• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Har vi någon/några 5205 på forumet?
Upp med bilder i så fall :D

Skärmavbild 2023-12-13 kl. 20.40.59.png
Ingen 5205, närmast är väl en 5960, med typ samma verk.
IMG_7118.jpeg

Jag har kikat lite på Aquanaut 5064. En sak jag har noterat är några som har "swiss made" skrivet på urtavlan, vet någon varför? Är det olika versioner? Har även sett två olika fonter på datumen. Tack på förhand om någon kan/orkar bringa klarhet

Jag har kikat lite på Aquanaut 5064. En sak jag har noterat är några som har "swiss made" skrivet på urtavlan, vet någon varför? Är det olika versioner? Har även sett två olika fonter på datumen. Tack på förhand om någon kan/orkar bringa klarhet
Tritium och servicetavlor etc. Men är du säker på att du vill ha en 5064? Den är jävligt liten och det finns skäl att den är så mycket billigare än 5065. Lite som att köpa en 3800 när man egentligen vill ha en 5711.

Funderar på att köpa en 5036G från en utländsk dealer men får sjukt lite info från honom. För det första nämnde han inte att den den är kortad med två länkar (jag fick räkna själv). Dessa finns ej kvar. För det andra kan han inte svara på om den är polerad. Se bilder nedan, vad tror ni?

3a.jpg
2a.jpg
1a.jpg

Någon annan som sitter inne på en 5036G?
4a.jpg

Senast ändrad:
Funderar på att köpa en 5036G från en utländsk dealer men får sjukt lite info från honom. För det första nämnde han inte att den den är kortad med två länkar (jag fick räkna själv). Dessa finns ej kvar. För det andra kan han inte svara på om den är polerad. Se bilder nedan, vad tror ni?

3a.jpg
2a.jpg
1a.jpg

4a.jpg
Det där är inte ut som Patek-finish.
Ser väldigt mjuk och kass ut. Kolla logga på kronan och runt knapparna på boettsidan exempelvis.

3a.jpg
2a.jpg
1a.jpg

4a.jpg
Är det en dealbreaker för dig om den är polerad? Tänker att om du inte kan notera det på egen hand så borde det inte vara ett större problem?

På den här modellen är det ju onekligen svårt att avgöra oavsett.. Överpolerad från start hehe, men smaken är olika.

3a.jpg
2a.jpg
1a.jpg

4a.jpg

Hitta en annan handlare låter det som.

3a.jpg
2a.jpg
1a.jpg

4a.jpg
Om handlaren inte kan svara på frågor ordentligt bör du hitta en annan säljare.

Den är väldigt hårt polerad. Jag hade kikat på en annan handlare. Jobbar med pre-owned och kan hjälpa dig leta om du vill, släng iväg PM i så fall.

Kommit över min första Patek, en 3893 i vitguld från 1990. Fullset inklusive original kvitto m.m. Steg långt utanför min comfortzone gällande storlek då denna är det absolut minsta jag haft. Blir att köra några veckor med enbart denna för att se om man kan trivas i storleken eller inte 😊
IMG_9561.jpeg
IMG_9575.jpeg

Kommit över min första Patek, en 3893 i vitguld från 1990. Fullset inklusive original kvitto m.m. Steg långt utanför min comfortzone gällande storlek då denna är det absolut minsta jag haft. Blir att köra några veckor med enbart denna för att se om man kan trivas i storleken eller inte 😊
IMG_9561.jpeg
IMG_9575.jpeg
Förhoppningsvis är det bara bilden som är dålig, tavlan ser ju ut att vara målad för hand på en bit hushållspapper.

Kan nog vara bilden, vad jag vet brukar det kallas för hodnail-dial? Närbild kommer här.
IMG_9571 (kopia).png

Det ser bättre ut på den här bilden men även här ser index i subdial väldigt skakiga ut och även trycket på texten oskarp, jämfört med denna tex:

Men det kanske bara är kameran eller någon inställning som skapar oskärpan.

IMG_9571 (kopia).png

Det ser bättre ut på den här bilden men även här ser index i subdial väldigt skakiga ut och även trycket på texten oskarp, jämfört med denna tex:

Men det kanske bara är kameran eller någon inställning som skapar oskärpan.
Digital komprimering skulle jag säga ganska säkert.

Tillbaka
Topp