• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai - Har de börjat tappa popularitet?

Gillar du Panerai och har du köpt, eller tänker köpa en?

  • Gillar Panerai men tycker inte att de är prisvärda och har ett dåligt andrahandsvärde

    Röster: 67 24.7%
  • Gillar Panerai och köper gärna en så småningom oavsett vad marknaden säger

    Röster: 88 32.5%
  • Gillar Panerai "base" / äldre referenserna och tycker att de nya gått ifrån Panerais "DNA"

    Röster: 33 12.2%
  • Tycker att Panerai har icke tilltalande klockor, t om fula, skulle aldrig betala för ETA, osv.

    Röster: 83 30.6%

  • Totala väljare
    271
I Skandinavien ser det ut såhär på ett ungefär (varumärkeskännedom);
Rolex 98%
Breitling 95%
Omega 93%
Patek, JLC, Panna, UN, Tudor, etc, ja typ alla andra egentligen, ligger runt 60sträcket.

Har du någon källa på det här? Dels för att det är skoj att läsa, dels för att dessa siffror är fel. Inte en suck i helvete att 60% av Skandinavien vet vad en Tudor är, eller att 93% vet något om Omega.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har du någon källa på det här? Dels för att det är skoj att läsa, dels för att dessa siffror är fel. Inte en suck i helvete att 60% av Skandinavien vet vad en Tudor är, eller att 93% vet något om Omega.
Rent bullshit om siffrorna avser vanligt folk. De har aldrig hört talas om Patek, AP, JLC, Tudor mm.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Panerai är ett märke för dem som vågar stå ut lite och inte vill ha en dussin-Rolex eller tråk-Omega på handleden.
Folk som gillar damstorlekar, <= 40 mm, kommer alltid att hata Panerai eftersom de inte kan bära upp dem :D
Om "storhetstiden" är över eller inte vågar jag inte sia om.
 
Panerai är ett märke för dem som vågar stå ut lite och inte vill ha en dussin-Rolex eller tråk-Omega på handleden.
Folk som gillar damstorlekar, <= 40 mm, kommer alltid att hata Panerai eftersom de inte kan bära upp dem :D
Om "storhetstiden" är över eller inte vågar jag inte sia om.

Handlar inte bara om vad man kan bära upp, jag gillar inte känslan av en hockeypuck på armen.

Gällande utseendet så är det inget för mig, men jag kan tycka att de ser ok ut på andra. Litegrann som fyrkantiga klockor är de lite svåra att "bära upp" men kan se bra ut.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Handlar inte bara om vad man kan bära upp, jag gillar inte känslan av en hockeypuck på armen.
Det som man behöver tänka på i de här fallen är ju att sånt går åt båda hållen, eller vad man säger på svenska. Jag menar nu inte att hänga ut herr Bäver, såklart. Jag har fått ganska mycket "skäll" för att jag har sagt att allt under typ 42mm känns som en damklocka på min handled. Jag kritiserar ju då inte folk som gillar små storlekar och jag förväntar mig såklart respekt för att jag gillar olika. ;-)
 
H

Hysteria

Guest
Har du någon källa på det här? Dels för att det är skoj att läsa, dels för att dessa siffror är fel. Inte en suck i helvete att 60% av Skandinavien vet vad en Tudor är, eller att 93% vet något om Omega.[/QUOTE
Rent bullshit om siffrorna avser vanligt folk. De har aldrig hört talas om Patek, AP, JLC, Tudor mm.
20.000 skandinaviska män tillfrågade av en större mediabyrå på uppdrag av en klocktillverkare. Studien är omfattande men jag är inte under frihet att dela med mig här.
"Vet något om Omega" är en formulering som skiljer sig kraftigt från mitt inlägg. Det jag skriver är varumärkeskännedom, och för Omega i Skandinavien, är den hög.
Sedan var jag lite klumpig i min formulering "alla andra vid 60-sträcket". En mer korrekt formulering skulle vara att de mer exklusiva (PP, AP, Hublot) ligger runt 60%, och sedan faller det nedåt. Tudor kan då mycket riktigt ligga väldigt lågt.
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Dom får gärna tappa väldigt mycket i värde och popularitet så att jag kan köpa en gmt med vit tavla
 
Det som man behöver tänka på i de här fallen är ju att sånt går åt båda hållen, eller vad man säger på svenska. Jag menar nu inte att hänga ut herr Bäver, såklart. Jag har fått ganska mycket "skäll" för att jag har sagt att allt under typ 42mm känns som en damklocka på min handled. Jag kritiserar ju då inte folk som gillar små storlekar och jag förväntar mig såklart respekt för att jag gillar olika. ;-)

Du har helt rätt. För mig är istället sweetspoten där runt 40-43, mindre eller större än så känns fel.

