• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Trevligt! Välkommen till kuddrummet.
jag använder reservoarpenna dagligen, får ha lite is i magen innan man slår i hop anteckningsboken bara. Men jag planerar penna lite som klocka beroende på mötet och vilka som är med. Montblanc är lite som Rolex och kan sticka i ögonen medans pelikan alltid går under radarn

Det är väl mindre sticka i ögonen och mer utkladdad skrift och bläckfläckar på fingrarna jag tänker på. + de där papperen man vill kunna ta fram om tio år. Då, för tio år sedan provade jag att skriva en textrad i varje bläck jag hade och lade i köksfönstret... efter förvånansvärt kort tid var de flesta raderna bleka.

OK, det kan man lösa med rätt val av bläck. De flesta arkiverade papper ligger inte i solen heller. :)

Det är väl mindre sticka i ögonen och mer utkladdad skrift och bläckfläckar på fingrarna jag tänker på. + de där papperen man vill kunna ta fram om tio år. Då, för tio år sedan provade jag att skriva en textrad i varje bläck jag hade och lade i köksfönstret... efter förvånansvärt kort tid var de flesta raderna bleka.

OK, det kan man lösa med rätt val av bläck. De flesta arkiverade papper ligger inte i solen heller. :)
Så sant, det finns ju arkiv beständigt bläck också. Men då måste man göra rent penna lite mera frekvent och Montblanc har bara svart och blått så vitt jag vet

Så sant, det finns ju arkiv beständigt bläck också. Men då måste man göra rent penna lite mera frekvent och Montblanc har bara svart och blått så vitt jag vet

Mitt favoritbläck bland de hållbara är "Old Manhattan Black" från Noodler's Ink. Också känd som "black, blackety-black black" på vissa forum.

Problemet med den varianten är att den enbart säljs i en butik, Fountain Pen Hospital, som ligger just på Manhattan. Men har man vägarna förbi New York City så rekommenderar jag den butiken och det bläcket. :)

Blått e flått! Rekommenderas att göra rent typ var tredje vecka eller så för att inte det ska klogga igen och bildas rester/klumpar. Svart å blått finns hos MB
20211220_095533.jpg

Var det ingen som fick något Penn-relaterat i julklapp?
Jag fick ju min men den kom innan och jag klarade inte att vänta så den har ni redan sett ju

Har tidigare tyckt det var lite spännande med pennor, att ha en fin penna är väl ungefär lika onödigt som att ha fina klockor men de ger en viss känsla och glädje.
Jag har aldrig slagit till och köp några finare pennor då jag känt att jag inte kommer ha användning för det speciellt ofta.
Då jag troligtvis kommer behöva anteckna lite mer framöver så tänkte jag köp något roligare än diverse reklampennor.
Generellt gillar jag lite tjockare grepp och fylligare skrift.

Kulspets eller rollerball, vet knappt skillnaden förutom att bläcket skiljer sig.
Tänker inte någon Montblanc utan något prisvärt för någon hundralapp.
Har kollat in Parker, Lamy och Pelikan.
Kan någon ge något mer specifika tips? :)

Har tidigare tyckt det var lite spännande med pennor, att ha en fin penna är väl ungefär lika onödigt som att ha fina klockor men de ger en viss känsla och glädje.
Jag har aldrig slagit till och köp några finare pennor då jag känt att jag inte kommer ha användning för det speciellt ofta.
Då jag troligtvis kommer behöva anteckna lite mer framöver så tänkte jag köp något roligare än diverse reklampennor.

Kulspets eller rollerball, vet knappt skillnaden förutom att bläcket skiljer sig.
Eftersom du, likt klockor, stadigt ökat budgeten när du tittar så rekommenderar jag Caran d'Ache 849 ;)
Kulspets kostar typ 350-500.

Lamy 2000.

Eftersom du, likt klockor, stadigt ökat budgeten när du tittar så rekommenderar jag Caran d'Ache 849 ;)
Kulspets kostar typ 350-500.
Jo man är ju lite rädd för det, man hade en helt annan bild på vad en dyr klocka var innan man hamnade här :)
Tack för tipset får kolla upp den.
Har kollat på två stycken från Parker, en kulspets och en rollerball.
Vad är egentligen skillnaden och vad kännetecknar respektive sort?
och

Jo man är ju lite rädd för det, man hade en helt annan bild på vad en dyr klocka var innan man hamnade här :)
Tack för tipset får kolla upp den.
Har kollat på två stycken från Parker, en kulspets och en rollerball.
Vad är egentligen skillnaden och vad kännetecknar respektive sort?
och
av dessa skulle jag säga den sista, men jag gillar lock på pennorna, gå ner och kläm på dom, passa då även på att testa en reservoar penna och se vad du tycker om dom, det kommer ändå sluta där, tror jag och många här i tråden håller säkert med...

håll oss underrättade 🧸

av dessa skulle jag säga den sista, men jag gillar lock på pennorna, gå ner och kläm på dom, passa då även på att testa en reservoar penna och se vad du tycker om dom, det kommer ändå sluta där, tror jag och många här i tråden håller säkert med...

håll oss underrättade 🧸
Givetvis kommer @speffy att landa i en reservoar <3 Annat vore ju korkat!

håll oss underrättade 🧸
Haha ja jag säger inte emot, då jag vet hur det brukar sluta när man sätter sig in i nya hobbys.
Är Parker IM ett ok förstaalternativ för att få en inblick i vad det handlar om eller det är bara dumsnålt?

Haha ja jag säger inte emot, då jag vet hur det brukar sluta när man sätter sig in i nya hobbys.
Är Parker IM ett ok förstaalternativ för att få en inblick i vad det handlar om eller det är bara dumsnålt?
absolut det är en bra början, men det slutar alltid med minst en Lamy 2000, Montblanc och Pelikan, men alla väger leder inte till ROM

Skillnaden mellan stålspets och sen guld (premium) på reservoarer är som natt och dag. Men jag började också i ståländan. Nu sitter jag med både pelikan och montblanc i gûld...

Köp! Det där ser helt ok ut! Bra start kit, så får du testa och se vad du gillar. Det får oftast att sälja eller ge bort sen, lite som en knarkare som bjuder med folk i missbruket…

Tillbaka
Topp