• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Sinn 556 I B - The Tråd!

leiden

Rolex
Vår passaroundklocka är på väg till mig om någon undrar. Hoppas på att få hem den idag. Det hänger på om sambon får hämta ut en värdeförsändelse adresserad till mig.
Blir det inte idag så blir det tyvärr på tisdag eftersom paketet kommer till företagscenter.
Stay tuned :)
 

leiden

Rolex
Det gick vägen :) Safe and sound!

DSC_3529.JPG


Föredömligt paketerat @Hallis!

Ett ws med en något för lång länk.

DSC_3530.JPG


Bläddrade igenom tråden igår och kan konstatera att det i princip inte finns några bilder av den med andra band. "Det ska det bli ändring på", tänkte jag!
Nu när jag har den hemma så inser jag att den är betydligt mer kräsen än 556i. Här duger det inte med vad som helst ;) Men efter att ha provat lite fram och tillbaka så har jag hittat ett som passar rätt bra. Vilket det är? Det får ni se imorgon när det finns lite ljus att fota i :p
 

leiden

Rolex
Sådär, några nya bilder! Är dock inte helt nöjd med hur de blev, skyller på ljuset och lovar bättring ;)

DSC_3536.JPG
DSC_3537.JPG
DSC_3542.JPG
DSC_3543.JPG


Bandet blev ett grått Phoenixnato. Tycker att den gråblå nyansen blev helt okej.

Klockan då? Tycker att visarna och index är ganska trevliga. Tavlan tycker jag för det mesta skiftar i lila och det är jag lite tveksam till. Men jag ska ge den en rejäl chans och det har ju hänt förr att man ändrat uppfattning :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sådär, några nya bilder! Är dock inte helt nöjd med hur de blev, skyller på ljuset och lovar bättring ;)

DSC_3536.JPG
DSC_3537.JPG
DSC_3542.JPG
DSC_3543.JPG


Bandet blev ett grått Phoenixnato. Tycker att den gråblå nyansen blev helt okej.

Klockan då? Tycker att visarna och index är ganska trevliga. Tavlan tycker jag för det mesta skiftar i lila och det är jag lite tveksam till. Men jag ska ge den en rejäl chans och det har ju hänt förr att man ändrat uppfattning :)

Passar kalasbra på grått nato. Nästan min favoritfärg på Nato både B och den vanliga 556. Du får gärna posta lite sida-vid-sida-bilder på de båda :)
 

leiden

Rolex
Vill minnas att det var @AdrianO som reagerade på att det var ett glapp mellan ändlänk och bandhorn, där bandstiftet syntes.
Jag har också reagerat på det och nu har jag monterat länk på min 556i också för att jämföra. På nedan bilder har jag försökt fånga skillnaden som jag faktiskt upplever finns.
DSC_3576.JPG
DSC_3577.JPG


Jag kanske inte lyckades jättebra men min upplevelse är att 556i är tightare och har mindre spel än den blåa. Det är nästan så att jag får intrycket av att bandhornen på den blåa viker av utåt medan de på 556i är raka hela vägen.
Mätte mellanrummet mellan bandhornen på 556i med ett analogt skjutmått och fick det till 20 mm prick. Har inte mätt den blåa och jag vet inte om det är någon idé att göra det med mitt skjutmått. Om någon annan som kommer efter har ett digitalt skjutmått så får ni gärna mäta. Jag skulle inte bli förvånad om det skiljer någon tiondels millimeter. Och det är en skillnad som tyvärr märks.
Kan tillägga att det inte är länken som felar då min länk sitter på den blåa, orkade inte korta den medföljande länken :)
 

leiden

Rolex
Sonen på förskolan och dottern sover = time for photo session :)
Här är de utlovade bilderna tillsammans med 556i. De blev väl helt okej och de små regndropparna tillför lite liv :)
DSC_3590.JPG
DSC_3592.JPG
DSC_3597.JPG
DSC_3602.JPG
DSC_3605.JPG

Titta på den blå tavlan, den är ju så fin och tillsammans med de applicerade indexen och visarna så blir de så vackert! :hungry:

Så vad var skillnaden jag nämnde tidigare? Jo, texten AUTOMATIK på tavlorna skiljer sig åt. På 556i är texten mer hoptryckt och bokstäverna är något större. På 556 IB är texten mer utdragen och bokstäverna lite mindre. Det får mig att fundera på om det är en förändring som Sinn gjort överlag och att den skillnaden nu finns även på en ny 556i?
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Sonen på förskolan och dottern sover = time for photo session :)
Här är de utlovade bilderna tillsammans med 556i. De blev väl helt okej och de små regndropparna tillför lite liv :)
DSC_3590.JPG
DSC_3592.JPG
DSC_3597.JPG
DSC_3602.JPG
DSC_3605.JPG

Titta på den blå tavlan, den är ju så fin och tillsammans med de applicerade indexen och visarna så blir de så vackert! :hungry:

