• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Neumann Initial No.1

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Två bilder till.

Först i uterummet:
66AA5886-D645-4A5E-B1FC-98FAE9E45712.jpeg


I hyfsat sällskap:
F33E44EC-3941-4BB6-BE45-1A3B6F56612B.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu har vi ju bara sett den vi testat, och den var fin. Den ”luddiga” du la upp såg ut att ha mörkgrön tavla med guld index & visare, det är ju aldrig fel. Med stål boett :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Stål/vit tavla/stål är ju en mångsidig kombo, detsamma gäller antagligen stål/svart/stål som ger bra läsbarhet. Vore jag mer av en guld bärare skulle jag säga guld/vit/guld för den är ruskigt trevlig. När jag hade den kom jag att tänka på historien med "bubblan". Det vore kul att ta fram originalfärger som VW hade på ´50 talet typ http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedisplay.cgi?manuf=Volkswagen&model=Beetle&year=1950 ;)
 

moggelito

Rolex
2-Faktor
Så, idag ska jag skicka till näste man på listan, parasec.

Jag ska skriva ner lite tankar senare idag om vad jag tycker om klockan även om jag tror att det mesta redan har avhandlats tidigare i tråden av de medlemmar som redan haft en chans att titta, känna och klämma på klockan.

Här, en liten bild innan i alla fall :)
Och, tack för möjligheten att få vara med på denna passaround så klart!

IMG_20200602_202048_1.jpg
 

moggelito

Rolex
2-Faktor
Dags för mig att avge en liten rapport om vad jag då tycker om Neumann Initial No.1.

Klockan kommer i en liten trevlig ask med ett litet bandbytarverktyg. Jag har dock inte bytt bandet, ville inte chansa att mina korvfingrar skulle slinta till och göra permanenta skador på den lånade klockan :)
Då kanske man ska börja med bandet och jag måste säga att jag tycker att det funkar fint och passar klockan väldigt bra.
IMG_20200602_202141_1.jpg


Inget som skaver eller annat som känns obekvämt. Ett bra band helt enkelt. Ser snyggt ut och bärs bra.

Som många andra redan sagt så är ju tavlan det som kanske sticker ut mest på klockan. Och jag är väl lite av den meningen att jag är faktiskt inte helt överförtjust i den. Den gör att det i många vinklar blir den konstiga effekten av att det ser pixelerat ut. Jag kunde ju så klart inte fånga det på bild då så det kanske egentligen inte är en så stor sak. Dock ser det verkligen konstigt ut när det väl inträffar. Inget jag stött på förut.
Annars så spelar index och visare bra ihop, datumfönster passar in bra med övrigt och logon med ett N i en ring funkar fint med resten.
Boett och krona är också med i matchen. Men, det var väl egentligen inget jag satt och tittade på speciellt mycket, det fanns inte riktigt det där wow någonstans.
Och, är den inte lite väl hög för en kvarts?

IMG_20200602_201845_1.jpg


Några har sagt att klockan inte riktigt vet vad den vill och det kan jag lite hålla med om. Det är lite mellanmjölk över den. Jag kände det lite som om att jag satte på mig en Orient Bambino på armen, det är ju egentligen inte en dålig sak men den klockan kostar ju bara hälften av denna.
Sedan så kan jag ju då också säga att när den väl satt på armen så kändes den allt behaglig att ha på armen, jag önskar bara att det var något som "poppade" till lite mer när man tittade på den.

IMG_20200602_201125_1.jpg


Ledsen om jag bashar klockan för mycket, jag är nog bara oerhört nitisk och kritisk i detta fallet, hade jag ägt klockan så hade jog nog allt burit den, särskilt till en skjorta på kontoret, absolut. Säkert till en linneskjorta med ett glas kallt på en uteservering med :)

I alla fall, ett stort tack för att jag fick vara med på denna passaround! (ledsen att bilderna blev lite så där men bättre än inget hoppas jag)

/Morgan
 

parasec

Rolex
2-Faktor
En kort mikro-recension av klockan innan den lämnas över till @FOQ under lunchen.

En eloge till @moggec som i dessa Coronatider skickar med en desinfektionsservett.

Förpackning: 6/10 (enkelt men tilltalande förutom det håriga innandömet)
Boett: 2/10 (en form som inte tilltalade mig med imo för raka och långa bandhorn)
Tavla: 6/10 (gillar tavlor med struktur)
Glas: 9/10 (vackert kupat)
Band: 3/10 (dubbla keepers varav båda är låsta/fastsydda drar ner helhetsbetyget)

Andra observationer: Sekundvisaren prickar ej index. EDIT: Ser bra ut på bilderna men IRL kändes det inte så bra.

