• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Har rätt bra erfarenheter med samtliga klockhandlare på biblioteksgatan inklusive kaplan exklusive breitling(ej min kopp te) men tänkte att dags att lära känna PP. Så de har beggade? Då kan man börja där för att börja sin relation antar jag
Så roligt när kunder uttrycker sig i termer ”att börja sin relation” och liknande! Det är ingen öm blomma du behöver hantera på nåt speciellt sätt. Var normalt trevlig och köp det du vill ha. Om det innebär köer och fjäskande köper du nån annanstans. Och om det handlar om att köpa en massa annan skit för att få köpa det du verkligen vill har du förnedrat dig bortom räddning.

Så roligt när kunder uttrycker sig i termer ”att börja sin relation” och liknande! Det är ingen öm blomma du behöver hantera på nåt speciellt sätt. Var normalt trevlig och köp det du vill ha. Om det innebär köer och fjäskande köper du nån annanstans. Och om det handlar om att köpa en massa annan skit för att få köpa det du verkligen vill har du förnedrat dig bortom räddning.
Det är ju även förväntan från retail. Lyssna på när Ben Clymer intervjuar Langes CEO Wilhelm Schmid i Hodinkees podcast.

Någon som vet hur servicen på biblioteksgatan i Stockholm är? Någon som har erfarenhet av kötiderna där på stålmodeller? Någon som kanske fått en klocka tidigare än vad som sades?
Bo Bergmans har väl ganska kass tilldelning, så var det åtminstone för några år sedan. Modeller som var ganska mycket stapelvaror hos andra ADs fanns inte där, och de blev inte helt nöjda när man klippte dem utomlands istället. Kan vara annorlunda nu.

Bo Bergmans har väl ganska kass tilldelning, så var det åtminstone för några år sedan. Modeller som var ganska mycket stapelvaror hos andra ADs fanns inte där, och de blev inte helt nöjda när man klippte dem utomlands istället. Kan vara annorlunda nu.

Så som jag minns det, från iaf 2016 och framåt, så har det haft rätt maxad tilldelning. Dock har de sålt de modeller som de vet kommer komma in. Nu när de blir ensamma i landet så lär ju deras tilldelning bli än bättre.

Med det sagt så är ju filosofin lik den som förmedlas av Schmidt. Svårt att börja med en het modell. Är det bara en het modell du är intresserad av så är det andrahandsmarknaden och dess priser på gäller.

Vad tror tråden? Går det att få köpa en 5226G hos en auktoriserad handlare? Jag förstår förstås att det beror på mig och min eventuella köphistorik, det kan vi bortse ifrån utan snarare hur populär har klockan egentligen blivit efter släppet 2022?

Vad tror tråden? Går det att få köpa en 5226G hos en auktoriserad handlare? Jag förstår förstås att det beror på mig och min eventuella köphistorik, det kan vi bortse ifrån utan snarare hur populär har klockan egentligen blivit efter släppet 2022?
Bör inte vara omöjligt. Har blivit erbjuden från två AD´s.
Orkar du inte vänta så ligger dom ute för knappa 10% över list grått.

IMG_1692.jpeg
68172557134__725BBFCC-1DD4-45C1-9DAF-AA8932E9A7CE.jpeg

70479268901__FD3C0D06-F953-496D-ACF1-04F2132CFBD3.jpeg

Glider klockan för långt ner mot handen likt bilden som är tagen i flygplanet så förstår jag vad man menar med ”för stor”. Men det är rätt sällsynt att den hamnar så och i den positionen upplevs alla klockor stora tycker jag.

Den är ju väldigt stor om man blickar tillbaka i tiden. Vet inte riktigt varför man vill ha dem så stora?
Det är väl personlig preferens. Jag tycker Pateks tidigare 36/37mm dressare blir för små. En klocka som har helt perfekt boett i mitt tycke är Lange 1 moonphase på sina 38,5mm

Nej det är lite oklart. Jag tycker egentligen 5196 är i största laget. Men för mig som gillar modernt och klassiskt på samma gång har den här väldigt många rätt. Tänk om den varit 36mm
Har du testat 6119 på din handled?

Det är väl personlig preferens. Jag tycker Pateks tidigare 36/37mm dressare blir för små. En klocka som har helt perfekt boett i mitt tycke är Lange 1 moonphase på sina 38,5mm
Det är en vanesak för majoriteten av befolkningen. Precis som de flesta vant sig vid att använda oversize kan man vänja sig vid det klassiska stuket. Calatravan startade väl som 31 mm, och det är ju lite för litet om man är grov eller tjock. Ca 33 mm är vad jag föredrar på eleganta klockor som ur-calatravan. Blir de större kan man lika väl köpa en sportklocka. Är designen elegant vill jag se bandet vid sidan av boetten...

Du har ingen bild på klockan i profil när den sitter på handleden? Misstänker att den rakt igenom är designad för en stoor handled.

Har du testat 6119 på din handled?
Ja jag har det och jag vet att jag överraskades av att den inte kändes ännu större. Upplevde den hyfsat lik 5196 (men jag hade inte den senare bredvid för jämförelse). Men min handled är drygt 18.5cm och ganska platt så det brukar inte vara jätteproblem med lite större klockor

Jag kom dessutom in i butiken med en tank på armen så det kan också ha påverkat 😂

Det är en vanesak för majoriteten av befolkningen. Precis som de flesta vant sig vid att använda oversize kan man vänja sig vid det klassiska stuket. Calatravan startade väl som 31 mm, och det är ju lite för litet om man är grov eller tjock. Ca 33 mm är vad jag föredrar på eleganta klockor som ur-calatravan. Blir de större kan man lika väl köpa en sportklocka. Är designen elegant vill jag se bandet vid sidan av boetten...

Du har ingen bild på klockan i profil när den sitter på handleden? Misstänker att den rakt igenom är designad för en stoor handled.

IMG_4903.jpeg
IMG_4904.jpeg
68176208295__4AFBD7CB-E25D-4CC0-AE85-F593A4F6AA99.jpeg

Dålig kvalité på dom två första. Det var ett videoklipp jag lyckades ta två prints ifrån

Tillägg: av någon outgrundlig anledning tog jag heller aldrig någon bild med klockan på armen men allt är roligare med bilder så här kommer två där tavlan visar sig med ganska olika karaktär
IMG_0819.jpeg
IMG_0817.jpeg
Jag tycker storleken gör den riktigt trevlig att köra med tex jeans och t-shirt också. Nästan ännu bättre än till kostym.

Till kostym finns många andra bra alternativ
IMG_3838.jpeg

Grattis till fin 3848 som såldes på Auctionet ikväll. Den som hade vinnande budet fick en gobit med kvitto från Rob E anno 1978😍

Tillbaka
Topp