• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Ja jag kan hålla med om att det känns "lite roligare" jämfört med många andra klockor som känns väldigt "stela" eller "knivskarpa".
Men ändå, det är en väldigt våldsam tavla med otroligt mycket information.

Ni som har en, är den (ärligt) inte ganska svårläst?

Var ligger priset på den här nånstans på skalan?

1. Den är mycket lättläst. Visare och index i svart guld.

2. Speciellt typsnitt, första veckokalendern, boett i stål. Kombinationen har potentiellt samlarvärde i framtiden. Om man gillar designen i övrigt blir det en no-brainer.

3. Billig för vara vara PP. Listar 30k chf i Schweiz.

De referenser du listar är en helt annan typ av klocka, samtliga har subdial kl6 vilket är motsatsen till den koncentriska designen på 5212. 5212A har estetik som liknar world timers vilket är en samlarnisch i sig bland PP-entusiaster.

Om du vill ha så lite info som möjligt på tavlan kan jag föreslå H.Moser&Cie från concept-serien.

Tänkte nämna H.Moser & Cie då det klagades på plottrigheten.
Moser gör enligt mig den häftigaste Perpetual Calendar på marknaden....för minimalister.

De referenser du listar är en helt annan typ av klocka, samtliga har subdial kl6 vilket är motsatsen till den koncentriska designen på 5212. 5212A har estetik som liknar world timers vilket är en samlarnisch i sig bland PP-entusiaster.

Om du vill ha så lite info som möjligt på tavlan kan jag föreslå H.Moser&Cie från concept-serien.
Ja, klockan är heller inte i någon oförstörbar metall, som de flesta klockor från Patek utan i stål, som de som av nån märklig anledning dragit iväg mest på vänsterhandsmarknaden. Det skiljer!

Men nu var ju inte min fråga huruvida klockorna passar in i specifika samlingar, vad typen av tavla heter eller om det ka ske inte finns några andra märken som gör klockor, så även jag som inte är intresserad av den här(!) från patek philippe kanske skulle kunna bära ett armbandsur som är läsbart. (Jag lade ju fram några alldeles utmärkta exempel själv på klockor som jag anser har en mer lättläst tavla, där jag anser att det jag söker ses mer direkt och inte behöver letas fram på en stökig tavla, med vad JAG anser vara alldeles för mycket utskriven text och siffror.

Du anser alltså att de klockorna jag tog som exempel, på ur som var mer lättlästa och behagligare att vila ögonen på än DIN alltså är mer olik din klocka en en Moser från Concept serien?

Och oavsett vad du kallar tavlan, konformad eller rund, så är den inte mindre stökig, eller?

Du behöver inte bli grinig för att du och jag inte har samma smak, jag skrev det i mitt första inlägg, det är inget nedvärderande, kag undrade bara om ni inte ansåg tex de exempel som jag presenterade mer lättlästa, som kalendrar tex.
Så ta deg lite lungt.. Jag ska inte reta din klocka mer.. 🙄

Mvh

1. Den är mycket lättläst. Visare och index i svart guld.

2. Speciellt typsnitt, första veckokalendern, boett i stål. Kombinationen har potentiellt samlarvärde i framtiden. Om man gillar designen i övrigt blir det en no-brainer.

3. Billig för vara vara PP. Listar 30k chf i Schweiz.
Det var faktiskt billigt. Jag har haft ögonen på en 5524g men tyckt att priset varit lite saftigt, jag kanske borde köpa en i rostfritt istället :)

Så länge man har handleder för det. Nedan var ju inte så snyggt…

C4CA5956-DF6D-4C2F-9765-AFC8A563ADA2.jpeg

Varför är det sa ofta att de som driver klockbloggar och klockjournalister har smala handleder?!

Det är kanske bara är jag som inte ser det ultimata med den här klockan.

Den har en otroligt rörig tavla helt i onödan, finns väldigt många klockor med årskalender som inte har alla dessa visare, inte mindre än 23 ord och 28 Siffror och nummer synliga hela tiden.
Dessutom känns fonten eller typsnittet på texten väldigt märkligt på en så exklusiv klocka.

