• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Har tidigare tyckt det var lite spännande med pennor, att ha en fin penna är väl ungefär lika onödigt som att ha fina klockor men de ger en viss känsla och glädje.
Jag har aldrig slagit till och köp några finare pennor då jag känt att jag inte kommer ha användning för det speciellt ofta.
Då jag troligtvis kommer behöva anteckna lite mer framöver så tänkte jag köp något roligare än diverse reklampennor.
Generellt gillar jag lite tjockare grepp och fylligare skrift.

Kulspets eller rollerball, vet knappt skillnaden förutom att bläcket skiljer sig.
Tänker inte någon Montblanc utan något prisvärt för någon hundralapp.
Har kollat in Parker, Lamy och Pelikan.
Kan någon ge något mer specifika tips? :)

Jag har en Lamt 2000 roller all liggandes som tyvärr inte används eftersom jag har gått typ 93% blyerts nu för tiden. Hojta om det kan vara intressant.

Jag har en Lamt 2000 roller all liggandes som tyvärr inte används eftersom jag har gått typ 93% blyerts nu för tiden. Hojta om det kan vara intressant.
Tack, jag tror jag slår till på Parker setet men jag lär återkomma när jag blivit "hooked" om den skulle finnas kvar :)

Passar detta bläcket till både kulspetspennan och reservoir pennan?

Tack, jag tror jag slår till på Parker setet men jag lär återkomma när jag blivit "hooked" om den skulle finnas kvar :)

Passar detta bläcket till både kulspetspennan och reservoir pennan?
Antagligen/troligen 🤷🏾 så har pennan en vanlig parker rollerball eller fineliner patron.

GS och Lamy.

PXL_20220201_144702012-01.jpeg

Klickade hem en näve Platinum Preppy från Penstore, borde dyka upp i morgon. Blir skoj att testa 40-kronorspennor som uppenbarligen ska vara sjukt imponerande för priset!

Då är man med i denna galenskap också :)
Jag lyssna på de mer kunniga och ökade budgeten direkt för att knipa en lamy 2000. Pennan känns skön men känner mig inte helt nöjd. Den missar en del när man skriver men tycker att det blir bättre och bättre så hoppas den ger med sig efter lite tid. Lite tråkigt att den levererades i en vanlig liten papplåda utan några som helst tillbehör när den ändå är såpass dyr, där kunde dem varit lite mer generösa.
E1739F74-A7B3-4345-980E-19EAA39A64AD.jpeg

Då är man med i denna galenskap också :)
Jag lyssna på de mer kunniga och ökade budgeten direkt för att knipa en lamy 2000. Pennan känns skön men känner mig inte helt nöjd. Den missar en del när man skriver men tycker att det blir bättre och bättre så hoppas den ger med sig efter lite tid. Lite tråkigt att den levererades i en vanlig liten papplåda utan några som helst tillbehör när den ändå är såpass dyr, där kunde dem varit lite mer generösa.
E1739F74-A7B3-4345-980E-19EAA39A64AD.jpeg
Liksom med klockor så betalar man också för känslan, byggkvalitet och historia. Jag har för mig att jag behövde "vänja" mig lite med att skriva med rollerball, så ge inte upp än :)

Liksom med klockor så betalar man också för känslan, byggkvalitet och historia. Jag har för mig att jag behövde "vänja" mig lite med att skriva med rollerball, så ge inte upp än :)
Precis, så därför jag tänker att dem kunde gjort lite roligare emballage för att bygga på den känslan likt klockor :)

Den börjar ge med sig och missar inte så mycket längre så den har säkert legat ett tag och behöver bara komma igång igen.
Dock grym kvalietskänsla på pennan 👍

Precis, så därför jag tänker att dem kunde gjort lite roligare emballage för att bygga på den känslan likt klockor :)

Den börjar ge med sig och missar inte så mycket längre så den har säkert legat ett tag och behöver bara komma igång igen.
Dock grym kvalietskänsla på pennan 👍

Många pennor levereras med stora fina askar som man betalar för på ett eller annat sätt. Precis som med klockor. Men kanske börjar detta i en liten högre prisklass än din penna... inte för att jag säger den var billig men du förstår vad jag menar. :)

Och ja, pennor oavsett slag mår ofta bättre av att användas mycket. Förr när man var tvungen att gå till bankkontor stup i kvarten och fylla i blanketter fanns det ofta fastkedjade kulspetspennor vid pulpeter och kundluckor... de användes så mycket att de var de bäst fungerande pennorna i stan.

