Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bra sammanfattning. Jag undrar om den fasta ändlänken är nödvändig för att den inre delen som fäster i boetten har snabbstift? På profilbilden du lagt upp ser man tydligt den brantare vinkeln och att den första biten på Iron Walker är lite rundad.Nu börjae min period med klockan gå mot sitt slut innan den går vidare till @URsinne så här kommer mina tankar kring klockan.
![]()
Jag tycker att Tissot har lyckats bra med klockan och jag gillar den skarpt. Den ger mycket vintagekänsla och är en sån klocka man inte tänker på att man bär. Tavelstrukturen känns igen från tidigare Tissot klockor och index & visare hjälper till att skapa en klassisk känsla tillsammans med länken som är precis lagom tjock för att förstärka den känslan. Länken är också ganska starkt taperad vilket jag ser som ett stort plus som gör klockan lätt att bära.
Klockan bär stort, dels pga att tavlan är ljus men också pga att glasringen är tunn och att tavlan går hela vägen ut till glasringen utan chapterring. Ngt jag kan uppleva som störande är att visarna är ungefär dubbelt så breda som index, detta skapar en obalans mellan visare och index och jag tror de hade vunnit på att balansera dessa mot varandra bättre. PRX texten känns helt malplacerad, jag förstår inte varför de inte höll ett liknande typsnitt som på Tissot texten.
![]()
Jag har även en Wempe Iron Walker i samma storlek och samma formspråk med integrerad länk. Att ställa dem mot varandra känns inte rättvist då Wempen är mer än 5 ggr så dyr men det finns en del designelement hos Wempen som jag tycker skulle göra PRX’en bättre utan att den skulle behöva kosta mer.
![]()
Baklocket bygger ganska mycket på PRX’en, förmodligen för att hålla boettsidorna tunna. Detta i kombination med att ändlänkarna på PRX’en inte vinklas ner liks mycket som på Wempes Iron Walker gör att klockan ligger ganska högt på handleden och det faktiska lug-lug avståndet på PRX’en gör sig påminnt. Det är inte så störande när man väl bär klockan men i en jämförelse så smiter Wempen runt handleden betydligt bättre.
Jämförelse i profil mellan PRX och Iron Walker.
![]()
En bild som visar vilken skillnad det gör map hur klockan sitter på handleden. Här ser man tydligt hur PRX’en sitter ovanför handleden medans Iron Walker mer omfamnar handleden
Summa summarum så gillar jag som sagt klockan detta till trots och kan mycket väl tänka mig en framöver och det är troligt att jag köper en om jag inte vinner denna.![]()
Den bär lätt och passar till det mesta utan att påkalla för mycket uppmärksamhet.
Hade det varit HAQ och en annan vinkel på ändlänkarna så hade det varit en riktig fullträff.
Nu börjae min period med klockan gå mot sitt slut innan den går vidare till @URsinne så här kommer mina tankar kring klockan.
![]()
Jag tycker att Tissot har lyckats bra med klockan och jag gillar den skarpt. Den ger mycket vintagekänsla och är en sån klocka man inte tänker på att man bär. Tavelstrukturen känns igen från tidigare Tissot klockor och index & visare hjälper till att skapa en klassisk känsla tillsammans med länken som är precis lagom tjock för att förstärka den känslan. Länken är också ganska starkt taperad vilket jag ser som ett stort plus som gör klockan lätt att bära.
Klockan bär stort, dels pga att tavlan är ljus men också pga att glasringen är tunn och att tavlan går hela vägen ut till glasringen utan chapterring. Ngt jag kan uppleva som störande är att visarna är ungefär dubbelt så breda som index, detta skapar en obalans mellan visare och index och jag tror de hade vunnit på att balansera dessa mot varandra bättre. PRX texten känns helt malplacerad, jag förstår inte varför de inte höll ett liknande typsnitt som på Tissot texten.
![]()
Jag har även en Wempe Iron Walker i samma storlek och samma formspråk med integrerad länk. Att ställa dem mot varandra känns inte rättvist då Wempen är mer än 5 ggr så dyr men det finns en del designelement hos Wempen som jag tycker skulle göra PRX’en bättre utan att den skulle behöva kosta mer.
![]()
Baklocket bygger ganska mycket på PRX’en, förmodligen för att hålla boettsidorna tunna. Detta i kombination med att ändlänkarna på PRX’en inte vinklas ner liks mycket som på Wempes Iron Walker gör att klockan ligger ganska högt på handleden och det faktiska lug-lug avståndet på PRX’en gör sig påminnt. Det är inte så störande när man väl bär klockan men i en jämförelse så smiter Wempen runt handleden betydligt bättre.
Jämförelse i profil mellan PRX och Iron Walker.
![]()
En bild som visar vilken skillnad det gör map hur klockan sitter på handleden. Här ser man tydligt hur PRX’en sitter ovanför handleden medans Iron Walker mer omfamnar handleden
Summa summarum så gillar jag som sagt klockan detta till trots och kan mycket väl tänka mig en framöver och det är troligt att jag köper en om jag inte vinner denna.![]()
Den bär lätt och passar till det mesta utan att påkalla för mycket uppmärksamhet.
Hade det varit HAQ och en annan vinkel på ändlänkarna så hade det varit en riktig fullträff.
