inte ha 3-400k på armen (om jag hade haft såna pengar) - risken är alldeles för stor att en påverkad 16 åring med vapen skulle vilja ta den. Våldet finns dessutom precis överallt nu, varenda småstad tycks drabbad.
Jupp, håller med. Bedrövligt, men jag skulle aldrig gå runt m en klocka i den prisklassen oavsett hur mkt pengar jag hade över. Tyvärr är det väl som du säger att det finns alldeles för mkt småungar helt utan konsekvenstänkt som inte tvekar att använda båda kniv och pistol för att spela tuffa.

Mest exponerade TV mannen i Sverige med många coola dyra klockor i sändning.... undrar när han blir rånad. Väljer medvetet att inte nämna hans namn...

Hur gör ni vid klockköp i butik? Skyltar ni med att man har handlat ex Rolex, Cartier, Omega eller vad det nu kan vara och går glatt ut med varumärkespåsen på stan eller tar man med en annan påse/väska som döljer den ursprungliga? Som rånare hade det väl annars varit ett utmärkt läge hänga utanför urmakare och klippa någon som precis köpt en klocka och har cert och allt på sig?
Tråkigt att ens behöva tänka i de banorna såklart men frågan blev lite aktuell för egen del då jag lutar åt att ev. köpa nytt i butik.

Hur gör ni vid klockköp i butik? Skyltar ni med att man har handlat ex Rolex, Cartier, Omega eller vad det nu kan vara och går glatt ut med varumärkespåsen på stan eller tar man med en annan påse/väska som döljer den ursprungliga? Som rånare hade det väl annars varit ett utmärkt läge hänga utanför urmakare och klippa någon som precis köpt en klocka och har cert och allt på sig?
Tråkigt att ens behöva tänka i de banorna såklart men frågan blev lite aktuell för egen del då jag lutar åt att ev. köpa nytt i butik.
Använder alltid en neutral påse

Nu kan jag inte använda min klocka när jag jobbar av praktiska skäl. Dock blivit mer sällan jag har min klocka på fritiden av den enkla anledningen att jag inte vill bli utsatt för något. Helt beroende vart jag rör mig, vilken tidpunkt och situationen i området som avgör. Tråkigt men tyvärr en del av vardagens alla riskanalyser som görs.

Jag tänker på risken när jag befinner mig i olika sammanhang. Har inget dyrt längre men om jag var kändis och hade en Daytona i guld på armen skulle jag inte flasha den på Instagram direkt. Det är högrisk i mina ögon. Att vara på ett bröllop i goda vänners lag med en fin klocka är en helt annan sak.

Cartier gör en smart sak, man får sin röda Cartierpåse i en vit, större omärkt påse.

Det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt att värja sig och färg eller form på påsen spelar nog ingen större roll. Det är klart att det finns en risk att bli rånad om man springer omkring på stan med en påse från Nymans eller Rob E. men den största risken är den du redan nämner, att någon håller span utanför butiken och sedan förföljer dig tills det är bättre läge att överfalla och råna dig.

Det finns en allmänt utbredd missuppfattning om att stöld- och rånligor är inkompetenta ligister i stil med inbrottstjuvarna från ensam hemma som agerar på ren impuls när de i själva verket oftast är väldigt slipade, effektiva och väl förberedda så om du väl blivit utvald som offer så finns det nog väldigt lite du kan göra för att påverka det.

Om man nu köper något väldigt exklusivt i butik så är väl det enda tipset jag kan komma på att man bär klockan på handleden och ber att få box och tillbehör hemskickade om AD nu bistår med den möjligheten för att slippa signalera att man har varit inne och handlat något men det är samma sak där, det räcker med att de har någon som håller utkik utanför så vet de precis vem som provat vilka klockor osv.

Det kan till och med vara så att de bara vill veta var du bor eller jobbar för att sedan kartlägga dig och slå till vid ett tillfälle då du minst anar det och att själva inköpstillfället inte utgör någon rånrisk i sig och att de kanske är ute efter mer än bara just den enskilda klockan.

Tragiskt att det ska behöva vara så men det är tyvärr så verkligheten ser ut. 🤷‍♂️

Edit: Det enda realistiska tipset är att man helt enkelt handlar på distans/C24 och hämtar ut alt. får hemlevererat ett anonymt paket men det förebygger ju inte risken för att sedermera bli rånad.

