• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Passaround Tissot PRX - Officiell tråd!

Jag håller med dig på det mesta i ditt resonemang, men jag tror du missförstår min poäng.
Om vi använder Wempe Iron Walker som exempel. Kvarts kostar 1675€ och Automat 2275€. Dom är helt identiska förutom urverken.
Automaten är alltså ca 36% (ca 600€) dyrare med urverket som prishöjare.

I PRX fall kostar kvarts 3550kr och automat 6695kr. Här är alltså automaten 88% (3145kr) dyrare, men här med ytterligare prishöjare i form av AR och en ram runt datumfönstret.

Om man som jag har köpt glas någon gång, så vet man att prisskillnaden mellan ett glas med AR och utan är ca 15kr till slutkund. Vad kan en datumram kosta?

Om man då tänker sig att man är automatkund hos Wempe får man intrycket att man betalar extra för urverket (eller mindre om man väljer kvarts).
Är man då samma automatkund hos Tissot så skulle man ju fråga sig om verkligen urverket har så stor betydelse för priset om man nu måste göra avkall på
AR och datumram för att sänka priset på kvartsmodellen?

Jag menar alltså att de extra prishöjarna i själva verket gör att höjningen med urverket kan ifrågasättas. Givetvis är det som du säger "för att kunna uppsälja", men om kunderna börjar känna att dom blir "uppkörda" får man väl problem...
Ah, då förstår jag hur du menar. 😊 Anledningen är väl dock densamma, att kunder gärna betalar mer för att man upplever att man får en högre kvalitetsnivå för pengarna trots att urverket i sig (som används för att motivera prisskillnaden) kan vara extremt prispressat och till och med billigare än HAQ sett till inköpspris/volymer.

I en bransch som till stor del handlar om att sälja en känsla så är det sällan man får valuta för pengarna och faktiskt betalar för den egentliga produkten och dess beståndsdelar. Många verkar vara beredda att betala ett premium för mekaniska urverk och de få kunderna man tappar p.g.a. prisskillnader vägs upp av de ökade marginalerna samt att dessa kunder hänvisas till det billigare alternativet och då kanske upplever samma känsla av att ha fått mer valuta för pengarna i form av en snarlik produkt till ett betydligt lägre pris. Win-win för tillverkarna helt enkelt. 😉

Sådär, då ska det vara sista dagen hos mig är det meningen.

Nå, hur har det nu gått för den?
I början gillade jag den inte alls måste jag erkänna. Fy vilken trist länk kändes det som. Är ingen finsmakare när det gäller länkar, tycker om länkar ibland som andra fnyser åt och min favoritklocka har absolut ingen märkvärdig länk men i stort är jag inte någon länk-person heller. Finjustering var nästan olidligt att vara utan kändes det som.

Karossformen höll jag på att säga, boettformen, passade illa i den storleken, klagade jag vidare. Är van även vid stora klockor men då typ dykare och liknande. Den här spretade väl mycket i kanterna på mig och ändå är det bara en 40 mm-klocka med måttlig längd. Har haft l2l 50 utan problem men då med andra boettformer.

Ja, det var inget vidare då.
Men- på något konstigt sätt kändes den bättre efter några dagar. Vet ej riktigt varför, kanhända en vanesak. Det gick att slappna av med den på armen utan att känna det som den riskerade ta i någonstans med sina utsvävande hörn. När länken var justerad var den justerad och satt där den satt och var inte till något speciellt besvär längre. Den visade plötsligt en viss charm, Tissoten.

Nästan så jag kommer sakna den en aning. Nu får jag säga som en del andra, om den varit lite mindre... och mer nedåtriktad i lug-sidorna, då kunde det möjligen blivit ett köp. Det hade blivit mer vintagekänsla som den vunnit på hos mig och ett ökat habegär för min del.

PRX-51w.jpg

Nu har den landat hemma hos mig!
Ganska snygg men ganska stor. Glaset sänker intrycket överlag. Första intrycket när jag såg den på bild - tjoho. Första intrycket irl - njähä

Bilagor

• IMG_20210417_091349.jpg
    IMG_20210417_091349.jpg
    369.5 KB · Visningar: 26
Ä

Är det själva tavlan som skiljer sig i färg lr liknande eller är det nåt annat du tänker på?
Jag tror vi båda syftar på att produktbilderna visar en härligt skimrande djup tavla medans verkligheten är väl dold bakom ett glas utan AR. Tavlan tenderar att bli ganska matt och bränd i starkt ljus på grund av avsaknaden av antireflex behandling (speciellt den blå).

