• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Missförstå mig inte, jag tycker postnord förtjänar all skit de får MEN jag har aldrig ens varit med om så mycket som en liten försening. Och då har jag utan att överdriva mottagit / skickat över hundra paket senaste två åren.

Antar att jag är lyckligt lottad :bored:
Samma här! Skulle till och med påstå att Postnord sköter sitt jobb riktigt väl i förhållande till den mängd paket jag skickar via dem. Just nu väntar jag på ett paket som beräknas komma imorgon, 2 dagar efter det skickats från Tyskland! Det är vad jag kallar hög standard :p Jag håller tummarna för att ni som upplevt förseningar får era paket i tid i framtiden :)
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Aningen irriterad på Postnord. Betalade in importavgift den 10:e juni på ett klockrelaterat paket. Har ännu inte fått det paketet. Beställde även lite andra saker nyligen och enligt postnord skickade de en brevavi den 26:e juni, men den har inte hittat hem till mej och inte någon annan post heller på en vecka.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Samma här! Skulle till och med påstå att Postnord sköter sitt jobb riktigt väl i förhållande till den mängd paket jag skickar via dem. Just nu väntar jag på ett paket som beräknas komma imorgon, 2 dagar efter det skickats från Tyskland! Det är vad jag kallar hög standard :p Jag håller tummarna för att ni som upplevt förseningar får era paket i tid i framtiden :)
Grattis :) Skönt att höra att de sköter sig. Jag har beställt en hel del från Tyskland och det brukar ta en vecka varav fyra dagar brukar vara hos postnords utrikesterminal.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Hej,

Jag har skickat iväg ett paket spårbart med PostNord.

Paketet lämnades in i eftermiddags. När jag söker på kolli nummer så står det att det är ogiltigt vilket känns märkligt då jag skriver in rätt nummer...

Någon här som varit med om liknande?
 

gab

KS Explorers Club
Hej,

Jag har skickat iväg ett paket spårbart med PostNord.

Paketet lämnades in i eftermiddags. När jag söker på kolli nummer så står det att det är ogiltigt vilket känns märkligt då jag skriver in rätt nummer...

Någon här som varit med om liknande?
Ibland glömmer personen bakom kassan att registrera paketet innan man lägger undan det. Du kommer förmodligen kunna spåra det så fort postnord plockar upp och scannar in det :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Sånt här lackar jag ur på. Beställt en billig klocka via ebay. Typ 230kr. Postnord vill ha 118kr. Så de ska ha 50%??? Så jäkla fult.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Hanteringsavgift på 75 kr och sen moms på 25% om den är utanför EU? Hanteringsavgiften gällde ju alla paket, inte bara de från Kina :(
 

jonasz

Cartier
2-Faktor
Samma här! Skulle till och med påstå att Postnord sköter sitt jobb riktigt väl i förhållande till den mängd paket jag skickar via dem. Just nu väntar jag på ett paket som beräknas komma imorgon, 2 dagar efter det skickats från Tyskland! Det är vad jag kallar hög standard :p Jag håller tummarna för att ni som upplevt förseningar får era paket i tid i framtiden :)
Har väntat på ett paket från Tyskland sedan 22e Juli.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Kan ju knappast kommit som en överraskning?
Jo för hade glömt deras 75kr avgift och trodde jag beställt från Frankrike men tog "fel" annons som var från Israel. Är så dåligt att man kan köpa nåt för 75kr och så blir moms och avgift mer än varan kostade.

Nu får vi se hur lång tid det tar. Senast jag tullade kom varan från creationwatches (Hong Kong?) på 4 dagar till Sverige och tog 20(!) dagar för postnord att skicka klockan inrikes.

Samma här! Skulle till och med påstå att Postnord sköter sitt jobb riktigt väl i förhållande till den mängd paket jag skickar via dem. Just nu väntar jag på ett paket som beräknas komma imorgon, 2 dagar efter det skickats från Tyskland! Det är vad jag kallar hög standard :p Jag håller tummarna för att ni som upplevt förseningar får era paket i tid i framtiden :)
Då är det ju företaget som skickat från Tyskland till Sverige som varit snabba. Inte Postnord.

