Absolut.![]()
Va inte det ganska billigt för en 849?!
Jag brukar köpa hos Brobergs i Sturegallerian. 250:- för en av ”standardutgåvorna”.
Klart prisvärd penna.
![Thumbs up :thumbsup: 👍](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f44d.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Absolut.![]()
Va inte det ganska billigt för en 849?!
Vart lite inspirerad av den här tråden.![]()
Är ju ett så provocerande gött klick i den också!Ah, klassiker! Känns alltid lite vanskligt att klicka fel antal gånger med sin Jotter...
![]()
Kul med nytt! Har du provat en reservoar med 18k spets nån gång? Blir typ som varm kniv i smörFick hem nytt idag. Släpper sargen lite och testar nåt annat än Platinum. Fortfarande japanskt, dock: Sailor Lecoule! Ruskigt fin iallafall! Ska fyllas med ett av mina favoritbläck, Pilots Momiji från Iroshizuku-serien, ett rött bläck som nog kommer matcha pennan riktigt bra.
![]()
Hade varit så kul med en penna med guldspets… typ, mycket mjukare glid över pappret?Kul med nytt! Har du provat en reservoar med 18k spets nån gång? Blir typ som varm kniv i smör
Jag upplever det precis så! Som att rispa med kniv i trä med aluminiumspets och sen guld som jag beskrev ovan. Men båda har sin charm!Då var det dags att tanka vardagspennan så man inte blir strandad!
![]()
Hade varit så kul med en penna med guldspets… typ, mycket mjukare glid över pappret?
Inte än, endast stål hittills för mig. Tänkte dock att årets julklapp till mig själv blir en Platinum med guldspets, typ denna:Kul med nytt! Har du provat en reservoar med 18k spets nån gång? Blir typ som varm kniv i smör
Eller så är det bara min subjektiva upplevelse och rättfärdigande för att lägga typ 8k för en 149Inte än, endast stål hittills för mig. Tänkte dock att årets julklapp till mig själv blir en Platinum med guldspets, typ denna:
![]()
Sailorn skrev dock väldigt mjukt och fint, och det gör mina Platinum-pennor också. Men som sagt, kanske är rena sandpappret i jämförelse med guld!
Så kan det säkert vara. Min Procyon är lite skrapigare än mina Preppy, ärligt talat...Eller så är det bara min subjektiva upplevelse och rättfärdigande för att lägga typ 8k för en 149
Men upplever skillnaden stor från exempelvis platinum procyon med stål/alu spets till en pelikan 400 med guld
Har inte testat jättemånga pennor direkt, men har ett par Lamy AL-star som är helt okej men där mina Platinum Preppy skriver som varm kniv genom smör i jämförelse.Min i särklass sämsta reservoarpenna är en Platinum med guldspets. Helt värdelös. Raspig och en plåga att skriva med de få gånger den fungerar. En av de bättre i mitt tycke är en TWSBI för ett par tre hundringar med billig stålspets. Å andra sidan är en dansk guldspetsare med flex från 1940-talet också en favorit jag har.
Så jag kan inte säga jag föredrar guldspets framför stål. Det är så olika på pennor och handlar tydligen om så mycket mer än materialet i spetsen.
Letar fortfarande efter den jag är helt nöjd med. Men den billiga TWSBIn kommer nära.
Iroshizuku-bläck är jag dock nöjd med. Tsuya-kusa färgen tröttnar jag sällan på.
Pelikan pennor är jag nyfiken på men vet inte om jag vill betala så pass för en penna. Nöjdhetsfaktorn har inte alltid följt priset hittills.
Rent krasst så skulle jag vilja påstå att Platinumen har ett högre flöde än Sailorn.Har inte testat jättemånga pennor direkt, men har ett par Lamy AL-star som är helt okej men där mina Platinum Preppy skriver som varm kniv genom smör i jämförelse.
Procyon är också bra, men lite skrapigare. Fortfarande bättre än Lamy, dock.
Kommer givetvis se till att testa innan köp av nåt dyrare.
Edit: Kom på en grej som jag funderar på... Sailorn skriver mjukt och har ett fint bläckflöde, men bläcket blir lite ljusare på pappret än från en Platinum Preppy som skriver lika mjukt och har lika bra flöde med samma spetsbredd. Sailorn skriver lite mer åt det rosa hållet medan Platinumen blir det klart rödare från.
Vad kan detta bero på?
Misstänkte nåt i den stilen. Flödar bra, men flödar mindre liksom?Rent krasst så skulle jag vilja påstå att Platinumen har ett högre flöde än Sailorn.
Även om man med ögat uppfattar att dom har ett likvärdigt flöde så kan en mikroskopisk skillnad göra en klar förändring i färgen.
Galet läcker! Ser ut som en 144:a?Jag är fortfarande en i högsta grad nybörjare vad det gäller reservoarpennor. Men när jag såg den här Montblancen i en secon hand-butik igår så kunde jag inte låta bli - det känns lite speciellt att ha en Montblanc i min lilla samling!
Krävdes många vattenbad med nu verkar den skriva på mjukt och fint. En ganska tidig 80-talare, vad jag kunnat läsa mig till.
Här tillsammans med ett annat av gårdagens loppisfynd i form av en Svalan Sportsman.
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack! Jätteskön att skriva med ocksåGalet läcker! Ser ut som en 144:a?
Trevlig penna, och ser att du använder samma Ikea-glas för rengöring som jag!Tack! Jätteskön att skriva med ocksåJa precis, en 144:a har jag kommit fram till att det är, W. Germany och plastgänga istället för mässing så tidigt version.
![]()
![]()
Många bad blev det...
![]()