• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Missat uppmaningen till importmomsinbetalningen?
Nix, någon sådan kom aldrig. Väntade och väntade och ringde som sagt till sist kundtjänst som bara uppmanade mig att fortsätta vänta. Ingen stor sak. Fick pengarna tillbaka av Paypal.
Samma här. Paketet går överhuvudtaget inte att spåra i Sverige - man ser bara att det ankommit till landet. Andra gången det händer mig efter nyår. Att det plötsligt skulle dyka upp på Postnords hemsida för inbetalning av moms vore en blixt från en klar himmel.

Jag tror att mina missade försändelser har att göra med att Postnord på något sätt schabblar bort det nya spårningsnumret som paketet ofta får när det kommer till Sverige. Mitt senaste paket har till exempel troligtvis skickats till rätt postombud, men jag har ingen aning om försändelse-ID.
 
Senast ändrad:
'17Track' är ett bra sätt att fånga upp paket som Postnord missar och därför riskerar att gå i retur. Rekommenderar också appen 'Parcels'.

Fyll gärna på med spårningsappar.
 
Senast ändrad:
Får en avi idag om att jag äntligen kan hämta ut mina band (som jag har beställt från UK). Åker till ombudet efter 16:00 och får höra att paketet inte finns där.

Ringer till PostNord, som säger att det tar 2 arbetsdagar från tullen till postombudet.

Varför i hela friden skickar ni en avi om att jag kan hämta ut paketet då?

PostNord är ett skämt, punkt!

(Ps. På avin stod det dagens datum)
 
Får en avi idag om att jag äntligen kan hämta ut mina band (som jag har beställt från UK). Åker till ombudet efter 16:00 och får höra att paketet inte finns där.

Ringer till PostNord, som säger att det tar 2 arbetsdagar från tullen till postombudet.

Varför i hela friden skickar ni en avi om att jag kan hämta ut paketet då?

PostNord är ett skämt, punkt!

(Ps. På avin stod det dagens datum)
Får man fråga var du beställde bandet från? Jag beställde från toshi och hoppas han skrev tulldeklaration på brevet för annars skulle det riskera åka tillbaka enligt en på PN.
 
Gå in på postnord moms och sen skriv in till försändelsenr..så ser du avgifterna om paketet har anlänt tullen..
Tack för tipset! Gick att betala idag.
blev 10dagar i tomrum innan något hände. Bara hoppas att det går fort att få hem det.
B573DBCF-4B6A-4CEE-A88F-61A6FB40AFC5.jpeg
 
Postnord har jag väldigt blandade erfarenheter av. Ibland 100% men många gånger oförklarligt segt. Köpte en Omega P-O. Beräknad leverans dagen efter den lämnats in. Tog 9 dagar att färdas ca 40 mil 😡. Den som väntar på något gott... väntar ALLTID för länge.
 
Hej! Blir inte klok på alla postnords olika tjänster och tillval. Blir inte bättre av att vissa enbart är eller inte är tillgängliga online. Är det någon som kan ge mig ett namn på postnords bästa alternativ för att skicka ett ca 250 g paket inom europa som är spårbart? Behöver inte vara försäkrat. Med bästa menar jag billigast och smidigast.
 
Hej! Blir inte klok på alla postnords olika tjänster och tillval. Blir inte bättre av att vissa enbart är eller inte är tillgängliga online. Är det någon som kan ge mig ett namn på postnords bästa alternativ för att skicka ett ca 250 g paket inom europa som är spårbart? Behöver inte vara försäkrat. Med bästa menar jag billigast och smidigast.
Filtrera på privatperson och utrikes för alternativ. Spårbart brev utrikes eller REK utrikes där jag antar att det förstnämnda är billigast.

Edit: Det beror lite på mått. Vikten faller inom ramen för brev men se måttspec för de olika tjänsterna för mer info.
 
Filtrera på privatperson och utrikes för alternativ. Spårbart brev utrikes eller REK utrikes där jag antar att det förstnämnda är billigast.

