• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Dum fråga kanske men hur lång tid brukar det ta för Postnord att förtulla och vad kan jag räkna med att det kostar mig? Det är ett paket från privatperson i UK och det har redan tagit ca. 10 dagar från att det skickades.
Screenshot_20210126-221746_PostNord.jpg
 
Jag har haft ett paket liggandes i över 20dagar utan att de rört det.... Ringde för att kolla, hade plats 380 i kön.. Får prata med en ung tjej som skämdes när hon sa att de inte får säga något men att det kan ta en månad till innan de hanterar mitt paket...
 
Dum fråga kanske men hur lång tid brukar det ta för Postnord att förtulla och vad kan jag räkna med att det kostar mig? Det är ett paket från privatperson i UK och det har redan tagit ca. 10 dagar från att det skickad
Jag har haft ett paket liggandes i över 20dagar hos PostNord i Sverige utan att de rört det.... Ringde för att kolla, hade plats 380 i kön.. Får prata med en ung tjej som skämdes när hon sa att de inte får säga något men att det kan ta en månad till innan de hanterar mitt paket...

Humor att de kan få hit det från USA på några dagar inkl Exporthantering....
 
Jag har haft ett paket liggandes i över 20dagar utan att de rört det.... Ringde för att kolla, hade plats 380 i kön.. Får prata med en ung tjej som skämdes när hon sa att de inte får säga något men att det kan ta en månad till innan de hanterar mitt paket...
Du skojar? Det är ju helt sjukt?
 
Jag har haft ett paket liggandes i över 20dagar utan att de rört det.... Ringde för att kolla, hade plats 380 i kön.. Får prata med en ung tjej som skämdes när hon sa att de inte får säga något men att det kan ta en månad till innan de hanterar mitt paket...
Det blir nog ingen marsklocka för mig @DG. Hade ingen aning om att det skulle vara så krångligt att få ett paket skickat från UK.
 
Jag köpte en klocka från USA pre covid som låg hos postnord i 2,5 månad. Sedan dess köper jag aldrig något från utlandet med vanlig post. Endast DHL, UPS eller liknande, helst med expresstjänst.
 
Då va det inte DHL express?
Aldrig varit med om, skickar mycket i jobbet med DHL express och de använder sig inte av några externa bolag
 
Går ju inte och handla från UK längre... eller går går det ju. Men moms+tull och numera lång leveranstid.

C24 säljarna från UK måste drabbas rejält av brexit nu...
Nja, om du köper från en handlare så ska momsen lyftas vid försäljning och sedan läggas på när varan når Sverige så det blir i praktiken någon eller några enstaka procents skillnad om allt går rätt och riktigt till. Tullavgiften på klockor har dessutom ett maxtak på 8kr oavsett värde så det är försumbart i sammanhanget. ☺️
Dum fråga kanske men hur lång tid brukar det ta för Postnord att förtulla och vad kan jag räkna med att det kostar mig? Det är ett paket från privatperson i UK och det har redan tagit ca. 10 dagar från att det skickades.
Screenshot_20210126-221746_PostNord.jpg
Det är omöjligt att svara på eftersom det beror på nuvarande arbetsbelastning, manfall p.g.a. COVID osv. men sist jag handlade från utlandet så tog det en eller två dagar. Jag kanske bara hade tur? Det verkar som att de flesta har fått vänta betydligt längre än så.
Nu var ju DHL leverantör av mitt paket till Sverige från USA... Sen tog Post Nord över
Är du säker på att det inte var Fedex eller någon annan mindre speditör? Jag vet att de lämnar över hanteringen till Postnord på mindre orter men DHL finns ju representerade över hela Sverige både i form av terminaler och paketombud.
 
Dum fråga men vad betalar man egentligen för ett paket från UK idag? Jag har köpt en klocka av en privatperson så inget företag.
 
Nja, om du köper från en handlare så ska momsen lyftas vid försäljning och sedan läggas på när varan når Sverige så det blir i praktiken någon eller några enstaka procents skillnad om allt går rätt och riktigt till. Tullavgiften på klockor har dessutom ett maxtak på 8kr oavsett värde så det är försumbart i sammanhanget. ☺️

Det är omöjligt att svara på eftersom det beror på nuvarande arbetsbelastning, manfall p.g.a. COVID osv. men sist jag handlade från utlandet så tog det en eller två dagar. Jag kanske bara hade tur? Det verkar som att de flesta har fått vänta betydligt längre än så.

Är du säker på att det inte var Fedex eller någon annan mindre speditör? Jag vet att de lämnar över hanteringen till Postnord på mindre orter men DHL finns ju representerade över hela Sverige både i form av terminaler och paketombud.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210126-224841~2.png
    Screenshot_20210126-224841~2.png
    61.7 KB · Visningar: 5
Dum fråga men vad betalar man egentligen för ett paket från UK idag? Jag har köpt en klocka av en privatperson så inget företag.
Om man handlar från privatpersoner så är det 25% moms på varans pris inkl. frakt, eventuellt tillkommer tullavgift men när det gäller klockor finns det som sagt ett maxtak på ca 8kr.
 
Är du säker på att det inte var Fedex eller någon annan mindre speditör? Jag vet att de lämnar över hanteringen till Postnord på mindre orter men DHL finns ju representerade över hela Sverige både i form av terminaler och paketombud.
Beror på ursprungsland / DHL bolag tror jag. Ofta tar postnord över trots att det är skickat med DHL.
 
Om man handlar från privatpersoner så är det 25% moms på varans pris inkl. frakt, eventuellt tillkommer tullavgift men när det gäller klockor finns det som sagt ett maxtak på ca 8kr.
Klockan kostade mig 2500kr men har ingen aning vad säljaren angivit för pris om han ens angivit något. Så den kommer alltså kostar mig 3100kr plus eventuellt tull?
 
Tillbaka
Topp