Jag menar inte att klaga, men jag har svårt att se vad det är med just den här klockan som får.människor att hoppa högt, ni som verkligen gillar den, vad är det egentligen ni uppskattar hos den här jämför med tex 5396, 5205 eller 5905, 5960 eller 4947 tex (som är exempel som jag tycker har en betydligt behagligare tavla att vila ögonen på.)

Som sagt, allt to his (or her own), jag är bara nyfiken :)
Jag kan hålla med dig här, tycker dina argument håller. Jag är visserligen färgad och gillar det mesta med Patek. Men denna modell står inte högst på önskelistan.

Det var faktiskt billigt. Jag har haft ögonen på en 5524g men tyckt att priset varit lite saftigt, jag kanske borde köpa en i rostfritt istället :)

Orkar inte med dina wall of texts och halvskumma försök att både i tråden och via PM fiska efter info om folks livsstil, samlingar och jobb. Du behöver inte gilla min klocka. För den är min och jag gillar den.

Räcker med att säga att man inte kan köpa en 5212A till listpris om du inte har antingen socialt kapital eller köphistorik som kan driva fram det.

En annan som också är plottrig som fan och som du får tycka vad du vill om:
280DF5B4-50E1-474A-8CF4-937A8180D7A8.jpeg

Håller på och kikar lite på 5066 Aquanaut. De växer ju inte på träd och handlarna på c24 begär 300k+
Någon här som har en kommentar / uppfattning om priserna? Är det helt enkelt marknadspriset eller kör alla handlare med önskepriser och hoppas att någon ska nappa?

Håller på och kikar lite på 5066 Aquanaut. De växer ju inte på träd och handlarna på c24 begär 300k+
Någon här som har en kommentar / uppfattning om priserna? Är det helt enkelt marknadspriset eller kör alla handlare med önskepriser och hoppas att någon ska nappa?

Blir nog inte så lätt att knipa en 5066 i bra skick och dokumenterad servicehistorik för under 300k men rådande läge på andrahandsmarknaden. 5167 säljer för hisnande summor och det har smittat av sig på tidigare Aquanautmodeller. Inte så förvånande då att 5066 också påverkas av hypen.

Blir nog inte så lätt att knipa en 5066 i bra skick och dokumenterad servicehistorik för under 300k men rådande läge på andrahandsmarknaden. 5167 säljer för hisnande summor och det har smittat av sig på tidigare Aquanautmodeller. Inte så förvånande då att 5066 också påverkas av hypen.
Det är ungefär så mina tankar går oxå. Då är det med andra ord bara att bita i det sura äpplet :rolleyes:
Den jag har i sikte kommer tyvärr på länk medans jag vill ha den på gummi. Själva gummit verkar gå att lösa för "normala" pengar, viklåset däremot ser ut att vara en annan femma. Den länken lär väl intre vara särskilt populär så att den betingar ett värde motsvarande vilkas til gummi?

Det är ungefär så mina tankar går oxå. Då är det med andra ord bara att bita i det sura äpplet :rolleyes:
Den jag har i sikte kommer tyvärr på länk medans jag vill ha den på gummi. Själva gummit verkar gå att lösa för "normala" pengar, viklåset däremot ser ut att vara en annan femma. Den länken lär väl intre vara särskilt populär så att den betingar ett värde motsvarande vilkas til gummi?

Jag visste inte ens att 5066 fanns i en /1A-variant med länk. Men hursomhelst så är dimensionerna identiska med 5060 och 5067, så borde inte vara svårt att sourca gummi och viklås separat om PP inte vill sälja till dig via AD.

Har de små handleder eller är bara majoriteten av klockmodellerna de testar för stora för de flestas handleder?

Mja, här är en rätt stor klocka på min handled, förvisso inte en Patek men överlag så är den större än i princip allt Patek tillverkar.
Mina handleder är inte särskilt enorma, så jag tvekar på att det är att modellerna som är för stora!