Är det själva tavlan som skiljer sig i färg lr liknande eller är det nåt annat du tänker på?

Jag tror vi båda syftar på att produktbilderna visar en härligt skimrande djup tavla medans verkligheten är väl dold bakom ett glas utan AR. Tavlan tenderar att bli ganska matt och bränd i starkt ljus på grund av avsaknaden av antireflex behandling (speciellt den blå).
What he said. Men glaset är värre än tavlan. Men alltså det är inte så man kräks, rätt mysig klocka. Men det drar ner

Sista dagen med den här goingen på handleden. Dags för ett utlåtande.

Storleken - 3/5
Lite för stor. Hade den varit ett par millimeter mindre så hade den varit fulländad. I övrigt är tjocklek och andra mått perfekta, det är bara diametern och lug-to-lug som stör.

Länken - 3/5
Länken är snygg och känns påkostad med tanke på priset på klockan. Låset bygger ganska mycket och man märker det extra tydligt när man låter handleden vila mot bordskanten eller på sin laptop i knät. Det blir ganska obekvämt efter bara en liten stund.

Urtavlan - 4/5
Det är här PRX hämtar poäng. Den skimrande ljusa urtavlan gör sig bra mot visare och index i rosé. Passar perfekt till en vigselring i guld. Plus för den lilla datumrutan

Allt som allt ger jag den 3,5 av 5 möjliga. Jag kanske hugger den på köp&sälj någon gång i framtiden men just nu avstår jag ett nyköp. Som ni ser på bilden nedan så hamnar den lätt med luggarna utanför handleden vilket gör att den uppfattas som otympligt stor.
6E394F59-96D5-4E0F-BB3F-01D81B125309.jpeg

IMG_20210422_103038.jpg

Till höger på klockan sett så här från sidan så ser man hur ojämt den sitter mot handleden när man har ojämt antal länkbitar borttagna på respektive sida om låset. Det märks när man tittar på klockan också, den det får man leva med. Men hade den inte varit lika lång lugg till lugg så hade det nog inte varit lika framstående

Summering: ok klocka för pengarna det kostade att vara med i passaround men hade inte köpt till fullpris. Bra länk får man säga. Låset godkänt. Glaset underkänt. Stl underkänt... Om jag får en i min ägo kommer jag bära den.

Nu är min tid med den vittavlade PRX:en över, så här kommer mina tankar.

Storlek

Den stora snackisen kring denna klocka. Jag var lite orolig kring detta efter att ha läst så många klaga på att den kändes stor, samt att jag oftast bär ur som är mindre än 36mm. Men jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Visst, om jag fick välja hade jag jag nog helst sett den i 36mm men jag kunde vänja mig ganska fort och då kändes den inte för stor.
20210426104403_IMG_3008.jpg

Länk

En bra mix mellan skön och rejäl, gillar även att den smalnar av rejält. Den kunde dock gärna ha varit lite hårdare borstad, den blev lite för "blingig" för min smak.
20210424163711_IMG_3004.jpg

Tavla

Klockans höjdpunkt, helt klart! Älskar strukturen som gör klockan mer levande. En del har klagat på PRX texten och jag kan delvis hålla med. Den var inget som direkt störde mig men jag hade inte tackat nej till en betydligt mer subtil variant. Jag kan tycka att man antingen kör lysmassa på både visare och vid index, eller ingen lysmassa alls. Detta känns lite halvhjärtat, tycker nog att ingen lysmassa hade passat just denna klocka bäst.

Edit: Det finns såklart lysmassa på index, jag kollade lite för snabbt med för dåligt "laddad" lysmassa...
20210424163834_IMG_3005.jpg

Finish

Absolut inget mästerverk och det är klart det märks att det inte är en 20k+ klocka. Men känns ändå snäppet över mycket annat i samma prisklass.
20210422142743_IMG_2995.jpg

Summering

Glatt överraskad över denna, en nästan perfekt modern "sportstål" med integrerad länk, till alla som inte vill sälja sina organ för att ha råd med en. 36mm, utan lysmassa och med mer rejäl borstning på länken hade den fått toppbetyg av mig, speciellt med tanke på priset!
20210426104229_IMG_3007.jpg

Jag hade kul dessa dagar och är väldigt tacksam för möjligheten!

