• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

lofgreno

Audemars
Verkar som tullen och Postnord har det lite kämpigt. Mailade och frågade hur det gick med mitt paket dom fick i Lördags:

Postnord.jpg

Är det allt skräp folk sitter och beställer från Kina eller som orsakar detta månntro?

Note to self. Uppgradera ALLTID till nåt annat än vanlig post när jag beställer från USA/Japan... värt extrakostnaden...
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Fler som är frustrerade. 🙄
 
Fler som är frustrerade. 🙄
Läste, lätt för Postnord och säga att problemet inte är deras. Säger att man får vara beredd på lite extra tid, vad det nu innebär🤔Uppenbarligen månader...
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Väntar på paket som levereras av DHL express. Tog knappt två dygn från Japan till Arlanda, där det legat sedan onsdag och väntar tulldeklaration. Beräknad leverans var i Torsdags.
Någon som vet hur länge paket brukar ligga i tullen innan de släpps? Är så sugen på mitt paket!
 

lofgreno

Audemars
Väntar på paket som levereras av DHL express. Tog knappt två dygn från Japan till Arlanda, där det legat sedan onsdag och väntar tulldeklaration. Beräknad leverans var i Torsdags.
Någon som vet hur länge paket brukar ligga i tullen innan de släpps? Är så sugen på mitt paket!
Mitt verkar ha legat i 6 dar. Men dock Postnord, för mig tatt DHL brukar vara snabbare.

Dock står det att det är skickat men inte mer, det roliga är att den summan jag betalade på ett sms jag fick inte alls stämde, den var alldeles för låg, men har två andra paket på G in som det också skulle kunna vara... så inte alls rörigt... :)
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Mitt verkar ha legat i 6 dar. Men dock Postnord, för mig tatt DHL brukar vara snabbare.

Dock står det att det är skickat men inte mer, det roliga är att den summan jag betalade på ett sms jag fick inte alls stämde, den var alldeles för låg, men har två andra paket på G in som det också skulle kunna vara... så inte alls rörigt... :)
Rörigt! Synd att tullen ska vara en sån stoppkloss. Då spelar ju express ingen roll.
Har också ett paket från USPS som lämnade Arlanda 22 februari, och inget efter det.
 

lofgreno

Audemars
Rörigt! Synd att tullen ska vara en sån stoppkloss. Då spelar ju express ingen roll.
Har också ett paket från USPS som lämnade Arlanda 22 februari, och inget efter det.
Ja verkligen. Det paket jag betalade kostade 15 spänn i importmoms. Men avgiften från postnord var på 75 spänn.

Att dom är så sega och tar så pass mkt i avgift per försändelse är lite väl magstarkt tycker jag. Dom måste ju få in huuur mkt pengar som helst på detta. Så då borde dom kunna ha personal som fixar detta snabbare... :(
 

Doc_152

Omega
Ja verkligen. Det paket jag betalade kostade 15 spänn i importmoms. Men avgiften från postnord var på 75 spänn.

Att dom är så sega och tar så pass mkt i avgift per försändelse är lite väl magstarkt tycker jag. Dom måste ju få in huuur mkt pengar som helst på detta. Så då borde dom kunna ha personal som fixar detta snabbare... :(

Det som är ännu värre är att med lite strul och 2-3 formulär kan du själv betala in moms/tull genom tullverket. Men ändå får du deras tullavgift på 75 spänn, trots att tull/moms redan är betald.
 

