• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround. Victorinox I.N.O.X. Professional Diver. Den Blå

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Mellanakt... (Del 4,5)

Det kanske är några av er som undrar hur gårdagens kväll egentligen slutade, @MariaE t.ex.? Jodå, jag och den där trevliga tjejen jag träffade på krogen (hon som visade intresse) hamnade till slut i samma säng. Det blev till att fumla på gummit. Det blå originalarmbandet till INOX:en förstås, vad trodde ni? Fredagen har nämligen inneburit idrottsutövande från tidig morgon till sen kväll och då detta armband har visat sig vara överlägset i sportsammanhang var det förstås bra att vara ute i god tid.
IMG_7702.JPG



När jag vaknade upp imorse insåg jag för övrigt att tjejen vid min sida var min fru, tillika mina barns mor. Så kan det gå när man av snålhet inte vaskar Champagne utan dricker upp den, skall definitivt lägga detta på minnet till nästa gång jag festar på Kallis. Ni övriga, läs och lär! Idag har vi annars legat på rull, jag och INOX:en, sedan klockan nio imorse. Fina gotländska vägar och trevligt sällskap. Jag har ju redan konstaterat INOX:ens tillkortakommande som sportklocka, men en trevlig särling bland alla pulsklockor var den också idag. Imorgon får den nog jobba lite mer som dresser framåt kvällen, när det skall ätas finmiddag i goda vänners lag. Detta inlägg blir därför bara en kort mellanakt i väntan på del 5 av mitt testande, so stay tuned folks!

IMG_7752.JPG


IMG_7749.JPG


IMG_7751.JPG


IMG_7748.JPG


IMG_7756.JPG


IMG_7750.JPG


Med dessa bilder säger jag och den blå INOX:en tack för idag och på återseende. Vi hörs imorgon med del 5, tror vi...

IMG_7754.JPG


Det skall nog inte vara mer där nu...
 
Senast ändrad:

Wiliamo

Panerai
Mellanakt...

Det kanske är några av er som undrar hur gårdagens kväll egentligen slutade, @MariaE t.ex.? Jodå, jag och den där trevliga tjejen jag träffade på krogen (hon som visade intresse) hamnade till slut i samma säng. Det blev till att fumla på gummit. Det blå originalarmbandet till INOX:en förstås, vad trodde ni? Fredagen har nämligen inneburit idrottsutövande från tidig morgon till sen kväll och då detta armband visat sig vara överlägset i sportsammanhang var det förstås bra att vara ute i god tid.
IMG_7702.JPG


När jag vaknade imorse insåg jag för övrigt att tjejen vid min sida var min fru, tillika mina barns mor. Så det kan gå när man av snålhet inte vaskar utan dricker upp champagnen, skall lägga detta på minnet till nästa gång jag festar på Kallis. Ni övriga, läs och lär. Idag har vi annars legat på rull, jag och INOX:en, sedan klockan nio imorse. Fina vägar och trevligt sällskap. Jag har ju redan konstaterat INOX:ens tillkortakommande som sportklocka men en trevlig särling bland alla pulsklockor var den också idag. Imorgon får den nog jobba lite mer som dresser framåt kvällen när det skall ätas finmiddag i goda vänners lag. Detta inlägg blir därför bara en kort mellanakt i väntan på del 5 av mitt testande. Stay tuned folks!


IMG_7752.JPG


IMG_7749.JPG


IMG_7751.JPG


IMG_7748.JPG


IMG_7756.JPG


IMG_7750.JPG


Med dessa bilder säger jag och den blå INOX:en tack för idag och på återhörande. Vi hörs imorgon, tror vi...

IMG_7754.JPG


Det skall nog inte vara mer där nu...
Coola bilder och schysst liten utvärdering :p
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Die another day (Del 4,75)

Inte riktigt tid för ett fullt delinlägg denna dag. Återigen en dag i cykelsadeln med en "nära döden"-upplevelse när en bilist gjorde en idiotisk manöver vid passage av vår klunga. Jag låg ytterst och slängde upp vänsterarmen instinktivt så att bilen studsade bort mot INOX:en och ned i diket på andra sidan.

