• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Edd

Omega
Blev nyligen terroriserad med en massa sms från Postnord angående diverse tjänster som jag tydligen beställt.
 

Amme

Cartier
Är det nån som vet vad som gäller vid import? Jag har betalat postnords avgifter (inte momsen utan hanteringsavgifterna) men inte fått mitt paket. Postnord säger att jag ska reklamera hos säljaren men säljaren tar inte ansvar för eventuella avgifter. Och postnord hävdar att dom ej betalar tillbaka avgifter och hänvisar till sin hemsida. Men om jag inte fått min vara så har jag väl inte importerat heller?
Plus att jag fått bild på paketet så det är tydligt att postnord slarvat bort det. Det hela verkar väääääldigt skumt. Det är maffia varning!
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Är det nån som vet vad som gäller vid import? Jag har betalat postnords avgifter (inte momsen utan hanteringsavgifterna) men inte fått mitt paket. Postnord säger att jag ska reklamera hos säljaren då de inte kunde söka på USPS kollinummer, men säljaren tar inte ansvar för eventuella avgifter. Och postnord hävdar att dom ej betalar tillbaka avgifter och hänvisar till sin hemsida. Men om jag inte fått min vara så har jag väl inte importerat heller?
Plus att jag fått bild på paketet så det är tydligt att postnord slarvat bort det. Det hela verkar väääääldigt skumt. Det är maffia varning!
Det är alltid moment 22 med PostNord. Jag hade ett paket från USA som PostNord tappade bort (de sätter på ett eget kollinummer när paketet kommer hit och det kollinumret vet ingen förrän man aviserats). PostNord hänvisade till att jag skulle reklamera hos avsändaren då de inte kan söka på USPS kollinummer. Avsändaren hänvisade till USPS, som hade bevis på att PostNord tagit emot det och hänvisade till PostNord. Sedan visade det sig att PostNord skickat tillbaka det till USA utan att meddela mig (fick aldrig någon avisering eller påminnelse). Avsändaren tyckte inte att de hade gjort något fel (vilket ju stämde). Slutade så klart med att jag fick betala 800 spänn till för att få hit paketet.
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
Fattar inte. Beställde skor och kosttillskott i helgen som kom fram igår och idag. Skickat från Tyskland!

För en vecka sen beställde jag från cheapestnatostraps som jag har för mig skickar från i närheten av där jag bor och inget har kommit... Det ska vara skickat och förut har det tagit 2 dagar därifrån.
 

Jonas.T

Omega
Är det nån som vet vad som gäller vid import? Jag har betalat postnords avgifter (inte momsen utan hanteringsavgifterna) men inte fått mitt paket. Postnord säger att jag ska reklamera hos säljaren men säljaren tar inte ansvar för eventuella avgifter. Och postnord hävdar att dom ej betalar tillbaka avgifter och hänvisar till sin hemsida. Men om jag inte fått min vara så har jag väl inte importerat heller?
Plus att jag fått bild på paketet så det är tydligt att postnord slarvat bort det. Det hela verkar väääääldigt skumt. Det är maffia varning!
Jag råkade ut för precis samma sak, handlade via ebay, till slut betalade säljaren tillbaka pengarna. Kändes inte rätt, det var ju ändå Postnord som slarvat för jag fick ju se en bild på mitt paket.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Fick besked från Postnord idag att mitt paket med största sannolikhet har skickats tillbaka till USA (som hänt tidigare utan förklaring). Man visste inte varför denna gång heller. Strålande.
 

Aron72

Cartier
Midsommarafton var det lite aktivitet men sedan intet...
Screenshot_20190626-191248_Samsung Internet.jpg
 

Amme

Cartier
Kan inte nån tipsa högre uppsatt chef på postnord om denna tråd? :)
Jag känner föredetta operativa chefen men hon bryr sig inte nu när hon bytt företag tyvärr
 

jwh

Omega
Fler som väntar? Mitt paket kom till Arlanda den 3 juni och inga livstecken sedan dess. Sjukt irriterande när man betalar extra för snabb frakt från USA. Bara det inte skickas tillbaka med motivering "ej uthämtat", vilket hänt tidigare. Postnords kundtjänst kan som vanligt inte se något alls eftersom de byter försändelsenummer på paketet när det kommer till Sverige. Smart, verkligen.
Ja jag väntar paket från USA, landade 17 juni och jag tyckte det tagit för lång tid, inser nu efter att ha läst lite i tråden att jag får vara glad om det överhuvudtaget kommer fram.. hjälper förmodligen inte att det är en kniv (dock laglig) som jag köpt av privatperson. Borde läst tråden innan jag köpte ytterligare en kniv idag från staterna...
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Om (den internationella) säljaren erbjuder det så se till att paketet skickas med DHL. I särklass minst problem är min erfarenhet. UPS är också bra. Om det är USA är USPS oftast lika med PostNord = en rejäl chansning.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Om (den internationella) säljaren erbjuder det så se till att paketet skickas med DHL. I särklass minst problem är min erfarenhet. UPS är också bra. Om det är USA är USPS oftast lika med PostNord = en rejäl chansning.
Vill bara påpeka att det inte gäller DHL eCommerse. Beställer man med det så är risken stor att det hamnar hos Postnord när paketet kommer till Sverige. Kör man DHL Express så är man säker på att det går med DHL hela vägen.
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
Vill bara påpeka att det inte gäller DHL eCommerse. Beställer man med det så är risken stor att det hamnar hos Postnord när paketet kommer till Sverige. Kör man DHL Express så är man säker på att det går med DHL hela vägen.
Är kostnaden vid DHL Express betydligt större än t.ex. USPS? Tänker för framtida köp då de jag handlat av använder USPS och senare Postnord vilket jag gärna undviker
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Är kostnaden vid DHL Express betydligt större än t.ex. USPS? Tänker för framtida köp då de jag handlat av använder USPS och senare Postnord vilket jag gärna undviker
Många ställen erbjuder DHL Express gratis men ibland kan det kosta upp till 150kr extra. Så mycket extra brukar det dock sällan kosta utan det brukar hamna på 25-100kr vilket jag definitivt tycker att det är värt för att slippa en månads extra ledtid hos Postnord. :)
 

