• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Seiko Gaara SRPF71K1 - Bilder m.m.

Ska vi utse vinnaren med omröstning eller utlottning?

  • Omröstning

    Röster: 9 27.3%
  • Utlottning

    Röster: 25 75.8%

  • Totala väljare
    33
  • Enkät stängd .

Affe

Una vida loca
2-Faktor
IMG_20210401_172610.jpg

Nu har den äntligen landat hos mig! Ska bli väldigt kul att testa på den här klockan!

Första intrycket är att finishen är väldigt fin, men att den känns en aning hög på armen - som tidigare nämnts. Nu drar jag igång påskledigheten med något att göra! Jag återkommer!


Efter en snabb leverans av @parasec sitter jag så med ett spännande paket framför mig.

9482ED82-5048-410D-A7ED-0B07CA2E21C3.jpeg

3268ACDC-8B37-4572-B9FE-D1466E5C7821.jpeg


Kul med lite annorlunda förpackning (även om jag är den som mest tycker att klocklådor är onödigt skit som bara ska hållas reda på inför eventuell framtida försäljning). För tankarna till en knivrulle eller liknande.

7F090884-3642-4422-AD5F-4419BD2C6BF8.jpeg


Men det låg en klocka där i trots allt

C346DEAE-4DF0-4219-ACAB-AEC7DB09A0E1.jpeg


Mitt tanke inför veckan är att klockan ska få följa med mig på mina dagliga aktiviteter, vad det än må vara. Sedan får vi helt enkelt se hur det klarar av sina olika uppdrag den ställs inför.

En liten löptur stod på schemat varpå jag grävde fram ett gammalt grått gummi som fick åka på. Den som tittar noggrant kommer att se att gummit är någon millimeter för smalt, men man tager vad man haver.

86DE346B-B6EA-4D17-8BD8-4CD1916448B9.jpeg

A8C5B863-4D77-4BBD-B9E8-28CDFA5344BB.jpeg




Hahaha...va fan, är det igen i passarounden, för utom jag och @Scaramanga som käkar godis 😂?! Ser ju att godiset jag skickade med är kvar, sen har det fyllts på av efterkommande medlemmar! Ät upp det, har ni kids så dela med er när det är lördag om ni inte äter godis själv...
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Ett par högst ovetenskapliga mätningar med appen Toolwatch visar att klockan tickar ca 4,5 sekunder för långsamt per dygn. Klart godkänt, även om jag personligen har svårt för klockor som sackar efter.

Sitter ute i solen och laddar lumen nu (den uppmärksamme ser att bilden är ett par dagar gammal, men det är lika soligt och fint i detta nu). Nattjobb står på schemat så vi får se hur länge det går att läsa av visarna i natt.

IMG_3331.JPG
För att vara en Seiko automat så lär det vara ok. 😃
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
Då var min vecka med Gaaran över med råge och det är dags att skicka den vidare. Ska jag försöka mig på någon form av recension så är det tyvärr dock lite av en besvikelsen.

Jag kanske får börja med att tacka så mycket för att få vara med i passarounden. Ett mycket kul initiativ där man får vara med och prova klockor som man normalt sätt kanske inte hade gått och köpt. Gaaran var en sådan klocka för mig. Den lockade inte fram något köpsug hos mig. Just därför var det extra kul att få testa den. Kanske skulle jag ha fel(?).

Jag hade, och har fortfarande lite svårt att förstå vem den tilltänkta målgruppen är. Är det ”nördar” från serieträsket eller är det ett försök att få ungdomar att köpa sin första ”riktigta”klocka?

Hur som helst upplevde jag Gaaran som ganska klumpig. Hög och topptung med natobandet. Boettens form och storlek känns väl bekant då jag haft en Skx007 sedan tidigare. Den fina urtavlan på Gaaran hade gärna fått vara lite större. I förhållande till boettens storlek är själva urtavlan ganska liten.

7057393E-8460-445F-8027-7764C0555544.jpeg

Tidhållningen var klart godkänd (-4 sek/dygn) och även gångreserven kändes klart godkänd utan att ha mätt upp den. Finishen på urtavlan är som tidigare testare påtalat även den väldigt fin för prisklassen.

683376BD-69F4-4801-9746-13CC6B6D522B.jpeg


Men men men! Vad sysslar Seikos produktions- och kvalitetsavdelning med egentligen? Chapterringen (heter det så?) är inte linjerad med resten av tavlan vilket gör att hela klockan upplevs som sned/skev. Oklart om det är ett produktionsfel eller om det helt enkelt ska vara så dåligt. Jag själv hade returnerat klockan direkt om jag fick den så av handlaren, oavsett prisklass.

