• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påverkar stölder dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och jag står fast vid att om som du själv säger, vill tala statistik, så brister ditt resonemang rent statistiskt.
Att det sker fler klockrån än bilolyckor?

B6D106FE-924A-4319-A194-E91739ACEBB3.png

De som politiskt använder begreppet saft och bulle-begreppet brukar använda det för att håna de positiva krafter som arbetar ideellt för att bygga upp föreningar och idrott för barn och ungdomar. Det finns mycket man kan göra för att barn ska känna sig trygga där de bor, därför är de här delarna av civilsamhället väldigt viktiga. De arbetar förebyggande då de skapar en meningsfull fritid för många. På så sätt blir deras normer och mer positiva syn på livet en motkraft till de kriminellas destruktiva världsbild.De bygger upp människor som det sannolikt kommer att gå bra för och som kommer att bidra på ett positivt sätt till vår gemensamma samhällsutveckling. De är i majoritet i alla områden med sociala problem och stödja därför ibland av statliga medel. Bra polisiära insatser är också viktigt mot de kriminella som är i klar minoritet. Viktigt med perspektiven här så man inte tror att man ska vara rädd för alla.
Med risk för att glida ifrån ämnet och reta upp en moderator tror jag att många, mig själv inkluderad, är trött på polisens agerande i många situationer.
Att gå ner på knä inför demonstranter, att stå och tåla mordhot, kränkningar mm utan att göra något är något som undergräver polisens auktoritet.
Det är sällan den enskilde polismannens fel, de får ju lära sig att hantera situationer lågaffektivt så problemet kommer uppifrån och från politikerna.
Jag vill se hårdare tag mot buset och mer befogenheter för polisen.

Jag är inte så säker på att "frikostig invandring/växande ghetton" är problemet. En orsak skulle ju kunna vara att vi är en del av EU och att gränserna är öppna. Vi har exempelvis väldigt mycket problem med stölder av bildelar och i princip allting går att spåra till Baltikum.
Förenta Arab Emiraten har också rätt frikostig invandring. 85% av befolkningen är migranter. Men där finns inte den här typen av kriminalitet.
Jag tror istället att behöver arbeta mer förebyggande samt mer ge mer resurser och bättre förutsättningar för polisen i Sverige. Vi behöver också se igenom och uppdaterade delar av lagstiftningen.
Som antigen är moderna slavar från grannstater eller arbetstagare från länder i väst. Kombinera detta med rejält hårda tag mot kriminalitet och extremt inskränkande av personliga rättigheter så har du ett bra resultat.

Jag vet inte om det finns statistik på det men ett sätt att begå självmord på, är att frontalkrocka med ett annat fordon. I takt med en ökad psykisk ohälsa borde risken för att möta en självmordsbenägen person på vägen.

Snälla, använd inte saft och bulle-retoriken. Den visar bara på att du inte vet något om kraften i ett förebyggande arbete. Sociologin är en viktig kunskap i de här sammanhangen och det finns inget motsatsförhållande mellan förebyggande arbete och kraftfullt polisiärt arbete.
Nu kanske vi inte ska gå allt för djupt in på det här för vi hamnar off topic och det känns inte särskilt relevant att diskutera det här på ett klockforum.

Jag förstår vikten av förebyggande arbete men det är inget som säger att man inte kan använda både förebyggande arbete samt ha en politik som slår hårt mot personer som vill andra illa. Vi har försökt dalta med buset i 20 år nu.. Tycker du det har fungerat? Det kanske är så att vi trots allt behöver fler fritidsgårdar..
Dessutom så handlar väldigt mycket om personligt ansvar, ansvar för individen som begår brottet men även dennes föräldrar som ofta brister i uppfostran.
Någonstans kan inte staten ta allt ansvar.

Det är dessutom närmast komiskt att man ens har den här problematiken i Sverige.

Ett av världens absolut rikaste länder, där alla har boende, mat på bordet, diverse bidrag och försörjningsstöd, gratis skolgång med fritt val av skola med studiebidrag. Det ska inte ens behövas finnas den här typen av kriminalitet här. Oavsett om man växer upp i ett "socioekonomiskt utsatt område" eller om man växer upp i Danderyd så har man i det stora hela rent tekniskt sett likadana möjligheter att göra rätt för sig och bli en ansvarsfull människa som bidrar till ett bra samhälle.

