Många tycker att den är något för liten i specen och de får dom gärna göra…jag tycker den är väldigt bra och det är det som räknas.
![]()
3800
Och inte vit datumskiva, underbar!
Stort grattis
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Många tycker att den är något för liten i specen och de får dom gärna göra…jag tycker den är väldigt bra och det är det som räknas.
![]()
3800
Såja, grattisMånga tycker att den är något för liten i specen och de får dom gärna göra…jag tycker den är väldigt bra och det är det som räknas.
![]()
3800
SåklartSåja, grattis
Vill väldigt gärna spana in den nån dag
Snyggt, vad är det för djur?
Vad tror alla om nästa års Nautilus släpp? Jag tror på minst en ny nautilus sen kanske länk till 5712 i ädelmetall samt nya färgkombinationer på 5712 och kanske även 5990. En del snack om att 5711 kommer bytas ut mot en nyare varian med minimala förändringar. Tror dock inte det kommer på Basel utan på eget event i september.
Jag äger ingen Panerai för tillfället så jag får leka Barbie med det som finns..
Nya skor på min 5170
Patek har en tradition att sätta blanka armband på sina vit-guldare vilket är väldigt elegant men det kan vara roligt att dressa ner en sådan här klocka så Rob E, @ROB-1832 , beställde ett halvmatt grått alligatorarmband till mig som dök upp idag.
Har även ett mörkbrunt (mocca) på beställning som jag tänkte leka med i sommar.
Får tummen upp från mig
(ber om ursäkt för dassiga bilder i vintermörkret..)
Innan makeover:
![]()
Med det nya armbandet på:
![]()
![]()
![]()
Fast som jag förstått det så är det bara några damnautilus som försvinner nästa år. Är dock övertygad om att en ny kommer. Stål PC vore mull. God jul!Självklart i princip omöjligt att spekulera kring vad som kommer släppas då de är väldigt hemlighetsfulla. Enda man kan vara mer eller mindre säker på är att de historiskt sett alltid varit mycket för att fira jubileum av såväl företaget som diverse modeller.
Jag tror personligen att det blir antingen en ny "Basmodell" (utveckling av 5711 precis som man gjort med Aquanaut 5165 till 5167) eller att man för första gången släpper en grande complications i Nautilusboett. Exempelvis Minute Repeater, Evighetskalender eller Tourbillon.
Fast som jag förstått det så är det bara några damnautilus som försvinner nästa år. Är dock övertygad om att en ny kommer. Stål PC vore mull. God jul!
Absolut, men de har ju släppt (läckt) vad som försvinner nästa år i varje fall och det verkar bara vara dammodeller på nautilusFast min erfarenhet av Patek är att de inte släpper någon information om sina Baselsläpp. Att man fasar ut klockor händer ju som sagt titt som tätt men vad man lanserar som är nytt är ju ofta väldigt hysch-hysch... Ta Calatrava Pilot Travel Time t ex...Jäkla liv det blev och en modell som jag tror ingen hade kunnat förutspå.
Absolut, men de har ju släppt (läckt) vad som försvinner nästa år i varje fall och det verkar bara vara dammodeller på nautilus
Det håller jag med dig om! Vi är ju i stort sett garanterad en ny PC (nautilus eller ej) i BaselOm de har släppt alla referenser som tas ur produktion och 5711 inte är en av dem känns chansen till en ny bas-nautilus ganska liten. Svårt att se varför de skulle erbjuda två time only samtidigt. Nä, då tror jag mer på en Perpetual/Grande Complications ur Nautilusserien. Känns som de har smygt med det genom Complicationsmodeller ett par år (5227, 5712, 5980, 5990 etc) kanske är dags för en riktig GC.
AP har ju mjölkat ut det i form av komplicerade RO sen länge även om de såklart inte går att jämföra helt. Royal Oak´s utgjorde senaste jag hörde närmare 90% av AP:s försäljning.