Många pennor levereras med stora fina askar som man betalar för på ett eller annat sätt. Precis som med klockor. Men kanske börjar detta i en liten högre prisklass än din penna... inte för att jag säger den var billig men du förstår vad jag menar. :)

Och ja, pennor oavsett slag mår ofta bättre av att användas mycket. Förr när man var tvungen att gå till bankkontor stup i kvarten och fylla i blanketter fanns det ofta fastkedjade kulspetspennor vid pulpeter och kundluckor... de användes så mycket att de var de bäst fungerande pennorna i stan.
Haha jo jag förstår precis.
Det är väl mer att jag satt mina förväntningar lite väl hög kanske.
Jag trodde jag köpte en Tudor/Rolex men i själva verket var det bara en Tissot ;)

Oavsett nu när pennan börjar funka ordentligt så är jag mkt nöjd med köpet och det är ju en helt annat känsla än reklampennor. Lådor och övrigt är ju bara kul just för första intrycket och sedan har det inget värde alls och blir oftast bortglömda i en byrå eller dylikt :)

Ifall någon behöver uppdatera med en ny Lamy så kör penstore på bra rabatt, gäller så länge lagret räcker eller till 16/2 :)

Förra veckan tyckte jag att min Lamy 2000 hade kommit igång riktigt och missade inte något nämnvärt när man skrev. Idag funkar den inte alls bra så tänkte köpa en ny patron. Ska man köra på original m63 patronen eller det finns bättre alternativ som passar. Tänkte blått bläck istället för svart.

Förra veckan tyckte jag att min Lamy 2000 hade kommit igång riktigt och missade inte något nämnvärt när man skrev. Idag funkar den inte alls bra så tänkte köpa en ny patron. Ska man köra på original m63 patronen eller det finns bättre alternativ som passar. Tänkte blått bläck istället för svart.
Det finns väl gel-ink till den där, vill jag minnas. Dom är rätt trevliga

Reklamera pennan om det fortsätter så. Jag har ett par L2000 och de fungerar grymt bra och jag är helnöjd i den prisklassen.

Reklamera pennan om det fortsätter så. Jag har ett par L2000 och de fungerar grymt bra och jag är helnöjd i den prisklassen.
Jag beställde en ny patron från Lamys och allt var frid och fröjd (i EN vecka)
Sen börja även den missa en del och skriva väldigt tunt.
Visst jag använde den en del men att bläcket skulle ta slut så snabbt verkar osannolikt när diverse reklampennor håller i månader.
Skickade ett mail till Lamy men fortfarande inget svar på över en vecka. Riktigt kass. Nu ligger den i en låda och jag håller mig till billiga reklampennor som i alla fall fungerar.

Jag beställde en ny patron från Lamys och allt var frid och fröjd (i EN vecka)
Sen börja även den missa en del och skriva väldigt tunt.
Visst jag använde den en del men att bläcket skulle ta slut så snabbt verkar osannolikt när diverse reklampennor håller i månader.
Skickade ett mail till Lamy men fortfarande inget svar på över en vecka. Riktigt kass. Nu ligger den i en låda och jag håller mig till billiga reklampennor som i alla fall fungerar.
Var har du köpt den någonstans; direkt från Lamy?

Om inte, vänd dig till butiken som sålt pennan. Känner inte alls igen problemet. Ge inte upp, som många andra skriver i tråden så är det en riktigt bra penna för pengarna.

Var har du köpt den någonstans; direkt från Lamy?

Om inte, vänd dig till butiken som sålt pennan. Känner inte alls igen problemet. Ge inte upp, som många andra skriver i tråden så är det en riktigt bra penna för pengarna.
Pennan köpte jag från Amazon och patronen direkt från Lamys webbsida.
Jag tänkte att patronen som satt i pennan kanske hade legat ett tag och torkat ut.
Lamy borde ju ha de färskaste patronerna så därför beställde jag där ifrån och nu kan det inte ens bemöda sig att svara när de inte fungerar som förväntat.

I övrigt kändes pennan väldigt solid och skön att skriva med men kan knappast rekommendera Lamy till någon annan.

Låter som att du behöver byta nib, hade samma problem efter att jag tappat pennan i marken. Lätt åtgärdat!

Tillbaka
Topp