• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Det är väl exakt det Patek gjort? Därför alla nyrika vill ha Patek, stora och blå.
Deras gamla fina perpetuals i 34mm och calatravor i 31-33mm är det ju ingen som vill ha längre. Dom nya är ju både större än Daytona och Speedmaster (som exempel på sportklockor).

Men vilka moderna Patek är det som är så groteskt stora och designade med Nouveau Riche i åtanke? 5524 är designade med en Oversize look i åtanke, och Oversize hos Patek hamnar på 42mm.

En 5327 ex. sitter fint o balanserat. Många som sitter o dividerar storlekar har väl inte haft klockorna på handleden, klart allt ser stort ut på bild.

Ingen vill ha en Calatrava i 31mm, det är ju typ 3 forumnissar som sitter och ryggdunkar varann när man bär damklockor.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
5270 har mindre boettmått än en speedy, inget kronskydd och lug-to-lug som är 1mm längre. Ganska mkt överdrift att påstå att den bärs ”mycket större”? Jag har själv inte provat någon 5270 men tyckte att en 5970 (som
är något mindre) bars mindre än min fd ST1. 5370 möjligtvis, 5303 ja uppenbarligen då det är en openworked tourbillon minute repeater. Alla dessa tre är dessutom högkomplicerade grejor som jag antar knappast skapas eller köps med praktikalitet i åtanke.

här nedan min 16,5mm handled med 38mm modern Calatrava och 42mm Speedy på läder. Har alltid känt att Speedyn bärs märkbart större.
6C5E7E83-D1B2-43B4-B4ED-7FFDE23AFAC2.png
9AFC1FEB-7663-401D-9437-12080ED74834.png
Du ser ju hur stor Calatravan är. Dom andra är ytterliggare 3mm bredare, X antal mm längre och mycket tjockare. Så jag står kvar vid att dom bärs större än en speedy. Men skit samma vi lämnar det där. Jag är i fel tråd och flyttar mig till vintage.
Men vilka moderna Patek är det som är så groteskt stora och designade med Nouveau Riche i åtanke? 5524 är designade med en Oversize look i åtanke, och Oversize hos Patek hamnar på 42mm.

En 5327 ex. sitter fint o balanserat. Många som sitter o dividerar storlekar har väl inte haft klockorna på handleden, klart allt ser stort ut på bild.

Ingen vill ha en Calatrava i 31mm, det är ju typ 3 forumnissar som sitter och ryggdunkar varann när man bär damklockor.
När man kallar den äldsta och första av Calatravorna för damklockor så vet jag inte om jag ens är intresserad av att diskutera. Känns inte som vi kommer enas om nått ändå.
Men skit samma vi lämnar det där. Jag är i fel tråd och flyttar mig till vintage.
 

RobVintage

Panerai
Du ser ju hur stor Calatravan är. Dom andra är ytterliggare 3mm bredare, X antal mm längre och mycket tjockare. Så jag står kvar vid att dom bärs större än en speedy. Men skit samma vi lämnar det där. Jag är i fel tråd och flyttar mig till vintage.

När man kallar den äldsta och första av Calatravorna för damklockor så vet jag inte om jag ens är intresserad av att diskutera. Känns inte som vi kommer enas om nått ändå.
Men skit samma vi lämnar det där. Jag är i fel tråd och flyttar mig till vintage.
Du får gärna bära 31mm klockor men dom flesta skulle nog klassa det som en damklocka i dagen mått mätt.
 

ChumpTime

Panerai
Du ser ju hur stor Calatravan är. Dom andra är ytterliggare 3mm bredare, X antal mm längre och mycket tjockare. Så jag står kvar vid att dom bärs större än en speedy. Men skit samma vi lämnar det där. Jag är i fel tråd och flyttar mig till vintage.

Jag ser hur du tydligen inte kan inferera hur vinklarna på de två fotografierna är olika. Ja, Calatravan bärs större än sina 38mm. Det betyder inte att den bärs ”mycket större” än en Sub vilket var vad du påstod.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår inte... det är väl exakt tvärtom? Av bilderna att döma framstår det iallafall så, enligt mig.
Det stämmer.
Jag ser hur du tydligen inte kan inferera hur vinklarna på de två fotografierna är olika. Ja, Calatravan bärs större än sina 38mm. Det betyder inte att den bärs ”mycket större” än en Sub vilket var vad du påstod.
På bilden så bärs den ju större/lika som speedmastern så då borde den ju bära större än en sub. Dock lite orättvis bild på speedyn från sidan så den kanske skulle kunna vara lite mindre. Jaja, du gillar stora klockor och jag mindre.
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Det stämmer.