Tack och bock, frontalkrock!

Senast ändrad:

Storlek

Den stora snackisen kring denna klocka. Jag var lite orolig kring detta efter att ha läst så många klaga på att den kändes stor, samt att jag oftast bär ur som är mindre än 36mm. Men jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Visst, om jag fick välja hade jag jag nog helst sett den i 36mm men jag kunde vänja mig ganska fort och då kändes den inte för stor.

Länk

En bra mix mellan skön och rejäl, gillar även att den smalnar av rejält. Den kunde dock gärna ha varit lite hårdare borstad, den blev lite för "blingig" för min smak.

Tavla

Klockans höjdpunkt, helt klart! Älskar strukturen som gör klockan mer levande. En del har klagat på PRX texten och jag kan delvis hålla med. Den var inget som direkt störde mig men jag hade inte tackat nej till en betydligt mer subtil variant. Jag kan tycka att man antingen kör lysmassa på både visare och vid index, eller ingen lysmassa alls. Detta känns lite halvhjärtat, tycker nog att ingen lysmassa hade passat just denna klocka bäst.

Finish

Absolut inget mästerverk och det är klart det märks att det inte är en 20k+ klocka. Men känns ändå snäppet över mycket annat i samma prisklass.

Summering

Glatt överraskad över denna, en nästan perfekt modern "sportstål" med integrerad länk, till alla som inte vill sälja sina organ för att ha råd med en. 36mm, utan lysmassa och med mer rejäl borstning på länken hade den fått toppbetyg av mig, speciellt med tanke på priset!

Grymma bilder 👍🏻

Storlek

Länk

Tavla

Finish

Summering

Snygg sammanställning 😊
Den har faktiskt lysmassa på både visare & index, men den är så larvigt svag...
841CABA5-689A-4C52-BFFB-532311D304BF.jpeg

Så där! Klockan har skickats och det är dags för mig att dela med mig av mina åsikter om den.

Mitt första intryck var mestadels positivt. Som jag tidigare har skrivit så trodde jag att klockan skulle upplevas väldigt stor. Givetvis hade den passar bättre i 36mm enligt mig men storleken är ändå överkomlig. Håller med tidigare recensenter att det är synd att glaset saknar AR, det hade höjt helhetsintrycket. Länken känns välgjord och jag gillar vibesen man får av royal oak. Där länken går ihop vid låset är dock ett stort minus, väldigt dålig passform vilket gör den sned.

Övriga positiva saker är tavlan med en lyckad blå sunburst och enkla passande visare (minus den nästan obefintliga lumen). Ser inte heller quartz som något negativt då det är väldigt är bekvämt att ha en klocka i samlingen att slänga på sig i farten utan att eventuellt behöva vrida upp och ställa den.

Skulle jag köpa den själv?
- Nej.
Skulle jag bära den om jag vann den?
- Absolut!
566D3F6B-F999-40F4-A3A7-3C14DA430934.jpeg

Sådär. Då var det äntligen min tur. Kom hem sent idag så har bara burit klockan ca 5 min. Första intrycket är som så många redan påpekat, kunde gärna varit någon mm mindre. 38mm skulle säkert vara absoluta fullträffen för mig. Funkar som det är men lite i största laget. Länken gillar jag initialt och närvaron av klockan är liten. Kan hänga ihop med att jag precis innan burit 44mm panerai 😉

Vet inte vilken slarvpelle före mig som ställt datumet fel, men det är åtgärdat 😉. Även kalibrerat tiden så ska bli intressant att hur gången är kommande vecka.
5F4402C6-6989-43EC-9BBF-A9FC52E2040E.jpeg
5D1E2C43-C8CE-4011-AE8B-FFF0DACFAFB6.jpeg
7A564F88-2004-470F-A332-6B4BAA283B5C.jpeg
9AAEEC1E-CF27-4FD1-B54C-BA31D9E401A6.jpeg

Tillbaka
Topp