• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

OK - bilddags igen! Skaffade en Aquanuat 5167-A i juli förra året (recension) och med dryga halvåret som perspektiv har den nog varit på min handled över 90% av tiden sen dess, inklusive de flesta nätter - så slim är den. Funderar allvarligt att bli en OWG nu eller i alla fall göra resten av samlingen mindre.

erokPdZ.jpg

UWGlmMX.jpg

j6FAraN.jpg
Är den så bra?
Kommer få bli OWG mest troligt. Alt två billigare. Viktigt att det blir rätt märke och modell som OWG. Kommer inte att ha råd att testa mig fram.
Att Beatlarna, både Paul och Ringo har Aquanaut ger den juh lite credit. Å andra sidan så är de 70 + och behöver en klocka med tydliga stora visare.. Lite som en sån här Doro Mobil för oldies, med knappar stora som en centerpralin.
Kanske är den inte den absolut bästa OWG klockan?

Mvh
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Är den så bra?
Kommer få bli OWG mest troligt. Alt två billigare. Viktigt att det blir rätt märke och modell som OWG. Kommer inte att ha råd att testa mig fram.
Att Beatlarna, både Paul och Ringo har Aquanaut ger den juh lite credit. Å andra sidan så är de 70 + och behöver en klocka med tydliga stora visare.. Lite som en sån här Doro Mobil för oldies, med knappar stora som en centerpralin.
Kanske är den inte den absolut bästa OWG klockan?

Mvh

Inte owg.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Ok ok..

Hehe.. nä jag vet. Men gick på en riktig mina så har inte råd med mer än max en klocka. Och en Aquanaut endast om det blir en rejäl lågkonjunktur och finanskris så priset går ner.
Men får väl gå på två billigare kanske..

Mvh


Du sitter väl på en trevlig uppsättning nu? Med mil, sub och dd? Dom Duger väl gott och väl. Riktigt fina klockor.
 
Du sitter väl på en trevlig uppsättning nu? Med mil, sub och dd? Dom Duger väl gott och väl. Riktigt fina klockor.
Ja absolut det är fina klockor.
Nu blir det iofs ot. Men gick på en mina så har fått släppa ett par och lär inte ha råd att ha mer än en finare kvar max. Hade gärna haft DD kvar, men en helguldare blir svår att ha som enda ur.. :(
Känns riktigt riktigt pissigt. Men är väl inte rätt plats för den diskussionen.
Ursäkta som sagt för ot.

Mvh
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Ja absolut det är fina klockor.
Nu blir det iofs ot. Men gick på en mina så har fått släppa ett par och lär inte ha råd att ha mer än en finare kvar max. Hade gärna haft DD kvar, men en helguldare blir svår att ha som enda ur.. :(
Känns riktigt riktigt pissigt. Men är väl inte rätt plats för den diskussionen.
Ursäkta som sagt för ot.

Mvh


Tråkigt att höra.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja absolut det är fina klockor.
Nu blir det iofs ot. Men gick på en mina så har fått släppa ett par och lär inte ha råd att ha mer än en finare kvar max. Hade gärna haft DD kvar, men en helguldare blir svår att ha som enda ur.. :(
Känns riktigt riktigt pissigt. Men är väl inte rätt plats för den diskussionen.
Ursäkta som sagt för ot.

Mvh
Hör av dig om 114060 är till salu
 
Det är en handpenning för avtalad produkt. I det här fallet en 5980 /1R-001.
Handpenningen är betald till Rob och inte till Patek. Så om klockan tas ur produktion så betalas handpenningen givetvis tillbaka.

Och för att tala om "worst case scenario" att Rob skulle gå i konkurs.
Då finns det något som heter Förmånsrättsordningen som sköts av konkurrsförvaltaren, där återbetalning av handpenning står top 3 på listan om jag inte minns helt fel.

Du hade fel och skrev ett förhastad inlägg. Erkänn det och lägg ner. Du gör bara bort dig ännu mer. :confused:
Fine, är alla avtal på plats och säkerheterna trygga är det väl inga problem.
Vad gäller återbetetalning av handpenning vid konkurrs torde det vara rätt sällsynt. Men det är tråkiga ämnen, jag loggar ut.
 
