• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

så torktiden varierar? Vad rekommenderar ni som nästa penna? Runt 1500-2000kr klassen helst. Har endast Lamy pennor idag.
har du testat Lamy 2000? https://appelboom.com/sv/lamy-2000-black-fountain-pen/ det är en klar favorit för mig iaf, jag tycker det är en av dom bästa pennorna i det prisspannet annars en Pelikan M20X från tex https://appelboom.com/sv/pelikan-classic-m200-golden-beryl-fountain-pen/ du borde få en sån för typ dom pengarna också.

För ett decennium sedan var jag mer av en pennörd än vad jag är nu och köpte och sålde en del. Efter en garderobsrensning nyligen hittade jag ett antal förpackningar / askar som blivit över i denna rotation. Främst är det ett par större etuier från Pelikan för kanske M800 eller M1000 men också lite från t.ex. Sailor och annat. Är det nån som ni tror skulle vara nytta av att sätta ut på annons här eller annorstädes? Vill egentligen inte tjäna några pengar på det men om man ska ta jobbet med att packa och skicka och sånt vore det ju trevligt med några spänn in. :)

Platinum idag
20211116_111302.jpg

Jag har en Lamy Studio reservoarpenna som jag är nöjd med, men när jag skriver så låter det som att spetsen repar eller raspar pappret. Tänker jag rätt i att det inte hade varit så om det var en bättre penna med guld spets?

Jag har en Lamy Studio reservoarpenna som jag är nöjd med, men när jag skriver så låter det som att spetsen repar eller raspar pappret. Tänker jag rätt i att det inte hade varit så om det var en bättre penna med guld spets?

Att skriva med en spets som är i 18k är som att använda en varm kniv i smör, det flyter på något så otroligt skönt! 14k har samma känsla, men lite mindre

guld är ju mjukare men det beror lite om du har F eller EF så kan även en guldspets vara lite rispig, men ja, klart du ska köpa en guldspets

Det är närmare ett decennium sen jag pillade mer på det här, men jag tror faktiskt det ofta går att lösa genom att slipa spetsen lite där den rispar. Inte mycket, så du ändrar geometrin stort, men lite så du får den lite snällare. På andra pennor är det helt enkelt spetsen som är lite dåligt justerad. Kolla t.ex. här:

Kolla t.ex. här:

Visst håller jag med andra - guldspets är underbart. Riktigt trevligt. Jag tänker inte försöka övertala dig att inte köpa nåt fint och skoj.. men precis som även billiga klockor ofta kan både poleras till fin yta och regleras till att hålla tiden bra så kan även stålspetsar oftast fås att skriva riktigt riktigt bra. :)

Och @kbw om du vill öva och testa på det där med justering så är ju extraspetsar till LAMY-pennor inte så dyra om du skulle dabba dig. Jag tror att detta är modellen som passar till din penna:

(Jag är inte 100% säker, du skrev LAMY Studio och spetsen säger LAMY Studio Steel - troligen samma?)

Eller annat förslag: om du ändå inte riktigt vågar ge dig på din egen penna så skicka mig en adress i PM och lite pengar till BCF motsvarande minst portot så skickar jag dig en LAMY Safari-penna så har du nåt att öva på för spetsjustering.

Men som sagt... låt inte mina ord om justering av det befintliga hindra dig från att fynda nåt guldigt. I värsta fallet får du ju då två pennor som skriver bra. Att ha två pennor är ju som att ha två klockor... dubbelt så skoj :)

Dagens bikt: Jag har varit en enabler i pennvärlden. Pennaffären i källaren på varuhuset NK i Stockholm hade för ett decennium sedan ett upplägg när de tog fram och sålde specialversioner av den billiga LAMY Safari-pennan med färgkombinationer som inte såldes på annat håll. Jag var då aktiv på pennforumet FPN och där snackades det om dessa från folk som ville ha dem men bodde för långt bort. Jag genomförde därför ett gruppköp av fler pennor än jag vill erkänna som jag skickade ut över hela världen. Några bilder från när jag hade hela samlingen på köksbordet:

lamy1.jpg

lamy2.jpg

lamy3.jpg

lamy4.jpg

Ledsen om detta är OT, det var ju ingen klocka på bilderna. :)

Och @kbw om du vill öva och testa på det där med justering så är ju extraspetsar till LAMY-pennor inte så dyra om du skulle dabba dig. Jag tror att detta är modellen som passar till din penna:

(Jag är inte 100% säker, du skrev LAMY Studio och spetsen säger LAMY Studio Steel - troligen samma?)

