• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Passaround Tissot PRX - Officiell tråd!

15F25C1B-FCC5-410B-8409-46F21549DA0E.jpeg

Nu börjae min period med klockan gå mot sitt slut innan den går vidare till @URsinne så här kommer mina tankar kring klockan.
BA7552B3-02B0-4949-8842-E9CCE3957BBD.jpeg

Jag tycker att Tissot har lyckats bra med klockan och jag gillar den skarpt. Den ger mycket vintagekänsla och är en sån klocka man inte tänker på att man bär. Tavelstrukturen känns igen från tidigare Tissot klockor och index & visare hjälper till att skapa en klassisk känsla tillsammans med länken som är precis lagom tjock för att förstärka den känslan. Länken är också ganska starkt taperad vilket jag ser som ett stort plus som gör klockan lätt att bära.
Klockan bär stort, dels pga att tavlan är ljus men också pga att glasringen är tunn och att tavlan går hela vägen ut till glasringen utan chapterring. Ngt jag kan uppleva som störande är att visarna är ungefär dubbelt så breda som index, detta skapar en obalans mellan visare och index och jag tror de hade vunnit på att balansera dessa mot varandra bättre. PRX texten känns helt malplacerad, jag förstår inte varför de inte höll ett liknande typsnitt som på Tissot texten.
155ADF4D-EDB8-43E2-8BDE-29147A014A6C.jpeg

Jag har även en Wempe Iron Walker i samma storlek och samma formspråk med integrerad länk. Att ställa dem mot varandra känns inte rättvist då Wempen är mer än 5 ggr så dyr men det finns en del designelement hos Wempen som jag tycker skulle göra PRX’en bättre utan att den skulle behöva kosta mer.
201AA470-6B17-4F3B-B8BC-301D026E3A68.jpeg

Baklocket bygger ganska mycket på PRX’en, förmodligen för att hålla boettsidorna tunna. Detta i kombination med att ändlänkarna på PRX’en inte vinklas ner liks mycket som på Wempes Iron Walker gör att klockan ligger ganska högt på handleden och det faktiska lug-lug avståndet på PRX’en gör sig påminnt. Det är inte så störande när man väl bär klockan men i en jämförelse så smiter Wempen runt handleden betydligt bättre.
Jämförelse i profil mellan PRX och Iron Walker.
14568544-F01E-483D-984A-025CF64F7BAE.jpeg

En bild som visar vilken skillnad det gör map hur klockan sitter på handleden. Här ser man tydligt hur PRX’en sitter ovanför handleden medans Iron Walker mer omfamnar handleden
39A2153D-CAA4-4E32-86F3-40D1FD5EAF78.jpeg
Summa summarum så gillar jag som sagt klockan detta till trots och kan mycket väl tänka mig en framöver och det är troligt att jag köper en om jag inte vinner denna.
Den bär lätt och passar till det mesta utan att påkalla för mycket uppmärksamhet.
Hade det varit HAQ och en annan vinkel på ändlänkarna så hade det varit en riktig fullträff.

Nu börjae min period med klockan gå mot sitt slut innan den går vidare till @URsinne så här kommer mina tankar kring klockan.

Jag tycker att Tissot har lyckats bra med klockan och jag gillar den skarpt. Den ger mycket vintagekänsla och är en sån klocka man inte tänker på att man bär. Tavelstrukturen känns igen från tidigare Tissot klockor och index & visare hjälper till att skapa en klassisk känsla tillsammans med länken som är precis lagom tjock för att förstärka den känslan. Länken är också ganska starkt taperad vilket jag ser som ett stort plus som gör klockan lätt att bära.
Klockan bär stort, dels pga att tavlan är ljus men också pga att glasringen är tunn och att tavlan går hela vägen ut till glasringen utan chapterring. Ngt jag kan uppleva som störande är att visarna är ungefär dubbelt så breda som index, detta skapar en obalans mellan visare och index och jag tror de hade vunnit på att balansera dessa mot varandra bättre. PRX texten känns helt malplacerad, jag förstår inte varför de inte höll ett liknande typsnitt som på Tissot texten.

