• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Holly verkar ha en riktigt trevlig sheen. Är väl där monteverde grön inte riktigt lyckas som petroleum? Om du skulle jämnföra hur bra bläcket flödar samt "smörjande" det är villket är mest likt petroleum? Det är där jag inte lyckats mixa svart och turkos för färgen får man, men inte sheen och samma flyt i bläcket.
Holly har galet mycket sheen. Jag gillar det, men här är det lite mycket av det goda. Det kan också vara en lite olycklig matchning av bläck och penna. Jag är ännu inte helt nöjd med spetsen på L2k, så jag använder den lite mindre flitigt och då blir överseendet med ett "festligt" bläck lite mindre. Monteverde har å andra sidan nästan ingen sheen, men jag upplever den istället mycket mörkare än vad jag sett på bilder vilket jag tycker är oerhört positivt.
I övrigt har jag inte gjort några djupare jämförelser och bara med en penna i taget, så jag har svårt att uttala mig om andra kvalitéer. Men det är inget jag reagerat på hittills i alla fall.

Jag skrev en minirecension av TWSBI ECO här https://klocksnack.se/threads/penna-klocka.11153/page-33#post-2684483

Efter att i princip varit OPG med den ett tag gillade jag den allt mer.
Det är ganska naturligt att jämföra den med Lamy safari eller Al-star, och den är i princip identisk i storlek och form med den senare.
I övrigt slår den lamy på fingrarna i i stort sett varenda gren -
* Det är en piston filler, vilket är väldigt mycket lyxigare än patronpenna
* Cappen är skruvad. Jag tyckte det var lite störande till en början, men nu är jag nästan ängslig för pennor som inte är det. Det känns också lite lyxigare. Jag använder den sällan postad, men det går utmärkt.
* Mycket finare detaljer och detaljarbete
* Det är ju inte en del av pennan, men
förpackningen var otroligt mycket finare än Lamy, som köps på ett av tre sätt: Lös penna, kantigt papprör eller tändsticksasken.

Där Lamy slår TWSBI är pris, tillgänglighet och färgutbud. Alla eco har transparent kropp, men det är rätt mysigt. Dock något att ta hänsyn till om man väljer annan färg än vitt, svart eller transparent.

Som jag skrev i en tidigare post gillar jag stub/italic spets, och det är valbart på twsbi men finns som tillbehör till lamy.

Jag gillade Eco tillräckligt för att slå till på en diamond mini (till höger i bild) trots löfte om motsatsen. Den håller samma höga kvalitet som eco, men känns en aning mindre prisvärd då den kostade mig nästan tre gånger så mycket. Den fyller en nisch i penskrinet då den är väldigt liten, men frågan är om det är vettigt. Den är inte jättemycket mindre, men det känns verkligen minimal i handen. Det gör också att den är i stort sett oanvändbar när den inte är postad, och till skillnad från Eco så skruvas cappen på även på baksidan. Kanske för att den ska bli lite stabilare.

Jag är lite nyfiken på en 580, men skulle gärna ha den i svart/silver som mina andra. Den ska komma i smoke/rose gold den 1:a april, men det känns lite pråligt. Jag tror också den blir mycket dyrare.

Oavsett kan jag varmt rekommendera twsbi, både på egna ben och som ett kliv upp från lamy safari. Hela vägen till Lamy 2000 är de inte, men de kostar å andra sidan inte i närheten heller.

Jag är också en av dem som haft en 580 i några år.

Var ett mellansteg efter Safari för mig innan jag provade dyrare pennor. Tycker fortfarande att känslan i den är svårslagen för pengen, väldigt trevlig att skriva med när den har ett lämpligt bläck, fin känsla i spetsen och blir en helt annan grej än tex en Lamy 2000 då den flexar betydligt mer.

Jag skrev en minirecension av TWSBI ECO här https://klocksnack.se/threads/penna-klocka.11153/page-33#post-2684483

Efter att i princip varit OPG med den ett tag gillade jag den allt mer.
Det är ganska naturligt att jämföra den med Lamy safari eller Al-star, och den är i princip identisk i storlek och form med den senare.
I övrigt slår den lamy på fingrarna i i stort sett varenda gren -
* Det är en piston filler, vilket är väldigt mycket lyxigare än patronpenna
* Cappen är skruvad. Jag tyckte det var lite störande till en början, men nu är jag nästan ängslig för pennor som inte är det. Det känns också lite lyxigare. Jag använder den sällan postad, men det går utmärkt.
* Mycket finare detaljer och detaljarbete
* Det är ju inte en del av pennan, men
förpackningen var otroligt mycket finare än Lamy, som köps på ett av tre sätt: Lös penna, kantigt papprör eller tändsticksasken.

