Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Väljer också DHL när det är möjligt. Har dock haft tur med PostNord och tullen dom gånger jag beställt från utanför EU, hittills..Från Cousins med hjälp av Postnord, en mardröm. Ringt 2 gånger, mailat en gång, tullklarerat 2 gånger, betalat moms och tull. Men stiltje. Har tidigare valt DHL och det var mycket smidigare. Om möjligt, välj DHL. Dyrare men värt varje krona.
Fyra veckor! Fick du betala extra för expresshanteing då? Själv är jag inne på 9:e veckan. Ingen prognos på när paketet kan vara framme än så länge. Även detta från UK.DHL fyra dagar från England. Postnord drygt fyra veckor. Problemet tycka vara hur paketen hanteras i tullen. Postnord har stooora problem där.
Har sålt en del klockor till Sydeuropa på sistone och haft väldiga problem med Postnord Rek. Mest sannolikt eftersom deras regionala post tar över när det väl kommit till landet; och verkar inte alls ha samma pålitlighet som här i norreuropa. Kanske en självklarhet för många men den uppskattade leveranstiden till Italien på 2-3 leveransdagar har oftare slutat på 2-4 veckor.
Länder som Tyskland och Danmark har dock gått supersmidigt och snabbt även med postnords utrikes rek.
Min rekommendation är väl att undvika postnord utrikes till Spanien / Italien / Portugal i alla fall. Inte värt att ha en köpare pinga dig varje dag i 3 veckor frågandes om var paketet är.
Japp, fått samma intryck. Nu skickar jag bara med UPS om paketet ska till medelhavsländerna. Kostar ofta hundringen mer men ska sparas många hundringar för att täcka upp ett paket som försvinner. Nu vet jag att folk har haft problem med paket som försvinner med UPS också, men i personlig erfarenhet så är det mycket pålitligare. Paketen kommer fram när de ska, och tracking uppdateras dagligen.Jag har postat en hel del saker - inte klockor, säljer en del inom "retro" textil, glas, konsthantverk osv) och enligt min erfarenhet är medelhavsländerna ett enda stort svart hål där post försvinner och aldrig dyker upp igen.
Vet människor som driver wehshoppar som postar till Papau Nya Guniea och Elfensbenskusten men aldrig skulle skicka något till t:ex Italien.
Risken att det försvinner är för stor och merarbetet som tillkommer med sura kunder, få ut pengar på PostNord`s så kallade försäkring osv - det blir helt enkelt bara en enda stor minusaffär.
9 veckor!? Fikaraster är Postnord duktiga på.Fyra veckor! Fick du betala extra för expresshanteing då? Själv är jag inne på 9:e veckan. Ingen prognos på när paketet kan vara framme än så länge. Även detta från UK.
Jag tycker att Postnord är en bit ifrån att vara felfria och perfekta, men bättre än de flesta andra.Tycker man både läser och hör ofta om hur dåliga Postnord är men själv har jag aldrig haft problem med deras leveranser. Kanske har jag haft flyt eller så är det regionala skillnader i kvalitet. Det är ju väldigt många såklart som jobbar där och en herrans massa olika chefer som förmodligen är bättre och sämre på vissa avdelningar. Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar?
Det är väl ändå inte så tokigt att få ersättning för det - antingen betalar man väl UK moms eller svensk - inte dubbel?Vissa handlare hade över huvud taget inte förstått att deras kunder i EU skulle betala sitt lands moms. När kunderna, som också var okunniga, klagade gick någon handlare så långt att de ersatte kunden för momsen!
Det är väl ändå inte så tokigt att få ersättning för det - antingen betalar man väl UK moms eller svensk - inte dubbel?