Nu är vi åter hemma och skall strax äta finmiddag. Skiftar gummi till sobert armband i svart läder med vita sömmar. Vi hörs kanske senare ikväll, eller imorgon. Den blå hälsar!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Cykelbränna rules!
image.jpeg

image.jpeg
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Fliegerchronograph’s test av Victorinox I.N.O.X. Professional Diver - Del 5

IMG_7852.JPG


Nu har vi väl ändå varit ute och cyklat länge nog?
Då var det dags att utvärdera hur INOX:en fungerar som dresser. Glömde dessvärre Smokingen hemma på fastlandet den här gången, så klockan har fått tjänstgöra ihop med en löst buren skjorta som till stora delar haft upprullade ärmar, då det varit sommarlika temperaturer långt in på kvällarna. Visst bygger INOX:en lite på höjden, dykarklocka som den är, men har man inte sugrörssmala manschetter så fungerar den bra till skjorta. För att snygga till klockan lite byttes armbandet ut till ett svart i skinn som egentligen hör till en av de Junkersklockor som ingår i min samling. Med tanke på att urtavlans blå färg visat sig passa bra ihop med brunt borde kanske armbandet också ha haft den färgen, men det fungerar ändå bra med svart. Kanske lite för korrekt och tråkigt men aldrig helt fel.

IMG_7853.JPG


IMG_7884.JPG


Hur en dresser egentligen skall se ut och vara råder det väl delade meningar om. Jag skulle i alla fall kunna tänka mig att bära den blå INOX:en till kostym och slips. De färgladare syskonen passar enligt mitt tycke mindre bra i den rollen, det blir lite för mycket färg i sammanhanget. Då jag bar den dressade INOX:en till kvällens middag (avslutningsbankett för det träningsläger jag deltagit i) var det några som satt vid samma bord som kommenterade klockan gillande. Gissar att dom förmodligen hade sett mig fotografera INOX:en under dagarna och mest var nyfikna på vad jag var för galning, men en komplimang till den blå var det ju trots det.

IMG_7885.JPG


IMG_7854.JPG


Slutomdömet när det gäller dresseregenskaper och social förmåga är därmed helt godkänd. Nu slickar vi såren ihop, nyss återkomna hem. Imorgon skall jag ta mig nedåt landet för att frampå eftermiddagen överlämna INOX:en till @Freddie L. Först händer det nog en del annat spännande som får sortera in under business- och bonuskategorin. Auf Wiedersehen!
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Är åter hemma efter en lång arbetsdag vilken avslutades med en överlämning F2F av INOX:en till nästa passarounddeltagare. Träffade därför @Freddie L i en småstad någonstans i Sverige för att få glädjen att återigen dra PostNord vid näsan och kunna utbyta lite tankar om klockor över en kopp kaffe. När så är gjort och det är dags att skicka över klockan till en ivrigt väntande Freddie förslår jag att vi bryter arm. Vinner jag så får jag behålla klockan en vecka till, ok?!

Känner mig säker på min armstyrka och gör en sån där löjlig grej man brukar köra med barnen där hemma, följer med mottävlaren nästan hela vägen ned till bordsytan, så att segern för denne skall kännas nära. Sen är det dags för show-off, vända rörelsen och bryta tillbaka för att visa var skåpet skall stå. Vi använder dock våra vänsterarmar för att få med klockorna på bilden och då jag dumt nog inte har räknat med den extra vikten av en UTC Skydiver och en INOX (här snackar vi tunga klockor!) känner jag till min förtvivlan att jag inte orkar få upp armen ur Freddie's järngrepp. Ridå! Den blå INOX:en vandrar därför vidare till en belåten Freddie L som nu får nöjet att föra fanan vidare, lycka till!
IMG_8109.JPG


Men vänta föresten, jag har ju gjort en del annat med klockan under dagen. Nämligen testat den under businesslika förhållanden. @Foxbolt skrev ju i ett tidigt inlägg (se nedan) att vi skulle hoppa över vissa saker i passarounden men vadårå, "I make a living out of it". Den förhållningsregeln struntar jag därför högaktningsfullt i. Nu väntar dock barnen på att jag skall ägna mig lite åt dom efter lång tid hemifrån. Jag lämnar er därför med en cliffhanger och utlovar att del 6 och ett slutligt omdöme om klockan kommer i sinom tid. Over and out!