Jag har även en Wempe Iron Walker i samma storlek och samma formspråk med integrerad länk. Att ställa dem mot varandra känns inte rättvist då Wempen är mer än 5 ggr så dyr men det finns en del designelement hos Wempen som jag tycker skulle göra PRX’en bättre utan att den skulle behöva kosta mer.

Baklocket bygger ganska mycket på PRX’en, förmodligen för att hålla boettsidorna tunna. Detta i kombination med att ändlänkarna på PRX’en inte vinklas ner liks mycket som på Wempes Iron Walker gör att klockan ligger ganska högt på handleden och det faktiska lug-lug avståndet på PRX’en gör sig påminnt. Det är inte så störande när man väl bär klockan men i en jämförelse så smiter Wempen runt handleden betydligt bättre.

En bild som visar vilken skillnad det gör map hur klockan sitter på handleden. Här ser man tydligt hur PRX’en sitter ovanför handleden medans Iron Walker mer omfamnar handleden
Summa summarum så gillar jag som sagt klockan detta till trots och kan mycket väl tänka mig en framöver och det är troligt att jag köper en om jag inte vinner denna.
Den bär lätt och passar till det mesta utan att påkalla för mycket uppmärksamhet.
Hade det varit HAQ och en annan vinkel på ändlänkarna så hade det varit en riktig fullträff.
Bra sammanfattning. Jag undrar om den fasta ändlänken är nödvändig för att den inre delen som fäster i boetten har snabbstift? På profilbilden du lagt upp ser man tydligt den brantare vinkeln och att den första biten på Iron Walker är lite rundad.

HAQ och 38mm! Vad gäller vinkeln på ändlänken tror jag det hänger på formen på handleden - PRX passar nog platta handleder bäst. Sen fattar jag inte varför alla gnäller på ”PRX” - den är ju härligt 80-tals futuristisk och livar up tavlan utan att bli funkig. Samma mer bredd på visare och index - perfekt tycker jag, kontrasten ger en annars minimalistisk klocka lite karaktär. Om allt är matchy-matchy blir den själlös och tråkig. Håller dock med om glasringen och chapterring - mycket bättre på ”Järngängaren” - alternativt minska storleken till 38mm. Visuellt blir tavlan något för stor i nuvarande utförande.

Bra sammanfattning. Jag undrar om den fasta ändlänken är nödvändig för att den inre delen som fäster i boetten har snabbstift? På profilbilden du lagt upp ser man tydligt den brantare vinkeln och att den första biten på Iron Walker är lite rundad.
Tack 🙏🏻
Ja, det är nog också en effekt av att baklocket är så stort, i kombination med snabbstiften. Det blev nog ingen plats kvar att vinkla ner boetten. Bättre då att skippa snabbstift, det är ju inte så att man har massa länkar o band att byta med...
En annan skillnad är att ändlänkarna är fasta medans Wempen har ledade länkar närmast boetten...

HAQ och 38mm! Vad gäller vinkeln på ändlänken tror jag det hänger på formen på handleden - PRX passar nog platta handleder bäst. Sen fattar jag inte varför alla gnäller på ”PRX” - den är ju härligt 80-tals futuristisk och livar up tavlan utan att bli funkig. Samma mer bredd på visare och index - perfekt tycker jag, kontrasten ger en annars minimalistisk klocka lite karaktär. Om allt är matchy-matchy blir den själlös och tråkig. Håller dock med om glasringen och chapterring - mycket bättre på ”Järngängaren” - alternativt minska storleken till 38mm. Visuellt blir tavlan något för stor i nuvarande utförande.
38 mm hade varit perfekt! Map PRX texten tycker vi olika. Jag har platta handleder men blyga 16,5 cm omkrets och hade gärna sett mer vinklade ändlänkar..
Map visare index håller jag inte med dig. Jämför med Seastaren några inlägg upp.. När man ser de jämte varandra ser PRX visarna galet tjocka ut...