Det jag avskyr mest på klockor är dock höjd. Allt över 14 går fetbort, redan vid 13 börjar jag tappa intresset. Därav går många roliga klockor bort, främst kronografer och majoriteten (alla?) av alla Panerai.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Du har helt rätt. För mig är istället sweetspoten där runt 40-43, mindre eller större än så känns fel.

Det jag avskyr mest på klockor är dock höjd. Allt över 14 går fetbort, redan vid 13 börjar jag tappa intresset. Därav går många roliga klockor bort, främst kronografer och majoriteten (alla?) av alla Panerai.
De nya Luminor Bettarini ligger på 13,5 och många Radiomir 1940, några Radiomir samt alla(?) Luminor Due ligger på under 11. Resten är typ över 14 ja.
 
20.000 skandinaviska män tillfrågade av en större mediabyrå på uppdrag av en klocktillverkare. Studien är omfattande men jag är inte under frihet att dela med mig här.
"Vet något om Omega" är en formulering som skiljer sig kraftigt från mitt inlägg. Det jag skriver är varumärkeskännedom, och för Omega i Skandinavien, är den hög.
Sedan var jag lite klumpig i min formulering "alla andra vid 60-sträcket". En mer korrekt formulering skulle vara att de mer exklusiva (PP, AP, Hublot) ligger runt 60%, och sedan faller det nedåt. Tudor kan då mycket riktigt ligga väldigt lågt.

Det vore kul att veta mer om demografin här, men att svenska män har en varumärkeskännedom på 93%(vilket fortfarande låter högt, men rimligt) är en rätt rejäl skillnad från "I Skandinavien ser det ut såhär på ett ungefär (varumärkeskännedom)".
 

azcii

Patek
2-Faktor
Du har helt rätt. För mig är istället sweetspoten där runt 40-43, mindre eller större än så känns fel.

Det jag avskyr mest på klockor är dock höjd. Allt över 14 går fetbort, redan vid 13 börjar jag tappa intresset. Därav går många roliga klockor bort, främst kronografer och majoriteten (alla?) av alla Panerai.
Vilka modeller har du provat ?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Ingen, ska erkännas. Jag gillar inte utseendet på höga klockor. Min smp-c är fan gränsfall och den är rätt mager för en dykare.
Prova en med nya bettarinicaset om du vill kunna bada med klockan :) jag tycker de sitter asbra trots 13.5mm höjd.

Annars rekommenderar jag precis som @m8rt Luminor Due. Jag kan personligen aldrig tänka mig äga en sån just pga vattentätheten, men om det inte är en dealbreaker för dig är det otroligt fina och tunna klockor.

Kan du även tänka dig köra utan det kända kronskyddet finns radiomir 1940, typ pam574, pam512, pam620 .. även de otroligt fina och tunna, mäter 42mm.
 
Prova en med nya bettarinicaset om du vill kunna bada med klockan :) jag tycker de sitter asbra trots 13.5mm höjd.

Annars rekommenderar jag precis som @m8rt Luminor Due. Jag kan personligen aldrig tänka mig äga en sån just pga vattentätheten, men om det inte är en dealbreaker är det en otroligt fin och tunn klocka.

Kan du även tänka dig köra utan det kända kronskyddet finns radiomir 1940, typ pam574, pam512, pam620 .. de är otroligt fina och tunna klockor som mäter 42mm.

Hur håller ni reda på modellerna? :p
 

Rey

Rolex
Du har helt rätt. För mig är istället sweetspoten där runt 40-43, mindre eller större än så känns fel.