Många av oss har säkert sett reklamen för vad denna klocka tål men vi kan väl undvika grävmaskiner, blåslampor och helikoptrar i våra recensioner

IMG_8104.JPG

IMG_8105.JPG
 
Senast ändrad:

Freddie L

Panerai
Jag hade tänkt vinna det här. Efter @Fliegerchronograph känner jag mig bara så överkörd och uppgiven. Men på ett bra sätt! ;)

Första intrycket är positivt. Såg groteskt stor ut på bordet, men funkar skapligt på armen. Bärs med en behaglig tyngd. Vad gäller att testa hållbarheten så får vi se vad som händer under veckan, men den pallade iaf en nattning av lillgrabben. Han har åsikter om mina klockor och INOX var tuff. Men lumen imponerade inte på grabben.
image.jpeg
 

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
Är åter hemma i Stockholm efter en lång arbetsdag vilken avslutades med en överlämning F2F av INOX:en till nästa passarounddeltagare. Träffade därför @Freddie L i en småstad någonstans i Sverige för att få glädjen att återigen dra PostNord vid näsan och kunna utbyta lite tankar om klockor över en kopp kaffe. När så är gjort och det är dags att skicka över klockan till en ivrigt väntande Freddie förslår jag att vi bryter arm. Vinner jag så får jag behålla klockan en vecka till, ok?!

Känner mig säker på min armstyrka och gör en sån där löjlig grej man brukar köra med barnen där hemma, följer med mottävlaren nästan hela vägen ned till bordsytan, så att segern för denne skall kännas nära. Sen är det dags för show-off, vända rörelsen och bryta tillbaka för att visa var skåpet skall stå. Vi använder dock våra vänsterarmar för att få med klockorna på bilden och då jag dumt nog inte har räknat med den extra vikten av en UTC Skydiver och en INOX (här snackar vi tunga klockor!) känner jag till min förtvivlan att jag inte orkar få upp armen ur Freddie's järngrepp. Ridå! Den blå INOX:en vandrar därför vidare till en belåten Freddie L som nu får nöjet att föra fanan vidare, lycka till!
IMG_8109.JPG


Men vänta föresten, jag har ju gjort en del annat med klockan under dagen. Nämligen testat den under businesslika förhållanden. @Foxbolt skrev ju i ett tidigt inlägg (se nedan) att vi skulle hoppa över vissa saker i passarounden men vadårå, "I make a living out of it". Den förhållningsregeln struntar jag därför högaktningsfullt i. Nu väntar dock barnen på att jag skall ägna mig lite åt dom efter lång tid hemifrån. Jag lämnar er därför med en cliffhanger och utlovar att del 6 och ett slutligt omdöme om klockan kommer i sinom tid. Over and out!



IMG_8104.JPG

IMG_8105.JPG

Du är ursäktad @Fliegerchronograph :) Det var mest blåslampor jag oroade mig för......:nailbiting:
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Fliegerchronograph’s test av Victorinox I.N.O.X. Professional Diver - Del 6

IMG_8133.JPG


Fågel, fisk eller mitt emellan?

Då var det dags att bedöma INOX:en ur ett yrkesmässigt perspektiv. För min del innebär det att jag rullar fram mitt tjänstfordon och ger mig ut på en luftburen resa. Frågan som skall besvaras är nämligen hur den blå INOX:en fungerar i rollen som flygarur?