TackBra sammanfattning. Jag undrar om den fasta ändlänken är nödvändig för att den inre delen som fäster i boetten har snabbstift? På profilbilden du lagt upp ser man tydligt den brantare vinkeln och att den första biten på Iron Walker är lite rundad.
38 mm hade varit perfekt! Map PRX texten tycker vi olika. Jag har platta handleder men blyga 16,5 cm omkrets och hade gärna sett mer vinklade ändlänkar..HAQ och 38mm! Vad gäller vinkeln på ändlänken tror jag det hänger på formen på handleden - PRX passar nog platta handleder bäst. Sen fattar jag inte varför alla gnäller på ”PRX” - den är ju härligt 80-tals futuristisk och livar up tavlan utan att bli funkig. Samma mer bredd på visare och index - perfekt tycker jag, kontrasten ger en annars minimalistisk klocka lite karaktär. Om allt är matchy-matchy blir den själlös och tråkig. Håller dock med om glasringen och chapterring - mycket bättre på ”Järngängaren” - alternativt minska storleken till 38mm. Visuellt blir tavlan något för stor i nuvarande utförande.
Wow den va riktigt läcker! Själv kom det till en ny tissot i samlingen igår![]()
Färgtemat och formspråket på den silvriga PRX påminner mig om den Heritage 1969 som Longines släppte för några år sedan.
Även den har en vertikalt borstad tavla och guld på index/visare.
Precis sånt som gör mig så besviken (och som borde öppna ögonen för fler). Man låtsas att automaten är dyrare på grund av urverket, ändå är det ofta så att man läggertill exempelvis datumram och AR. Det är väl samma sak på Gentleman? I princip skulle de båda kunna kosta samma pengar med olika urverk, men man vill krama ur lite extra av de som vurmar för mekaniskt. Jätte tråkigt i min bok.Jag har kollat upp den kommande automatiska modellen, den verkar ha både antireflex och datumram, så tror den kommer fixa de problem jag upplevde med kvartsmodellen.
Dessutom på gentlemannen verkar det vara lite bättre finish på index vad jag har jämfört på videos.Precis sånt som gör mig så besviken (och som borde öppna ögonen för fler). Man låtsas att automaten är dyrare på grund av urverket, ändå är det ofta så att man läggertill exempelvis datumram och AR. Det är väl samma sak på Gentleman? I princip skulle de båda kunna kosta samma pengar med olika urverk, men man vill krama ur lite extra av de som vurmar för mekaniskt. Jätte tråkigt i min bok.
Ja dels om man vill ha kvarts som jag, men samtidigt skulle man ju undra vad som kostar extra på en automat (eller omvänt billigare med kvarts) när man lägger till annan finish som påstås kosta... Är det urverket egentligen om man måste slopa detaljer på kvartsmodellen för att vara billigare?Dessutom på gentlemannen verkar det vara lite bättre finish på index vad jag har jämfört på videos.
När jag såg Aikon auto vs quartz på klockmaster så var det också natt och dag på finish.
Jag håller med dig att det är en tråkig trend om man vill ha kvarts.
Det handlar väl mer om att man riktar sig mot olika målgrupper. Det finns en anledning till att de flesta lite mer exklusiva varumärken håller sig borta från quartz och de få som har det i sitt utbud har oftast ett ganska stort steg kvalitetsmässigt upp till motsvarande automat och det är naturligtvis för att kunna uppsälja kunder för att få dem att känna att det upplevda värdet är högre men också för att den som köper quartz tenderar att vara mer priskänslig vilket i vissa fall innebär avkall på saker och ting.Ja dels om man vill ha kvarts som jag, men samtidigt skulle man ju undra vad som kostar extra på en automat (eller omvänt billigare med kvarts) när man lägger till annan finish som påstås kosta... Är det urverket egentligen om man måste slopa detaljer på kvartsmodellen för att vara billigare?
Jag håller med dig på det mesta i ditt resonemang, men jag tror du missförstår min poäng.Det handlar väl mer om att man riktar sig mot olika målgrupper. Det finns en anledning till att de flesta lite mer exklusiva varumärken håller sig borta från quartz och de få som har det i sitt utbud har oftast ett ganska stort steg kvalitetsmässigt upp till motsvarande automat och det är naturligtvis för att kunna uppsälja kunder för att få dem att känna att det upplevda värdet är högre men också för att den som köper quartz tenderar att vara mer priskänslig vilket i vissa fall innebär avkall på saker och ting.
Jag tror dock att den största anledningen är att när man börjar komma upp i en viss prisklass så kommer man som tillverkare alltid att få kritik om man använder quartz då man påstås blåsa kunderna om modellerna är likvärdigt prissatta och om man istället har en billigare quartzmodell så kannibaliserar det på försäljningen av den dyrare, automatiska modellen som har större marginaler och dessutom skapar en långvarig inkomstkälla i form av service. I det läget så ser nog tyvärr många tillverkare hellre att man går miste om de mer pragmatiska och prismedvetna quartzkunderna till förmån för den typ av kund som gärna betalar extra för in-house även om det bara innebär en utsmyckad rotor.![]()
Ja jäklar! Ta det isigt, jag är här nere i regnet oavsett. Blir bra när det blir@Dixie , du går tyvärr vänta tills det slutat snöaDet här var barmark igår, rackarns vad det dumpade inatt.
![]()