Dels är det väl så att det nästan alltid är missnöjda kunder som sprider sina åsikter medan de som är nöjda inte uttalar sig alls vilket gör att omdömen på nätet på sätt och vis har en skev utgångspunkt då missnöjda kunder tenderar att vara mer villiga att ta sig tid att berätta om sina erfarenheter. Utöver det så är de dessutom överlägset störst i Sverige och det går inte att jämföra med t.ex. DHL som mer eller mindre är icke-existerande sett till privatkundsleveranser om man ska jämföra volymer. Postnord uppdaterar regelbundet sin hemsida med färsk statistik och i januari hanterades över 100 miljoner försändelser och jag har svårt att tänka mig att deras konkurrenter kommer upp i ens en bråkdel av detta så även om de procentuellt skulle ha samma leveransprecision, kundnöjdhet osv. så rör det sig om mångdubbelt fler missar i konkreta siffror.Tycker man både läser och hör ofta om hur dåliga Postnord är men själv har jag aldrig haft problem med deras leveranser. Kanske har jag haft flyt eller så är det regionala skillnader i kvalitet. Det är ju väldigt många såklart som jobbar där och en herrans massa olika chefer som förmodligen är bättre och sämre på vissa avdelningar. Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar?
Låter otroligt stökigt men tyvärr är det nog så för många på mindre orter där de stora inte har full täckning. Man lägger ut leveransen till andra åkerier och vips! så försvinner all möjlighet till serviceJag tycker att Postnord är en bit ifrån att vara felfria och perfekta, men bättre än de flesta andra.
Jag misstänker att det hänger ihop med att jag bor i en mellanstor stad där exempelvis UPS och Fedex inte har egen verksamhet utan använder sig av mindre åkerier. Det kan till exempel visa sig som att UPS visar att mitt paket ska komma fram i morgon, men sedan kommer de på (som om det vore en överraskning) att det inte finns något riktigt UPS-center här så då tillkommer en extra dag för transport till det lokala åkeriet. Jag har ju lärt mig detta genom åren och vet vad som kommer att hända, så det är inget större problem. Då är det värre med DHL som ofta skickar paketen till fel utlämningsställe, trots att de skickat länk till en webbsida där jag kan välja var jag vill hämta paketet. Deras utkörning struntar tydligen blankt i vad man angett där.
En större DHL-försändelse som skulle köras ut med lastbil befann sig i fel stad i en annan del av landet. Chauffören ringde och frågade om vi var hemma och kunde ta emot paketet. Vi påtalade felet och bad om rättning. Några timmar senare ringde en annan chaufför, fortfarande i fel ände av landet och frågade om vi var hemma. Suck! Det krävdes cirka tio samtal till butikens inkompetenta kundtjänst innan de lyckades få DHL att transportera paktet till rätt stad. Butiken och DHL skyllde i detta fall på varandra för att adressen blivit helt fel.
Bring har gjort oerhört märkliga utkörningar där det stått i en vecka att paketet är lastat på bil för utkörning, för att slutligen åka till fel adress.
Väldigt bra sammanfattat. Jag är inte på något vis anställd av Postnord (jobbar dock med logistisklösningar på IT-sidan) men det är inte heller min bild att Postnord är så sjukt kassa som folk gärna vill få det till. Och precis som du är inne på; om du hanterar 100 miljoner försändelser (alltså är tveklöst störst) så kommer det generera mer klagomål än Nisses åkeri som har 7 leveranser i veckan i Åmål.Dels är det väl så att det nästan alltid är missnöjda kunder som sprider sina åsikter medan de som är nöjda inte uttalar sig alls vilket gör att omdömen på nätet på sätt och vis har en skev utgångspunkt då missnöjda kunder tenderar att vara mer villiga att ta sig tid att berätta om sina erfarenheter. Utöver det så är de dessutom överlägset störst i Sverige och det går inte att jämföra med t.ex. DHL som mer eller mindre är icke-existerande sett till privatkundsleveranser om man ska jämföra volymer. Postnord uppdaterar regelbundet sin hemsida med färsk statistik och i januari hanterades över 100 miljoner försändelser och jag har svårt att tänka mig att deras konkurrenter kommer upp i ens en bråkdel av detta så även om de procentuellt skulle ha samma leveransprecision, kundnöjdhet osv. så rör det sig om mångdubbelt fler missar i konkreta siffror.
