• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Av nyfikenhet, vad gör italianwatchspotter till en trovärdig källa? Känner inte till sidan sen tidigare.

Frågar inte för att jag inte i sak säger att ryktet är fel, men mer vad som skapar en trovärdig källa.
Nej, du har rätt. Jag kan inte säga att jag vet att det är en trovärdig källa. Men det diskuteras överallt och det här var den tydligaste sammanställningen av vilka modeller det rör sig om. Bra att vara källkritisk, jag var lite för sugen på att sprida rykten.

Nej, du har rätt. Jag kan inte säga att jag vet att det är en trovärdig källa. Men det diskuteras överallt och det här var den tydligaste sammanställningen av vilka modeller det rör sig om. Bra att vara källkritisk, jag var lite för sugen på att sprida rykten.
Har sett det med, och det är väl oftast som dessa rykten visar sig sanna. Såg idag att patek själva inte tagit bort modellen på sin hemsida eller kommunicerat, blev mest nyfiken på hur kommunikation från bolagen själva ser ut. Aldrig funderat på det innan nämligen.

Har sett det med, och det är väl oftast som dessa rykten visar sig sanna. Såg idag att patek själva inte tagit bort modellen på sin hemsida eller kommunicerat, blev mest nyfiken på hur kommunikation från bolagen själva ser ut. Aldrig funderat på det innan nämligen.
Patek går inte ut med vilka modeller som försvinner utan man får kolla på den nya prislista på vilka modeller som är borttagna

Generellt brukar man väl discountinua* samtidigt som man släpper nytt?

Någon som läst om det här? Stämmer det?
51A96C98-FF42-4A4D-A6B5-AC1D37262CFA.jpeg

Hörde faktiskt ryktas om det för över ett år sen. (Med en relativt träffsäker tidslinje också ska tilläggas). Vi får hoppas att resten av ryktet jag hörde inte stämmer (avser design av urtavla). Om det stämmer gissar jag att 5711 - ägarna kommer bli nöjda. Det var nämligen att trycket på urtavlan kommer vara stasat likt jubileumutgåvorna.

PP brukar kommunicera en runout-lista på saker som slutar tillverkas, men de säljs fortsatt under innevarande år fram till ospecificerat dstum (dvs när allt befintligt lager är sålt till AD?)
Generellt brukar man väl discountinua* samtidigt som man släpper nytt?
Nej, runout-listan har alltid kommit i jan medan nysläppen har skett på Baselmässan.

Ja fejk bild men infon kanske är korrekt, 324 S kan ev stämma pga längre PR än senaste verket

Senast ändrad:
Här går jag och dagdrömmer om en 5712 - och blir inte mindre besatt när man ser bilder från @Feskarn då och då, eller den här grymma tråden https://klocksnack.se/threads/lite-tankar-om-patek-philippe-nautilus-5712-1a.36025/ av @Chrisse från 2015. Fastnar för assymetriska dialet, månfasen (vilket är svårt att argumentera rent logiskt för att man egentligen "behöver") samt den galet vackra backsidan med urverket och mikrorotorn.

Idag är Aquanauten 5167 min dagliga klocka som får resten av klockrullen att kännas halvt ointressant, och jag hade egentligen sett fram emot ett mer eller mindre monogamt liv tillsammans med den, sover med den, duschar med den, leker med barnen med den och samlar ökad patina och minnen över tiden.

Kan dock inte slita bort tankarna från 5712. Ska försöka prova in IRL vid tillfälle längre fram till våren - men ni som har den - släng gärna upp en bild eller två samt skriv mer om hur den är att leva med, hur "försiktiga" ni är med den, känsla etc. Gärna även jämförd med Aquanauten om någon har eller har haft båda.

Lite vagt formulerad fråga antar jag - därför jag postar i den här tråden istället för en egen trådstart.

- - -

Förresten - en fråga om Pateks lysmassa - ni som haft Aquanauts eller Nautilus en längre tid eller köpt äldre modeller - försämras lumen märkbart över tiden? (Bra att veta ifall man köper äldre begagnade exemplar).

TACK!

Här går jag och dagdrömmer om en 5712 - och blir inte mindre besatt när man ser bilder från @Feskarn då och då, eller den här grymma tråden https://klocksnack.se/threads/lite-tankar-om-patek-philippe-nautilus-5712-1a.36025/ av @Chrisse från 2015. Fastnar för assymetriska dialet, månfasen (vilket är svårt att argumentera rent logiskt för att man egentligen "behöver") samt den galet vackra backsidan med urverket och mikrorotorn.

Idag är Aquanauten 5167 min dagliga klocka som får resten av klockrullen att kännas halvt ointressant, och jag hade egentligen sett fram emot ett mer eller mindre monogamt liv tillsammans med den, sover med den, duschar med den, leker med barnen med den och samlar ökad patina och minnen över tiden.

Kan dock inte slita bort tankarna från 5712. Ska försöka prova in IRL vid tillfälle längre fram till våren - men ni som har den - släng gärna upp en bild eller två samt skriv mer om hur den är att leva med, hur "försiktiga" ni är med den, känsla etc. Gärna även jämförd med Aquanauten om någon har eller har haft båda.

Lite vagt formulerad fråga antar jag - därför jag postar i den här tråden istället för en egen trådstart.

- - -

Förresten - en fråga om Pateks lysmassa - ni som haft Aquanauts eller Nautilus en längre tid eller köpt äldre modeller - försämras lumen märkbart över tiden? (Bra att veta ifall man köper äldre begagnade exemplar).

TACK!
Ursäkta mina ludna armar
5712 är bland de härligaste klockor jag burit, men skulle inte ens fundera på att skaffa med dagens 2:a-hands värde. Men om AD ville sälja mig en skulle jag inte tveka.

25FB0716-FC40-4FEA-A3C5-5DD504A0117D.jpeg

- - -

TACK!
Väldigt bekväm att bära. Skulle aldrig köpa en idag för de vansinnespriser dom går för. Då finns det så mycket annat kul med PC och PPC. Eller bara ett knippe andra billiga Pateker.
86F27476-58E6-4A4F-A8C3-2BF9EBF7A334.jpeg

Stort tack @Chrisse och @VintageCollector - grymma bilder! Uppskattar även sida-vid-sida-jämförelsen med 5167 - den ser en bra bit större ut, men det kanske är vingarna på Nautilus som gör det intrycket.

Håller med om att andrahandspriserna har skjutit iväg något å det grövsta. Börsen har gått så bra på sistone, så hittar jag rätt exemplar kanske jag slår till även om det är lite galet.

En artikel om den nedlagda 5711.
Alltså, det är ett udda beslut. Hetaste klockan i världshistorien (får man väl säga?) och mitt i hypen så lägger man ner den för att hålla sig till sin kärnaffär (core business) som är fina(ste) klockor i ädelmetall. Det är coolt!

Tillbaka
Topp