Ah, då förstår jag hur du menar. Anledningen är väl dock densamma, att kunder gärna betalar mer för att man upplever att man får en högre kvalitetsnivå för pengarna trots att urverket i sig (som används för att motivera prisskillnaden) kan vara extremt prispressat och till och med billigare än HAQ sett till inköpspris/volymer.Jag håller med dig på det mesta i ditt resonemang, men jag tror du missförstår min poäng.
Om vi använder Wempe Iron Walker som exempel. Kvarts kostar 1675€ och Automat 2275€. Dom är helt identiska förutom urverken.
Automaten är alltså ca 36% (ca 600€) dyrare med urverket som prishöjare.
I PRX fall kostar kvarts 3550kr och automat 6695kr. Här är alltså automaten 88% (3145kr) dyrare, men här med ytterligare prishöjare i form av AR och en ram runt datumfönstret.
Om man som jag har köpt glas någon gång, så vet man att prisskillnaden mellan ett glas med AR och utan är ca 15kr till slutkund. Vad kan en datumram kosta?
Om man då tänker sig att man är automatkund hos Wempe får man intrycket att man betalar extra för urverket (eller mindre om man väljer kvarts).
Är man då samma automatkund hos Tissot så skulle man ju fråga sig om verkligen urverket har så stor betydelse för priset om man nu måste göra avkall på
AR och datumram för att sänka priset på kvartsmodellen?
Jag menar alltså att de extra prishöjarna i själva verket gör att höjningen med urverket kan ifrågasättas. Givetvis är det som du säger "för att kunna uppsälja", men om kunderna börjar känna att dom blir "uppkörda" får man väl problem...
I en bransch som till stor del handlar om att sälja en känsla så är det sällan man får valuta för pengarna och faktiskt betalar för den egentliga produkten och dess beståndsdelar. Många verkar vara beredda att betala ett premium för mekaniska urverk och de få kunderna man tappar p.g.a. prisskillnader vägs upp av de ökade marginalerna samt att dessa kunder hänvisas till det billigare alternativet och då kanske upplever samma känsla av att ha fått mer valuta för pengarna i form av en snarlik produkt till ett betydligt lägre pris. Win-win för tillverkarna helt enkelt.