Leveransstatistiken för privatpaket som levererats i tid ligger på ca 92% vilket är lite lågt och avsevärt lägre än samma period förra året men det kan nog enkelt förklaras med COVID, lägre bemanning osv. precis som i alla andra branscher och det handlar som sagt bara om tidsaspekten för leveransen och inte kvaliteten. Tittar man på antalet klagomål för brev och små paket vilket är det vi diskuterar här i tråden så handlade klagomålen om 0,003% av det totala antalet försändelser så man skulle väl omvänt kunna säga att de har en leveransprecision på 99,997% om jag inte tänker helt galet? I dessa siffror inkluderas även ett antal försändelser där det var oklart vems felet var vilket jag tolkar som att det rör sig om importpaket där försändelsen försvunnit längs vägen och inte kan fastställas att det är Postnord själva som har gjort fel men det räknas trots detta in i statistiken så i praktiken så har de rimligtvis en ännu högre leveransprecision.
Kvalitet – PostNords månadsvisa kvalitetssiffror
PostNords kvalitetssiffror för brev och paket per månad. Du hittar även information om kundsynpunkter och kommentarer om det som påverkar vår kvalitet.www.postnord.se
Med det sagt så är det många kunder som har fått vänta orimligt länge på tullhantering osv. men det har egentligen inte så mycket med leveransprecisionen att göra utan statistiken handlar helt enkelt om paket som inte kommer fram alls eller som kommit fram skadade, inte paket som fastnat i kö för tullklarering och liknande. Jag håller med om att väntetiderna är helt vansinniga och det är inte acceptabelt att behöva vänta i månader på att en försändelse ska hanteras men jag tycker samtidigt att det är lite skevt att jämföra med t.ex. DHL eller UPS som dels hanterar mycket färre försändelser och även har ett helt eget system för förtullning som snarare kan liknas vid DDP och där de själva gör utlägg för tull och moms och sedan kräver in det från kunden i efterhand för att påskynda processen.
Gissar på 8 april. Den som väntar..... väntar alltid för länge.Så. Har ett paket från Japan som kom till tullen i Lördags. Hur lång tid kan detta ta månntro?
Haha fan då.Gissar på 8 april. Den som väntar..... väntar alltid för länge.
Jo, de är kassa. Beställer från Cousins i UK, tar 4 veckor med Postnord. 4 dagar med DHL. Flera försök har gett samma resultat.Det är väl inte så att Postnord är kassa, snarare att de är en slasktratt som får ta emot alla inkommande paket från alla transportbolag i världen som inte har egna internationella distributionsnät (DHL Express, UPS etc). Därför kör det ihop sig.
Om man mår bra kan man gå in i denna tråd när man inväntar paket från Postnord beställt utanför EU... då slipper man vara glad iaf...PostNord är ett skämt.
En vecka låg paketet under tullklarering hos PostNord, ringde dit tre gånger, sista gången så hittade kundtjänst att något internt fel hade hänt på min försändelse och fick skicka en anmälan att sätta igång betalningen. Idag fick jag möjligheten att hitta mitt paket via betala momslänken.
När jag trycker mig vidare för att den ska slutföra tullklarering och komma till betslasida så möts man av ännu en bromskloss. "Tulldeklarationen tar lite längre tid" står det på hemsida och besked från kundtjänst att det tar max 1h vid första samtalet, efter fem timmar ringer jag igen, då kan det tydligen ta flera dagar för något som ska ske på 5minuter enligt deras hemsida.
Så summerart, vänta en vecka på att få möjlighet att trycka på en länk att betala moms, vänta sedan några dagar på nästa steg i länken att få komma till betalsidan. Vänta en vecka till på leverans?
Paketet lär inte vara framme den här veckan heller.
Uppe i 4a veckor efter den här helgen på ett paket från Sweize