jwh

Omega
Många ställen erbjuder DHL Express gratis men ibland kan det kosta upp till 150kr extra. Så mycket extra brukar det dock sällan kosta utan det brukar hamna på 25-100kr vilket jag definitivt tycker att det är värt för att slippa en månads extra ledtid hos Postnord. :)
Då fattar jag inte varför säljarna envisas med det USPS som tvingar mig att vänta in idioterna på postnord i slutändan, säger ju att jag täcker kostnaden för DHL express.. Jaja vi får se om paketen landar där dom ska, helt sjukt att inte veta om man får paketet eller ej
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Då fattar jag inte varför säljarna envisas med det USPS som tvingar mig att vänta in idioterna på postnord i slutändan, säger ju att jag täcker kostnaden för DHL express.. Jaja vi får se om paketen landar där dom ska, helt sjukt att inte veta om man får paketet eller ej
Ja, jag väljer alltid DHL Express om jag kan för det är sjukt prisvärt. Sist Postnord fick tag på en klocka så fick jag vänta sex veckor på att de skulle tullhantera den. :shifty:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då fattar jag inte varför säljarna envisas med det USPS som tvingar mig att vänta in idioterna på postnord i slutändan, säger ju att jag täcker kostnaden för DHL express.. Jaja vi får se om paketen landar där dom ska, helt sjukt att inte veta om man får paketet eller ej
Man har ett inarbetat system och de kan knappast anpassa sig efter att ett litet land ibland har problem med postgången. Kan tänka mig att DHL är 2-3 ggr så dyrt. Frakt är något som många säljare idag är tvungna att subventionera pga kulturen som vuxit fram.
 

jwh

Omega
Man har ett inarbetat system och de kan knappast anpassa sig efter att ett litet land ibland har problem med postgången. Kan tänka mig att DHL är 2-3 ggr så dyrt. Frakt är något som många säljare idag är tvungna att subventionera pga kulturen som vuxit fram.
Det är jag medveten om, men jag upplever att det är mer av bekvämlighet än något annat att man använder USPS istället för DHL.. Jag erbjöd mig stå för kostnaden.
Spelar ingen roll egentligen då säljaren gjort sitt val och jag godkänt, det handlar egentligen om att jag inte har tillit till att postnord levererar, inget annat
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är jag medveten om, men jag upplever att det är mer av bekvämlighet än något annat att man använder USPS istället för DHL.. Jag erbjöd mig stå för kostnaden.
Spelar ingen roll egentligen då säljaren gjort sitt val och jag godkänt, det handlar egentligen om att jag inte har tillit till att postnord levererar, inget annat
Då förstår du väl mycket väl varför säljaren använder USPS?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Nån med koll på hur man lyckas spåra paket från Tyskland när det passerat landsgränsen? Lite tradigt att behöva kontakta Postnord ...

- Varför kan jag spåra min försändelse på www.dhl.de och inte på www.dhl.se ?

Sändningen du söker är skickad som DHL Global Mail. Det är en postprodukt som är skickad med Deutsche Post i Tyskland med leverans av Posten i Sverige. Vänligen kontakta Postens kundservice för status på denna försändelse.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Nån med koll på hur man lyckas spåra paket från Tyskland när det passerat landsgränsen? Lite tradigt att behöva kontakta Postnord ...

- Varför kan jag spåra min försändelse på www.dhl.de och inte på www.dhl.se ?

Sändningen du söker är skickad som DHL Global Mail. Det är en postprodukt som är skickad med Deutsche Post i Tyskland med leverans av Posten i Sverige. Vänligen kontakta Postens kundservice för status på denna försändelse.
Du kommer att kunna spåra paketet på postnord.se, om du har ett nummer som ser ut ungefär så här: CYXXXXXXXXXDE
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Missförstå mig inte, jag tycker postnord förtjänar all skit de får MEN jag har aldrig ens varit med om så mycket som en liten försening. Och då har jag utan att överdriva mottagit / skickat över hundra paket senaste två åren.

Antar att jag är lyckligt lottad :bored:
 
Topp