Senast ändrad:
Det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt att värja sig och färg eller form på påsen spelar nog ingen större roll. Det är klart att det finns en risk att bli rånad om man springer omkring på stan med en påse från Nymans eller Rob E. men den största risken är den du redan nämner, att någon håller span utanför butiken och sedan förföljer dig tills det är bättre läge att överfalla och råna dig.

Det finns en allmänt utbredd missuppfattning om att stöld- och rånligor är inkompetenta ligister i stil med inbrottstjuvarna från ensam hemma som agerar på ren impuls när de i själva verket oftast är väldigt slipade, effektiva och väl förberedda så om du väl blivit utvald som offer så finns det nog väldigt lite du kan göra för att påverka det.

Om man nu köper något väldigt exklusivt i butik så är väl det enda tipset jag kan komma på att man bär klockan på handleden och ber att få box och tillbehör hemskickade om AD nu bistår med den möjligheten för att slippa signalera att man har varit inne och handlat något men det är samma sak där, det räcker med att de har någon som håller utkik utanför så vet de precis vem som provat vilka klockor osv.

Det kan till och med vara så att de bara vill veta var du bor eller jobbar för att sedan kartlägga dig och slå till vid ett tillfälle då du minst anar det och att själva inköpstillfället inte utgör någon rånrisk i sig och att de kanske är ute efter mer än bara just den enskilda klockan.

Tragiskt att det ska behöva vara så men det är tyvärr så verkligheten ser ut. 🤷‍♂️

Edit: Det enda realistiska tipset är att man helt enkelt handlar på distans/C24 och hämtar ut alt. får hemlevererat ett anonymt paket men det förebygger ju inte risken för att sedermera bli rånad.
Jag kör klockan på armen, certet i fickan och lådan i en anonym påse.

Gråter inga floder om någon rycker påsen och åker iväg i en Voi 😬

Senast ändrad:
Såg att jag redan skrivit i tråden 2020.

Tror risken att bli rånad efter att ha lämnat en exklusiv klockaffär eller juvelerare är rätt liten. De allra flesta går ju in och bara tittar utan att köpa något. Tror rånarna vill ha något mer konkret än så. Inte ens en påse från butiken tror jag är tillräckligt. Man får ju en påse med en katalog i om man frågar. Snacka om att gå på en nit som rånare.

Exponering vid fel tillfällen ökar riskerna. T ex restauranger, nattklubbar, offentliga transportmedel i mer eller mindre berusat tillstånd. Vet många i periferin som har blivit av med sina klockor under småtimmarna där de har varit för berusade för att ens märka att någon plockat av klockan på dem. Väldigt genant för dem när de inser det dagen efter när de vaknar.

Förstår personligen inte hur folk kan lägga ut sin exklusiva livsstil hemma och under resor på sociala medier i tid och otid där man skymtar marknadens mest hajpade klockmärken och modeller. Man gör det dessutom i realtid.

De har inte något säkerhetstänk i huvudtaget till skillnad från familjer som sitter på verkliga förmögenheter sedan länge. De vet sedan bröstmjölken att de ska hålla låg profil utåt sett.

Kolla hur medeltida städer är uppbyggda. Ganska enkla yttre, med storslagna innanmäten och innergårdar. Tvärt om mot hur man bygger idag med stora glasfasader med full insyn och exponering.

Man ska nog inte bli allt för förvånad att någon ber om klockan eller pengar i något skede om man exponerar sina liv som många gör idag.

Använder alltid en neutral påse

Cartier gör en smart sak, man får sin röda Cartierpåse i en vit, större omärkt påse.

Tack för svaren. Senaste jag köpte något dyrare hade jag en väska med mig för att inte skylta med mitt köp, men det blir också ganska uppenbart om någon skulle stå utanför och spana. Stora butiksfönster vid kassan avslöjar tillräckligt...

Det kan mycket väl vara så som nämns ovan @HSK , att man bara spanar utanför en exklusiv butik och hoppas på större jackpot när de väl identifierat bostaden. Inget som jag ens tänkt på.

Bra tips att höra om box och tillbehör kan skickas hem av AD. Det blir ändå lite mer diskret. När klockan väl är på handleden är det enklare att välja grad av exponering.

Tror risken att bli rånad efter att ha lämnat en exklusiv klockaffär eller juvelerare är rätt liten. De allra flesta går ju in och bara tittar utan att köpa något. Tror rånarna vill ha något mer konkret än så. Inte ens en påse från butiken tror jag är tillräckligt. Man får ju en påse med en katalog i om man frågar. Snacka om att gå på en nit som rånare.