Senast ändrad:
Jag inser nu att jag aldrig postade något omdöme men det känns som att mina kommentarer är överflödiga då jag bara håller med om det som andra redan har sagt. Den är lite väl stor men bärs trots det riktigt bekvämt vilket är förvånande men det är främst tack vara den tunna boetten som lätt glider in under ärmen. Hade jag fått bestämma hade den varit 36mm och haft en datumbubbla i stil med den som Barba moddade dit men då hade väl homagemaffian plockat fram högafflarna och hänvisat till OQ. 🤷‍♂️

Eftersom jag deltog i passarounden av den blåa och dessutom anordnade den andra passarounden så hade jag möjlighet att kunna se båda två i verkligheten och tycker att man helt klart bör välja den blå om man är sugen för den silvriga kändes billig och ärligt talat lite ful i jämförelse och jag tror att sunbursttavlan gör väldigt mycket för helhetsintrycket. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa den svarta men tycker att den ser ut att ha samma typ av lite grövre tavelstruktur som den silvriga.

Stort tack till @DB15 som anordnade detta samt naturligtvis även till @ERIKSON URHANDEL som bidragit med båda testexemplaren! ☺️

Så har den anlänt till undertecknad idag.

Visar mest att den lever så här initialt. Återkommer.

Kan säga att den silvervita urtavlan har mer liv i sig än jag befarade. Kontrasterar en del i minutmarkeringen och roséfärgen på index och visare livar upp något som annars kunde blivit aningen tråkigt. Den handledsomketsen är så här års nedåt 16,5.

PRX-1w.jpg

PRX-10w.jpg

Senast ändrad:
Den blå är sedan 20 min framme i ett snöigt Östersund!

IMG_20210409_101738__01.jpg

Första intrycket är... Bra! Visste ju att den skulle vara en aning bred och klossig men det var inte riktigt så farligt som befarat.

Återkommer med mer text och jämförelsebilder!

1618034583376.png

Färgtemat och formspråket på den silvriga PRX påminner mig om den Heritage 1969 som Longines släppte för några år sedan.
Även den har en vertikalt borstad tavla och guld på index/visare.
Wow den va riktigt läcker! Själv kom det till en ny tissot i samlingen igår :)

Bilagor

• 766395D8-0B1E-4B3C-830D-41914FED28F1.jpeg
    766395D8-0B1E-4B3C-830D-41914FED28F1.jpeg
    522.4 KB · Visningar: 19
Tjo och tjim, nödrim!

Jag är inte helt hundra på var i landet jag befinner mig nästa vecka, så jag packar ihop klockan rätt snart och skickar iväg så snart jag kommer loss till @Dixie.

IMG_20210411_172712__01.jpg

Sammanfattningsvis är det här en klocka jag nog kommer att köpa. Vinner jag den i utlottningen kommer den att stanna i lådan ett tag. Varför? Den är helt enkelt snygg, bekväm och prisvärd! Känns utmärkt som sommarens grillklocka.

Klart att den kunde varit några millimeter mindre, då hade det varit 100% fullträff. Men den funkar bra ändå på min 16.5 (platta) handled.

Jag saknar inte HAQ egentligen, då hade den kostat säkert bortåt 5-6 tkr istf 3500, och då hade vi varit i ett prisläge där jag börjat avkräva mer av länken, och börjat fundera på att spara pengarna till en Wempe eller Fredrique Constant Highlife istället.

Länken funkar verkligen finfint på en klocka för 3500, men inte mer. Och inte mindre, den är prisvärd!
IMG_20210411_172508__01.jpg

Riktigt trevlig och skön historia, STORT plus för att Tissot skickar med 2 halvlänkar. Det är ju inte ens självklart hos betydligt dyrare pjäser.

Det finns kanske några subjektiva småsaker att kommentera på kring tavla och visare, men jag tänker aldrig på dem längre än 5 sekunder, det kritar ändå ner till känslan, vilket för mig är en kombo av
  • att jag personligen inte förväntar mig perfektion i denna prisklass (trots att andra designval hade kostat lika mycket att producera)
  • och att det helt oavsett har varit en klocka som legat på kökbordet att par dagar och har flera gånger blivit bytt TILL, från klockor jag gillar skarpt. Väl på armen är den så lätt och skön att den bara hänger på i farten.
  • Min speedmaster stannade. Det är ett bra betyg!