0E20A29A-040A-4F1D-813C-0DE299A122BF.jpeg

Orkar inte med dina wall of texts och halvskumma försök att både i tråden och via PM fiska efter info om folks livsstil, samlingar och jobb. Du behöver inte gilla min klocka. För den är min och jag gillar den.

Räcker med att säga att man inte kan köpa en 5212A till listpris om du inte har antingen socialt kapital eller köphistorik som kan driva fram det.

En annan som också är plottrig som fan och som du får tycka vad du vill om:
280DF5B4-50E1-474A-8CF4-937A8180D7A8.jpeg
Hehehe, skumma försök.? Du får gärna utveckla dig i wtt pm, om inte meningen var att kasta lite skit på mig och ksnske få folk och fundera på om jag sysslar med nån form av kartläggning?
För det var väl ditåt du hintade..? 😉

Jaja, vid behov finns det folk som kan verifiera att så inte är fallet iaf.

Den här klockan ser bättre ut, den ser heller inte ut att vara på gränsen till för stor, betydligt mkt mer lättläst, även om jag personligen skulle välja föregångaren alla dagar i veckan, den har finare visare.
Siffrorna runtom tavlan vet jag inte ens vad de är till för, så det är alltså modellen med rälsen ytterst. Den med svart tavla tycker jag är snyggast. Hade kanske köpt en om jag ansett den vara värd en dryg hslvmiljon och såklart, om jag känt att jag hade haft ekonomin och behovet att kompensera mig själv med en ny Patek.
Hade jag haft ekonomin så hade jag nog haft tre stycken, en 5524g, en 5196J och den här vi pratar om nu, 5170g.
Tyvärr så tjänar jag inte riktigt så bra. 😔

Hehehe, skumma försök.? Du får gärna utveckla dig i wtt pm, om inte meningen var att kasta lite skit på mig och ksnske få folk och fundera på om jag sysslar med nån form av kartläggning?

Den här klockan ser bättre ut, den ser heller inte ut att vara på gränsen till för stor, betydligt mkt mer lättläst, även om jag personligen skulle välja föregångaren alla dagar i veckan, den har finare visare.
Siffrorna runtom tavlan vet jag inte ens vad de är till för, så det är alltså modellen med rälsen ytterst. Den med svart tavla tycker jag är snyggast. Hade kanske köpt en om jag ansett den vara värd en dryg hslvmiljon och såklart, om jag känt att jag hade haft ekonomin och behovet att kompensera mig själv med en ny Patek.
Hade jag haft ekonomin så hade jag nog haft tre stycken, en 5524g, en 5196J och den här vi pratar om nu, 5170g.

#6621 och icke-responsen därav säger väl det mesta.

Den här som ”inte ser ut att vara på gränsen till för stor” är 1mm större än den som tydligen är för stor, men okej.

Se nedan.
0ED65EC8-62F3-4FBF-B8FA-1CB160AA1DD5.jpeg
96C7DF79-D23B-4F1B-92C9-833FDFA61569.jpeg

Blev klockan större eller blev min handled mindre? Eller så handlar det bara om att brännvidden påverkar resultatet så mycket att internettyckande om vad som är stort och inte baserat på enstaka närbilder är ungefär lika rimligt som när fjortisar vill ha plastikkirurgi pga stor näsa på selfies.

Äger du några klockor alls eller letar du fortfarande?

Den här som ”inte ser ut att vara på gränsen till för stor” är 1mm större än den som tydligen är för stor, men okej.

Se nedan.

Blev klockan större eller blev min handled mindre? Eller så handlar det bara om att brännvidden påverkar resultatet så mycket att internettyckande om vad som är stort och inte baserat på enstaka närbilder är ungefär lika rimligt som när fjortisar vill ha plastikkirurgi pga stor näsa på selfies.
Du menar att inlägg 6621 skulle vara konstigt? Skumt och ett försök att "fiska"? "Fiskar man" så ställer man väl inte frågorna rakt ut på ett öppet forum..?

