Ligger i butik, så borde tidigare haft 42 som utrop men blev osålt. https://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1703877herregud! Hittade det inte nu men det måste budats upp från 42’ till 50,4’ dessutom!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ligger i butik, så borde tidigare haft 42 som utrop men blev osålt. https://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1703877herregud! Hittade det inte nu men det måste budats upp från 42’ till 50,4’ dessutom!!!
Storleken på banden måste väl skilja sig på 5168 vs 5167? Eller visst är det en 5168G du har där?Är de avklippta bitarna värda något tro?? Ska höra av mig till Kaplans
Ok, då känns det mer rimligt än det vart bud upp dit!Ligger i butik, så borde tidigare haft 42 som utrop men blev osålt. https://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1703877
Här går jag och dagdrömmer om en 5712 - och blir inte mindre besatt när man ser bilder från @Feskarn då och då, eller den här grymma tråden https://klocksnack.se/threads/lite-tankar-om-patek-philippe-nautilus-5712-1a.36025/ av @Chrisse från 2015. Fastnar för assymetriska dialet, månfasen (vilket är svårt att argumentera rent logiskt för att man egentligen "behöver") samt den galet vackra backsidan med urverket och mikrorotorn.
Idag är Aquanauten 5167 min dagliga klocka som får resten av klockrullen att kännas halvt ointressant, och jag hade egentligen sett fram emot ett mer eller mindre monogamt liv tillsammans med den, sover med den, duschar med den, leker med barnen med den och samlar ökad patina och minnen över tiden.
Kan dock inte slita bort tankarna från 5712. Ska försöka prova in IRL vid tillfälle längre fram till våren - men ni som har den - släng gärna upp en bild eller två samt skriv mer om hur den är att leva med, hur "försiktiga" ni är med den, känsla etc. Gärna även jämförd med Aquanauten om någon har eller har haft båda.
Lite vagt formulerad fråga antar jag - därför jag postar i den här tråden istället för en egen trådstart.
- - -
Förresten - en fråga om Pateks lysmassa - ni som haft Aquanauts eller Nautilus en längre tid eller köpt äldre modeller - försämras lumen märkbart över tiden? (Bra att veta ifall man köper äldre begagnade exemplar).
TACK!
Japp, både storleken och priset är jag rädd. Inte min klocka men jag fick äran att skära till bandetStorleken på banden måste väl skilja sig på 5168 vs 5167? Eller visst är det en 5168G du har där?
Är det såhär det ligger till?
Man kan såklart tycka vad man vill om priset men det är där dom ligger, och högre.
Patek slutar aldrig tillverka reservdelar. Däremot har man slutat sälja lösa gröna band till kreti och pleti. För att få köpa ett behöver du visa att du har en gröntavlad 5167A (japp, dom finns, fast väldigt få) eller annan ref som såldes med grönt band. Förr kunde vem som helst kliva in hos en återförsäljare och köpa ett band för 3000 kr. Nu måste du antingen äga rätt ref och får fortfarande betala 3000 kr eller betala 30 - 50 kkr på andrahandsmarknaden.
Jag antar att man kan få äkthetsintyg från AD, eller i det här fallet Kaplans, på gummibandet. Med sådana här priset så känns det som att "entreprenörer" ser möjligheter att tälja guld.. :/Är det såhär det ligger till?
Den här frågan verkar dyka upp med jämna mellanrum. Ja, det kostar så mycket. Om du inte äger rätt referens.
Till 5167A-010 inte till standard 5167A-001Men det där gröna bandet som Kaplans hade var väl till 5167 och som inte säljs längre? (Bandet till 5168 är väl inte samma...)
Ja, så är det säkert. Men även det beror nog på hur pass tight man är med en återförsäljare...Är väl också för att det här exemplaret inte är beskuret? Har hört att PP kräver att de gröna skärs till av AD vid leverans så att de inte säljs vidare lika lätt.
Nej, det är inte samma och banden har olika referensnummer. Kommer inte ihåg exakt vad som skiljer men jag vill minnas att det inte är bredden utan att stiften som sitter rakt in i boetten i 90 grader från bandstiftet inte sitter på samma höjd. Jag vill minnas att jag sett att folk monterat dom på 5167 och att det går men att det ser lite keff ut då bandet inte kommer i linje med bandhornen. Eller så minns jag fel och detta gällde det blå bandet...Men det där gröna bandet som Kaplans hade var väl till 5167 och som inte säljs längre? (Bandet till 5168 är väl inte samma...)