F824F195-DB5F-4930-A1FC-09983FF6859D.jpeg
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Då var min vecka med Gaaran över med råge och det är dags att skicka den vidare. Ska jag försöka mig på någon form av recension så är det tyvärr dock lite av en besvikelsen.

Jag kanske får börja med att tacka så mycket för att få vara med i passarounden. Ett mycket kul initiativ där man får vara med och prova klockor som man normalt sätt kanske inte hade gått och köpt. Gaaran var en sådan klocka för mig. Den lockade inte fram något köpsug hos mig. Just därför var det extra kul att få testa den. Kanske skulle jag ha fel(?).

Jag hade, och har fortfarande lite svårt att förstå vem den tilltänkta målgruppen är. Är det ”nördar” från serieträsket eller är det ett försök att få ungdomar att köpa sin första ”riktigta”klocka?

Hur som helst upplevde jag Gaaran som ganska klumpig. Hög och topptung med natobandet. Boettens form och storlek känns väl bekant då jag haft en Skx007 sedan tidigare. Den fina urtavlan på Gaaran hade gärna fått vara lite större. I förhållande till boettens storlek är själva urtavlan ganska liten.

7057393E-8460-445F-8027-7764C0555544.jpeg

Tidhållningen var klart godkänd (-4 sek/dygn) och även gångreserven kändes klart godkänd utan att ha mätt upp den. Finishen på urtavlan är som tidigare testare påtalat även den väldigt fin för prisklassen.

683376BD-69F4-4801-9746-13CC6B6D522B.jpeg


Men men men! Vad sysslar Seikos produktions- och kvalitetsavdelning med egentligen? Chapterringen (heter det så?) är inte linjerad med resten av tavlan vilket gör att hela klockan upplevs som sned/skev. Oklart om det är ett produktionsfel eller om det helt enkelt ska vara så dåligt. Jag själv hade returnerat klockan direkt om jag fick den så av handlaren, oavsett prisklass.

F824F195-DB5F-4930-A1FC-09983FF6859D.jpeg
Tack för trevlig läsning och att du var med i passarounden. 🙏🏼😃
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
Dessvärre dröjer det nog några dagar innan Maxer får Gaaran och kan påbörja sin vecka. Jag har tyvärr råkat skriva i en siffra fel i postnumret och väntar nu på att paketet ska komma i retur så att jag kan skicka det på nytt...
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Men men men! Vad sysslar Seikos produktions- och kvalitetsavdelning med egentligen? Chapterringen (heter det så?) är inte linjerad med resten av tavlan vilket gör att hela klockan upplevs som sned/skev. Oklart om det är ett produktionsfel eller om det helt enkelt ska vara så dåligt. Jag själv hade returnerat klockan direkt om jag fick den så av handlaren, oavsett prisklass.
Det heter ”chapter ring” på engelska. Har inte sett något svenskt ord för det. Jag brukar säga ”den inre ringen” eller ”ringen med minutmarkeringar”.

Att den inte är linjerad är en styggelse, kanske till och med en vederstyggelse, från Seiko. Problemet går igen i hela 5KX- och Prospex-serierna. Riktigt pinsamt och fruktansvärt irriterande om man som jag stör sig på det. Usch!

På just denna klocka lyckades jag hantera det eftersom symbolerna ändå knappt går att använda för att avläsa minuter. :)
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Det heter ”chapter ring” på engelska. Har inte sett något svenskt ord för det. Jag brukar säga ”den inre ringen” eller ”ringen med minutmarkeringar”.

Att den inte är linjerad är en styggelse, kanske till och med en vederstyggelse, från Seiko. Problemet går igen i hela 5KX- och Prospex-serierna. Riktigt pinsamt och fruktansvärt irriterande om man som jag stör sig på det. Usch!

På just denna klocka lyckades jag hantera det eftersom symbolerna ändå knappt går att använda för att avläsa minuter. :)
Håller med om att sånt kan vara väldigt irriterande. Jag fick tillbaka en Explorer 2 16570 från service hos en AD med bezeln vriden lite, jag kunde inte sluta tänka på det så lämnade in den igen. Just på denna märkte jag det inte ens men använde den ju aldrig.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Dessvärre dröjer det nog några dagar innan Maxer får Gaaran och kan påbörja sin vecka. Jag har tyvärr råkat skriva i en siffra fel i postnumret och väntar nu på att paketet ska komma i retur så att jag kan skicka det på nytt...
Det löser sig, det viktiga är att den kommer fram. 😃 Har du kontaktat Postnord?
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Självklart har jag gjort det. Tyvärr gick det inte att bara ändra till rätt postnummer (jag hade skrivit en siffra fel) utan paketet ska komma i retur.
Klart att det inte går, det är ju Postnord vi pratar om här! 😂 De slarvade bort en vintage City-dykare för mig precis som nu är reklamerad. Jag har väntat i tre månader och det är inte klart än.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag har tyvär inte haft tid att lägga energi på Seikon :( mitt uppe i husrenovering, massor att göra på jobbet och småbarn.

