don.h
Basic
I
Jag har bara ägt en Panerai Luminor och den sålde jag fort för att den var obekväm att bära. Däremot har jag inte kunnat släppa märket (.
Den är i tryggt förvar och tickar på fint
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
I
Jag har bara ägt en Panerai Luminor och den sålde jag fort för att den var obekväm att bära. Däremot har jag inte kunnat släppa märket (.
I Skandinavien ser det ut såhär på ett ungefär (varumärkeskännedom);
Rolex 98%
Breitling 95%
Omega 93%
Patek, JLC, Panna, UN, Tudor, etc, ja typ alla andra egentligen, ligger runt 60sträcket.
Rent bullshit om siffrorna avser vanligt folk. De har aldrig hört talas om Patek, AP, JLC, Tudor mm.Har du någon källa på det här? Dels för att det är skoj att läsa, dels för att dessa siffror är fel. Inte en suck i helvete att 60% av Skandinavien vet vad en Tudor är, eller att 93% vet något om Omega.
Panerai är ett märke för dem som vågar stå ut lite och inte vill ha en dussin-Rolex eller tråk-Omega på handleden.
Folk som gillar damstorlekar, <= 40 mm, kommer alltid att hata Panerai eftersom de inte kan bära upp dem
Om "storhetstiden" är över eller inte vågar jag inte sia om.
Det som man behöver tänka på i de här fallen är ju att sånt går åt båda hållen, eller vad man säger på svenska. Jag menar nu inte att hänga ut herr Bäver, såklart. Jag har fått ganska mycket "skäll" för att jag har sagt att allt under typ 42mm känns som en damklocka på min handled. Jag kritiserar ju då inte folk som gillar små storlekar och jag förväntar mig såklart respekt för att jag gillar olika. ;-)Handlar inte bara om vad man kan bära upp, jag gillar inte känslan av en hockeypuck på armen.
Har du någon källa på det här? Dels för att det är skoj att läsa, dels för att dessa siffror är fel. Inte en suck i helvete att 60% av Skandinavien vet vad en Tudor är, eller att 93% vet något om Omega.[/QUOTE
20.000 skandinaviska män tillfrågade av en större mediabyrå på uppdrag av en klocktillverkare. Studien är omfattande men jag är inte under frihet att dela med mig här.Rent bullshit om siffrorna avser vanligt folk. De har aldrig hört talas om Patek, AP, JLC, Tudor mm.
Det som man behöver tänka på i de här fallen är ju att sånt går åt båda hållen, eller vad man säger på svenska. Jag menar nu inte att hänga ut herr Bäver, såklart. Jag har fått ganska mycket "skäll" för att jag har sagt att allt under typ 42mm känns som en damklocka på min handled. Jag kritiserar ju då inte folk som gillar små storlekar och jag förväntar mig såklart respekt för att jag gillar olika. ;-)
Existerar det en sådan ens?Dom får gärna tappa väldigt mycket i värde och popularitet så att jag kan köpa en gmt med vit tavla
De nya Luminor Bettarini ligger på 13,5 och många Radiomir 1940, några Radiomir samt alla(?) Luminor Due ligger på under 11. Resten är typ över 14 ja.Du har helt rätt. För mig är istället sweetspoten där runt 40-43, mindre eller större än så känns fel.
Det jag avskyr mest på klockor är dock höjd. Allt över 14 går fetbort, redan vid 13 börjar jag tappa intresset. Därav går många roliga klockor bort, främst kronografer och majoriteten (alla?) av alla Panerai.
20.000 skandinaviska män tillfrågade av en större mediabyrå på uppdrag av en klocktillverkare. Studien är omfattande men jag är inte under frihet att dela med mig här.
"Vet något om Omega" är en formulering som skiljer sig kraftigt från mitt inlägg. Det jag skriver är varumärkeskännedom, och för Omega i Skandinavien, är den hög.
Sedan var jag lite klumpig i min formulering "alla andra vid 60-sträcket". En mer korrekt formulering skulle vara att de mer exklusiva (PP, AP, Hublot) ligger runt 60%, och sedan faller det nedåt. Tudor kan då mycket riktigt ligga väldigt lågt.