Ser nu att andra nyligen fått vänta länge på att de ska skicka efter momsen är betald... När det kommer till det är man riktigt kassa.
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som vet om Postnords nya tjänst där REK går att välja till 25.000kr även fungerar för utrikes paket?
Vaken inrikes eller utrikes går ju att lägga till denna tjänst om man bokar frakten på deras hemsida utan där är 10.000kr maxgräns.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Om försändelsen är markerad som ”försändelsen tulldeklareras av oss”
1D1D64B8-AB5F-4E90-9FCC-5435E8E9B732.jpeg

Betyder det att postnord väntar på att jag ska betala en faktura jag inte fått?

Har annars fått sms direkt av Postnord när paketet blivit tulldeklarerat med länk till betalsida, men ingenting denna gång.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Vet inte om posten rykt upp sig eller om jag bara hade tur, men idag ringde chauffören som körde ut mitt paket en stund innan han var framme för dubbelkolla att jag var på plats och om det fanns någon portkod. Har fortfarande inte tagit in det helt :)
 
  • Like
Reactions: S.L

OscarN

Breitling
Om försändelsen är markerad som ”försändelsen tulldeklareras av oss”
1D1D64B8-AB5F-4E90-9FCC-5435E8E9B732.jpeg

Betyder det att postnord väntar på att jag ska betala en faktura jag inte fått?

Har annars fått sms direkt av Postnord när paketet blivit tulldeklarerat med länk till betalsida, men ingenting denna gång.

Nja, tror bara att de tar god tid på sig att få iväg det där sms:et. Vi är i samma sits. Jag har väntat på uppdaterad status sedan i fredags.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nja, tror bara att de tar god tid på sig att få iväg det där sms:et. Vi är i samma sits. Jag har väntat på uppdaterad status sedan i fredags.
Tack för svar, det är alltså inget jag själv kan göra för att skynda på det?

Är det någon beloppsgräns för när utrikes paket tulldeklareras nuförtiden, värdet på detta är under 1000kr och har för mig att billigare paket slapp undan denna process förr?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tack för svar, det är alltså inget jag själv kan göra för att skynda på det?
Är det någon beloppsgräns för när utrikes paket tulldeklareras nuförtiden, värdet på detta är under 1000kr och har för mig att billigare paket slapp undan denna process förr?
Jag tror det betyder att det sorterats ut och hamnat i högen som ska förtullas, inte att de gör det just nu. Kan ta några dagar, eller mer.
Vet inte om det finns någon beloppsgräns, men den är lägre än 1000 kr i alla fall, jag har fått betala för saker som bara kostade några 100-lappar.
 

Lyfali

Cartier
Tack för svar, det är alltså inget jag själv kan göra för att skynda på det?

Är det någon beloppsgräns för när utrikes paket tulldeklareras nuförtiden, värdet på detta är under 1000kr och har för mig att billigare paket slapp undan denna process förr?
Jag har ringt ett par gånger och fått det nummret man behöver för att betala tullen direkt och det har gått snabbare, men det är inte alltid man får det, annars brukar jag få vänta en vecka på att ett kuvert skall dimpa ned i brevlådan för att sedan betalas..
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror det betyder att det sorterats ut och hamnat i högen som ska förtullas, inte att de gör det just nu. Kan ta några dagar, eller mer.
Vet inte om det finns någon beloppsgräns, men den är lägre än 1000 kr i alla fall, jag har fått betala för saker som bara kostade några 100-lappar.
Tull behöver du bara betala om värdet är över 1500kr men moms betalar du från första kronan. Postnord kallar allt för tull fastän att det inte är det.

Sen kan det vara så att det är stoppat för att tullen vill titta på det och då spelar det ingen roll vad det är värt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag tror det betyder att det sorterats ut och hamnat i högen som ska förtullas, inte att de gör det just nu. Kan ta några dagar, eller mer.
Vet inte om det finns någon beloppsgräns, men den är lägre än 1000 kr i alla fall, jag har fått betala för saker som bara kostade några 100-lappar.

