• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

DDraper

Omega
Köpte två klockor på auktion från Danmark. Skickades med Postnord värde från Köpenhamn. Borta redan vid Bröndby...suck. Tjejen i växeln visste inget eller kunde hjälpa till på något vis. Hennes förslag eller idé var då att auktionsfirman kanske hade valt att skicka med annat bolag men då jag poängterade att paketet var inscannat hos dom så fanns det inget mer att säga. Fick givetvis tillbaka kulorna från auktionsfirman men klockorna spårlöst försvunna. Rätt ofta skickat och fått paket skickade med Postnord och aldrig tidigare varit ett problem egentligen. Frustrerande när det väl sker.
 

Bonumm

Panerai
En polare som köpt Rolex utav Hedens guld för 120k fick hem den idag via postnord. Jäklar va han ska vara glad att allt gick bra.
 

Palmtree

Omega
2-Faktor
En polare som köpt Rolex utav Hedens guld för 120k fick hem den idag via postnord. Jäklar va han ska vara glad att allt gick bra.
Om jag hade köpt en 120kr Rolle på distans, hade jag nog krävt att paketet skulle skickas på annat sätt än Postnord. Fedex eller DHL t.ex. men kan ju bara vara jag!
 

Laplander

Rolex
Se upp med någon som vill skicka något värdefullt med "Postens egna blåa påse".
Den blåa bubbelpåsen är inte spårbar som många tror...
EDIT: Ok, det är väl allmänt känt redan, men en person i min bekantskapskrets kände inte till det och gick på en smäll med konsertbiljetter som aldrig dök upp. Försäljare på Tradera som gav en slags trovärdighet genom att biljetterna skulle skickas med "Postens egna blåa påse".
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Se upp med någon som vill skicka något värdefullt med "Postens egna blåa påse".
Den blåa bubbelpåsen är inte spårbar som många tror...
Det är väl allmänt känt att det inte är spårbart och att det därför bara används för att skicka billigare prylar? Deras skicka lätt är inte heller försäkrat men däremot spårbart.
 

HSK

Patek
2-Faktor
EDIT: Ok, det är väl allmänt känt redan, men en person i min bekantskapskrets kände inte till det och gick på en smäll med konsertbiljetter som aldrig dök upp. Försäljare på Tradera som gav en slags trovärdighet genom att biljetterna skulle skickas med "Postens egna blåa påse".
Nu känner jag inte till detaljerna men det känns snarare som att det aldrig fanns några biljetter till salu med tanke på hur vanligt förekommande biljettbedrägerier är.

Om ni fick en bild på biljetterna där deras unika biljett-ID framgår brukar det ofta gå att fixa nya biljetter om man kontaktar arrangören, har ni inte fått det har den ursprungliga köparen rimligtvis information gällande det i sin mailbekräftelse och/eller via sitt konto på arrangörens hemsida. Om säljaren inte är medgörlig så ringer varenda varningsklocka som finns...
 

Bonumm

Panerai
Om jag hade köpt en 120kr Rolle på distans, hade jag nog krävt att paketet skulle skickas på annat sätt än Postnord. Fedex eller DHL t.ex. men kan ju bara vara jag!
Jag bad honom fråga hur de skulle skicka klockan och tipsade att de inte skulle välja postnord. Nu blev det ju så ändå, tur den kom fram.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Värde är iaf sjukt säkert, har ju varit en standard för dyra saker i sverige.
Ändå vill man inte försäkra varor till ett högre värde än 50k samtidigt som man framhäver det som en utmärkt tjänst för att skicka guld och ädelstenar. Men att skicka flera separata försändelser vid samma tillfälle går bra så länge det sammanlagda värdet inte överstiger 500k... :rolleyes:

Någonstans måste man så klart dra gränsen men själva poängen med värdefrakt är att man ska kunna känna sig trygg med att skicka dyrare varor och 50k kommer man upp i rätt snabbt. Det känns som att 100k hade varit en mer rimlig gräns då värdet sannolikt sällan överstiger 100k men ofta ligger i spannet däremellan.