Vilka modeller har du provat ?Du har helt rätt. För mig är istället sweetspoten där runt 40-43, mindre eller större än så känns fel.
Det jag avskyr mest på klockor är dock höjd. Allt över 14 går fetbort, redan vid 13 börjar jag tappa intresset. Därav går många roliga klockor bort, främst kronografer och majoriteten (alla?) av alla Panerai.
Ooh, I know where this is heading.Vilka modeller har du provat ?
Vilka modeller har du provat ?
Prova en med nya bettarinicaset om du vill kunna bada med klockanIngen, ska erkännas. Jag gillar inte utseendet på höga klockor. Min smp-c är fan gränsfall och den är rätt mager för en dykare.
Nog jag som är okunnig, men PAM188 skulle sitta fintExisterar det en sådan ens?
Prova en med nya bettarinicaset om du vill kunna bada med klockanjag tycker de sitter asbra trots 13.5mm höjd.
Annars rekommenderar jag precis som @m8rt Luminor Due. Jag kan personligen aldrig tänka mig äga en sån just pga vattentätheten, men om det inte är en dealbreaker är det en otroligt fin och tunn klocka.
Kan du även tänka dig köra utan det kända kronskyddet finns radiomir 1940, typ pam574, pam512, pam620 .. de är otroligt fina och tunna klockor som mäter 42mm.
Den är inte GMT.Nog jag som är okunnig, men PAM188 skulle sitta fint![]()
Alltså, de där sex eller sju siffror långa koderna som brukar börja på 11nånting fattar jag ingenting av. De nämns *hela tiden* på det här forumet, om än mycket sällan i Paneraitråden.Hur håller ni reda på modellerna?![]()
Du har helt rätt. För mig är istället sweetspoten där runt 40-43, mindre eller större än så känns fel.
Så du känner skillnad på 13 och 14 i höjd även om du inte läst på om specs i förväg?
Jag skulle gå in och prova blint utan att ta hänsyn till mått och sen utvärdera hur sakerna känns på handleden innan jag avfärdade några storlekar!Det är precis som @m8rt säger, förhållandet mellan måtten som avgör känslan!
Det pratas mycket om 40mm i den här tråden. Enligt mig är det en av de panerai som sitter sämst på armen på grund av längd/höjd/bredd-förhållandet. "Hockeypuck" var ordet. Min 47mm sitter väldigt mycket bättre på armen.![]()
En PO 42mm sitter som en påse skridskor i jämförelse med en Speedmaster 42mm också. Pratas det inte om sånt i andra ändar av detta forum? Om inte så förstår jag att man drar alla Paneraimodeller genom samma kam eller vad det heter.Precis, säger ju sig självt egentligen när man tänker efter men det känns som om alla fastnar något djävulskt i millimeterhets!![]()
Man kan ju hoppas det...En PO 42mm sitter som en påse skridskor i jämförelse med en Speedmaster 42mm också. Pratas det inte om sånt i andra ändar av detta forum? Om inte så förstår jag att man drar alla Paneraimodeller genom samma kam eller vad det heter.![]()
Knappast. Man kan gilla Panerai men att påstå att det är ett märke med "stor variation"?Exempel på en höft, "varför är jag så trött på Rolex" "varför hatar jag Breitling". Alla märken utom Rolex har i stort sett sämre andrahandsvärde, har du tittat på Breitling?
Ulysse? Hublot? För att inte tala om Corum?
Eller Tag heuer. I förhållande här står sig Panerai fint och är ett märke med stor variation, närvaro och glädje för både bärare och iakttagare.
Så du känner skillnad på 13 och 14 i höjd även om du inte läst på om specs i förväg?
Jag skulle gå in och prova blint utan att ta hänsyn till mått och sen utvärdera hur sakerna känns på handleden innan jag avfärdade några storlekar!Det är precis som @m8rt säger, förhållandet mellan måtten som avgör känslan!
Det får stå för dig, genom åren har de haft massa spännande olika modeller, material och komplikationer för yacht-segling mm.Knappast. Man kan gilla Panerai men att påstå att det är ett märke med "stor variation"?