• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Haha ja den är riktigt stor, men det passar den bra iom tjockleken överlag (mer likt en cigarr än ett tjockt sugrör). Problemet med "känslan" är väl att det känns fattigt med resin (materialet på pennan i sig - plast) men det är ju inget unikt för just 149 eller montblanc, många andra, typ pelikan kör ju med samma stuk. Så på det planet känns det inte något olikt. Däremot tycker jag att 149s finish överlag men främst på nib är klart bättre än m600, men där skulle man snarare göra en jämförelse till m1000 för att få en bättre bild.

Sen så betalar man ju mer för märket. Precis som med vissa klockmärken ;)
Du menar "precious resin".

Det är reservoar som ska införskaffas. Nästa ballpoint är en fisher space pen, en sådan måste man ju ha. Tror inte det var rätt modellnamn på platinum pennan då det inte kom upp något på google. Bor dessutom inte i stockholm som du ser under min profil:D (kom på att det står från så det är tekniskt inte rätt men ändå)
Pennan som ska köpas måste vara en piston filler, orkar inte med dessa jävla converters längre. Fylla på dem varannan vecka för fan.
Procyon var det den är dock converter. https://www.penstore.se/platinum/procyon-reservoarpenna-deep-sea

Piston fil är rätt kul faktiskt. Var orolig första gången jag skulle göra det men det gick galant, och har fortsatt på det spåret :) och bläckhorn är ju jäkligt fett!

Familjen har ett hus i Båstad, så besöker skåneland relativt ofta. Om du vill kan jag ta med lite pennor när jag åker ner om du vill klämma :D

Hihi ja den kommer direkt från MB. Fyllde den nyss med bläck, känns magiskt. Vet inte om jag kan filma den med min kamera i vettig kvalitet, men om du vill kan jag försöka flänga ihop något. Jämförelsebild på min pelikan m600 (m), där ser du hur fet nibben är på MB kontra m600.
Känns mjuk från början, men den lär bli len som varmt smör så småningom.
20200918_160329.jpg
Köpte en 149 i somras, det tog ett tag innan jag hittat greppet men nu känns den självklar .
Jag köpte den när jag var i mål med en stor arbetsuppgift, en belöning.
Som någon skrev mycket pengar men uppenbarligen var det någon som uppskattade min arbetsinsats för en timma efter köpet vann jag 90% av pennans kostnad på EuroJackPot.

Procyon var det den är dock converter. https://www.penstore.se/platinum/procyon-reservoarpenna-deep-sea

Piston fil är rätt kul faktiskt. Var orolig första gången jag skulle göra det men det gick galant, och har fortsatt på det spåret :) och bläckhorn är ju jäkligt fett!

Familjen har ett hus i Båstad, så besöker skåneland relativt ofta. Om du vill kan jag ta med lite pennor när jag åker ner om du vill klämma :D
Båstad är ju knappt skåne, nästan göteborg ju.:DBor 15mil från båstad:shifty: så komma förbi för att skriva lite med några pennor känns lite sådär (5 timmar tur och retur med tåg). Men uppskattar verkligen erbjudandet och hade man bott närmare hade det varit självklart.:) Du får dock gärna säga till om du ska till skåne på riktigt.:p

Finns det någon renodlad penntråd i forumet?

Jag är sugen på en Lamy 2000 Reservoar, men i en recension jag såg på Youtube hade den läckt ut en hel del bläck i locket (eller vad kallar man det?), är det något man kan förvänta sig, ett handhavandefel eller möjligen ett måndagsexemplar?

Jag är sugen på en Lamy 2000 Reservoar, men i en recension jag såg på Youtube hade den läckt ut en hel del bläck i locket (eller vad kallar man det?), är det något man kan förvänta sig, ett handhavandefel eller möjligen ett måndagsexemplar?
Tror det finns några i denna tråden som har den!

Jag har aldrig haft problem med min. Det som är med alla reservoarpennor är om man tappar dem, men det borde man känna till innan man ger sig på att recensera en modell.
Väldigt trevlig penna i mitt tycke! Jag råkade, i affekt, skriva en minirecension här https://klocksnack.se/threads/penna-klocka.11153/page-31#post-2594307

Ingen minns en fegis. Montblanc meisterstück 149, F nib
IMG_20200918_152932_635.jpg
20200918143857_IMG_2446 (1).jpg
20200918144221_IMG_2448.jpg
20200918144305_IMG_2449.jpg
20200918144422_IMG_2452.jpg

Läckert!

När vi nu ändå snackar Meisterstück, jag har ju en utannonserad på K/S som jag köpte för några år sidan och den var redan då gammal och modiferad genom att Michael "Mike it Work" Matsuyama hade slipat om spetsen till en lite bredare "italic". Jag har länge irriterat mig på att jag inte vetat så mycket om åldern så nu tittade jag på nedanstående dateringsdiagram:

Feed: "Late plastic", 1996 eller senare
Nib: Tvåfärgad 14K 1985-1991:
Barrel: 2-section: 1983 eller senare
Piston: Brass. 1985 eller senare.

Jag tänker dra slutsatsen att denna penna är från perioden 1985 till 1991 och att "feeden" (vad det nu heter på svenska?) är bytt i efterhand. Går gränsen för vintage vid 30 år? :D

Nu ska jag ladda den med bläck och skriva lite för att se om jag verkligen ska sälja den... eller om jag kan börja älska den igen.

https://www.penrealm.com/knowledge-base/montblanc-149/
mbgridnewres.jpg

Så, jag lyssnade igenom gamla "Urbildningsradion" häromdagen och fick höra Margarinkungen snacka om pennor, och hur som helst... Det visade sig att Penstore sålde "Lamy Al-star Bronze Special Edition" för 199 spänn.
"Det är ju för fan en nobrainer!" tänkte jag, och köpte till en converter och en flaska bläck för säkerhets skull.
IMG_20200922_151449.jpg

Test positivt. Den här kan jag ju inte sälja...

_20200922_151406.JPG

Nu kommenterar jag mig själv igen.. men en reflektion efter några år med penn-intresse som gått upp och ned. Det finns massor av bläcktillverkare.. men underskatta inte klassikerna. Testskriften däruppe är gjord med Parker Quink. Detta varumärke introducerades 1931 och min flaska är självklart mycket nyare... men det är tusan inget dåligt bläck. Nu har jag gjort mig av med alla mina Montblanc-bläck, men även de var fantastiskt bra. Det är lätt att springa över ån efter vatten med en massa små tillverkare, men ibland är det så enkelt som ett nästan 90 år gammalt recept med vanligt blått bläck. :)

Nu kommenterar jag mig själv igen.. men en reflektion efter några år med penn-intresse som gått upp och ned. Det finns massor av bläcktillverkare.. men underskatta inte klassikerna. Testskriften däruppe är gjord med Parker Quink. Detta varumärke introducerades 1931 och min flaska är självklart mycket nyare... men det är tusan inget dåligt bläck. Nu har jag gjort mig av med alla mina Montblanc-bläck, men även de var fantastiskt bra. Det är lätt att springa över ån efter vatten med en massa små tillverkare, men ibland är det så enkelt som ett nästan 90 år gammalt recept med vanligt blått bläck. :)
Håller helt med.
De äldre finns kvar av en anledning. Pelikan 4001 är ett kanonbläck som är i princip gratis. (Finns även på enlitersflaska om man skulle fastna ordentligt).

Tillbaka
Topp