IMG_8124.JPG


Då det av flygsäkerhetsmässiga skäl inte är så bra att spaka och fotografera klockor samtidigt överlåter jag flygandet åt några kollegor. Det känns alltid konstigt att bli skjutsad i stället för att vara den som agerar förare. Efter förra veckans massiva Trisslottsvinst får jag dock kanske vänja mig och skaffa privatchaufför, även på marken.

IMG_8106.JPG


Viktiga egenskaper hos ett bra flygarur är god läsbarhet, tidtagningsfunktion, hög pålitlighet och inte minst ett coolt utseende. INOX:en gör väl rätt bra ifrån sig när man snabbt skall kolla hur mycket klockan är men i dom här sammanhangen föredrar jag alltid en svart urtavla med tydliga visare och index i kontrasterande vitt. Det finns en anledning till att flyginstrument är utformade och ser ut som dom gör och INOX:ens blå färg (om än väldigt diskret) är inte riktigt hemma när vi lämnar marken nedanför oss. Visst finns det Breitlings och andra ”flygklockor” med färglada urtavlor, men dessa återfinns sällan på yrkesmässiga pilotarmar…

IMG_8119.JPG


IMG_8122.JPG


När det gäller läsbarhet är jag för övrigt inte heller helt nöjd med tjänsteklockans (UTC Skydiver) genombrutna visare, förstår dock varför dom har utformats så, utan föredrar det klassiska utseendet hos min Sinn 757 eller det hos den Revue Thommen som tidigare har agerat flygtidsur i en Bell Jet Ranger (HKP 6) men som nu pryder mitt skrivbord.
Image.jpg


Nog snackat om andra klockor nu. INOX:en hänger i alla fall med upp i luften under ett tvåtimmarspass och känns inte helt bortkommen i sin nya roll. Att det inte går att mäta tiden något vidare med den visste jag ju redan, sedan den tuffa sporttesten. I alla fall inte om man vill ha sekundnoggrannhet eller mäta något tidsförlopp överstigande 60 minuter. Någon UTC-funktion behöver jag inte ha på min arbetsklocka då jag sällan rör mig mellan flera tidszoner utan mestadels flyger långvarigt i svenskt eller annat av statsmakten beordrat luftrum, så det är inget jag saknar på INOX:en.

IMG_8107.JPG


Att INOX:en är pålitlig har den bevisat under veckan. Jag ställde den mot ett atomur i början av testen och den har inte tappat ens bråkdelen av en endaste sekund på denna tid. Konstigt vore väl det, kvartsur som den är, men ändock ett bevis på att jag kan lita på den och leverera effekt på ”rätt plats i rätt tid” med INOX:ens hjälp när så krävs.
IMG_8120.JPG


Det blå gummiarmbandet höjer i likhet med urtavlans färg inte coolhetsfaktorn i militära sammanhang. Min Darth Vader-liknande bisittare i kabinen stönar ansträngt genom masken när min klocka åker fram. Kanske skulle jag ha låtit den sitta kvar på det där mer fältmässigt bruna NATO-armbandet? Det är i vilket fall som helst försent nu, bandet ligger kvar hemma och INOX:en är nog först och främst en civil klocka så när vi har landat efter avslutat uppdrag blir det en snabb debriefing och därefter MUCK:ar INOX med betyget 10-5-5 enligt den gamla värnpliktsbedömningen (för dom av er som nu kommer ihåg den) vilket innebär att den i alla fall kan komma att krigsplaceras i aktuell befattning, inte mer än så.
IMG_8115.JPG

IMG_8112.JPG


I en aspekt överglänser INOX:en för övrigt UTC Skydivern. Klockans glas är planslipat och ger en fantasktiskt bra reflex när solen lyser. Toppen om man skall använda den som signasspegel för att påkalla uppmärksamhet i en nödsituation, där Skydiverns glas är välvt och ger en betydligt sämre reflex. Det är dock inget som innebär något avgörande för slutbetyget.