Imorgon går den vidare till @MrIzoard som kanske har mer tid att njuta av den här coola modellen :)
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Nu börjar det närma sig slutet på denna passaround! 😃 Har ni några förslag på hur vi ska lägga upp utlottningen? Jag tänker att det är bra om det kan göras enkelt så vi inte behöver ha en livesändning som under OWG haha.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Nu börjar det närma sig slutet på denna passaround! 😃 Har ni några förslag på hur vi ska lägga upp utlottningen? Jag tänker att det är bra om det kan göras enkelt så vi inte behöver ha en livesändning som under OWG haha.
Det skulle väl gå att köra någon randomizer där man matar in alla namn på oss som är med och så dras det ett?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nu börjar det närma sig slutet på denna passaround! 😃 Har ni några förslag på hur vi ska lägga upp utlottningen? Jag tänker att det är bra om det kan göras enkelt så vi inte behöver ha en livesändning som under OWG haha.
Man kan t ex ge alla ett nummer, 1-12 eller vad vi har, och sen det första av de numren som kommer på nästa Lottodragning vinner. Då borde ingen kunna manipulera eller behöva ifrågasätta resultatet?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det låter som en bra plan eller vad säger ni andra?


Skrev om det redan på första sidan! Vi är ju 15 pers, om alla väljer 2 nummer var mellan 1-35, så borde det vara höga odds på, att någon blir dragen redan första gången. Annars får man väl vänta till veckan efter!


När det kommer till vem som ska vinna klockan, så tycker jag personligen att det är slumpen som ska avgöra det! Typ att man väljer två nummer till LOTTO dragningen. Mest rättvist att göra så, är lätt att medlemmar har sin/sina favorit/favoriter och röstar mer med hjärtat. Och i och med det, inte gillar någon annan medlems bilder, recension och där av, inte lägger en ärlig röst, trots att deltagaren kanske skulle vara värd den.
 
Senast ändrad:

Crane

Panerai
Hahaha...va fan, är det igen i passarounden, för utom jag och @Scaramanga som käkar godis 😂?! Ser ju att godiset jag skickade med är kvar, sen har det fyllts på av efterkommande medlemmar! Ät upp det, har ni kids så dela med er när det är lördag om ni inte äter godis själv...

Nu börjar det närma sig slutet på denna passaround! 😃 Har ni några förslag på hur vi ska lägga upp utlottningen? Jag tänker att det är bra om det kan göras enkelt så vi inte behöver ha en livesändning som under OWG haha.

Det låter som en bra plan eller vad säger ni andra?
Bra plan. Jag är på 🤞🏼
Viktig fråga: vad hände med godiset? Kan vi köra enskild utlottning på det eller har någon tryckt i sig redan?

edit: om 8 är ledigt tar jag gärna den. Och 3, om vi kör två nummer dvs 😊
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra plan. Jag är på 🤞🏼
Viktig fråga: vad hände med godiset? Kan vi köra enskild utlottning på det eller har någon tryckt i sig redan?

edit: om 8 är ledigt tar jag gärna den. Och 3, om vi kör två nummer dvs 😊


Haha...låter som en bra idé med godiset 😁! Och jag tar gärna 18 och nummer 33.


Och så har jag tänkt till lite, om ingen viner på första bolljäveln, så är det bara och köra på boll nummer 2 som back up!
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Det låter mycket bra. Alla väljer två nummer var, först till kvarn.

Här är de nummer som är tagna, bara att välja och komma överens om resterande.

1. @A.Edfalk
2. @parasec
3. @Crane
4. @parasec
5. @OskiP
6. @Derix
7. @Casual Bum
8. @Crane
9. @MrIzoard
10. @Remofflan
11.
12. @Grummel
13. @Casual Bum
14.
15. @Grummel
16. @MrIzoard
17.
18. @Affe
19.
20. @OskiP
21.
22. @Remofflan
23. @Scaramanga
24. @A.Edfalk
25. @Tigerrrr
26. @Tigerrrr
27. @Scaramanga
28. @Derix
29.
30.
31.
32.
33. @Affe
34. @Maxer
35. @Maxer
 
Senast ändrad:

Crane

Panerai
Topp