På bilden så bärs den ju större/lika som speedmastern så då borde den ju bära större än en sub. Dock lite orättvis bild på speedyn från sidan så den kanske skulle kunna vara lite mindre. Jaja, du gillar stora klockor och jag mindre.
Varken 5196 eller 5296 bärs större än en 5 eller 6-siffrig sub
 

Espresso

Cartier
Det är väl exakt det Patek gjort? Därför alla nyrika vill ha Patek, stora och blå.
Deras gamla fina perpetuals i 34mm och calatravor i 31-33mm är det ju ingen som vill ha längre. Dom nya är ju både större än Daytona och Speedmaster (som exempel på sportklockor).
Vet inte om du läste mitt inlägg som fan läser bibeln, men jag jag skrev aldrig att de inte förändras. Jag skrev att de förändras och jag skrev att jag inte ser det som något negativt. Det var själva utgångspunkten. Det innebär då att de nu har andra strlk. och modeller än de hade +50 år bak i tiden, det är helt korrekt. Ser jag det som negativt, nej.

Det jag skrev var att jag, vilket jag fortfarande anser, är att de inte per automatik hoppar på många av trenderna som finns nu. De har större klockor men inte nödvändigtvis fullt ut oversize som andra märken (men givetvis om man jämför med verkligt gamla ur). Vidare så var det inte endast strlk. jag hänvisade till utan även att de generellt sett hållit fast vid dolda tourbilloner och MR när de byggt väldigt avancerade komplikationer.

Anser jag att de alltid håller fast och lyckas, nej givetvis inte, ser man till deras nautilus 40 års jubileum tyckte jag det bästa med den klockan var boxen den kom i, klockan gav jag inte mycket för.

Att allt patek gör är "stort och blått" håller jag inte heller med om, hade väl kunnat lyfta några ref. nr, men något säger mig att den diskussionen landar snett med så väljer att konkludera att jag har delar med Patek jag uppskattar som du uppenbarligen inte delar eller håller med, vilket är helt fine.
 

ChumpTime

Panerai
Det stämmer.

På bilden så bärs den ju större/lika som speedmastern så då borde den ju bära större än en sub. Dock lite orättvis bild på speedyn från sidan så den kanske skulle kunna vara lite mindre. Jaja, du gillar stora klockor och jag mindre.
Äger ingen sub men en 40mm Daytona som saknar Maxicase a la 6-siffrig sub bärs större än Calatravan. Såvida ingen råkar ha båda två att jämföra sida vid sida så står jag fast vid min åsikt att Calatravan inte bärs som oversized.
 

Bilagor

  • F3BDA5BB-9943-49E7-9A7E-AD2E9A1C1B98.jpeg
    F3BDA5BB-9943-49E7-9A7E-AD2E9A1C1B98.jpeg
    201.3 KB · Visningar: 13

nöt

Vacheron
2-Faktor
Äger ingen sub men en 40mm Daytona som saknar Maxicase a la 6-siffrig sub bärs större än Calatravan. Såvida ingen råkar ha båda två att jämföra sida vid sida så står jag fast vid min åsikt att Calatravan inte bärs som oversized.
Fast Calatravan bärs ju större än Daytonan på bilderna, med sina långa bandhorn och stor vit tavla. Det är ju även samma längd på dom. Skulle absolut kalla den oversized. Men jaja, natti natti
 

ChumpTime

Panerai
Fast Calatravan bärs ju större än Daytonan på bilderna, med sina långa bandhorn och stor vit tavla. Det är ju även samma längd på dom. Skulle absolut kalla den oversized. Men jaja, natti natti

Nu är du bara obstinat. Daytonan har både större urtavla och längre bandhorn. Och dessutom länk istället för glansigt alligatorband samt är bra mycket tjockare. Finns inte en chans att den uppfattas som mindre på handleden.

lugsen är dessutom mycket nättare än vad intrycket rakt ovanifrån medger. Se profilbild och jämför med en Sub.


Edit:
Lägger in rätt profilbild.
55096294-3384-4A3A-AD16-9C378C04CC4F.jpeg 04C56A02-10FD-4F69-984E-ED55EC34F377.jpeg
 

Bilagor

  • 173A4D91-F5A9-46F5-A32C-38FDFA183123.jpeg
    173A4D91-F5A9-46F5-A32C-38FDFA183123.jpeg
    47.9 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

Dafi

Cartier
2-Faktor
Nu är du bara obstinat. Daytonan har både större urtavla och längre bandhorn. Och dessutom länk istället för glansigt alligatorband samt är bra mycket tjockare. Finns inte en chans att den uppfattas som mindre på handleden.

lugsen är dessutom mycket nättare än vad intrycket rakt ovanifrån medger. Se profilbild och jämför med en Sub.
Det där är en Sea Dweller Deep Sea som är betydligt fetare än en Submariner.
 