Eller annat förslag: om du ändå inte riktigt vågar ge dig på din egen penna så skicka mig en adress i PM och lite pengar till BCF motsvarande minst portot så skickar jag dig en LAMY Safari-penna så har du nåt att öva på för spetsjustering.

Men som sagt... låt inte mina ord om justering av det befintliga hindra dig från att fynda nåt guldigt. I värsta fallet får du ju då två pennor som skriver bra. Att ha två pennor är ju som att ha två klockor... dubbelt så skoj :)

Det var ett väldigt snällt av dig, men jag vågar inte ge mig på att slipa! Säkrare att försöka fynda något på BF :)

Det var ett väldigt snällt av dig, men jag vågar inte ge mig på att slipa! Säkrare att försöka fynda något på BF :)

Det där lät lite som att köpa ny klocka för att den gamla visar fel tid. ;)

Kolla filmen hur han gör spetsjusteringen. Även en fin penna kan behöva en justering nån gång ibland efter att man, jag menar barnen / hunden / en klantig kompis, har tappat pennan i golvet.

• Like
Reactions: kbw
Enligt DHL har jag en penna på väg tillbaka igen, hoppas den har certet i fyllt denna gång och att den är graverad… ska bli lite kul att se vad han slängde med om ens något i paketet som kompensation.

• Like
Reactions: kbw
Hur många av er använder reservoarpennor i det dagliga livet?

Jag började snöa in på sånt här för snart tio år sedan och i början var det en hel del men sen tröttnade jag lite på kladd och torktid, och när jag insåg att alla vanliga bläck var måttligt arkivbeständiga blev det mindre och mindre... Nu är det mer för "kladdanteckningar" hemma och aldrig på kontoret eller resande fot. Kulspetspennor må vara lite tristare att skriva med, men de är lite mer praktiska.

Även om jag har ett par "finare" så är min daily driver en "Parson's Essential Fountain Pen" från Mr Pen, en penna som sommaren 2012 kostade mig £40 - idag är listpriset £59 ser det ut som. Mycket prisvärd och trevlig...

DSC_0443.JPG

Nu när jag tittar på kvittona ser jag att jag verkar ha beställt två spetsar till den, en vanlig medium som sitter på nu och en "Fine Italic"... undrar var tusan den spetsen ligger nånstans, den borde jag prova igen. Medium-spetsen är dock underbart smörmjuk i skrivkänslan. :)

Hur många av er använder reservoarpennor i det dagliga livet?

Jag började snöa in på sånt här för snart tio år sedan och i början var det en hel del men sen tröttnade jag lite på kladd och torktid, och när jag insåg att alla vanliga bläck var måttligt arkivbeständiga blev det mindre och mindre... Nu är det mer för "kladdanteckningar" hemma och aldrig på kontoret eller resande fot. Kulspetspennor må vara lite tristare att skriva med, men de är lite mer praktiska.

Även om jag har ett par "finare" så är min daily driver en "Parson's Essential Fountain Pen" från Mr Pen, en penna som sommaren 2012 kostade mig £40 - idag är listpriset £59 ser det ut som. Mycket prisvärd och trevlig...

DSC_0443.JPG

Nu när jag tittar på kvittona ser jag att jag verkar ha beställt två spetsar till den, en vanlig medium som sitter på nu och en "Fine Italic"... undrar var tusan den spetsen ligger nånstans, den borde jag prova igen. Medium-spetsen är dock underbart smörmjuk i skrivkänslan. :)

Trevligt! Välkommen till kuddrummet.
jag använder reservoarpenna dagligen, får ha lite is i magen innan man slår i hop anteckningsboken bara. Men jag planerar penna lite som klocka beroende på mötet och vilka som är med. Montblanc är lite som Rolex och kan sticka i ögonen medans pelikan alltid går under radarn

Tillbaka
Topp