Bekymmerslös pjäs, uppskattad!

Tack och bock @DB15 för fint uppstyrd passaround, du visar hur KS är när det är som bäst!

Senast ändrad:
Dags för min lilla recension av klockan.
Det jag uppskattade mest var hur länkens små ledade bitar och avsmalning gjorde att den var otroligt bekväm och följsam på handleden. Jag hade inget problem med avsaknad av mikrojustering utan lyckades få till en bra storlek på länken.
Jag gillade även hur länkens borstning och polering fick den att reflektera ljus på ett trevligt sätt.

6B7B22EE-6822-4CF0-8664-8A050E8F2567.jpeg

Boetten hade gärna fått vara något mindre, men upplevde inte storleken som ett problem. Den ser helt klart större ut på bild än hur den upplevs på armen.

07EEECCB-9F62-4370-959E-7C95D4486C00.jpeg

Den tråkigaste biten med klockan är hur svåravläst den är. Ingen antireflex på glaset i kombination med rätt tunna index, gjorde rätt ofta att jag hade svårt att utläsa tiden. Jag tyckte datumet försvann lite i tavlan och hade nog mått bra av en datumram.

Jag tyckte helt klart klockan var riktigt trevlig och jag bar den varje dag under veckan eftersom den var så pass bekväm. Jag har kollat upp den kommande automatiska modellen, den verkar ha både antireflex och datumram, så tror den kommer fixa de problem jag upplevde med kvartsmodellen.

0D0D85C6-5EBF-48CF-900E-D90E95CB9086.jpeg

Jag har kollat upp den kommande automatiska modellen, den verkar ha både antireflex och datumram, så tror den kommer fixa de problem jag upplevde med kvartsmodellen.
Precis sånt som gör mig så besviken (och som borde öppna ögonen för fler). Man låtsas att automaten är dyrare på grund av urverket, ändå är det ofta så att man läggertill exempelvis datumram och AR. Det är väl samma sak på Gentleman? I princip skulle de båda kunna kosta samma pengar med olika urverk, men man vill krama ur lite extra av de som vurmar för mekaniskt. Jätte tråkigt i min bok.

Precis sånt som gör mig så besviken (och som borde öppna ögonen för fler). Man låtsas att automaten är dyrare på grund av urverket, ändå är det ofta så att man läggertill exempelvis datumram och AR. Det är väl samma sak på Gentleman? I princip skulle de båda kunna kosta samma pengar med olika urverk, men man vill krama ur lite extra av de som vurmar för mekaniskt. Jätte tråkigt i min bok.
Dessutom på gentlemannen verkar det vara lite bättre finish på index vad jag har jämfört på videos.
När jag såg Aikon auto vs quartz på klockmaster så var det också natt och dag på finish.
Jag håller med dig att det är en tråkig trend om man vill ha kvarts.

Dessutom på gentlemannen verkar det vara lite bättre finish på index vad jag har jämfört på videos.
När jag såg Aikon auto vs quartz på klockmaster så var det också natt och dag på finish.
Jag håller med dig att det är en tråkig trend om man vill ha kvarts.
Ja dels om man vill ha kvarts som jag, men samtidigt skulle man ju undra vad som kostar extra på en automat (eller omvänt billigare med kvarts) när man lägger till annan finish som påstås kosta... Är det urverket egentligen om man måste slopa detaljer på kvartsmodellen för att vara billigare?

