• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Typiskt när man har ett importpaket som inte uppdaterats på en vecka, nu vet man varför:banghead:
04A6A31D-5AC6-4A45-9304-0D0DC2CDF08D.png

Köpte ett klockarmband från Ukraina i våras, tänkte ha det på min trettiotalsklocka under sommaren. Leveransen tog en del veckor, men det var när försändelsen nådde Sverige som det blev parodi. PostNord stoppade den och har nu hållit den i två månader utan uppdateringar eller besked. Visserligen är det bara ett litet band, men ändå.
 
Köpte ett klockarmband från Ukraina i våras, tänkte ha det på min trettiotalsklocka under sommaren. Leveransen tog en del veckor, men det var när försändelsen nådde Sverige som det blev parodi. PostNord stoppade den och har nu hållit den i två månader utan uppdateringar eller besked. Visserligen är det bara ett litet band, men ändå.
Fy riktigt segt:/
Samma här när det kom till sverige tog det stopp.
 
 
Min erfarenhet av Postnord och deras Värdefrakt tjänst är god. Nedan är det jag lärt mig om tjänsten:

1) Det går inte att spåra ett Värdepaket online
2) Det går att spåra ett Värdepaket via kundtjänst
3) Det går inte att spåra ett paket via företagscenter
alla punkter ovan har med säkerhet att göra.

4) Det tar högst 2 dagar innan paketet anländer
5) Det tar minst 2 dagar innan AVI anländer i brevlådan
6) Det går att hämta ut paketet utan AVI så länge du har försändelsenumret och legitimation.
 
Postnords kundtjänst är ju ett skämt, efter att en REK försändelse som jag skickade i augusti försvann spårlöst har jag väntat på att få ersättning för angivet värde.
Nu har de beslutat att inte ge ut någon ersättning alls då nypriset på produkten överstiger 2000kr (max för tjänsten REK 2000) även fast jag påpekat att marknadsvärdet knappast räknas på nypriset. Nypriset har de fått från originalkvittot som jag bifogade till dem eftersom de krävde att få in det.
 
Postnords kundtjänst är ju ett skämt, efter att en REK försändelse som jag skickade i augusti försvann spårlöst har jag väntat på att få ersättning för angivet värde.
Nu har de beslutat att inte ge ut någon ersättning alls då nypriset på produkten överstiger 2000kr (max för tjänsten REK 2000) även fast jag påpekat att marknadsvärdet knappast räknas på nypriset. Nypriset har de fått från originalkvittot som jag bifogade till dem eftersom de krävde att få in det.
Exakt samma hände för mig fast även med ”extra försäkring” till 10k.. överklagade men blev nekad igen. Försäkringsbolaget kan inte göra något heller då jag frivilligt valt att skicka klockan så ligger ansvaret på mig och dem jag valt att skicka klockan med, alltså postnord som vägrar ta ansvar.
 
Exakt samma hände för mig fast även med ”extra försäkring” till 10k.. överklagade men blev nekad igen. Försäkringsbolaget kan inte göra något heller då jag frivilligt valt att skicka klockan så ligger ansvaret på mig och dem jag valt att skicka klockan med, alltså postnord som vägrar ta ansvar.
Fan va ruttet, var det originalkvittot / nypriset de utgick efter hos dig?
 
Fan va ruttet, var det originalkvittot / nypriset de utgick efter hos dig?
Något liknande hände mig trots att jag valde extra försäkring. Under transporten skadades paketet rejält, vilket ledde till att träboxen till en Rolex skakades på ena kanten. Det måste ha varit en rejäl smäll då jag fick se kort från den som mottog paketet. Trots att mottagaren öppnade paketet hos Postnords ombud och visade skadan på plats, så vägrade Postnord ge någon ersättning. Kort togs på plats och skickades in till Postnord via en anmälan precis enligt alla regler. Bevisen var glasklar. Trots det så vägrade Postnord ta något ansvar.
 
Senast ändrad:
Fan va ruttet, var det originalkvittot / nypriset de utgick efter hos dig?
Nypriset ja.. och man står ju så maktlös mot dem med känns det som. Vet inte vart man ska/kan vända sig till efter man överklagat?
Mitt paket blev ju utcheckat eller vad det kallas från där jag lämnade in det, och scannades aldrig in hos postnord själva i deras distributionsterminal. Alltså har paketet försvunnit någonstans mellan där jag lämnade in paketet och centralen. Man vill ju inte misstro människor men känns som det är någon som gjort ett ”kap” på en fin klocka..
 
