• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

oftast

Panerai
2-Faktor
Jag är kanske lite sen på bollen, men har nördat ner mig en del i detta så tänkte dela med mig. :)

Schmidt EasyFlow 9000 är ju ett hybrid-bläck, det vill säga en uppblandad variant av ett oljebaserat kulspetsbläck med bättre flyt. I den klassen så gillar jag Schneiders Slider 755 bättre än Schmidts EasyFlow, tyckte Schneider gled mycket bättre. Den svarta varianten är dessutom arkivbeständig. Ett annat hybridbläck som jag gillar skarpt och som är mer åt gel-hållet är uni:s Jetstream, det finns numera som G2-refill med modellnummer SXR-600.

Det lät tidigare som att du gillade regelrätt gel-känsla, där har jag sneglat på Schneider Gelion 39. Den är också arkivbeständig vilket tilltalar min nördiga sida. Det skönaste gel-bläck jag testat är annars Zebra Sarasa Dry, men det verkar inte finnas som G2-refill.

P.S.
För fans av Ballograf Epoca är det värt att notera att Ballografs refiller är samma format som G2 förutom plastpluppen på toppen, och den kan man byta mellan refiller utan större problem. På så vis kan man t.ex. ordna en arkivbeständig röd refill till sin röda Epoca... :rolleyes:
Jättestort tack för att du delar med dig av din kunskap och tips, uppskattas mycket! :)

Jag använder nu Schmidt EasyFlow 9000 och är hyfsat nöjd, ångrar lite att jag inte köpte en ren gel-refill men tycker ändå den flyter hyfsat.
Nästa gång blir det nog Schneider Gelion 39, ser ut att passa mig perfekt.

Köpte även två Waterman-pennor på loppis som jag beställt Watermans gel-refill till, ska bli kul att testa hur de känns kontra Schmidt Easyflow. Annars kanske Zebra Sarasa kan få plats i en Waterman?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hej,

Vad tror ni om följande penna? tänker för prisklassen? är det värt?
https://www.lamystore.se/lamy-dialog-3-reservoar-palladium-f
LAMY DIALOG 3 RESERVOAR PALLADIUM
Jag har varit väldigt sugen på den. Priset är vad de kostar, men ett par gånger per år kan man få tag i dem till 25-30% rea (black Friday, mellandagsrea osv), vilket ju gör en hel del på en sån produkt. Detsamma gäller på penstore, så det kan löna sig att bevaka priserna lite.
Jag håller med om vad andra sagt. Sjukt cool mekanism, men stor och tung penna (även om det inte är så stor skillnad i mm).
FE0EDE39-4FA9-4C1A-93B0-B051DD951FBB.jpeg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag är kanske lite sen på bollen, men har nördat ner mig en del i detta så tänkte dela med mig. :)

Schmidt EasyFlow 9000 är ju ett hybrid-bläck, det vill säga en uppblandad variant av ett oljebaserat kulspetsbläck med bättre flyt. I den klassen så gillar jag Schneiders Slider 755 bättre än Schmidts EasyFlow, tyckte Schneider gled mycket bättre. Den svarta varianten är dessutom arkivbeständig. Ett annat hybridbläck som jag gillar skarpt och som är mer åt gel-hållet är uni:s Jetstream, det finns numera som G2-refill med modellnummer SXR-600.

Det lät tidigare som att du gillade regelrätt gel-känsla, där har jag sneglat på Schneider Gelion 39. Den är också arkivbeständig vilket tilltalar min nördiga sida. Det skönaste gel-bläck jag testat är annars Zebra Sarasa Dry, men det verkar inte finnas som G2-refill.

P.S.
För fans av Ballograf Epoca är det värt att notera att Ballografs refiller är samma format som G2 förutom plastpluppen på toppen, och den kan man byta mellan refiller utan större problem. På så vis kan man t.ex. ordna en arkivbeständig röd refill till sin röda Epoca... :rolleyes:
En kommentar om arkivbeständighet om vi ska nörda lite djupare -
En bläckpenna är inte nödvändigtvis vattenfast/permanent, och en permanent penna/bläck är inte nödvändigtvis arkivbeständig. Det finns många pennor som kallas och säljs som arkivbeständiga, märkta ISO 12757 eller ISO 14145, men dessa uppfyller inte de hårdare kraven från Riksarkivet.
ISO 12757 och 14145 gäller dokumentäkta pennor. Kraven är att text inte ska kunna ändras eller raderas utan att medföra synliga skador på pappret. ISO 11798 som krävs för att uppfylla kraven på arkivbeständighet handlar om att texten ska vara läsbar även i framtiden, dvs inte blekna eller lösas upp. Det slutar dock inte där. I Riksarkivets föreskrifter kravställs även papper och förvaringsskåp, dvs arkivbeständighet är ett helt system. Det sista är det många arbetsplatser som missar.
 