Edit: Det beror lite på mått. Vikten faller inom ramen för brev men se måttspec för de olika tjänsterna för mer info.
Tack så hemskt mycket! Det som jag dock tycker verkar märkligt är att REK beskrivs som ej spårbart? Man får väl ett försändelseid genom vilket man borde kunna se i villet skede i transporten som paketet befinner sig?
 
Tack så hemskt mycket! Det som jag dock tycker verkar märkligt är att REK beskrivs som ej spårbart? Man får väl ett försändelseid genom vilket man borde kunna se i villet skede i transporten som paketet befinner sig?
Man tycker att det alltid skulle vara spårbart men det verkar skilja mellan länder. Vissa länders postsystem kanske inte är kompatibla? Kan dock inte kolla upp det då länken till aktuellt faktablad verkar vara ogiltig. 🤷‍♂️
Screenshot_20210220-164652_Firefox.jpg
 
Äntligen! Nästan en månad från Ukraina även denna gång. Ingen avisering om importmoms ännu iaf.

1613722688592.png

Underbart! Förvänta dig minst 3 arbetsdagar från att de har skickat avi för dig att hämta ut paketet.

Skulle få mitt paket i torsdags när avin kom, icke. Ringer och de säger att det är försenat och att det kommer på fredag istället, fortfarande inget...
 
Efter nästan en månad i tullen kunde jag äntligen betala moms och avgifter. Är det någon som har erfarenhet av hur lång tid det brukar ta innan man får försändelsen levererad efter det?
 
Det är ju helt sjukt med tanke på att det snart redan legat hos dem i en månad. Skämt!
 
Jag beställde just golfklubbor från UK och handlaren berättade följande "Note – all customs duties and VAT are covered for this order."
Förhoppningsvis skyndar det på processen med tull att dom redan förbetalt avgifterna - kanske något man kan få sin klockhandlare att göra också?
 
Jag beställde just golfklubbor från UK och handlaren berättade följande "Note – all customs duties and VAT are covered for this order."
Förhoppningsvis skyndar det på processen med tull att dom redan förbetalt avgifterna - kanske något man kan få sin klockhandlare att göra också?
Tveksamt. Paketet måste ju endå igenom tullen med tillhörande hantering som alla andra.

Jag beställer aldrig något från utanför EU med vanlig post. DHL, UPS eller fedex funkar fint.

Men i det här fallet fanns tyvär inget alternativ
 
Tveksamt. Paketet måste ju endå igenom tullen med tillhörande hantering som alla andra.

Jag beställer aldrig något från utanför EU med vanlig post. DHL, UPS eller fedex funkar fint.

Men i det här fallet fanns tyvär inget alternativ
Jag ska inte svära på det men hela poängen med DDP (delivery duty paid) är väl just att avsändaren sköter tullhantering, inbetalning osv. så att försändelserna får en gräddfil genom systemet?
 
Inte helt säker på att så är fallet med postnord. Men jag kan ha fel
Jag är också lite osäker vad gäller Postnord men syftet är väl detsamma oavsett speditör tänker jag? Jag ska som sagt inte lova något men det är så det fungerar hos bl.a. DHL i alla fall, dvs. att försändelser som skickas med DDP levereras direkt till mottagaren utan att de behöver tullklareras och man slipper även deras administrationsavgift tack vare detta. @H4NK får uppdatera oss med hur det gick när klubborna leveras. ☺️
 
Jag är också lite osäker vad gäller Postnord men syftet är väl detsamma oavsett speditör tänker jag? Jag ska som sagt inte lova något men det är så det fungerar hos bl.a. DHL i alla fall, dvs. att försändelser som skickas med DDP levereras direkt till mottagaren utan att de behöver tullklareras och man slipper även deras administrationsavgift tack vare detta. @H4NK får uppdatera oss med hur det gick när klubborna leveras. ☺️
Ja exakt. Så har det funkat när jag fått det skickat som DDP med DHL. Men både DHL och UPS har blixtsnabb tullhantering oavsett DDP eller ej. Det tullas in samma morgon det anländer till Sverige. Iofs har det varit deras express-frakt

Men jag hade inte haft så stora förväntningar på postnord ;)
 
  • Like
Reactions: HSK
Tillbaka
Topp