Återstår då en avslutande sammanfattning och omdöme om den blå INOX:en från mig innan @Freddie L och övriga passarounddeltagare får "fritt fram", men det får bli senare idag i form av en epilog.
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Fliegerchronograph’s test av Victorinox I.N.O.X. Professional Diver - Epilog



Business, Pleasure, Sport or Dressed. The legendary blue I.N.O.X. withstands the test!
BPSD.JPG


Till att börja med måste jag förstås tacka @Foxbolt och Svante på Klockmäster Globen som har gjort denna passaround möjlig, all heder åt er två. Detta är min första passaround som aktiv deltagare. Har läst flera tidigare och retsamt missat någon som deltagare på ”målsnöret”. Därför har det först och främst varit kul att äntligen få vara med och utvärdera en klocka under en vecka. Att få skriva om och ta bilder på en klocka av ett märke som jag inte har haft något förhållande till tidigare. Om jag skall vara ärlig så kändes det lite konstigt sådär i början. Att sätta på sig en klocka som inte var min egen med vetskap om att andra burit den innan och att jag när veckan var till ända skulle skicka den vidare till någon annan.

IMG_7756.JPG


Efter någon dag har den känslan försvunnit och vi känns som ett väl samkört stridspar. När testen nu är över har jag och den blå INOX:en rest, trädgårdsarbetat, badat, skrapat Trisslott, vaskat Champagne, inspekterat master, gått på krogen, raggat, löp- och cykeltränat, flugit helikopter och gjort en hel del annat tillsammans. Sådant sätter förstås spår i själen och det var med viss saknad jag åkte bort ifrån den blå igår efter det att @Freddie L tagit över ledartröjan i passarounden.
IMG_7889.JPG


Då jag också har burit klockan under den första riktigt soliga och varma perioden i år då jag haft möjlighet att vistas utomhus med bara armar har INOX:en också lämnat ett svagt, men ändå synligt, spår av blekare hud där klockan har suttit. Den gör sig alltså påmind på flera sätt.

IMG_7855.JPG

IMG_8137.JPG



Skulle jag då kunna tänka mig att äga en INOX frågar sig nu ”vän av ordning”? Svaret är otvetydigt ja! Visst har den sina brister, men egentligen är det bara två saker som jag verkligen har irriterat mig på under min test och det är de i mitt tycke helt onödiga och idiotiskt rödfärgade 24-timmarsmarkeringarna samt det überfjantiga plastskyddet som följer med till boetten. I övrigt gör den det som den skall och förväntas göra. INOX:en är bra på det mesta utan att egentligen sticka ut i någon bemärkelse. Jag är nu ingen ”One Watch Guy” och kommer heller aldrig att bli det men för en potentiell sådan läsare av denna tråd skulle INOX:en kunna fungera bra om man nu inte har några preferenser i övrigt som gör att valet faller på en annan klocka.
Pleasure.JPG


Om jag fick leka med tanken på att kunna modifiera klockan efter eget tycke så skulle de röda siffrorna tas bort tillsammans med chapterringens sekundindelningsplotter. Vridringen skulle förses med räfflad kant, datumfönstret flyttas till klockan 3, texten i urtavlans nedre halva kortas och avslutningsvis borra lugholes i bandhornen för att underlätta bandbyte. Sen är det en riktigt schysst klocka. Den blå färgen på urtavlan skulle jag behålla, det blir aldrig någon flygare av den i alla fall. Den blå nyansen gör sig dessutom väldigt bra ihop med det kalkstensgråa Gotland och kanske kommer klockan förr eller senare tillbaka dit. Med detta inlägg är därmed min del av passarounden avslutad och jag tackar för mig. Over and out!

Business.JPG


Inga klockor eller djur skadades under genomförandet av denna test. Varje eventuell likhet med andra nu saluförda eller ur produktion tagna klockor liksom med inträffade händelser är oavsiktliga tillfälligheter.
IMG_7892.JPG
 
Senast ändrad:
Topp