Så vad var skillnaden jag nämnde tidigare? Jo, texten AUTOMATIK på tavlorna skiljer sig åt. På 556i är texten mer hoptryckt och bokstäverna är något större. På 556 IB är texten mer utdragen och bokstäverna lite mindre. Det får mig att fundera på om det är en förändring som Sinn gjort överlag och att den skillnaden nu finns även på en ny 556i?
Snygga bilder! Och som svar på din fundering så tror jag inte att det är en förändring som finns på de nya 556i. Min är från september 2017. :)
IMG_2044.JPG
 

leiden

Rolex
Snygga bilder! Och som svar på din fundering så tror jag inte att det är en förändring som finns på de nya 556i. Min är från september 2017. :)
IMG_2044.JPG
Tack :)
Då kanske det bara är på de nya tavlorna som de valt att ha texten såhär.
Själva appliceringen eller trycket verkar också skilja. På 556i är bokstäverna mer "utåtstående" precis som Sinn-logon. På den blå ligger bokstäverna platt mot tavlan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sonen på förskolan och dottern sover = time for photo session :)
Här är de utlovade bilderna tillsammans med 556i. De blev väl helt okej och de små regndropparna tillför lite liv :)
DSC_3590.JPG
DSC_3592.JPG
DSC_3597.JPG
DSC_3602.JPG
DSC_3605.JPG

Titta på den blå tavlan, den är ju så fin och tillsammans med de applicerade indexen och visarna så blir de så vackert! :hungry:

Så vad var skillnaden jag nämnde tidigare? Jo, texten AUTOMATIK på tavlorna skiljer sig åt. På 556i är texten mer hoptryckt och bokstäverna är något större. På 556 IB är texten mer utdragen och bokstäverna lite mindre. Det får mig att fundera på om det är en förändring som Sinn gjort överlag och att den skillnaden nu finns även på en ny 556i?

Kalasfina bilder :) 556I är ändå extremt svårslagen vilken version av 556 man än ställer den mot.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack :)
Då kanske det bara är på de nya tavlorna som de valt att ha texten såhär.
Själva appliceringen eller trycket verkar också skilja. På 556i är bokstäverna mer "utåtstående" precis som Sinn-logon. På den blå ligger bokstäverna platt mot tavlan.

Det är lite synd att de inte har varit konsekventa hela vägen med även applicerad logotyp, det tror jag hade blivit riktigt bra.
 

leiden

Rolex
Sådär, nu är det dags att packa ner den blå. Imorgon åker den iväg till nästa person på listan!
Det hör väl till saken att man ska sammanfatta sina intryck så här kommer ett par rader :)

Jag inledde min tid med klockan med att säga följande:
Tavlan tycker jag för det mesta skiftar i lila och det är jag lite tveksam till. Men jag ska ge den en rejäl chans och det har ju hänt förr att man ändrat uppfattning :)
Jag var rejält tveksam till den när jag packade upp den. Det första som slog mig var att den var lila, precis som på de flesta bilder jag sett, och vem vill ha en lila klocka?

Sambon tyckte att den var snygg. Jaha, tänkte jag, där har vi målgruppen. Hade jag tittat på den i butik så hade jag avfärdat den direkt. Inte min kopp te!
Jaja, den ska få en chans i alla fall, tänkte jag.

Sedan började det hända något. Den är rätt nice när index och visare blänker i badrumsspegeln och tavlan visar sin djupblå sida, tänkte jag. Beroende på ljuset så skiftade den i olika blå nyanser och sunbursteffekten förstärkte intrycket och gjorde den än mer livfull.
Vad är det som händer? tänkte jag. Är jag på väg att falla för den här lil(l)a rackaren trots allt?

Ja, ja, ja, jag erkänner, jag har fallit pladask för den! :p Ibland kan man inte göra annat än att bara ge efter ;)
Vill jag vinna den? Om jag vill :D Jag skulle verkligen uppskatta den om jag vann! :) Det är med sorg jag skickar den vidare :sorry:

Ta hand om den nu ni som kommer efter :)

Tack @Clark Kent för möjligheten att få prova den!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sådär, nu är det dags att packa ner den blå. Imorgon åker den iväg till nästa person på listan!
Det hör väl till saken att man ska sammanfatta sina intryck så här kommer ett par rader :)

Jag inledde min tid med klockan med att säga följande:

Jag var rejält tveksam till den när jag packade upp den. Det första som slog mig var att den var lila, precis som på de flesta bilder jag sett, och vem vill ha en lila klocka?

Sambon tyckte att den var snygg. Jaha, tänkte jag, där har vi målgruppen. Hade jag tittat på den i butik så hade jag avfärdat den direkt. Inte min kopp te!
Jaja, den ska få en chans i alla fall, tänkte jag.

Sedan började det hända något. Den är rätt nice när index och visare blänker i badrumsspegeln och tavlan visar sin djupblå sida, tänkte jag. Beroende på ljuset så skiftade den i olika blå nyanser och sunbursteffekten förstärkte intrycket och gjorde den än mer livfull.
Vad är det som händer? tänkte jag. Är jag på väg att falla för den här lil(l)a rackaren trots allt?

Ja, ja, ja, jag erkänner, jag har fallit pladask för den! :p Ibland kan man inte göra annat än att bara ge efter ;)
Vill jag vinna den? Om jag vill :D Jag skulle verkligen uppskatta den om jag vann! :) Det är med sorg jag skickar den vidare :sorry:

Ta hand om den nu ni som kommer efter :)

Tack @Clark Kent för möjligheten att få prova den!

Roligt att du gillade den så pass mycket och tack för bra testande med fina bilder :)
 
Topp