• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Tillbaka on topic från hemmakontoret
BEF39029-EAA2-4616-AF43-C7045D1E5BCE.jpeg

Senast ändrad:
Tack för omtanken! :)
Jag har gott om kvar i flaskan, men jag har också av en slump laddat min 2000 med Diamine "Holly" från adventskalendern, och valde en Monteverde grön till min vista (med tanken att skriva slut på, jag räknade inte med att gilla den). Båda var väldigt bra, och hade vissa likheter med petrol
Lamy Petrol
IMG_1430.JPG

Monteverde Green
monteverde-green-review_1.jpeg

Diamine Holly
fpn_1576697612__2019_12_18_diamine_inkvent_18_holly_02.jpg
Holly verkar ha en riktigt trevlig sheen. Är väl där monteverde grön inte riktigt lyckas som petroleum? Om du skulle jämnföra hur bra bläcket flödar samt "smörjande" det är villket är mest likt petroleum? Det är där jag inte lyckats mixa svart och turkos för färgen får man, men inte sheen och samma flyt i bläcket.

Cultpens.com skulle jag säga är den mest välsorterade europeiska onlinebutiken för alla sorters pennor och refiller, dock inte alltid billigast. Har handlat från purepens.co.uk någon gång också, som har mer fokus på reservoarpennor. För prisvärda bläckprover kan jag rekommendera tintenprobe.de, om man inte är rädd för lite tyska. Sen kan det vara värt att kolla amazon.de också, ibland kan de ha fynd, men ofta är det faktiskt dyrare och inte så välsorterat. Hittade min Pelikan M205 där till ett mycket överkomligt pris. Penshop.se har jag inte testat, men de har schyssta priser på en del bläck jag spanat in, annars mest dyrare reservoarpennor.

Penshop.se tycker jag själv har fantastisk service!

Reservoar är skoj, men jag har en viss förkärlek till kulspets. Plockade upp denna Tiffany & co Peretti på Kaplans för ett tag sen. Fick sig en ny Fisherpatron, och nu funkar den utmärkt! ”Tyvärr” i stål, ska försöka få tag på en i silver också.
CFF3737E-A1D7-47C9-8EA2-5FDFB145E4AE.jpeg
Hur är det att skriva med fisk patronerna? Senast jag testade så kändes det som att det krävdes lika mycket tryck som med en blyertspenna och det var inte lent mot pappret för fem öre... Men hur upplever du det?

@DrSbaitso hade en på bilden. Pennan brevis Lamy2000; Eller har jag fel?
Såg det, visste bara inte vem av er eller båda jag skulle citera. Jo du har nog rätt i det, ser ut som en Lamy 2000, cool penna men lite för dyr för min mentala plånbok. Är inte riktigt i det steget att ens överväga spendera mer än cirka 500kr på en penna. men så är det när man är new to the game.

Såg det, visste bara inte vem av er eller båda jag skulle citera. Jo du har nog rätt i det, ser ut som en Lamy 2000, cool penna men lite för dyr för min mentala plånbok. Är inte riktigt i det steget att ens överväga spendera mer än cirka 500kr på en penna. men så är det när man är new to the game.
Har en 580, älskar den. Dock är spännrt på locket krom pläterat samt att plasten har en tendens att spricka vid tryck.. men om man inte misshandlar dem är de grymma.

Har en TWSBI 580 och en mini. Eller hade en mini. Den började läcka oklart och kasserade eftersom det tydligen inte gick att fixa.
Trevliga att skriva med i sin prisklass, men kvalitén känns lite tveksam. Inte bara pga av ovanstående, som kan ha varit en dåligt exemplar, utan generellt. Känns inte som pennor jag litar på att ha med mig trots fodral. Typisk såna som blir liggande på bordet eller skrivbordslådan.