Jag har ringt ett par gånger och fått det nummret man behöver för att betala tullen direkt och det har gått snabbare, men det är inte alltid man får det, annars brukar jag få vänta en vecka på att ett kuvert skall dimpa ned i brevlådan för att sedan betalas..

Tull behöver du bara betala om värdet är över 1500kr men moms betalar du från första kronan. Postnord kallar allt för tull fastän att det inte är det.

Sen kan det vara så att det är stoppat för att tullen vill titta på det och då spelar det ingen roll vad det är värt.

Tack för svar, ska testa ringa dem imorgon och se ifall de kan få ut betalningen snabbare. Lär vara 4 timmar kö som vanligt dock..
 

pnt

Rolex
2-Faktor
PostNord skickade tillbaka mitt paket till avsändaren (utanför EU) pga. "ofullständig tulldeklaration". Det har tagit ett gäng veckor för dem att processa paketet när det väl kom till Sverige dessutom... När (om) paketet väl dyker upp hos avsändaren på nytt, är det bättre att be dem skicka paketet igen fast via FedEx eller liknande istället? Större chans att paketet kommer fram då? Har aldrig haft problem med att skicka grejer utanför EU tidigare, men då har det varit FedEx eller DHL osv hela vägen.

postnord.png
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu var det väldigt länge sedan jag skickade något med "vanlig post". Det brukar bli någon form av värde eller spårbart, och det har faktiskt fungerat felfritt hitintills. Nu väntade jag på ett band jag köpt ev en forummedlem som inte kommer... Det skulle enligt säljaren varit lagt på lådan 18/9 och då med "vanlig post". Det var väldigt synd att dialogen oss emellan aldrig kom in på fraktsätt eller eventuell kostnad för frakt, för jag hade gärna betalat en femtiolapp extra för spårbart. Nu har jag istället donerat xxx kr till en forummedlem, för jag har aldrig varit med om att ett brev som inte kommit fram på en vecka kommer till rätta :banghead:
 

Nudelpalm

Omega
Nu var det väldigt länge sedan jag skickade något med "vanlig post". Det brukar bli någon form av värde eller spårbart, och det har faktiskt fungerat felfritt hitintills. Nu väntade jag på ett band jag köpt ev en forummedlem som inte kommer... Det skulle enligt säljaren varit lagt på lådan 18/9 och då med "vanlig post". Det var väldigt synd att dialogen oss emellan aldrig kom in på fraktsätt eller eventuell kostnad för frakt, för jag hade gärna betalat en femtiolapp extra för spårbart. Nu har jag istället donerat xxx kr till en forummedlem, för jag har aldrig varit med om att ett brev som inte kommit fram på en vecka kommer till rätta :banghead:
Jag har haft brev som kommit fram 6-8 veckor efter leverans, så hoppet är det sista som överger en!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har haft brev som kommit fram 6-8 veckor efter leverans, så hoppet är det sista som överger en!
Det var det värsta! Jag har tyvärr inte den erfarenheten, så det hamnar väl på blåskontot är jag rädd. Jag tänker personligen inte skicka något via Postnord utan någon typ av spårbarhet. En av de absolut sämsta idéerna borgarna hade 1993 var slopandet av postmonopolet! City Mail startades och tog genast hand om de kunder som faktiskt genererade pengar, företags post i storstäderna. Det vart nu upp till det bolagiserade Postverket att göra vinst på ett 20g brev skickat ifrån Ystad till Happaranda för 3.20kr
 

Nudelpalm

Omega
Det var det värsta! Jag har tyvärr inte den erfarenheten, så det hamnar väl på blåskontot är jag rädd. Jag tänker personligen inte skicka något via Postnord utan någon typ av spårbarhet. En av de absolut sämsta idéerna borgarna hade 1993 var slopandet av postmonopolet! City Mail startades och tog genast hand om de kunder som faktiskt genererade pengar, företags post i storstäderna. Det vart nu upp till det bolagiserade Postverket att göra vinst på ett 20g brev skickat ifrån Ystad till Happaranda för 3.20kr
tror att just mitt brev ”fell of a trolley” och hittades sen, men det är en ren chansning. Har fått julkort i mars någon gång också :eek:
 
Topp