Laplander

Rolex
Fick ett paket skickat från Tyskland med något som heter Hermes. Paketet övertogs av Postnord i Travemünde och där skulle paketet byta kollinummer till Postnords system vilket tydligen inte skedde. Ett par dagar senare via kollinumret från Hermes ser jag att paketet finns färdigt att hämta ut någonstans i Sverige. Hermes kan inte spåra exakt vart i Sverige paketet är, Postnord kan inte spåra paketet utan ett Postnord kollinummer. Efter två månader gick paketet tillbaka till Tyskland. Innehållet var dessutom krossat meddelade handlaren som fick paketet i retur.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Väntar på paket som levereras av DHL express. Tog knappt två dygn från Japan till Arlanda, där det legat sedan onsdag och väntar tulldeklaration. Beräknad leverans var i Torsdags.
Någon som vet hur länge paket brukar ligga i tullen innan de släpps? Är så sugen på mitt paket!
Paket med DHL express hanteras inte av tullen, det görs av DHL express själva. Fick ett paket från Hong Kong som kom till Malmö i torsdags. Levererades idag.
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Paket med DHL express hanteras inte av tullen, det görs av DHL express själva. Fick ett paket från Hong Kong som kom till Malmö i torsdags. Levererades idag.
Aha, tack! Läste nu på DHL att de har ovanligt många paket som ska tullas och att det kan ta litet extra tid. Skönt att veta att de sköter det själva, kanske inte ligger fullt så länge då.
 

Doc_152

Omega
Paket med DHL express hanteras inte av tullen, det görs av DHL express själva. Fick ett paket från Hong Kong som kom till Malmö i torsdags. Levererades idag.

DHL är nästan värre än postnord. De plockar paketvärden ur tomma intet och tullar på det. Köpte en telefon från kina för 2300, samma mobil kostar 3490 i sverige. De sket blanka fan i vad jag betalade, utan tullade efter det svenska priset.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
DHL är nästan värre än postnord. De plockar paketvärden ur tomma intet och tullar på det. Köpte en telefon från kina för 2300, samma mobil kostar 3490 i sverige. De sket blanka fan i vad jag betalade, utan tullade efter det svenska priset.
Notera att DHL och DHL Express är två olika bolag. Det som gäller för det ena gäller inte nödvändigtvis för det andra. Jag har aldrig haft några problem med DHL Express, brukar vara det smidigaste sättet för internationella transporter.
 

lofgreno

Audemars
Kors i taket. Mitt paket verkar faktiskt vara på G nu. Ser ut som det är på väg till utlämningsställe idag. :)
(Kom till tullen den 6:e från Japan så det får ju nog räknas som oerhört snabbt...)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Fråga om Schenker:

Är det normalt att de uppdaterar med "Utkörning pågår från terminalen i Stockholm" kl 8.19 imorse men nu, åtta timmar senare, har paketet fortfarande inte kommit till ombudet?
Har de en stackars gubbe som kör till varenda ombud i stan eller?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Fråga om Schenker:

Är det normalt att de uppdaterar med "Utkörning pågår från terminalen i Stockholm" kl 8.19 imorse men nu, åtta timmar senare, har paketet fortfarande inte kommit till ombudet?
Har de en stackars gubbe som kör till varenda ombud i stan eller?
Oavsett speditör så är min erfarenhet att statusen inte ändras förrän ombudet har skannat in det som mottaget/redo för utlämning vilket innebär att det ibland kan dröja ett tag om butiken inte har tid att skanna in alla paket med en gång.
 
  • Like
Reactions: NRE

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Litet kaos med mitt DHL-paket, imorse stod att de försökt leverera men inte fått tag på mig, sedan stod att tullen hade lagt beslag på paketet, sedan att det var påväg tillbaka till Japan. Efter en massa ringande är det senaste att paketet har släppts av tullen och ska levereras imorgon... Kul!
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Oavsett speditör så är min erfarenhet att statusen inte ändras förrän ombudet har skannat in det som mottaget/redo för utlämning vilket innebär att det ibland kan dröja ett tag om butiken inte har tid att skanna in alla paket med en gång.

Precis. Jag handlade mat på min lokala Ica-butik igår vid lunchtid och såg ett paket som jag väntade på rullas in på en vagn till postavdelningen. Aviseringen kom först ett par timmar senare, så jag fick åka en tur till.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Väntar paket med DHL från USA.
De har lyckats skicka det till Finland och anser att det är framme i rätt land.
Legat där nån vecka. Upptäckte det igår när jag detaljsökte hos DHL istället för att bara kolla Ebays paketsökning.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som fått ett paket från Italien nyligen?
Har ett paket som skickades med poste italiane raccomandate för 3 veckor sedan som fortfarande inte kommit till Sverige. Tänker att det inte ska dröja så länge eftersom det inte handlar om en import och den tjänsten ska vara ungefär som vår REK som jag förstår det.

