• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

jocklas

Cartier
2-Faktor
Välkommen till bollhavet! Jag använder mina pennor hela tiden. Antecknar fortfarande analogt men det som ska publiceras skrivs naturligtvis digitalt. Men jag skriver och ritar med mina pennor hela tiden, roterar mellan samlingen men Pelikan och Platinum är favoriterna
Tackar! Jag har förstått att du är en flitig antecknare och användare av trevliga pennor! :) Är det främst professionellt eller är det även ett fritidsintresse kopplat till det?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Som lärare antecknar jag en hel del i samband med rättningar och återkoppling.
En trevlig penna och ett bra bläck gör arbetet lite trevligare.
Jag tycker att Lamy tillverkar bra pennor för en lagom peng. Man kan även låna ut pennan till en elev utan att känna någon större oro 😂 Uppskattar även greppen på al-star (och safari) vilket gör det lätt att greppa snabbt om man tvingas lägga ifrån sig pennan vid skrivande på dator. Det är ju ändå i lärplattformen den huvudsakliga kommunikationen sker.

I ”katedern” finner man följande:
093AC364-C8CF-42FA-A2C5-D58E31631C3A.jpeg
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Jag är inne på att köpa en kaweco classic sport men vet inte vilken nib jag ska välja. Min parker im jag har idag tycker jag är lite för bred för mindre anteckningar (kör a6 som notes på jobbet). Är det någon som har erfarenhet av båda och kan tipsa om nib? :)

Edit: orkade inte vänta på svar så det blev en med fine nib. Är den för stor eller liten kan jag alltid beställa en ersättare (eller ny penna!). Nu har jag något att se fram emot :)
 
Senast ändrad:

jocklas

Cartier
2-Faktor
Idag kom nyförvärvet hem. Ska bli en grym to-go oenna. Jag måste säga att den känns bättre än jag trodde direkt ur förpackningen. Hela paketet är verkligen grym med den lilla kartongen och allt.

image.jpg


image.jpg


Blir start på riktigt i morgon på jobbet.
 

Fargoth

Omega
Är det någon som känner till the pen company

Pelikan m80X och m1000 är galet bra prisad och då blir iaf jag lite misstänksam

erfarenheter?

Har inte handlat, men sett dem nämnas lite här och var. Kollade lite nu, och hos mig ringer inga varningsklockor. Men som du säger, priset är riktigt bra.

Blir sugen på att knipa en blå M805, men har just köpt en Roterfaden Taschenbegleiter, så jag ska nog låta penn-kontot återhämta sig först. :angel:
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Har inte handlat, men sett dem nämnas lite här och var. Kollade lite nu, och hos mig ringer inga varningsklockor. Men som du säger, priset är riktigt bra.

Blir sugen på att knipa en blå M805, men har just köpt en Roterfaden Taschenbegleiter, så jag ska nog låta penn-kontot återhämta sig först. :angel:
Tack för svar, ska sova på saken så kanske jag köper en Pelikan därifrån

jag köpte min senaste anteckningsbok från https://www.paper-republic.eu/ mycket nöjd och snoddar istf stålbyglar.

25A886A8-F5EE-42AA-A3A4-DC86CCA64C66.jpeg
1E6F0B0A-489D-4366-942F-BA27A867CED4.jpeg
 

kbw

Omega
2-Faktor

UNO

Panerai
Jag vill gärna ha en fineliner att skriva med när jag jobbar, men jag hittar inga snyggare pennor som har fineliner. Jag läste någonstans att man kan byta ut refillen i en Montblanc-penna mot en fineliner som de säljer - https://brobergs.se/product.html/montblanc-fineliner

Tror ni att detta hade funkat med andra pennor med, kan jag köra med ovan fineliner-refill i t.ex. denna pennan: https://www.akademibokhandeln.se/vara/rollerball-cross-classic-century-svart/0073228135540/
Stay away från den är mitt råd, gärna MB men inte fineliner.
Refillen är dyr och framförallt så räcker den löjligt kort stund.
Den enda MB jag ångrar faktiskt.
Kulspets och blyertsstift är undervärderade.
Reservoar är kul men lite annorlunda.
 

kbw

Omega
2-Faktor
Stay away från den är mitt råd, gärna MB men inte fineliner.
Refillen är dyr och framförallt så räcker den löjligt kort stund.
Den enda MB jag ångrar faktiskt.
Kulspets och blyertsstift är undervärderade.
Reservoar är kul men lite annorlunda.

Det var ju synd, gillar att skriva med fineliner, men tack för info!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Vad blir det för spännande? Jag har kikat runt en del på auktioner med lite fräna montegrappa etc, men inte fångat något ännu :D
just nu har jag en 146 PT (F) samt en likadan fast Around the World (F) samt en Pelikan M805 Grå (F) och en M1000 Grön (F) samt lite bläck beroende på vilket fabrikat det blir, blir det pelikan så blir det deras bläck annars Montblanc, i min kundkorg, bara att trycka på beställ beroende på om han rear även Montblanc, vilket jag tvivlar på, tyvärr
 
Topp