Ja dels om man vill ha kvarts som jag, men samtidigt skulle man ju undra vad som kostar extra på en automat (eller omvänt billigare med kvarts) när man lägger till annan finish som påstås kosta... Är det urverket egentligen om man måste slopa detaljer på kvartsmodellen för att vara billigare?
Det handlar väl mer om att man riktar sig mot olika målgrupper. Det finns en anledning till att de flesta lite mer exklusiva varumärken håller sig borta från quartz och de få som har det i sitt utbud har oftast ett ganska stort steg kvalitetsmässigt upp till motsvarande automat och det är naturligtvis för att kunna uppsälja kunder för att få dem att känna att det upplevda värdet är högre men också för att den som köper quartz tenderar att vara mer priskänslig vilket i vissa fall innebär avkall på saker och ting.

Jag tror dock att den största anledningen är att när man börjar komma upp i en viss prisklass så kommer man som tillverkare alltid att få kritik om man använder quartz då man påstås blåsa kunderna om modellerna är likvärdigt prissatta och om man istället har en billigare quartzmodell så kannibaliserar det på försäljningen av den dyrare, automatiska modellen som har större marginaler och dessutom skapar en långvarig inkomstkälla i form av service. I det läget så ser nog tyvärr många tillverkare hellre att man går miste om de mer pragmatiska och prismedvetna quartzkunderna till förmån för den typ av kund som gärna betalar extra för in-house även om det bara innebär en utsmyckad rotor. :rolleyes:

Det handlar väl mer om att man riktar sig mot olika målgrupper. Det finns en anledning till att de flesta lite mer exklusiva varumärken håller sig borta från quartz och de få som har det i sitt utbud har oftast ett ganska stort steg kvalitetsmässigt upp till motsvarande automat och det är naturligtvis för att kunna uppsälja kunder för att få dem att känna att det upplevda värdet är högre men också för att den som köper quartz tenderar att vara mer priskänslig vilket i vissa fall innebär avkall på saker och ting.

Jag tror dock att den största anledningen är att när man börjar komma upp i en viss prisklass så kommer man som tillverkare alltid att få kritik om man använder quartz då man påstås blåsa kunderna om modellerna är likvärdigt prissatta och om man istället har en billigare quartzmodell så kannibaliserar det på försäljningen av den dyrare, automatiska modellen som har större marginaler och dessutom skapar en långvarig inkomstkälla i form av service. I det läget så ser nog tyvärr många tillverkare hellre att man går miste om de mer pragmatiska och prismedvetna quartzkunderna till förmån för den typ av kund som gärna betalar extra för in-house även om det bara innebär en utsmyckad rotor. :rolleyes:
Jag håller med dig på det mesta i ditt resonemang, men jag tror du missförstår min poäng.
Om vi använder Wempe Iron Walker som exempel. Kvarts kostar 1675€ och Automat 2275€. Dom är helt identiska förutom urverken.
Automaten är alltså ca 36% (ca 600€) dyrare med urverket som prishöjare.

I PRX fall kostar kvarts 3550kr och automat 6695kr. Här är alltså automaten 88% (3145kr) dyrare, men här med ytterligare prishöjare i form av AR och en ram runt datumfönstret.

Om man som jag har köpt glas någon gång, så vet man att prisskillnaden mellan ett glas med AR och utan är ca 15kr till slutkund. Vad kan en datumram kosta?

Om man då tänker sig att man är automatkund hos Wempe får man intrycket att man betalar extra för urverket (eller mindre om man väljer kvarts).
Är man då samma automatkund hos Tissot så skulle man ju fråga sig om verkligen urverket har så stor betydelse för priset om man nu måste göra avkall på
AR och datumram för att sänka priset på kvartsmodellen?

Jag menar alltså att de extra prishöjarna i själva verket gör att höjningen med urverket kan ifrågasättas. Givetvis är det som du säger "för att kunna uppsälja", men om kunderna börjar känna att dom blir "uppkörda" får man väl problem...

Provade en prx för några dagar sedan och den satt helt okej och skapade ett sug. Som redan sagts tusen gånger tidigare så visst kunde den vart nån/några mm mindre men funkar helt klart på min 17,5cm handled. De går nu att få för 3k nya så finns ingen anledning att köpa begagnat på ks där de ligger på 2600kr +frakt och uppåt. Blå eller silver, det är frågan? Lutar åt blå 😊

Tillbaka
Topp