Jag har nog säkert köpt och sålt över 50 klockor med postnord de senaste åren.

Jag har då enbart använt rek eller Värdefrakt. Det har aldrig strulat med undantag att det kan bli försenat med 1 dag.

Jag måste nog haft tur!

Importpaket är dock en helt annan historia...
 
Jag har nog skickat/mottagit ett par hundra paket med postnord och majoriteten REK de senaste åren och det är vad jag kan minnas bara 2st som försvunnit.

Vissa har tagit längre tid än några vardagar men alltid dykt upp förr eller senare och allt som oftast har deras inrikestjänseter fungerat mycket bra.

Import paket som skall tullas (utanför EU) tar oftast löjligt lång tid dock, ibland 2-3 månader.

MEN, problemet är att när väl något strular är deras kundtjänst så fruktansvärt uselt. Okunniga, obehjälpliga och inte alls service minded.
När man väl kommit fram..
Efter 2 timmar i telefonkö...
Eller svar efter 3 veckor på mail...
 
Skulle skicka värdefrakt för första gången för någon vecka sedan. Började åka till min lokala kiosk, men han tog inte emot paket alls. Blev då hänvisad till Ica. Väl på Ica pratar jag men en snubbe som såg ut som ett frågetecken när jag nämnde värdefrakt. ”Nej, vi har bara REK och något som heter REK+ där det är försäkrat till 25000 (klockan va värt 30+). Jaha, vart skickar jag värdefrakt då?

Blev hänvisad till postnords terminal på andra sidan stan. Åker dit, rycker i dörren. Stängt. Tittar klockan, 10:01. De stängde 10... Googlar fram en annan terminal som ligger 15 min bort. Sanslöst svårt att hitta dit då det fan inte ligger där det står. Får hjälp av några byggarbetare och hittar tillslut rätt. Sen till mitt möte springer jag in där och säger att jag vill skicka värdefrakt. ”Jaja, inga problem.”. Betalar och hoppar in i bilen och skyndar hem. Efter mötet så tittar jag på inlämningskvittot, vad står där? Jo, REK..... Ringer kundtjänst, ”Aha, vad tokigt att det blev fel. Men vill du ändra så får du skynda dig dit och betala för det kostar extra med värdefrakt, annars kan du chansa med rek, det brukar gå bra..”. 🙂
 
Skulle skicka värdefrakt för första gången för någon vecka sedan. Började åka till min lokala kiosk, men han tog inte emot paket alls. Blev då hänvisad till Ica. Väl på Ica pratar jag men en snubbe som såg ut som ett frågetecken när jag nämnde värdefrakt. ”Nej, vi har bara REK och något som heter REK+ där det är försäkrat till 25000 (klockan va värt 30+). Jaha, vart skickar jag värdefrakt då?

Blev hänvisad till postnords terminal på andra sidan stan. Åker dit, rycker i dörren. Stängt. Tittar klockan, 10:01. De stängde 10... Googlar fram en annan terminal som ligger 15 min bort. Sanslöst svårt att hitta dit då det fan inte ligger där det står. Får hjälp av några byggarbetare och hittar tillslut rätt. Sen till mitt möte springer jag in där och säger att jag vill skicka värdefrakt. ”Jaja, inga problem.”. Betalar och hoppar in i bilen och skyndar hem. Efter mötet så tittar jag på inlämningskvittot, vad står där? Jo, REK..... Ringer kundtjänst, ”Aha, vad tokigt att det blev fel. Men vill du ändra så får du skynda dig dit och betala för det kostar extra med värdefrakt, annars kan du chansa med rek, det brukar gå bra..”. 🙂
Om du hade läst på innan så står det klart och tydligt att Värdefrakt endast kan skickas från postnords företagscenter :)
 
Om du hade läst på innan så står det klart och tydligt att Värdefrakt endast kan skickas från postnords företagscenter :)
Det stämmer bra, du har helt rätt. Och självklart gjorde jag det. Men missuppfattade vad ett företagscenter innebar och när man går vi länken ”Här kan du lämna in värdefrakt” så dyker alla inlämningsställen upp, inte bara företagscenter.
 
Idag lärde jag mig att man inte kan välja till varesig express eller hemleverans om man går till ett företagscenter för att köpa porto till sitt paket, utan man måste köpa det online. Hur kan någon ha kommit på en så jävla dum idé?
 