Där Lamy slår TWSBI är pris, tillgänglighet och färgutbud. Alla eco har transparent kropp, men det är rätt mysigt. Dock något att ta hänsyn till om man väljer annan färg än vitt, svart eller transparent.

Som jag skrev i en tidigare post gillar jag stub/italic spets, och det är valbart på twsbi men finns som tillbehör till lamy.

Jag gillade Eco tillräckligt för att slå till på en diamond mini (till höger i bild) trots löfte om motsatsen. Den håller samma höga kvalitet som eco, men känns en aning mindre prisvärd då den kostade mig nästan tre gånger så mycket. Den fyller en nisch i penskrinet då den är väldigt liten, men frågan är om det är vettigt. Den är inte jättemycket mindre, men det känns verkligen minimal i handen. Det gör också att den är i stort sett oanvändbar när den inte är postad, och till skillnad från Eco så skruvas cappen på även på baksidan. Kanske för att den ska bli lite stabilare.

Jag är lite nyfiken på en 580, men skulle gärna ha den i svart/silver som mina andra. Den ska komma i smoke/rose gold den 1:a april, men det känns lite pråligt. Jag tror också den blir mycket dyrare.

Oavsett kan jag varmt rekommendera twsbi, både på egna ben och som ett kliv upp från lamy safari. Hela vägen till Lamy 2000 är de inte, men de kostar å andra sidan inte i närheten heller.
Jag instämmer med dina punkter. Dock vill jag påstå att spetsen och skrivkänslan är nästan där, om man bortser från att stålspetsen är lite stum i twsbin. Men sedan är väl alla spetsar lite olika men när jag jämför M på twsbin och M lamy 2k så är det mestadels hur stumma de känns som är skillnaden. Bortsett från storleken de vill säga.

Jobba hemifrån fortsätter.
771C9373-DDF8-4CCD-A3DE-DA87DFDC8EDC.jpeg

bra skit !
en klassisk instegspenna till ett trivsamt missbruk.
bra skit !
en klassisk instegspenna till ett trivsamt missbruk.
Usch vad hemskt. Är det en tyngre drog än klockor?:)[/QUOT

i den meningen att de är affordable, många bäckar små typ
men precis som med klockor är priset eller antalet avgörande för tillfredsställelsen.
KOM IHÅG
en samling kan bestå av tre stycken, definition av samling är då att det finns en gemensam nämnare, ett tema eller en tanke
den devisen kan förhindra hamstring

Holly har galet mycket sheen. Jag gillar det, men här är det lite mycket av det goda. Det kan också vara en lite olycklig matchning av bläck och penna. Jag är ännu inte helt nöjd med spetsen på L2k, så jag använder den lite mindre flitigt och då blir överseendet med ett "festligt" bläck lite mindre. Monteverde har å andra sidan nästan ingen sheen, men jag upplever den istället mycket mörkare än vad jag sett på bilder vilket jag tycker är oerhört positivt.
I övrigt har jag inte gjort några djupare jämförelser och bara med en penna i taget, så jag har svårt att uttala mig om andra kvalitéer. Men det är inget jag reagerat på hittills i alla fall.
Jag skriver endast för mig själv, så gillar de mer festliga bläcken. Men har sällan tillgång till riktigt bra papper så att om de är för blöta brukar det gå åt skogen.. men petroleum var grymt, får nog testa Holly oavsett

Jaha. Så har den fruktansvärda impulskontrollen slagit till igen. Kände att jag var tvungen att testa en rollerballpenna också.:D
Måste säga att jag var imponerad av Penstore. Slog till på en Lamy Al-Star i Bronze. Slängde på en extra patron och gravyr för att få fri frakt. Fick den levererad samma dag utanför dörren med Airmee. Helt otroligt måste jag säga.
Hammy + Lamy!
20200402_075259.jpg

Nu får jag tagga ner på den här penngrejen. :)

Jaha. Så har den fruktansvärda impulskontrollen slagit till igen. Kände att jag var tvungen att testa en rollerballpenna också.:D
Måste säga att jag var imponerad av Penstore. Slog till på en Lamy Al-Star i Bronze. Slängde på en extra patron och gravyr för att få fri frakt. Fick den levererad samma dag utanför dörren med Airmee. Helt otroligt måste jag säga.
Hammy + Lamy!
20200402_075259.jpg

Nu får jag tagga ner på den här penngrejen. :)
Nu behöver du bara en reservoarpenna också:D

Tillbaka
Topp