• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Absolut ett värde förutsatt att spetsen verkligen inte är skadad. Tyvärr är det rätt vanligt på reservoarpennor som givits som presenter, mottagaren provskriver, förstår inte, kan inte och skadar spetsen…
Närbild på spetsen ??

Absolut ett värde förutsatt att spetsen verkligen inte är skadad. Tyvärr är det rätt vanligt på reservoarpennor som givits som presenter, mottagaren provskriver, förstår inte, kan inte och skadar spetsen…
Närbild på spetsen ??
Aha, bra info! Hoppas denna är ok.

Bilagor

• IMG_5504.jpeg
    IMG_5504.jpeg
    359.7 KB · Visningar: 26
  • IMG_5503.jpeg
    IMG_5503.jpeg
    387.4 KB · Visningar: 18
Den ser ju fin ut !
Man kan doppa spetsen i vatten, skaka av lite och @skriva” lite med vattnet som sugits in i spetsen om man inte vill smutsa ner en penna med bläck. Mina råd, läs på, testa, lär dig, använd, behåll och njut av pennan.
NK i Stockholm säljer sådana pennor föv, annars finns priser på nätet, räkna med minst minus 50% avdrag om du ska försöka sälja.

Den ser ju fin ut !
Man kan doppa spetsen i vatten, skaka av lite och @skriva” lite med vattnet som sugits in i spetsen om man inte vill smutsa ner en penna med bläck. Mina råd, läs på, testa, lär dig, använd, behåll och njut av pennan.
NK i Stockholm säljer sådana pennor föv, annars finns priser på nätet, räkna med minst minus 50% avdrag om du ska försöka sälja.
Grymt, tack för hjälpen!

Allt är sagt kring pennan ovan. Pricksäkra svar. Det är alltid en stor osäkerhet när man som köpare handlar en "begagnad" penna även om den sägs aldrig varit använd. Är den provad så vet man, det finns bläck i. Eller har den rullat ned på golvet och spetsen fått sig en törn. Det är lite som med klockor, lite chansning så att säga och kan lika gärna vara ett superkap om man är ute efter just den. Är lite sugen på en Faber-Castell...!

Hittade mig en ny vintage Montblanc häromdagen. Denna gång blev det en Monte Rosa 042G, vilket om jag förstått det rätt var tänkt som en student/ ingångspenna och tillverkades mellan andra halvan av 50-talet fram till 59.
Som synes saknas den vita toppen, men istället återfinns en bergskedja runt korkens botten, lite kul!
Detta ex har spets i 14c guld och den var förstås fylld med intorkat bläck när jag köpte den billigt... efter en tvätt skriver den dock jättefint.
montblanc 2c.jpg

montblanc 4.jpg

Tillsammans med min 144:
montblanc 1.jpg

montblanc 5.jpg

Hittade mig en ny vintage Montblanc häromdagen. Denna gång blev det en Monte Rosa 042G, vilket om jag förstått det rätt var tänkt som en student/ ingångspenna och tillverkades mellan andra halvan av 50-talet fram till 59.
Som synes saknas den vita toppen, men istället återfinns en bergskedja runt korkens botten, lite kul!
Detta ex har spets i 14c guld och den var förstås fylld med intorkat bläck när jag köpte den billigt... efter en tvätt skriver den dock jättefint.
montblanc 2c.jpg

montblanc 4.jpg

Tillsammans med min 144:
montblanc 1.jpg

montblanc 5.jpg
Trevlig penna, riktigt snygg färg på den också 🙂👌

montblanc 2c.jpg

montblanc 4.jpg

Tillsammans med min 144:
montblanc 1.jpg

montblanc 5.jpg
Snyggt, uppenbarligen inte unik i Sverige, jag har en också. Den är dock inte tillverkad i Danmark vilket ligger nära att tro.

Köpte en billig Paper Mate begagnat, en sådan märkt W Germany och i stål med förgylld(?) spets från gissningsvis 80-talet. Vet någon om ”standard” patroner i regel passar och har någon tips på ett trevligt bläck?

Är rotrings 600 3-1 något att ha?
Är det just en multipenna du ska ha, så lär den väl uppfylla kraven. Man får ju hoppas det för över 800 kr...
Sen är vi ju nördiga på alla sätt och vis här, så tror nog dom flesta skulle rekommendera separata pennor för olika bläck + blyerts.
Givetvis reservoar...
Multipennor är väl lite som smart watches här på KS! :p

Är det just en multipenna du ska ha, så lär den väl uppfylla kraven. Man får ju hoppas det för över 800 kr...
Sen är vi ju nördiga på alla sätt och vis här, så tror nog dom flesta skulle rekommendera separata pennor för olika bläck + blyerts.
Givetvis reservoar...
Multipennor är väl lite som smart watches här på KS! :p
Frågar för att jag spontan köpte två i Japan häromveckan bara för att jag gillade hur dom såg ut

Dock kosta dom inte några 800 där inte utan 320 spänn stycket

Träffade en trevlig säljare som hade en sådan penna i svart som var väldigt välanvänd och jag blev hel såld på hur dom såg ut med lite patina och hur den kåndes i handen

Aldrig varit mycket för pennor innan

Kollat igenom tråden nu och blev lite positivt överraskad av att farfars gamla parker jotter fortfarande görs men också överraskad över hur billiga dom är haha

Senast ändrad:
Frågar för att jag spontan köpte två i Japan häromveckan bara för att jag gillade hur dom såg ut

Träffade en trevlig säljare som hade en sådan i svart som var väldigt välanvänd och jag blev hel såld på hur dom såg ut med lite patina och hur den kåndes i handen

Kollat igenom tråden nu och blev lite positivt överraskad av att farfars gamla parker jotter fortfarande görs men också överraskad över hur billiga dom är haha
Om man ska skämta lite så är det inte så roligt, titta på farfars penna och se var den är tillverkad. Jag har någon Parker Made in USA och den håller jag hårt i.

Träffade en trevlig säljare som hade en sådan penna i svart som var väldigt välanvänd och jag blev hel såld på hur dom såg ut med lite patina och hur den kåndes i handen

Nej, har du inte förlorat dig totalt i pennor så tror jag absolut att du blir nöjd med dina multi.

Mina vardagsfavoriter i penn och klockväg. Fodralet är ett gammalt cigarillfodral, pennorna ett hopplock av de bästa mini-pennor jag stött på; jag föredrar små pennor och dessa är alla verkligen toppen att alla ha i ett så kompakt litet format. Pennorna är: två Senator Lady ballpoints (modell stor och liten), två Senator Lady reservoarpennor (generation 1 och 2, med F samt M spets), ett Morrison sterling silver pen set med reservoar (utbytt spets till en från en trasig Eversharp Skyline) och blyerts, samt en riktigt liten blyerts i silver. I de ”större” kulspets/blyerts kör jag svart bläck, i de mindre blir det rött som kontrast. Hoppas ni gillade mitt kit jag råkat sätta ihop över årens gång ✌️
IMG_1443.jpeg
IMG_1445.jpeg
IMG_1447.jpeg
IMG_1448.jpeg

Tillbaka
Topp