Fine, är alla avtal på plats och säkerheterna trygga är det väl inga problem.
Vad gäller återbetetalning av handpenning vid konkurrs torde det vara rätt sällsynt.

Nej det är absolut inte sällsynt. Vad får dig att tro det?
Vi pratar om ett bolag med god omsättning, vinst & en bra kassa.
Inteckningar m.m betalas av först, sedan kommer återbet av handpenning på en solid andra plats.

Ta bara leksakskedjan som gick kk. BR Eller om det var Toys R us. Dom betalade tillbaka alla presentkorten som hade köpts. Likvärdigt scenario.
 
Nej det är absolut inte sällsynt. Vad får dig att tro det?
Vi pratar om ett bolag med god omsättning, vinst & en bra kassa.
Inteckningar m.m betalas av först, sedan kommer återbet av handpenning på en solid andra plats.

Ta bara leksakskedjan som gick kk. BR Eller om det var Toys R us. Dom betalade tillbaka alla presentkorten som hade köpts. Likvärdigt scenario.
Nej, scenariot var inte på något sätt likvärdigt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nej det är absolut inte sällsynt. Vad får dig att tro det?
Vi pratar om ett bolag med god omsättning, vinst & en bra kassa.
Inteckningar m.m betalas av först, sedan kommer återbet av handpenning på en solid andra plats.

Ta bara leksakskedjan som gick kk. BR Eller om det var Toys R us. Dom betalade tillbaka alla presentkorten som hade köpts. Likvärdigt scenario.
Ja, fast motvilligt
 
Nej, scenariot var inte på något sätt likvärdigt.

Är du dum på riktigt, har du inte gjort bort dig tillräckligt i tråden redan?

"Det torde vara rätt sällsynt med återbet av handpenning"

Företag som jobbar med handpenning. T.e.x Mäklare (klientmedelskonto) klockhandlare, resbyrårer etc.
Det är inte alls ovanligt att handpenning återbetalas om dom går i kk.
Däremot tillhör det inte vanligheterna att välkända, välmående företag bara går i kk. Så på så sätt har du väl rätt, det tillhör inte vanligheterna.

Vill du fortsätta trolla så besök Flashback istället :)

*Blockerad*


Jo. Fast det är en annan femma.
 
Är du dum på riktigt, har du inte gjort bort dig tillräckligt i tråden redan?

"Det torde vara rätt sällsynt med återbet av handpenning"

Företag som jobbar med handpenning. T.e.x Mäklare (klientmedelskonto) klockhandlare, resbyrårer etc.
Det är inte alls ovanligt att handpenning återbetalas om dom går i kk.
Däremot tillhör det inte vanligheterna att välkända, välmående företag bara går i kk. Så på så sätt har du väl rätt, det tillhör inte vanligheterna.

Vill du fortsätta trolla så besök Flashback istället :)

*Blockerad*



Jo. Fast det är en annan femma.
Jo, det är ovanligt att handpenning återfås vid konkurs. Klientmedelkonto och liknande är något annat. Ja, välkända firmor har gåttt i konkurs. Om företagen i fråga är välmående vet väl bara ägarna, fordringsägarna och tydligen du. Nu skiter jag i att fördärva tråden men aningslöshet är sällan gynsamt i längden. Du har uppenbarligen noll koll på förmånsrätter vid konkurs men har mage att kalla mig "dum på riktigt". Vad är då du?
Det jag har försökt att säga är att det inte är rimligt med ett förfarande där man betalar handpenning/förskott/ köavgift eller kalla det vad du vill när leveransens omfattning, tidpunkt eller ens fullbordande är osäkert. Testa dina svaga argument på vad som helst utom en, just nu, het klocka så förstår du säkert det min lille vän.
 
Senast ändrad:

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Hej
Någon som har koll på Patek Philippe 5165/1a ?
Varför är den så sjukt dyr ?
Tacksam för svar

Just den referensen tillverkades bara under en kortare period (1 år?) så jag antar att den anses som ”rare”. På min handled tycker jag dock att den blir lite liten med sina 38mm mot 5167 på 40mm.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Topp