ChumpTime

Panerai
Det där är en Sea Dweller Deep Sea som är betydligt fetare än en Submariner.
Oops sorry, det där var nog en Seadweller ja (inte Deepsea som är ännu tjockare). Tog första bästa profilbild på ”116610 side”. Point still stands för vanlig 116610 tho.
 

Bilagor

  • 6831767E-DAB6-4B35-A424-E9C7023087F6.jpeg
    6831767E-DAB6-4B35-A424-E9C7023087F6.jpeg
    127.9 KB · Visningar: 8
  • 9E6F0331-EBA4-44CF-ABF8-0CBDA5B2BAE2.jpeg
    9E6F0331-EBA4-44CF-ABF8-0CBDA5B2BAE2.jpeg
    21.8 KB · Visningar: 7
  • 77ACD6AC-FCC9-4721-A1F3-8B31594E8491.jpeg
    77ACD6AC-FCC9-4721-A1F3-8B31594E8491.jpeg
    109.4 KB · Visningar: 7

alex_c

Cartier
2-Faktor
Jag tycker storleksdiskussionen är intressant och jag tillhör nog de personer som tycker en modern Calatrava sitter ganska stort, nästan för stort. Här är lite bilder på sexsiffrig sub och Calatrava på en 16,5-17 cm handled. Låt mig få påpeka att min handled är mer rund än platt i genomskärning så ytan som urets baksida vilar mot torde vara mindre än genomsnittet i förhållande till omkrets.
IMG_4419.jpg

IMG_1900.jpg

IMG_9670.JPG

IMG_1926.jpg

Ska jag vara ärlig tycker jag varken subben eller Calatravan sitter bra på mig. OK, men inte bra. Känslan av "för stor" infinner sig dock som mest med Calatrava och jag tror det beror på dess tunnare boett. Men detta var bara mina två ören. Som alltid en fråga om preferens och anatomi.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tycker storleksdiskussionen är intressant och jag tillhör nog de personer som tycker en modern Calatrava sitter ganska stort, nästan för stort. Här är lite bilder på sexsiffrig sub och Calatrava på en 16,5-17 cm handled. Låt mig få påpeka att min handled är mer rund än platt i genomskärning så ytan som urets baksida vilar mot torde vara mindre än genomsnittet i förhållande till omkrets.
IMG_4419.jpg

IMG_1900.jpg

IMG_9670.JPG

IMG_1926.jpg

Ska jag vara ärlig tycker jag varken subben eller Calatravan sitter bra på mig. OK, men inte bra. Känslan av "för stor" infinner sig dock som mest med Calatrava och jag tror det beror på dess tunnare boett. Men detta var bara mina två ören. Som alltid en fråga om preferens och anatomi.
Calatravan är tyvärr alldeles för stor, speciellt sett till vad det är för typ av klocka.
 

ChumpTime

Panerai
Calatravan är tyvärr alldeles för stor, speciellt sett till vad det är för typ av klocka.

Med det tillägget kan jag faktiskt hålla med. Hur en klocka bärs påverkas inte bara av dess fysiska dimensioner. Yttre faktorer såsom uppfattning om vad en dressklocka vs dykarklocka bör eller ska vara spelar en viktig roll.

Snubben som satt mittemot på senaste fracktillställningen jag var på hade en 5712/1A. Att dagens mode snarare tycks luta mot att använda Subbar som klocka till kostym och smoking påverkar också hur folk uppfattar klassiska ”små” dressklockor, men det är en annan diskussion.
 

oskj93

Omega
Hoppas jag hittat rätt.

Har nämligen ett tag nu letat efter en ny klocka, en dressare, då jag har två stycken stålisar för tillfället. Spanat in rätt mycket på Cartier Santos Dumont(roseguld med gråa armbandet) men på något sätt har den liksom inte klaffat och köp ej blivit av.

Däremot har jag börjat snöat in mig alltmer på en Calatrava, den är helläcker och ytterst stiligt samt den perfekta dressare(enligt mig). Eftersom jag tyvärr bor långt ifrån en Patek AD så tänkte jag kunde fråga lite här, om det är okej?

Vad ligger listpris på 5196J och 5196R? Det är just dessa jag är intresserade utav, samt är det lång väntetid på dessa om man skall köpa ny? Bättre köpa beg?
Hur ser servicekostnaden ut?
Kan man köpa andra strap som passar etc?

Hoppas inga frågor var för dumma!
 

ChumpTime

Panerai
Hoppas jag hittat rätt.

Har nämligen ett tag nu letat efter en ny klocka, en dressare, då jag har två stycken stålisar för tillfället. Spanat in rätt mycket på Cartier Santos Dumont(roseguld med gråa armbandet) men på något sätt har den liksom inte klaffat och köp ej blivit av.

Däremot har jag börjat snöat in mig alltmer på en Calatrava, den är helläcker och ytterst stiligt samt den perfekta dressare(enligt mig). Eftersom jag tyvärr bor långt ifrån en Patek AD så tänkte jag kunde fråga lite här, om det är okej?
Vad ligger listpris på 5196J och 5196R? Det är just dessa jag är intresserade utav, samt är det lång väntetid på dessa om man skall köpa ny? Bättre köpa beg?
Hur ser servicekostnaden ut?
Kan man köpa andra strap som passar etc?

Hoppas inga frågor var för dumma!

5196J ca 205kkr, 5196R ca 220kkr. Lägsta msrp i Europa är 18400chf resp 20000chf i Schweiz. Knappast någon egentlig väntetid bortsett från leveranstid då klockorna ifråga inte är överdrivet populära. Beg 120-130K går lätt att hitta. Huruvida det är värt att betala listpris för nytt är en personlig smaksak.

Straps finns men Pateks OEM straps är svindyra. Räkna med 4000-5000kr. Strapsen för 5196 är lite halvudda storlek 21/16mm. Går ju alltid att beställa custom-band från t.ex Camille Fournet.

Kom ihåg att 5196 är manuellt driven, saknar open case back och har ett litet, ganska basic urverk. Patek och bang for the buck går aldrig riktigt ihop men 200k för denna klocka måste ställas i proportion till saker från t.ex Lange som måste erkännas vara mycket mer prisvärda. T.ex Saxonia thin 37mm (ca 155k med bättre chans till rabatt)
 
Senast ändrad:

alex_c

Cartier
2-Faktor
Calatravan är tyvärr alldeles för stor, speciellt sett till vad det är för typ av klocka.
Ja, jag håller helt med vilket är synd, för i övrigt är det en trevlig klocka. Sedan tycker jag även subbar med stora caset ser för stor ut på de flesta, eller åtminstone trist utformad. Men det är kanske en diskussion för en annan tråd.
 

oskj93

Omega
5196J ca 205kkr, 5196R ca 220kkr. Lägsta msrp i Europa är 18400chf resp 20000chf i Schweiz. Knappast någon egentlig väntetid bortsett från leveranstid då klockorna ifråga inte är överdrivet populära. Beg 120-130K går lätt att hitta. Huruvida det är värt att betala listpris för nytt är en personlig smaksak.

Straps finns men Pateks OEM straps är svindyra. Räkna med 4000-5000kr. Strapsen för 5196 är lite halvudda storlek 21/16mm. Går ju alltid att beställa custom-band från t.ex Camille Fournet.

Kom ihåg att 5196 är manuellt driven, saknar open case back och har ett litet, ganska basic urverk. Patek och bang for the buck går aldrig riktigt ihop men 200k för denna klocka måste ställas i proportion till saker från t.ex Lange som måste erkännas vara mycket mer prisvärda. T.ex Saxonia thin 37mm (ca 155k med bättre chans till rabatt)

Tackar @Tjaeng för ett snabbt och informativt svar. Ska kika lite på Alange & Söhne, är som sagt ute och sonderar efter dressare.
 
En mindre Calatrava har ju en charm i sig, ref. 96 är ju ett mästerverk och en studie i formgivning, absolut ikonisk. Men inga av dessa skulle jag bära själv.

Eller äppelknyckarbyxor.

Att rata nysläpp och samtidigt tycka att Patek borde tillverka och kommersiellt marknadsföra 31mm-dressare är ju rätt gulligt
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Med det tillägget kan jag faktiskt hålla med. Hur en klocka bärs påverkas inte bara av dess fysiska dimensioner. Yttre faktorer såsom uppfattning om vad en dressklocka vs dykarklocka bör eller ska vara spelar en viktig roll.

Snubben som satt mittemot på senaste fracktillställningen jag var på hade en 5712/1A. Att dagens mode snarare tycks luta mot att använda Subbar som klocka till kostym och smoking påverkar också hur folk uppfattar klassiska ”små” dressklockor, men det är en annan diskussion.
Det är nog det öldrickarjag skulle få fram. Calatravan är jättestor för den typen av klocka. Dessutom bärs den typen av klocka större än måtten.
Dvs att Patek har helt klart följt med strömmen att göra stora vulgära klockor, det som var ursprungsdisskusionen (tror jag) :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En mindre Calatrava har ju en charm i sig, ref. 96 är ju ett mästerverk och en studie i formgivning, absolut ikonisk. Men inga av dessa skulle jag bära själv.

Eller äppelknyckarbyxor.

Att rata nysläpp och samtidigt tycka att Patek borde tillverka och kommersiellt marknadsföra 31mm-dressare är ju rätt gulligt
96an är liten. Hade dock personligen mer än gärna varit ägare till en 2526.
 
Topp