Det jag avskyr mest på klockor är dock höjd. Allt över 14 går fetbort, redan vid 13 börjar jag tappa intresset. Därav går många roliga klockor bort, främst kronografer och majoriteten (alla?) av alla Panerai.

Så du känner skillnad på 13 och 14 i höjd även om du inte läst på om specs i förväg? ;)

Jag skulle gå in och prova blint utan att ta hänsyn till mått och sen utvärdera hur sakerna känns på handleden innan jag avfärdade några storlekar! :) Det är precis som @m8rt säger, förhållandet mellan måtten som avgör känslan!
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Ännu en krispig trådstart, hur många sådana här trådar har inte passerat på forumet?
Exempel på en höft, "varför är jag så trött på Rolex" "varför hatar jag Breitling". Alla märken utom Rolex har i stort sett sämre andrahandsvärde, har du tittat på Breitling?
Ulysse? Hublot? För att inte tala om Corum?
Eller Tag heuer? I förhållande här står sig Panerai fint och är ett märke med stor variation, närvaro och glädje för både bärare och iakttagare.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Så du känner skillnad på 13 och 14 i höjd även om du inte läst på om specs i förväg? ;)

Jag skulle gå in och prova blint utan att ta hänsyn till mått och sen utvärdera hur sakerna känns på handleden innan jag avfärdade några storlekar! :) Det är precis som @m8rt säger, förhållandet mellan måtten som avgör känslan!

Det pratas mycket om 40mm i den här tråden. Enligt mig är det en av de panerai som sitter sämst på armen på grund av längd/höjd/bredd-förhållandet. "Hockeypuck" var ordet. Min 47mm sitter väldigt mycket bättre på armen. :)
 

Rey

Rolex
Det pratas mycket om 40mm i den här tråden. Enligt mig är det en av de panerai som sitter sämst på armen på grund av längd/höjd/bredd-förhållandet. "Hockeypuck" var ordet. Min 47mm sitter väldigt mycket bättre på armen. :)

Precis, säger ju sig självt egentligen när man tänker efter men det känns som om alla fastnar något djävulskt i millimeterhets! ;)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Precis, säger ju sig självt egentligen när man tänker efter men det känns som om alla fastnar något djävulskt i millimeterhets! ;)
En PO 42mm sitter som en påse skridskor i jämförelse med en Speedmaster 42mm också. Pratas det inte om sånt i andra ändar av detta forum? Om inte så förstår jag att man drar alla Paneraimodeller genom samma kam eller vad det heter. :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
En PO 42mm sitter som en påse skridskor i jämförelse med en Speedmaster 42mm också. Pratas det inte om sånt i andra ändar av detta forum? Om inte så förstår jag att man drar alla Paneraimodeller genom samma kam eller vad det heter. :)
Man kan ju hoppas det...
Proportioner är lika viktig som diametern för upplevd storlek.
 

Vegaman

Breitling
Exempel på en höft, "varför är jag så trött på Rolex" "varför hatar jag Breitling". Alla märken utom Rolex har i stort sett sämre andrahandsvärde, har du tittat på Breitling?
Ulysse? Hublot? För att inte tala om Corum?
Eller Tag heuer. I förhållande här står sig Panerai fint och är ett märke med stor variation, närvaro och glädje för både bärare och iakttagare.
Knappast. Man kan gilla Panerai men att påstå att det är ett märke med "stor variation"?
 
Så du känner skillnad på 13 och 14 i höjd även om du inte läst på om specs i förväg? ;)

Jag skulle gå in och prova blint utan att ta hänsyn till mått och sen utvärdera hur sakerna känns på handleden innan jag avfärdade några storlekar! :) Det är precis som @m8rt säger, förhållandet mellan måtten som avgör känslan!

Nej, men jag kommer att anmärka på höjden överlag. Om jag tycker att 13 är i värsta laget med en rätt slimmad boettform lär jag definitivt klaga på en 14.

Jag tror dock inte jag kommer veta om den är 13 eller 14 :p
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Knappast. Man kan gilla Panerai men att påstå att det är ett märke med "stor variation"?
Det får stå för dig, genom åren har de haft massa spännande olika modeller, material och komplikationer för yacht-segling mm.
Det är inget påstående. Alla märken har en "röd tråd"
 
Topp