/B

Har en TWSBI 580 och en mini. Eller hade en mini. Den började läcka oklart och kasserade eftersom det tydligen inte gick att fixa.
Trevliga att skriva med i sin prisklass, men kvalitén känns lite tveksam. Inte bara pga av ovanstående, som kan ha varit en dåligt exemplar, utan generellt. Känns inte som pennor jag litar på att ha med mig trots fodral. Typisk såna som blir liggande på bordet eller skrivbordslådan.

/B
Dock bör det tilläggas att skruvlocken känns säkra och är det. Har haft flertal tillfällen där safaris öppnas i datorväskan jämfört mot twsbi.

såg den här tråden och kom på att jag fick en penna när jag slutade förra jobbet förra året. Graverad med mitt namn men har legat i en låda sedan dess. Testade att skriva med den nu och den fungerade:) Kanske skulle ta med den till jobbet imorgon så den kommer till användning...
F69CCBEE-1478-436F-930B-263F9942E81C.jpeg
A7C8BDFA-C4F5-4105-B618-ABF473E181CE.jpeg

Senast ändrad:
såg den här tråden och kom på att jag fick en penna när jag slutade förra jobbet förra året. Graverad med mitt namn men har legat i en låda sedan dess. Testade att skriva med den nu och den fungerade:) Kanske skulle ta med den till jobbet imorgon så den kommer till användning...
Gör absolut det! Tråkigt om den bara ska ligga i lådan hela tiden.

Kööör! Den där är jag riktigt sugen på men kommer aldrig till skott

Hört mycket bra om twisby! Berätta!!!

Samma här! Är själv sugen på en ECO eller 580, någon som äger/ägt en sådan?
Jag skrev en minirecension av TWSBI ECO här https://klocksnack.se/threads/penna-klocka.11153/page-33#post-2684483

Efter att i princip varit OPG med den ett tag gillade jag den allt mer.
Det är ganska naturligt att jämföra den med Lamy safari eller Al-star, och den är i princip identisk i storlek och form med den senare.
I övrigt slår den lamy på fingrarna i i stort sett varenda gren -
* Det är en piston filler, vilket är väldigt mycket lyxigare än patronpenna
* Cappen är skruvad. Jag tyckte det var lite störande till en början, men nu är jag nästan ängslig för pennor som inte är det. Det känns också lite lyxigare. Jag använder den sällan postad, men det går utmärkt.
* Mycket finare detaljer och detaljarbete
* Det är ju inte en del av pennan, men
förpackningen var otroligt mycket finare än Lamy, som köps på ett av tre sätt: Lös penna, kantigt papprör eller tändsticksasken.

Där Lamy slår TWSBI är pris, tillgänglighet och färgutbud. Alla eco har transparent kropp, men det är rätt mysigt. Dock något att ta hänsyn till om man väljer annan färg än vitt, svart eller transparent.

Som jag skrev i en tidigare post gillar jag stub/italic spets, och det är valbart på twsbi men finns som tillbehör till lamy.

Jag gillade Eco tillräckligt för att slå till på en diamond mini (till höger i bild) trots löfte om motsatsen. Den håller samma höga kvalitet som eco, men känns en aning mindre prisvärd då den kostade mig nästan tre gånger så mycket. Den fyller en nisch i penskrinet då den är väldigt liten, men frågan är om det är vettigt. Den är inte jättemycket mindre, men det känns verkligen minimal i handen. Det gör också att den är i stort sett oanvändbar när den inte är postad, och till skillnad från Eco så skruvas cappen på även på baksidan. Kanske för att den ska bli lite stabilare.

Jag är lite nyfiken på en 580, men skulle gärna ha den i svart/silver som mina andra. Den ska komma i smoke/rose gold den 1:a april, men det känns lite pråligt. Jag tror också den blir mycket dyrare.

Oavsett kan jag varmt rekommendera twsbi, både på egna ben och som ett kliv upp från lamy safari. Hela vägen till Lamy 2000 är de inte, men de kostar å andra sidan inte i närheten heller.

Ruskigt fin! Jag önskar att jag hade slutat på ditt förra jobb!

Tillbaka
Topp