Och 5524:an är i mina ögon absolut alldeles för stor för dina handleder, det var 5172 jag tyckte såg ut att passa din handled bättre än 5212.
(För att klargöra)

Får jag fråga vad du har för omkrets på dina handleder?
Av ren nyfikenhet bara.

Du menar att inlägg 6621 skulle vara konstigt? Skumt och ett försök att "fiska"? "Fiskar man" så ställer man väl inte frågorna rakt ut på ett öppet forum..?

Och 5524:an är i mina ögon absolut alldeles för stor för dina handleder, det var 5172 jag tyckte såg ut att passa din handled bättre än 5212.
(För att klargöra)

Får jag fråga vad du har för omkrets på dina handleder?
Av ren nyfikenhet bara.

Jag bryr mig inte om vad din motivation är. Jag säger bara att det sätt du nosar på folk är creepy och att det nog är fler som tycker det.

För att klargöra så är 5172G 1mm större än 5212A. Men det visste du säkert.

Jag bryr mig inte om vad din motivation är. Jag säger bara att det sätt du nosar på folk är creepy och att det är nog fler som tycker det.

För att klargöra så är 5172 1mm större än 5212. Men det visste du säkert.
Har vi träffats..? Jag kan iofs vara lite creepy, har hört det förr men ja, jag ber om ursäkt om jag fått dig att känna obehag, naturligtvis inte min mening.
Sorry.

Nej, jsg visste faktiskt inte storleken på 5172. Det kan ksnske ha haft med att klockan hängde snett på handleden och att inte båda paren bandhorn var väldigt nära handleden kant på bilden, eller såg ut att vara.
För övrigt så håller jag med om att bilder naturligtvis kan få en klocka att se både större och mindre ut än hur det ser ut I verkligheten.
Därför har jag skrivit att det ser ut som om, tex.

Se nedan.

Jäklar vilken fin klocka! Vilken ref är detta? 42 mm va? Jag är väldigt sugen på 7234G-001.Är din i wg eller stål?

Senast ändrad:
Jag håller helt och hållet med Zingo här. 5212:an ser helt outstanding ut. Lekfull text absolut, men på ett mycket positivt sätt.
En dressare som man bara kan bli glad av varje gång man ska kolla på tiden.

Upptäckte precis nyligen denna 5212 och den blev genast min favvo PP.
Inte för att jag tror att jag skulle hamna på intresselistan ens, men nån som vet vad denna kostar hos AD?
Lyckas inte Googla fram nåt pris.

Jag håller helt och hållet med Zingo här. 5212:an ser helt outstanding ut. Lekfull text absolut, men på ett mycket positivt sätt.
En dressare som man bara kan bli glad av varje gång man ska kolla på tiden.

Upptäckte precis nyligen denna 5212 och den blev genast min favvo PP.
Inte för att jag tror att jag skulle hamna på intresselistan ens, men nån som vet vad denna kostar hos AD?
Lyckas inte Googla fram nåt pris.
330k sek

Jäklar vilken fin klocka! Vilken ref är detta? 42 mm va? Jag är väldigt sugen på 7234G-001.Är din i wg eller stål?

5524 finns endast i G eller R (och en piece unique i T). 7234 finns som G, R och en limited edition i A/stål från Singapore grand exhibition.

7234 har bra storlek men band/spänne är 18/14 vilket är lite klent imo. Bästa lösningen är att fixa spänne i samma stil från 5960/01G och måttsy ett 18/16-band.

5524 finns endast i G eller R (och en piece unique i T). 7234 finns som G, R och en limited edition i A/stål från Singapore grand exhibition.

7234 har bra storlek men band/spänne är 18/14 vilket är lite klent imo. Bästa lösningen är att fixa spänne i samma stil från 5960/01G och måttsy ett 18/16-band.
Aha då förstår jag vart ståldelen kom in, för jag vet att jag läste om det. Tack för input gällande storlek på band/spänne och förslag på spänne. Jag kommer förhoppningsvis prova 7234G inom en snar framtid och ska tänka på det då.

Tillbaka
Topp