Om marknadsvärdet överstiger maxbeloppet så utgår ingen ersättning alls och många klockförsändelser är därmed helt oförsäkrade även om det förmodligen är rätt sällsynt att saker försvinner.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ändå vill man inte försäkra varor till ett högre värde än 50k samtidigt som man framhäver det som en utmärkt tjänst för att skicka guld och ädelstenar. Men att skicka flera separata försändelser vid samma tillfälle går bra så länge det sammanlagda värdet inte överstiger 500k... :rolleyes:

Någonstans måste man så klart dra gränsen men själva poängen med värdefrakt är att man ska kunna känna sig trygg med att skicka dyrare varor och 50k kommer man upp i rätt snabbt. Det känns som att 100k hade varit en mer rimlig gräns då värdet sannolikt sällan överstiger 100k men ofta ligger i spannet däremellan.

Om marknadsvärdet överstiger maxbeloppet så utgår ingen ersättning alls och många klockförsändelser är därmed helt oförsäkrade även om det förmodligen är rätt sällsynt att saker försvinner.
Läs villkoren hos övriga aktörer på marknaden, inget speciellt udda beteende. Uppenbarligen inte speciellt attraktivt att erbjuda försäkrad frakt på så värdefulla varor. Tråkigt men sant.
 

San15

Cartier
2-Faktor
Se upp med någon som vill skicka något värdefullt med "Postens egna blåa påse".
Den blåa bubbelpåsen är inte spårbar som många tror...
EDIT: Ok, det är väl allmänt känt redan, men en person i min bekantskapskrets kände inte till det och gick på en smäll med konsertbiljetter som aldrig dök upp. Försäljare på Tradera som gav en slags trovärdighet genom att biljetterna skulle skickas med "Postens egna blåa påse".

Och nu när de har höjt priset på blå påsen kan man lika gärna lägga till 7kr och använda skicka lätt till brevlåda.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Läs villkoren hos övriga aktörer på marknaden, inget speciellt udda beteende. Uppenbarligen inte speciellt attraktivt att erbjuda försäkrad frakt på så värdefulla varor. Tråkigt men sant.
Nej, det finns som sagt inte så mycket till alternativ men det är ändå märkligt att det är stört omöjligt att försäkra mer än 50k per försändelse men att skicka varor till ett värde av en halv miljon per person/dag/inlämningsort går bra.

Det beror så klart på var man tror att risken ligger men uppenbarligen är man rätt övertygad om att saker inte försvinner från inlämningskontoret för i praktiken är det ju ingen skillnad på 10 kolli a 50k eller ett enskilt kolli till ett värde av 500k om de nu lämnas in på samma kontor, transporteras till samma terminal och kanske till och med har samma mottagarort.

Det blir lite motsägelsefullt när de hävdar att det är så otroligt säkert men samtidigt inte vill försäkra mer än "småpotatis" (i sammanhanget). Eller är det verkligen så pass ovanligt att folk skickar saker till ett högre värde än 50k? Det känns snarare som att situationen skulle vara den omvända, att värdet sällan understiger maxgränsen men det är bara spekulation.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, det finns som sagt inte så mycket till alternativ men det är ändå märkligt att det är stört omöjligt att försäkra mer än 50k per försändelse men att skicka varor till ett värde av en halv miljon per person/dag/inlämningsort går bra.

Det beror så klart på var man tror att risken ligger men uppenbarligen är man rätt övertygad om att saker inte försvinner från inlämningskontoret för i praktiken är det ju ingen skillnad på 10 kolli a 50k eller ett enskilt kolli till ett värde av 500k om de nu lämnas in på samma kontor, transporteras till samma terminal och kanske till och med har samma mottagarort.

Det blir lite motsägelsefullt när de hävdar att det är så otroligt säkert men samtidigt inte vill försäkra mer än "småpotatis" (i sammanhanget). Eller är det verkligen så pass ovanligt att folk skickar saker till ett högre värde än 50k? Det känns snarare som att situationen skulle vara den omvända, att värdet sällan understiger maxgränsen men det är bara spekulation.
Transportbolag lär ha försäkringar. Dessa lär bli billigare om man begränsar värdet. Det enda sättet PostNord har att begränsa värdet är att sänka maxbeloppet? Sedan tror jag faktiskt det är rätt ovanligt med försändelser som är värda mer än 50'.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Transportbolag lär ha försäkringar. Dessa lär bli billigare om man begränsar värdet. Det enda sättet PostNord har att begränsa värdet är att sänka maxbeloppet? Sedan tror jag faktiskt det är rätt ovanligt med försändelser som är värda mer än 50'.
Jo, men vore det inte mer rimligt om de i så fall satte gränsen till 50k per person och dag? Värdet på varorna som transporteras är fortfarande detsamma oavsett om det är uppdelat i flera kollin eller ej och de går rimligtvis åtminstone en del av vägen (om inte hela) genom samma transportkedja.