Exponering vid fel tillfällen ökar riskerna. T ex restauranger, nattklubbar, offentliga transportmedel i mer eller mindre berusat tillstånd. Vet många i periferin som har blivit av med sina klockor under småtimmarna där de har varit för berusade för att ens märka att någon plockat av klockan på dem. Väldigt genant för dem när de inser det dagen efter när de vaknar.

Förstår personligen inte hur folk kan lägga ut sin exklusiva livsstil hemma och under resor på sociala medier i tid och otid där man skymtar marknadens mest hajpade klockmärken och modeller. Man gör det dessutom i realtid.

De har inte något säkerhetstänk i huvudtaget till skillnad från familjer som sitter på verkliga förmögenheter sedan länge. De vet sedan bröstmjölken att de ska hålla låg profil utåt sett.

Kolla hur medeltida städer är uppbyggda. Ganska enkla yttre, med storslagna innanmäten och innergårdar. Tvärt om mot hur man bygger idag med stora glasfasader med full insyn och exponering.

Man ska nog inte bli allt för förvånad att någon ber om klockan eller pengar i något skede om man exponerar sina liv som många gör idag.
Gör man en sammanställning över de vanligaste sätten KS medlemmar har förlorat sina klockor de åren jag har varit medlem så får man följande info:

Det har varit sent + man har varit berusad

Sent + berusad + kramats med främlingar

Sent + berusad + spelat låtsas fotboll med främlingar

Ger ifrån sig klockan vid försäljning innan pengarna är på kontot

Och en av de största KS klassikerna:
Låste in den på gymmet 🙃

Jag sålde mina lite dyrare klockor och köpte en gammal lågstatusfastighet istället. Klart man är i riskzon om man flashar med något som går att omsätta till kontanter på 15 minuter. Det finns gott om roliga klockor som saknar status och därmed också risk för rån/stöld. Samtidigt finns det gott om klockor som är både dyra och fina men saknar status och förståelse i kriminella kretsar. Folk börjar bli medvetna så det finns nog färre klockor att stjäla då de flesta håller sig borta från fel miljöer och nyttjar bankfack.

Senast ändrad:
När jag hoppade ur taxi för någon vecka sedan i Sthlm city kom det fram en man och la handen runt min handled direkt när jag hoppa ur. Klockan var dold under jackärmen men gissar att han bara chansa. Märkte dock vad han försökte. Så klarade mig.

Folk som inte hört talas om Stealth Wealth, helt enkelt.

När jag köpte förra veckan så packades allt först i en fin påse och den sattes sedan ned i en stor anonym brun papperspåse innan jag lämnade butiken. Enkelt och smidigt, men klart att den uppmärksamme skulle se att jag kom ut med en påse mer än jag gick in med. Sen var det ju lite spontant inköp och ingen superdyr klocka så jag tänkte inte allt för mycket på det.

Gör man en sammanställning över de vanligaste sätten KS medlemmar har förlorat sina klockor de åren jag har varit medlem så får man följande info:

Det har varit sent + man har varit berusad

Sent + berusad + kramats med främlingar

Sent + berusad + spelat låtsas fotboll med främlingar

Ger ifrån sig klockan vid försäljning innan pengarna är på kontot

Och en av de största KS klassikerna:
Låste in den på gymmet 🙃

Berusning och bristande omdöme ligger nog bakom det mesta där folk blir berövade på sina ägodelar bland folk.

Godtrohet också. Att man tror det är säkert att lägga klockan i låsta skåpet på gymmet, i handskfacket i bilen, dold ficka i jackan, i skorna på stranden eller i säkerhetsskåpet på ett hotellet etc.

Folk som inte hört talas om Stealth Wealth, helt enkelt.

Ligger inte riktigt i tiden, men det kommer säkert tillbaka.

Det kan mycket väl vara så som nämns ovan @HSK , att man bara spanar utanför en exklusiv butik och hoppas på större jackpot när de väl identifierat bostaden. Inget som jag ens tänkt på.
Tjuvarna kan vara rätt kreativa och välorganiserade. En sak som verkar bli mer vanlig senaste tiden är att de sätter nån vid en populär fågelskådarplats som noterar reg skyltar på bilar som folk lastar in dyr utrustning i, sen kommer de och hälsar på när du inte är hemma och snor din tubkikare värd 100 papp.