Idag lärde jag mig att man inte kan välja till varesig express eller hemleverans om man går till ett företagscenter för att köpa porto till sitt paket, utan man måste köpa det online. Hur kan någon ha kommit på en så jävla dum idé?
Ja, vad ska man säga....du borde få möjligheten att köpa det på plats.

Samtidigt förstår jag att ett paket med enbart porto (frimärken) inte går att skanna, då går det nog inte att spåra eller försäkra sig om paketets resa.
 
Ja, vad ska man säga....du borde få möjligheten att köpa det på plats.

Samtidigt förstår jag att ett paket med enbart porto (frimärken) inte går att skanna, då går det nog inte att spåra eller försäkra sig om paketets resa.
Porto betyder i detta fallet en fraktsedel med spårningsnummer, bara det att jag betalade det över disk utan att förboka frakten.
 
Beställde en klocka i julklapp till sambon och mig själv från Asien, ja jag är medveten om att det skulle ha beställts tidigare för att vara säker på att få till jul men fick ju veta julklappsönskningen runt den tiden. Paketet kom till Sverige för en vecka sen. Det står "transport av försändelsen har påbörjats" Den 2 dec men inget mer. Inte hänt nåt sen dess. Har mailat utan svar. Tyvärr står det även min kommun istället för ort som adress men borde ju lösa sig enkelt med hjälp av postnumret och då det är rätt kommun.

Förstår att de har mycket att göra men är fan alltid såhär, Jul eller inte. Paketen från Asien tar några dagar men att Postnord ska räkna ihop moms kan ta flera veckor och när den är betald kan det ta flera veckor till. Förra året var det nåt jag beställde som tog 3 dagar att komma från Asien till Sverige men 3 veckor från postnord till mig. Så störande.

Hoppas jag hinner få det till jul. 22 dagar för att tulla och skicka ett paket ska fan posten klara av kan man tycka..
 
Beställde en klocka i julklapp till sambon och mig själv från Asien, ja jag är medveten om att det skulle ha beställts tidigare för att vara säker på att få till jul men fick ju veta julklappsönskningen runt den tiden. Paketet kom till Sverige för en vecka sen. Det står "transport av försändelsen har påbörjats" Den 2 dec men inget mer. Inte hänt nåt sen dess. Har mailat utan svar. Tyvärr står det även min kommun istället för ort som adress men borde ju lösa sig enkelt med hjälp av postnumret och då det är rätt kommun.

Förstår att de har mycket att göra men är fan alltid såhär, Jul eller inte. Paketen från Asien tar några dagar men att Postnord ska räkna ihop moms kan ta flera veckor och när den är betald kan det ta flera veckor till. Förra året var det nåt jag beställde som tog 3 dagar att komma från Asien till Sverige men 3 veckor från postnord till mig. Så störande.

Hoppas jag hinner få det till jul. 22 dagar för att tulla och skicka ett paket ska fan posten klara av kan man tycka..
Tråkigt :(

Men jag har sagt det förut i tråden, jag beställer aldrig något med postnord utanför EU. Då är det UPS, DHL eller FedEx som gäller. Helst med deras express-tjänst
 
Beställde en klocka i julklapp till sambon och mig själv från Asien, ja jag är medveten om att det skulle ha beställts tidigare för att vara säker på att få till jul men fick ju veta julklappsönskningen runt den tiden. Paketet kom till Sverige för en vecka sen. Det står "transport av försändelsen har påbörjats" Den 2 dec men inget mer. Inte hänt nåt sen dess. Har mailat utan svar. Tyvärr står det även min kommun istället för ort som adress men borde ju lösa sig enkelt med hjälp av postnumret och då det är rätt kommun.

Förstår att de har mycket att göra men är fan alltid såhär, Jul eller inte. Paketen från Asien tar några dagar men att Postnord ska räkna ihop moms kan ta flera veckor och när den är betald kan det ta flera veckor till. Förra året var det nåt jag beställde som tog 3 dagar att komma från Asien till Sverige men 3 veckor från postnord till mig. Så störande.