Summa summarum: Man kan få mer klocka med högre kvalitet för pengen, t.ex. något mikromärke eller hommage (notera att jag inte känner till prislappen för denna Neumann men känner mig ändå konfident i mitt uttalande). Vill man dock ge lokalt stöd åt ett ”svenskt(?)” märke och gillar designen är det bara att köra!
B4EE8B09-CF65-46EB-BF79-8A049E89E0D3.jpeg

DE0ABD7D-1F10-4E98-81C7-7ED8A01EE279.jpeg
0E566B9C-E5C7-49F7-8C0F-0D69C93A22ED.jpeg
467316F3-56E1-4521-ADC9-05F6268CA987.jpeg
55414231-1DA4-4330-8720-F6FCB4162DB9.jpeg
5D0181E1-E636-496C-A8B7-30627C1B5554.jpeg
42832F33-79CB-4C0E-AA2F-5228C9940162.jpeg

Slutligen vill jag passa på att tacka för möjligheten att få vara med i denna passaround!
 

FOQ

Audemars
Jaha, då var jag siste man ut med denna passaround. Har burit den sedan jag fick den igår av @parasec

Jag tror det mesta har sagts om klockan redan, men här är mina + och -

+ Jag tycker designen är riktigt tilltalande. Avskalat. Svenskt
+ Skön att bära
+ Borstade ytor. Blir mer en sportklocka för mig. Föredrar detta framför rena dressare
+ Skön form på boett
+ Tavlan är grym
+ Den största behållningen för mig är så klart glaset. Riktigt nice hur den reflekterar över saker på tavlan, vilket har fått mig att leka mycket med den i olika vinklar
+ Texten på tavlan har integrerats på ett bra sätt trots struktur

- Blir konstigt symmetri iom de korta visarna, men detta har redan avhandlats tror jag.
- Bandet, varför fasta keepers?
- Den håriga lådan. Vad är grejen?

Sammanfattningsvis, en trevlig liten klocka som jag skulle kunna tänka mig att äga och bära. Som ni ser har jag mer + än minus, vilket är ett trevligt betyg!

Tack och hej leverpastej!

IMG_20200610_223851.jpg


IMG_20200611_091619.jpg
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Ok!

Jag vill tacka alla så otroligt mycket för era insikter och feedback. Jag tror det kommer vara till gagn för herr Neumann när modell 36mm kommer! Förhoppningsvis med länk då. Förfrågan till tillverkare har skickats. :)

Så. Jag använde mig för 2 minuter sedan av https://gallerit.se/slumptal/ och valde siffrorna 1-10 vilket representerar er i turordning.
Och siffran som föll var....10!

Det är ju du @FOQ :) GRATTIS!

Det är bara för dig att sprätta upp keepern och leka med luddet :heart: Enjoy!

Tack ännu en gång allihop. Jag hoppas på fler passarounds framöver.

Haj!
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Ok!

Jag vill tacka alla så otroligt mycket för era insikter och feedback. Jag tror det kommer vara till gagn för herr Neumann när modell 36mm kommer! Förhoppningsvis med länk då. Förfrågan till tillverkare har skickats. :)

Så. Jag använde mig för 2 minuter sedan av https://gallerit.se/slumptal/ och valde siffrorna 1-10 vilket representerar er i turordning.
Och siffran som föll var....10!

Det är ju du @FOQ :) GRATTIS!

Det är bara för dig att sprätta upp keepern och leka med luddet :heart: Enjoy!

Tack ännu en gång allihop. Jag hoppas på fler passarounds framöver.

Haj!
Tack för en bra styrd passaround och stort grattis @FOQ :)
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Ok!

Jag vill tacka alla så otroligt mycket för era insikter och feedback. Jag tror det kommer vara till gagn för herr Neumann när modell 36mm kommer! Förhoppningsvis med länk då. Förfrågan till tillverkare har skickats. :)

Så. Jag använde mig för 2 minuter sedan av https://gallerit.se/slumptal/ och valde siffrorna 1-10 vilket representerar er i turordning.
Och siffran som föll var....10!

Det är ju du @FOQ :) GRATTIS!

Det är bara för dig att sprätta upp keepern och leka med luddet :heart: Enjoy!

Tack ännu en gång allihop. Jag hoppas på fler passarounds framöver.

Haj!
Stort tack för möjligheten och stort grattis till min broder @FOQ!
Jag kände detta på mig!
 
Topp