Hur man än vrider o vänder på det så är det en sjuk prissättning på ett gummiarmband. Vem köper ett gummiarmband för 50k!Nej, det är inte samma och banden har olika referensnummer. Kommer inte ihåg exakt vad som skiljer men jag vill minnas att det inte är bredden utan att stiften som sitter rakt in i boetten i 90 grader från bandstiftet inte sitter på samma höjd. Jag vill minnas att jag sett att folk monterat dom på 5167 och att det går men att det ser lite keff ut då bandet inte kommer i linje med bandhornen. Eller så minns jag fel och detta gällde det blå bandet...
Javisst, självklart är det så. Man har ingen respekt för pengars värde om man lägger så mycket deg på en gummibit. VIlket iofs många skulle säga om hela vårt intresse. Det här är dock en nivå till på galenskapen.Hur man än vrider o vänder på det så är det en sjuk prissättning på ett gummiarmband. Vem köper ett gummiarmband för 50k!
Javisst, självklart är det så. Man har ingen respekt för pengars värde om man lägger så mycket deg på en gummibit. VIlket iofs många skulle säga om hela vårt intresse. Det här är dock en nivå till på galenskapen.
Jämför gärna med konstvärlden. Där handlar det ofta om canvas och lite färg...Hur man än vrider o vänder på det så är det en sjuk prissättning på ett gummiarmband. Vem köper ett gummiarmband för 50k!
Lite underskattat att fetta in sina band. Gjorde ett alligatorband typ vattensäkert genom att mätta det med fett. Är det nubuck eller typ anilin kalv?La lite snabb-patina på OEM-bandet med hjälp av en läderstropp (heter det så på svenska?) och skäggolja. Känns som att detta ligger närmare Pateks syfte med dessa icke-alligatorband.
Originalbandet är lackat i en ganska kall brun färg. Jag har väl iofs ”nubuckat” upp det lite med en knivegg också för att oljan skulle tränga in bättre.Lite underskattat att fetta in sina band. Gjorde ett alligatorband typ vattensäkert genom att mätta det med fett. Är det nubuck eller typ anilin kalv?
Ja, ca 14-15kNågon som har erfarenhet av ca servicekostnad för 5164 i stål?
Du har alla (ungefärliga) servicekostnader på https://www.patek.com/en/retail-service/services/service-costsNågon som har erfarenhet av ca servicekostnad för 5164 i stål?
Tack! Spanar på en 5164 och får räkna med en service om man köper en 5-7 år gammal antar jagDu har alla (ungefärliga) servicekostnader på https://www.patek.com/en/retail-service/services/service-costs
Med risk för att starta en lavin av kommentarer: Jag skulle inte räkna med en service bara för att klockan är 5 - 7 år. Med risk för att starta en ännu större lavin: Jag servar bara mina klockor när dom visar ett tydligt behov av det. Dvs går dåligt, har dålig gångreserv eller på annat sätt avviker. Jag har aldrig varit med om att servicen blir så mycket dyrare för att man behöver byta några extra delar att det skulle vara värt att serva oftare.Tack! Spanar på en 5164 och får räkna med en service om man köper en 5-7 år gammal antar jag
Fattar. Jag har också bara servat när dom gått dåligt. Vi får se vad det blir. Jakten på en 5164 har iaf börjatMed risk för att starta en lavin av kommentarer: Jag skulle inte räkna med en service bara för att klockan är 5 - 7 år. Med risk för att starta en ännu större lavin: Jag servar bara mina klockor när dom visar ett tydligt behov av det. Dvs går dåligt, har dålig gångreserv eller på annat sätt avviker. Jag har aldrig varit med om att servicen blir så mycket dyrare för att man behöver byta några extra delar att det skulle vara värt att serva oftare.
Ja alla har ju sina olika metoder och inget är väl mer rätt eller fel än det andra. Det är ju upp till var och en.Med risk för att starta en lavin av kommentarer: Jag skulle inte räkna med en service bara för att klockan är 5 - 7 år. Med risk för att starta en ännu större lavin: Jag servar bara mina klockor när dom visar ett tydligt behov av det. Dvs går dåligt, har dålig gångreserv eller på annat sätt avviker. Jag har aldrig varit med om att servicen blir så mycket dyrare för att man behöver byta några extra delar att det skulle vara värt att serva oftare.