Att det sker fler klockrån än bilolyckor?

B6D106FE-924A-4319-A194-E91739ACEBB3.png
Förstår din poäng men blir fel att se till absoluta tal. Hur stor sannolikheten är beror ju på hur många som kör bil och hur många som har dyrare klockor. Hypotetiskt, säg att det är 200 dödsolyckor i trafiken varje år, men att det är tio gånger fler svenskar som kör bil än som har en dyr klocka. Då är risken/sannolikheten betydligt större att bli utsatt för rån om du befinner dig i gruppen som har dyra klockor, än risken att vara i en bilolycka om man har bil.

Med risk för att glida ifrån ämnet och reta upp en moderator tror jag att många, mig själv inkluderad, är trött på polisens agerande i många situationer.
Att gå ner på knä inför demonstranter, att stå och tåla mordhot, kränkningar mm utan att göra något är något som undergräver polisens auktoritet.
Det är sällan den enskilde polismannens fel, de får ju lära sig att hantera situationer lågaffektivt så problemet kommer uppifrån och från politikerna.
Jag vill se hårdare tag mot buset och mer befogenheter för polisen.
Jag läste om det igår. Att kränka någon är inget brott, inte ens när det används mot en polis, men lagen kanske ändras framgent? Att gå ner på knä ses nog på flera olika sätt. Jag ser det som bra psykologi som nådde sitt syfte. Jag tror också på att lagarna behöver uppdateras. Samtidigt tror jag på att vi behöver arbeta förebyggande och tillvarata de positiva ideella krafter som är i majoritet. De kan påverka samhällsutvecklingen från ett annat håll än vad polisen kan göra. Våld föder våld finns det ett gammalt talesätt som säger så ska polisen få bruka mer våld behövs samtidigt krafters som kan lugna ner läget. Det är en balansgång, lite som Mikael Rickfors skrev, dancing on the edge of danger.

Har för övrigt blivit utsatt för väpnat rån där det var tydligt att klockan var målet. Varit försiktig med min identitet och inte flashat på sociala medier. Rånet var mitt på dagen i Sthlms innerstad, hade inte druckit en droppe. Att tala om att det bara är berusade eller oförsiktiga eller att man ska veva är trams. Rent trams. De här personerna är experter på det de gör, och man gör inte motstånd med en pistol riktad mot sig.
Är nu mer rätt försiktig och tänker mig för kring ev köp och vilka klockor jag kan tänka mig äga. Samlingen är inte alls vad den en gång var och intresset har tyvärr svalnat en del.
Oroväckande tycker jag är att trenden tidigare år varit portar och trappuppgångar men att rånarna nu tagit steget in i hemmet.

Nu kanske vi inte ska gå allt för djupt in på det här för vi hamnar off topic och det känns inte särskilt relevant att diskutera det här på ett klockforum.

Jag förstår vikten av förebyggande arbete men det är inget som säger att man inte kan använda både förebyggande arbete samt ha en politik som slår hårt mot personer som vill andra illa. Vi har försökt dalta med buset i 20 år nu.. Tycker du det har fungerat? Det kanske är så att vi trots allt behöver fler fritidsgårdar..
Dessutom så handlar väldigt mycket om personligt ansvar, ansvar för individen som begår brottet men även dennes föräldrar som ofta brister i uppfostran.
Någonstans kan inte staten ta allt ansvar.

Det är dessutom närmast komiskt att man ens har den här problematiken i Sverige.

Ett av världens absolut rikaste länder, där alla har boende, mat på bordet, diverse bidrag och försörjningsstöd, gratis skolgång med fritt val av skola med studiebidrag. Det ska inte ens behövas finnas den här typen av kriminalitet här. Oavsett om man växer upp i ett "socioekonomiskt utsatt område" eller om man växer upp i Danderyd så har man i det stora hela rent tekniskt sett likadana möjligheter att göra rätt för sig och bli en ansvarsfull människa som bidrar till ett bra samhälle.
Ja, vi kommer of topic. Det är stora frågor som du tar upp. Det mesta ser jag på ett annat sätt men det får kanske fortsätta i ett annat forum :).

