Jag skrev en minirecension av TWSBI ECO här
https://klocksnack.se/threads/penna-klocka.11153/page-33#post-2684483
Efter att i princip varit OPG med den ett tag gillade jag den allt mer.
Det är ganska naturligt att jämföra den med Lamy safari eller Al-star, och den är i princip identisk i storlek och form med den senare.
I övrigt slår den lamy på fingrarna i i stort sett varenda gren -
* Det är en piston filler, vilket är väldigt mycket lyxigare än patronpenna
* Cappen är skruvad. Jag tyckte det var lite störande till en början, men nu är jag nästan ängslig för pennor som inte är det. Det känns också lite lyxigare. Jag använder den sällan postad, men det går utmärkt.
* Mycket finare detaljer och detaljarbete
* Det är ju inte en del av pennan, men
förpackningen var otroligt mycket finare än Lamy, som köps på ett av tre sätt: Lös penna, kantigt papprör eller tändsticksasken.
Där Lamy slår TWSBI är pris, tillgänglighet och färgutbud. Alla eco har transparent kropp, men det är rätt mysigt. Dock något att ta hänsyn till om man väljer annan färg än vitt, svart eller transparent.
Som jag skrev i en tidigare post gillar jag stub/italic spets, och det är valbart på twsbi men finns som tillbehör till lamy.
Jag gillade Eco tillräckligt för att slå till på en diamond mini (till höger i bild) trots löfte om motsatsen. Den håller samma höga kvalitet som eco, men känns en aning mindre prisvärd då den kostade mig nästan tre gånger så mycket. Den fyller en nisch i penskrinet då den är väldigt liten, men frågan är om det är vettigt. Den är inte jättemycket mindre, men det känns verkligen minimal i handen. Det gör också att den är i stort sett oanvändbar när den inte är postad, och till skillnad från Eco så skruvas cappen på även på baksidan. Kanske för att den ska bli lite stabilare.
Jag är lite nyfiken på en 580, men skulle gärna ha den i svart/silver som mina andra. Den ska komma i smoke/rose gold den 1:a april, men det känns lite pråligt. Jag tror också den blir mycket dyrare.
Oavsett kan jag varmt rekommendera twsbi, både på egna ben och som ett kliv upp från lamy safari. Hela vägen till Lamy 2000 är de inte, men de kostar å andra sidan inte i närheten heller.