Men de kanske har struligt i Italien överlag?
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Någon som fått ett paket från Italien nyligen?
Har ett paket som skickades med poste italiane raccomandate för 3 veckor sedan som fortfarande inte kommit till Sverige. Tänker att det inte ska dröja så länge eftersom det inte handlar om en import och den tjänsten ska vara ungefär som vår REK som jag förstår det.

Men de kanske har struligt i Italien överlag?
Italienska posten är ju även när det inte pågår pandemier inte precis kända för sin snabbhet och precision. Tre veckor känns inte särskilt anmärkningsvärt för något därifrån tyvärr, men hoppas det löser sig snart för dig.
 

Fredgusta

Panerai
Lite OT men: Måste jag printa ut kurrirapporten när jag skeppar med DHL Express? Har Printat ut fraktettiketten. Har aldrig använt DHL innan så har dålig koll på alla dessa papper som behövs.
 

Devour

Omega
2-Faktor
För att återkoppla till mitt arga inlägg tidigare. Beställning från Schweiz tog en månad på dagen. Så är det beställningar utanför EU så ha inte bråttom!
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Äsch, skulle ha kommit igår men inget. När jag ringde igår sa de att det med stor sannolikhet skulle vara här idag. Men inga uppdateringar i spårning. Nu måste jag vänta till Måndag och se om något händer☹
 

ogge81

Omega
Alltså, nu börjar ja ruttna på Postnord. Mitt paket har suttit i tullen sen i början på denna månad. :(
Det är en års/månadsklocka så dom växer ju inte på träd direkt.
Beslöt mig för att kolla upp deras leveransvillkor vilka bara likställas med rena rånet, se exempel nedan:
"
8. Skada Utöver vad som sagts ovan, och för privatpersoner utöver vad som föreskrivs i tvingande konsumenträttslig lagstiftning, har PostNord inget ansvar för fel och förseningar och svarar inte för någon skada, vare sig direkt eller indirekt.
"

 

seppo

Omega
2-Faktor
Alltså, nu börjar ja ruttna på Postnord. Mitt paket har suttit i tullen sen i början på denna månad. :(
Det är en års/månadsklocka så dom växer ju inte på träd direkt.
Beslöt mig för att kolla upp deras leveransvillkor vilka bara likställas med rena rånet, se exempel nedan:
"
8. Skada Utöver vad som sagts ovan, och för privatpersoner utöver vad som föreskrivs i tvingande konsumenträttslig lagstiftning, har PostNord inget ansvar för fel och förseningar och svarar inte för någon skada, vare sig direkt eller indirekt.
"

Mitt sitter fortfarande fast i deras tullhantering sedan mitten på februari. Varje gång man frågar så är det på G osv, man ska bara avvakta så löser det sig inom några dagar osv. Sämst.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Nog för att det varit struligt och tagit tid att få in leveranser från utlandet den senaste tiden men nu verkar det ju brakat ihop inrikes också. På en vecka nu så har två Skicka lätt-försändelser kommit bort för mig. En skickar jag och en tar jag emot. Bägge har förlorat spårningen efter inlämning. Någon annan som upplevt liknande? Har det löst sig till slut?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Nog för att det varit struligt och tagit tid att få in leveranser från utlandet den senaste tiden men nu verkar det ju brakat ihop inrikes också. På en vecka nu så har två Skicka lätt-försändelser kommit bort för mig. En skickar jag och en tar jag emot. Bägge har förlorat spårningen efter inlämning. Någon annan som upplevt liknande? Har det löst sig till slut?
Så har Skicka Lätt fungerat det sista halvåret för mig, kanske ännu längre. Spårningen uppdateras när paketet lämnats in, men sedan är det knäpptyst i ett par dagar tills det helt plötsligt finns att hämta ut på utlämningsstället.
 
Topp