Hoppas jag hinner få det till jul. 22 dagar för att tulla och skicka ett paket ska fan posten klara av kan man tycka..

beställde en klocka från Spanien 19/11 som dök upp i brevlådan idag. Senaste uppdateringen på spår-numret är att den dök upp i Sverige 2/12 men sen har ingenting hänt varken på appen eller när jag söker på paketet på hemsidan. Paketet är skickat som rek så jag vet inte riktigt vad Postnord sysslar med, men det är nästan alltid en dålig upplevelse när dom är inblandade.
 
beställde en klocka från Spanien 19/11 som dök upp i brevlådan idag. Senaste uppdateringen på spår-numret är att den dök upp i Sverige 2/12 men sen har ingenting hänt varken på appen eller när jag söker på paketet på hemsidan. Paketet är skickat som rek så jag vet inte riktigt vad Postnord sysslar med, men det är nästan alltid en dålig upplevelse när dom är inblandade.
Låter konstigt då rek alltid måste kviteras ut med leg och underskrift
 
Tråkigt :(

Men jag har sagt det förut i tråden, jag beställer aldrig något med postnord utanför EU. Då är det UPS, DHL eller FedEx som gäller. Helst med deras express-tjänst
Jo precis. DHL är mycket bättre men vid detta tillfälle hade jag inget val :(

beställde en klocka från Spanien 19/11 som dök upp i brevlådan idag. Senaste uppdateringen på spår-numret är att den dök upp i Sverige 2/12 men sen har ingenting hänt varken på appen eller när jag söker på paketet på hemsidan. Paketet är skickat som rek så jag vet inte riktigt vad Postnord sysslar med, men det är nästan alltid en dålig upplevelse när dom är inblandade.
Skumt att du fick ett rek i brevlådan och jäkla lång leveranstid. Men mitt paket måste ju genom tullen då det är utanför EU och med såna paket är postnord ännu segare :(
 
Beställde en klocka i julklapp till sambon och mig själv från Asien, ja jag är medveten om att det skulle ha beställts tidigare för att vara säker på att få till jul men fick ju veta julklappsönskningen runt den tiden. Paketet kom till Sverige för en vecka sen. Det står "transport av försändelsen har påbörjats" Den 2 dec men inget mer. Inte hänt nåt sen dess. Har mailat utan svar. Tyvärr står det även min kommun istället för ort som adress men borde ju lösa sig enkelt med hjälp av postnumret och då det är rätt kommun.

Förstår att de har mycket att göra men är fan alltid såhär, Jul eller inte. Paketen från Asien tar några dagar men att Postnord ska räkna ihop moms kan ta flera veckor och när den är betald kan det ta flera veckor till. Förra året var det nåt jag beställde som tog 3 dagar att komma från Asien till Sverige men 3 veckor från postnord till mig. Så störande.

Hoppas jag hinner få det till jul. 22 dagar för att tulla och skicka ett paket ska fan posten klara av kan man tycka..
Det är samma för mig. Jag har ett Expresspaket från privatperson där avsändarens postföretag bestämt hävdar att paketet finns i Sverige men Postnord lika bestämt hävdar att det absolut inte finns här. Postnords tracker säger bara att transporten av försändelsen påbörjats i avsändarlandet sedan 1,5 månader tillbaka.
 
Köpte frakt för ca en månad sedan. Pengarna drogs, men fick aldrig några fraktsedlar. Kontaktade kundtjänst, de sa jag skulle få tillbaka pengarna, vilket självklart var en lögn. Mejlat Postnord två gånger angående ärendet, dock förgäves. Får ej respons.

Jag vet att 63kr är absolut inte mycket pengar alls, man får som bäst en öl på krogen för dom pengarna. Men jag vet att Postnord inte hade tvekat att ta mig eller någon annan till rättegång för 63kr. Så jag undrar vad för rättigheter jag har och vad jag kan göra, hur kan jag gå vidare? Vill verkligen sätta dit Postnord. Jag är beredd att slösa slösa tid, energi och massa pengar. :)
 
Köpte frakt för ca en månad sedan. Pengarna drogs, men fick aldrig några fraktsedlar. Kontaktade kundtjänst, de sa jag skulle få tillbaka pengarna, vilket självklart var en lögn. Mejlat Postnord två gånger angående ärendet, dock förgäves. Får ej respons.

Jag vet att 63kr är absolut inte mycket pengar alls, man får som bäst en öl på krogen för dom pengarna. Men jag vet att Postnord inte hade tvekat att ta mig eller någon annan till rättegång för 63kr. Så jag undrar vad för rättigheter jag har och vad jag kan göra, hur kan jag gå vidare? Vill verkligen sätta dit Postnord. Jag är beredd att slösa slösa tid, energi och massa pengar. :)
Förenklat tvistemål i tingsrätt.
 
Tillbaka
Topp