Jag kan på sätt och vis förstå tanken att de vill sprida ut risken men det är ett udda resonemang när man samtidigt tillåter folk att skicka varor till ett värde som är tio gånger så högt, varje dag, så länge värdet per försändelse inte överstiger 50k.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, men vore det inte mer rimligt om de i så fall satte gränsen till 50k per person och dag? Värdet på varorna som transporteras är fortfarande detsamma oavsett om det är uppdelat i flera kollin eller ej och de går rimligtvis åtminstone en del av vägen (om inte hela) genom samma transportkedja.

Jag kan på sätt och vis förstå tanken att de vill sprida ut risken men det är ett udda resonemang när man samtidigt tillåter folk att skicka varor till ett värde som är tio gånger så högt, varje dag, så länge värdet per försändelse inte överstiger 50k.
Vi ser helt enkelt inte det på samma sätt.
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
True story
FCA81AD3-47B4-4CE6-8468-A076AD1C21AA.jpeg
 
Senast ändrad:

Laplander

Rolex
Namnlös bild.png

Nog kan det vara lite struligt med DHL också. Nu väntar jag på ett paket som man erbjuder en massa alternativ med utom det allra enklaste för bägge parter, att jag hämtar det på en DHL Service Point när det passar mej. Blir väl så när man får paket från företag som normalt inte skickar till privatpersoner.
 

Caravelle33

Vacheron
Namnlös bild.png

Nog kan det vara lite struligt med DHL också. Nu väntar jag på ett paket som man erbjuder en massa alternativ med utom det allra enklaste för bägge parter, att jag hämtar det på en DHL Service Point när det passar mej. Blir väl så när man får paket från företag som normalt inte skickar till privatpersoner.
Underbart! Varför göra det lätt?
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Namnlös bild.png

Nog kan det vara lite struligt med DHL också. Nu väntar jag på ett paket som man erbjuder en massa alternativ med utom det allra enklaste för bägge parter, att jag hämtar det på en DHL Service Point när det passar mej. Blir väl så när man får paket från företag som normalt inte skickar till privatpersoner.

Har du ringt till DHL och kollat?
Där jag bor så kör jetpack ut DHLs expresspaket, jag har även ringt direkt till dom (jetpack) och bett att de har kvar paketet hos sig så jag har kunnat hämta det där.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Köpt en klocka på Tradera. Klockan har lämnat postombudet/Ica för tre dagar sedan, men aldrig kommit fram till någon av Postnords egna terminaler. Suck.
 

Amme

Cartier
Beställde ett paket från eBay.co.uk förra söndagen och betalade samma gång. Paketet kom till Sverige 30 januari och när jag söker försändelse nr på postmord står det ”import”
Nån som vet hur det kommer sig?
Brexit skedde först idag :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Beställde ett paket från eBay.co.uk förra söndagen och betalade samma gång. Paketet kom till Sverige 30 januari och när jag söker försändelse nr på postmord står det ”import”
Nån som vet hur det kommer sig?
Brexit skedde först idag :)
Tyvärr så det verkar fungera idag när de kommer från europa.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Beställde ett paket från eBay.co.uk förra söndagen och betalade samma gång. Paketet kom till Sverige 30 januari och när jag söker försändelse nr på postmord står det ”import”
Nån som vet hur det kommer sig?
Brexit skedde först idag :)
Står importpaket på alla paket som importeras till Sverige, så vitt jag begriper - har fått samma från Tyskland, Frankrike och Spanien.

edit: med det sagt har jag inte behövt tulla/momsa in grejerna, och de har kommit snabbt.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Skickat iväg en klocka till Smedjebacken (När Ludvika), ser nu på Postnord att mitt packet har hamnat i Sandviken. Vad gör man?
 
Topp