Sen gällande "stealth wealth" är det väl en sak att man inte flashar dyra varor; man kan väl ändå inte undvika att nån t.ex. kollar upp inkomstdeklarationer och noterar vilka som har stora schablonintäkter och därmed gott om pengar i t.ex. ISK... lite svårt att dölja saker här i Sverige pga offentlighetsprincipen.

Det kanske har tagits upp tidigare i tråden men personligen tycker jag det är galet att t ex adresser är offentliga uppgifter I Sverige. Varför? Varför ska andra privatpersoner kunna se vart jag bor, äger och kör för bil? Ser INGET positivt med detta, framförallt inte i dagens Sverige och säkerligen har personerna som rånade Martin Bj*rk gjort detta...

Även stora AD har ju märken som Tissot, Certina, Longines mfl. För att inte tala om smycken. Kan lika gärna vara en reparation av något klocka/urverk/smycke eller dylikt också. Inte var och varannan person som knatar ut med en klocka för en halv miljon direkt. Är man orolig kan man packa ner sakerna i en väska eller något. Skulle detta vara ett problem hade vi nog hört mer om det.

Förutom fyllesvängen så begås dessa brott med en stor grad av planering. Inte mycket slump alls och rånarna vet vad de är ute efter helt enkelt. Ofta i anslutning kring hemmet. Beloppen är oftast betydande mellan 100k-1000k.

I Martins fall är ju det troliga att han är totalt kartlagd på social media och man helt enkelt visste allt som var utav intresse för detta rån. Dessa home invasion är rätt skrämmande dock för det lär bli vanligare.

Även stora AD har ju märken som Tissot, Certina, Longines mfl. För att inte tala om smycken. Kan lika gärna vara en reparation av något klocka/urverk/smycke eller dylikt också. Inte var och varannan person som knatar ut med en klocka för en halv miljon direkt. Är man orolig kan man packa ner sakerna i en väska eller något. Skulle detta vara ett problem hade vi nog hört mer om det.

Förutom fyllesvängen så begås dessa brott med en stor grad av planering. Inte mycket slump alls och rånarna vet vad de är ute efter helt enkelt. Ofta i anslutning kring hemmet. Beloppen är oftast betydande mellan 100k-1000k.

I Martins fall är ju det troliga att han är totalt kartlagd på social media och man helt enkelt visste allt som var utav intresse för detta rån. Dessa home invasion är rätt skrämmande dock för det lär bli vanligare.

Exakt, mindre återförsäljarna säljer andra mindre dyra märken också. Jag skulle inte vara så orolig att lämna en butik med en liten Rolex påse.

Då skulle jag vara mer orolig om man frekvent gästade caféer, restauranger eller andra platser där man riskerar att bli kartlagd. Att någon noterar vad man har för klocka på armen regelbundet. De flesta människor lever rätt inrutade liv så det är inte svårt att notera vilka tidpunkter folk rör på sig och var.

På resande fot är man ett tilltänkt offer. Likt ett rovdjur ser de att man inte har samma koll, kanske visar mer osäkerhet etc. Minsta tecken på svaghet så åker man på det.

Läste om rånet på Martin. Det måste ha varit extremt förnedrade att någon tränger sig in i ens hem. Det är ju baksidan av kändisskap, att ha en exklusiv livsstil som syns. Dessa människor livnär ju sig på att synas i olika sammanhang. Den största lyxen egentligen är ju att vara helt okänd och leva inkognito. Det är lite sent påtänkt när man väl har gett sig in på ett spår där man visar upp sina liv som många gör.

Sedan är det ju svårt att skydda sig helt. Alla lever ju i ett socialt sammanhang där vänner och bekanta pratar om varandra och vid något skede kanske fel personer lyssnar uppmärksamt.

Några snabba sök på sociala medier ser de att folk sitter på andra sidan jorden på en sandstrand. Fritt fram att göra hembesök i lugn och ro. Inget larm i världen räddar en där. Tar någon reg numret på bilen på långtidsparkeringen på flygplatsen när man precis parkerat och rullar iväg med väskorna vet de ju att det är fritt fram en vecka framåt. Bara smida planerna.

Man kan inte skydda sig helt. Men man bör vara mer försiktig än vad många är idag. Det är extremt förnedrande att komma in i ett hem där någon vält och letat igenom allt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp