• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

161101.jpg

Kul att det finns folk med ett intresse för pennor här på forumet! Räknar tyvärr inte mig själv till en av dem... Än.

Har så grymt dålig handstil så har aldrig givit mig på att lära mig skriva med en reservoarpenna så om någon är intresserad av att byta denna Omas 360 mot någon rolig kulspetspenna och förhoppningsvis dra ner mig i pennträsket så kan ni hojta!
20180809_210849.jpg
20180809_205507.jpg
20180809_205429.jpg

Kul att det finns folk med ett intresse för pennor här på forumet! Räknar tyvärr inte mig själv till en av dem... Än.

Har så grymt dålig handstil så har aldrig givit mig på att lära mig skriva med en reservoarpenna så om någon är intresserad av att byta denna Omas 360 mot någon rolig kulspetspenna och förhoppningsvis dra ner mig i pennträsket så kan ni hojta!
20180809_210849.jpg
20180809_205507.jpg
20180809_205429.jpg
Är det dina anteckningar den ligger på tycker jag handstilen ser grym ut!
Är spetsen ok på den? Den ser lite tilltryckt ut på bilden.

Är det dina anteckningar den ligger på tycker jag handstilen ser grym ut!
Är spetsen ok på den? Den ser lite tilltryckt ut på bilden.
Ljuset som spökar! Den är inte tillknyckt, förstår vad du menar när jag kikar på bilden igen.
Haha nej anteckningarna är tyvärr, tyvärr inte mina :p. Mina är mer svåra att deschiffrera.

20180809_210849.jpg
20180809_205507.jpg
20180809_205429.jpg

OMAS 360 är en riktigt trevlig reservoarpenna. Den har ett jätteskönt grepp och den ligger bra i handen.
Jag använder faktiskt en OMAS 360 som vardagspenna just nu.
Den stora nackdelen är att den designades när de italienska tillverkarna tävlade om att hitta på nya (eller återuppfinna gamla) påfyllningsmekanismer. 360 rymmer alldeles för lite bläck och torkar lätt ut om den används för lite, dessutom är den ganska svår att rengöra. Men mekanismen ser väldigt elegant ut...

IMG_20180819_213202.jpg

Efter att ha avslutat dagens skrivande har jag fått en känsla av att det är dags för att investera i nytt :) Men ställer mig frågan om man ska skaffa en caran d`ache 849 vilket jag tyckte var en grym skön penna till form när jag testade dock var udden i samma känsla som min twsbi(kanske större sweetspot). Detta får mig att undra om det är dags att kliva upp i prissklass och gå för en lamy 2000 typ eller kanske en pelikan.. vad tycker ni? Ska man gå upp i prissklass eller finns det inte så mycket att vinna av att göra det?

IMG_20180819_213202.jpg

Efter att ha avslutat dagens skrivande har jag fått en känsla av att det är dags för att investera i nytt :) Men ställer mig frågan om man ska skaffa en caran d`ache 849 vilket jag tyckte var en grym skön penna till form när jag testade dock var udden i samma känsla som min twsbi(kanske större sweetspot). Detta får mig att undra om det är dags att kliva upp i prissklass och gå för en lamy 2000 typ eller kanske en pelikan.. vad tycker ni? Ska man gå upp i prissklass eller finns det inte så mycket att vinna av att göra det?

Jag började med Lamy Safari för att testa reservoarpennor öht, köpte sen en TWSBI, samma som dig.

För typ två år sedan köpte jag sedan en Lamy 2000 och har knappt hållit i en annan penna efter det. Så för mig är det absolut värt att ta steget.

Jag är lite sugen på att testa en Sailor bara för sakens skull men rent principiellt behöver jag inget annat än Lamyn ocj den har därmed ’förstört’ Penn-hobbyn lite för mig. :)

Jag började med Lamy Safari för att testa reservoarpennor öht, köpte sen en TWSBI, samma som dig.

För typ två år sedan köpte jag sedan en Lamy 2000 och har knappt hållit i en annan penna efter det. Så för mig är det absolut värt att ta steget.

Jag är lite sugen på att testa en Sailor bara för sakens skull men rent principiellt behöver jag inget annat än Lamyn ocj den har därmed ’förstört’ Penn-hobbyn lite för mig. :)
Låter som att det vore bäst att kliva upp då, känns ju även roligare att skaffa något som är bättre än vad man har istället än att skaffa "en till" :)

Kanske blir skönt om man fastnar med en penna som du gjort, ger mer tid åt att testa bläck och papper :)

Låter som att det vore bäst att kliva upp då, känns ju även roligare att skaffa något som är bättre än vad man har istället än att skaffa "en till" :)

Kanske blir skönt om man fastnar med en penna som du gjort, ger mer tid åt att testa bläck och papper :)
Det är där helvetet börjar på riktigt. Jag har först nu börjat se botten på första flaskan bläck jag nånsin köpt, och har fyra flaskor i pipeline (blå allihop, inte för att variera). Sen har jag tre lådor fulla med olika block och antckninggsböcker. Plånboken hänger i nödbromsen, men hjärtat lyssnar inte.

Det är där helvetet börjar på riktigt. Jag har först nu börjat se botten på första flaskan bläck jag nånsin köpt, och har fyra flaskor i pipeline (blå allihop, inte för att variera). Sen har jag tre lådor fulla med olika block och antckninggsböcker. Plånboken hänger i nödbromsen, men hjärtat lyssnar inte.
Det värsta är att jag känner igen mig, allt material jag har nu är det jag köpte för tre år sedan tog ungefär ett halvår tills jag insåg att jag var tvungen att sluta med nytt bläck och pennor men nu har både användandet och suktan ökat igen... Men det är först nu jag vill kliva upp i prisklass på pennorna och inte bara bläcket :)

Senast ändrad:
Det värsta är att jag känner igen mig för, allt material jag har nu är det jag köpte för tre år sedan tog ungefär ett halvår tills jag insåg att jag var tvungen att sluta med nytt bläck och pennor men nu har både användandet och suktan ökat igen... Men det är först nu jag vill kliva upp i prisklass på pennorna och inte bara bläcket :)
Det är ju lite av ett hopp när man går från stålspets till guld. Jag kör safari på jobbet och 2000 hemma, men egentligen borde jag nog göra tvärtom eftersom det är jobbet jag anväder penna på. Jag ser själv inget behov av någon penna i prisklass däremellan (spetsarna är ju jämförbara med safari) även om jag tittat på både 849 och Kaweco, och 2000 är så löjligt prisvärd så jag hittar inte mycket intressant över den heller. Funderar du på 2000 så köp. Kvaliten är underbar och inbyggd pump är väldigt trevligt. Balansen blir lite rubbad av modellen i stål (har inte själv testat), och man tappar bläckfönstret. Och makrolon är ju originalet.
Edit: glömde bild.
3FF26544-3596-4081-B796-5CF7A368102C.jpeg

Det är ju lite av ett hopp när man går från stålspets till guld. Jag kör safari på jobbet och 2000 hemma, men egentligen borde jag nog göra tvärtom eftersom det är jobbet jag anväder penna på. Jag ser själv inget behov av någon penna i prisklass däremellan (spetsarna är ju jämförbara med safari) även om jag tittat på både 849 och Kaweco, och 2000 är så löjligt prisvärd så jag hittar inte mycket intressant över den heller. Funderar du på 2000 så köp. Kvaliten är underbar och inbyggd pump är väldigt trevligt. Balansen blir lite rubbad av modellen i stål (har inte själv testat), och man tappar bläckfönstret. Och makrolon är ju originalet.
Edit: glömde bild.
3FF26544-3596-4081-B796-5CF7A368102C.jpeg
Det får nog bli att investera i en 2k då :) Skriver ganska mycket just nu när man studerar och man kommer väl aldrig riktigt ifrån skrivandet i livet även om det kanske enbart blir postitlappar :)

Hur är skillnaden att skriva med en rollerball emot en vanlig ballpoint? Är på span efter en beggad Mont Blanc I rollerball eller ballpoint.

Ska ha den till att skriva och inte bara namnteckning eller dylikt.

Har i nuläget en parker Jotter i stål som jag diggar!

Fastnat för MB då de tilltalar mig estetiskt och är en stilig accessoar.

Hur är skillnaden att skriva med en rollerball emot en vanlig ballpoint? Är på span efter en beggad Mont Blanc I rollerball eller ballpoint.

Ska ha den till att skriva och inte bara namnteckning eller dylikt.

Har i nuläget en parker Jotter i stål som jag diggar!

Fastnat för MB då de tilltalar mig estetiskt och är en stilig accessoar.
Beror på. En modern ballpoint liknar väldigt mycket en rollerball. Både Parkers senaste ballpoint och kanske framförallt Caran d'Ache ballpoint har samma flyt som i en rollerball.

Beror på. En modern ballpoint liknar väldigt mycket en rollerball. Både Parkers senaste ballpoint och kanske framförallt Caran d'Ache ballpoint har samma flyt som i en rollerball.
Jag håller inte med, och skulle starkt rekommendera att du testar själv för att bilda dig en uppfattning. Bläcket i rollerballs är mycket mer likt reservoar-bläck (med risken att de torkar ut, därav cappen). I kulspets är bläcket "segare", vilket gör att man behöver högre tryck mellan penna och papper för att skriva. Det finns såklart skillnader mellan olika tillverkare, men bortsett från de allra billigaste roller balls (som då ska jämföras med de allra billigaste kulspets) så skulle jag alltid föredra rollerball att skriva med.

Finns bra kulspets, även riktigt billiga. Däremot håller jag med om att de inte riktigt fungerar som reservoar, gel och rollerball. Pennan ska ju sitta fint i handen, se bra ut och fungera med det sätt du vill skriva på (material, storlek, färg etc). Svårt att säga att en sort är bäst.

Eftersom jag jobbar med bild och form (bildlärare) samt teckna mycket privat dagligen så blir sortimentet mer "redskap" än finpennor. Det är alltid kul med pennor och funderar ofta över att skaffa en vintage eller ny finare reservoar. Mina dagliga pennor är rotrings ArtPen-serie som kostar ca en hundring styck. Mycket bra pennor som laddas med patroner. Även rotrings isograph används flitigt. Isographen har fast reservoar som du tankar med tusch från en flaska! Här är några tillsammans med en Glycine Compessor.

DSCF4048.JPG

Tillbaka
Topp