Om de har släppt alla referenser som tas ur produktion och 5711 inte är en av dem känns chansen till en ny bas-nautilus ganska liten. Svårt att se varför de skulle erbjuda två time only samtidigt. Nä, då tror jag mer på en Perpetual/Grande Complications ur Nautilusserien. Känns som de har smygt med det genom Complicationsmodeller ett par år (5227, 5712, 5980, 5990 etc) kanske är dags för en riktig GC.
AP har ju mjölkat ut det i form av komplicerade RO sen länge även om de såklart inte går att jämföra helt. Royal Oak´s utgjorde senaste jag hörde närmare 90% av AP:s försäljning.
Sticker emellan med en kort fråga; ni som har en Aquanaut, hur (o)rädda är ni om klockan?
Använder till vardags? Träna, bada, leka med barn, dänga i kontorskrivbordet? Är man ständigt rädd för dings?
RenSnyggt, vad är det för djur?![]()
Hoppas på en uppdaterad och snyggare 5140, som 3940 men 37-38mm. Fonten på 5140 är ju ett skämt.Självklart i princip omöjligt att spekulera kring vad som kommer släppas då de är väldigt hemlighetsfulla. Enda man kan vara mer eller mindre säker på är att de historiskt sett alltid varit mycket för att fira jubileum av såväl företaget som diverse modeller.
Jag tror personligen att det blir antingen en ny "Basmodell" (utveckling av 5711 precis som man gjort med Aquanaut 5165 till 5167) eller att man för första gången släpper en grande complications i Nautilusboett. Exempelvis Minute Repeater, Evighetskalender eller Tourbillon.
Tjo, jag använder den till det mesta. Absolut till bad. Dock lite försiktig för den skulle inte klä sig med en kraftig ding i denSticker emellan med en kort fråga; ni som har en Aquanaut, hur (o)rädda är ni om klockan?
Använder till vardags? Träna, bada, leka med barn, dänga i kontorskrivbordet? Är man ständigt rädd för dings?
Förlåt för OT, men vet du hur mycket offshore står för av APs försäljning? (Måste vara mkt givet hur många jäkla ltds och butikmodeller som släppts de seaste åren).
Är också nyfiken på vad som släpps nästa år för PPs räkning. Pilot travel va ett bottennapp IMHO...
Vet att Off Shore inkluderas i de 90% av försäljningen som är Royal Oaks men har inte någon insyn i hur mycket av RO som utgörs av dessa modeller. Tror det är ganska betydande del.
Lite beroende på hur betydande del, så förklarar det rätt mycket av APs agerande de senaste åren. (Vilket tyvärr lett till att jag tappat nästan allt intresse för märket). PP känns som ett av rätt få bolag som håller sig till sin tradition och historia.
Blev dock tyvärr ingen nautilus av tomten i år heller...
Jag kan väl hålla med till viss del även om jag tycker att deras 15202 "Jumbo" är den bästa nylanseringen i modern tid.
Vad som är mest fascinerande nästan är att PP trots känslan av tradition, historia och väldigt limiterad tillgång fortfarande producerar betydligt fler klockor än AP varje år.
Har vi någon gång konstaterat hur mycket PP producerar per år?
AP bara runt 40' per år om jag minns rätt vilket är fascinerande lite...
För perspektiv producerar väl Rolex nära på 1,000,000 exemplar om året (?).Patek producerar 55 000 klockor / år
För perspektiv producerar väl Rolex nära på 1,000,000 exemplar om året (?).
Därför man ska köra på fp journe som endast gör ca 900/årDet är helt riktigt men jag tror att det är en mer rättvis jämförelse att ställa AP och PP mot varandra än mot Rolex. De producerar fortfarande verk med en helt annan nivå på såväl finish som komplikationer. Samma sak gäller VC, Lange osv. Där känner jag tyvärr inte till produktionsvolymerna.
Rolex volym vs kvalitet är mer relevant att väga mot exempelvis Omega som i mitt tycke producerar en mer likvärdig produkt.
Riktigt häftigt, när jag var inne på att köpa chronometre blue berättade säljaren att de gör typ 50 klockor per år om jag minns rätt. Rätt sjukt iom det är deras vanligare modell.Därför man ska köra på fp journe som endast gör ca 900/år![]()