Fargoth

Omega
En kommentar om arkivbeständighet om vi ska nörda lite djupare -
En bläckpenna är inte nödvändigtvis vattenfast/permanent, och en permanent penna/bläck är inte nödvändigtvis arkivbeständig. Det finns många pennor som kallas och säljs som arkivbeständiga, märkta ISO 12757 eller ISO 14145, men dessa uppfyller inte de hårdare kraven från Riksarkivet.
ISO 12757 och 14145 gäller dokumentäkta pennor. Kraven är att text inte ska kunna ändras eller raderas utan att medföra synliga skador på pappret. ISO 11798 som krävs för att uppfylla kraven på arkivbeständighet handlar om att texten ska vara läsbar även i framtiden, dvs inte blekna eller lösas upp. Det slutar dock inte där. I Riksarkivets föreskrifter kravställs även papper och förvaringsskåp, dvs arkivbeständighet är ett helt system. Det sista är det många arbetsplatser som missar.
Tack! Jag var otydlig och använde arkivbeständig för att mena ISO XXXXX-2 varianterna av de olika penn-standarderna, fördtydligade min tidigare post nu. :)

Hittade följande utdrag ur ISO 12757-2 för de som är nyfikna:
Introduction
This part of ISO 12757 is applicable to ball point pens for documentary use. Part 1 of ISO 12757 is applicable to ball point pens for general use.
For documentary use, some requirements, in addition to those for general use, are necessary
a) to assure the legibility of lettering, and
b) for the handling and storage of documents during long periods of time (these requirements are often discussed with the archivist).
An example of documentary use is the preparation of documents that are required as evidence.
Furthermore, pens which meet the requirements for documentary use produce lines which are more resistant to modification (e.g. attempts to falsify a document) than those for general use.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Någon som vet vilken refill som passar i den här? Det är en Parker, trodde G2 var standard för alla Parker men hade uppenbart fel här :rolleyes:
 

Bilagor

  • IMG_20200224_120705.jpg
    IMG_20200224_120705.jpg
    188.1 KB · Visningar: 4
  • IMG_20200224_120657.jpg
    IMG_20200224_120657.jpg
    257.1 KB · Visningar: 4
  • IMG_20200224_120648.jpg
    IMG_20200224_120648.jpg
    341.9 KB · Visningar: 2

MrIronMike

Panerai
Det ser ut som att Penstore har 20% på Lamy pennor... Vad tycker ni?

- Lamy Dialog 3
- Lamy 2000

Hittar ingen modell från Lamy som heter Pelikan? Kan ni isf länka till penstore? Vad tycker ni?
 

Fargoth

Omega
Pelikan är en annan penntillverkare, de gör mer klassiska (och dyrare) pennor, typiska modeller är t.ex. M600 och M800.

Jag har inte testat Lamy-pennorna du listar, men det känns som 2000 är ett säkrare kort. Dialogen är häftig men jag tänker att risken är att man tröttnar på mekanismen efter ett tag.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Det ser ut som att Penstore har 20% på Lamy pennor... Vad tycker ni?

- Lamy Dialog 3
- Lamy 2000

Hittar ingen modell från Lamy som heter Pelikan? Kan ni isf länka till penstore? Vad tycker ni?
Det är ju två väldigt olika pennor. 2000 är mer klassisk, och på vissa sätt "finare". Dialog är större och tyngre och mekaniskt unik. Om du är osäker bör du testa först, eller köpa 2000. Dialog är avgjort mer nischad.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Min Lamy 2000 har börjat läcka lite väl mycket.

Vad gör man? Vem kan serva, eller fixar man själv? Har inte skruvat några pennor alls av mina hittills.

Edit: förutom det uppenbara att köpa den där Sailorn man funderat på i några år då.
 
Topp