Oavsett om man växer upp i ett "socioekonomiskt utsatt område" eller om man växer upp i Danderyd så har man i det stora hela rent tekniskt sett likadana möjligheter att göra rätt för sig och bli en ansvarsfull människa som bidrar till ett bra samhälle.
Skulle inte hålla med om att man har likadana möjligheter om man växer upp i Danderyd versus växa upp i Tensta. Det är otroligt mycket som skiljer och som bidrar till hur personen utvecklas och vilka möjligheter man får. Men det är självklart inget som rättfärdigar kriminalitet på något vis.

Skulle inte hålla med om att man har likadana möjligheter om man växer upp i Danderyd versus växa upp i Tensta. Det är otroligt mycket som skiljer och som bidrar till hur personen utvecklas och vilka möjligheter man får. Men det är självklart inget som rättfärdigar kriminalitet på något vis.
Notera att jag skrev ”tekniskt sett”.
Jag förstår att det inte är så i praktiken.

Förstår din poäng men blir fel att se till absoluta tal. Hur stor sannolikheten är beror ju på hur många som kör bil och hur många som har dyrare klockor. Hypotetiskt, säg att det är 200 dödsolyckor i trafiken varje år, men att det är tio gånger fler svenskar som kör bil än som har en dyr klocka. Då är risken/sannolikheten betydligt större att bli utsatt för rån om du befinner dig i gruppen som har dyra klockor, än risken att vara i en bilolycka om man har bil.
Finns många parametrar, såklart.

Hur ofta kör man, sträckan, typ av bil, hastighet.

Hur ofta använder du klockan, modell, värde, var du bor, offentlig.

Och så vidare...

Har för övrigt blivit utsatt för väpnat rån där det var tydligt att klockan var målet. Varit försiktig med min identitet och inte flashat på sociala medier. Rånet var mitt på dagen i Sthlms innerstad, hade inte druckit en droppe. Att tala om att det bara är berusade eller oförsiktiga eller att man ska veva är trams. Rent trams. De här personerna är experter på det de gör, och man gör inte motstånd med en pistol riktad mot sig.
Är nu mer rätt försiktig och tänker mig för kring ev köp och vilka klockor jag kan tänka mig äga. Samlingen är inte alls vad den en gång var och intresset har tyvärr svalnat en del.
Oroväckande tycker jag är att trenden tidigare år varit portar och trappuppgångar men att rånarna nu tagit steget in i hemmet.
Fy fan!
Har du någon känsla för eller aning om varför de gick på just dig? Hur de kunde veta att du hade en klocka värd att råna för?

.
Ok. Vad har jag ändrat? Det är fortfarande fler än klockrånen?

Jo, men du har nog också avsevärt många fler bilar i trafiken vid en given tidpunkt än totala antalet individer med stöldbegärliga klockor i rörelse eller hemma. Därför kan du ju inte jämföra dessa två företeelser rakt av.
Och som sagt, olycksstatistik i trafiken går ju inte att jämföra med statistik över rån där förövarna aktivt letat upp personer att råna.

Vi kan nog hålla oss ifrån saker som att insinuera att "misstolka för att misstolka" va? Din jämförelse är fortfarande skev, vilket andra också påpekat.
Och eftersom en diskussion är levande och kan utvecklas, så var poängen med jämförelsen att alla behöver inte bli kollektivt rädda. Att man får själv se över sin situation

Och eftersom en diskussion är levande och kan utvecklas, så var poängen med jämförelsen att alla behöver inte bli kollektivt rädda. Att man får själv se över sin situation
Eller så håller man fast vid det man säger och efterkonstruerar inte, apropå misstolka för att misstolka. Vi kommer nog inte längre här.

Eller så håller man fast vid det man säger och efterkonstruerar inte, apropå misstolka för att misstolka. Vi kommer nog inte längre här.
Angående min första kommentar så var det en gliring mot att folk som bodde utanför city var lika rädda som de på Östermalm / Var kända

Du verkar inte vara så öppen. Hela din attityd är att försöka "sätta" dit mig. Men visst, om det känns bättre så 🤷🏻‍♀️

Uppenbart att du vill bråka.

Andemeningen är att det är en irrationell rädsla som får folk här att sälja sina klockor. Lite samma som flygrädsla eller fobier man kan ha. Man bör ta hotet seriöst men vi behöver inte överdriva risken heller.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp