• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Postnord

Har haft en klocka på service i UK som skickades tillbaka den 3e Jan med rek. brev. Först i förra veckan var tullbehandlingen klar och fick såklart momsa på klockans fulla värde. Dock har urmakarn deklarerat ”Return from repair” men enligt support på postnord har de ej tid att läsa beskrivning, utan endast värdet. Antagligen räcker det inte att skriva så i vilket fall. Enligt tullverket kan den dock deklareras genom passiv förädling, så att jag därmed kan momsa endast för reparationskostnad och returfrakt. Har kontaktat postnord ett antal gånger och skickat in underlag i form av faktura och bevis på frakt ut ur landet men får ingen respons mer än att de mottagit och att ingen kan säga om de hinner deklarera om innan den skickas tillbaka. Telefonsupporten kan inte prata med tullavdelningen och tullavdelningen kan i sin tur endast kontaktas via Mail. Antar att det bara är att pröjsa och se glad ut.
B2CE4015-569A-45EB-A834-C4D69AA3E998.jpeg
Så totalt ca 1,5 månader för att tullklarera. Gäller verkligen att välja andra fraktalternativ. utanför EU.

Har haft en klocka på service i UK som skickades tillbaka den 3e Jan med rek. brev. Först i förra veckan var tullbehandlingen klar och fick såklart momsa på klockans fulla värde. Dock har urmakarn deklarerat ”Return from repair” men enligt support på postnord har de ej tid att läsa beskrivning, utan endast värdet. Antagligen räcker det inte att skriva så i vilket fall. Enligt tullverket kan den dock deklareras genom passiv förädling, så att jag därmed kan momsa endast för reparationskostnad och returfrakt. Har kontaktat postnord ett antal gånger och skickat in underlag i form av faktura och bevis på frakt ut ur landet men får ingen respons mer än att de mottagit och att ingen kan säga om de hinner deklarera om innan den skickas tillbaka. Telefonsupporten kan inte prata med tullavdelningen och tullavdelningen kan i sin tur endast kontaktas via Mail. Antar att det bara är att pröjsa och se glad ut.
Så totalt ca 1,5 månader för att tullklarera. Gäller verkligen att välja andra fraktalternativ. utanför EU.

Ja då vet man vad man har framför sig .. det är bara att skratta åt eländet

Jag har antagligen alltid haft tur, men för mig har det alltid alltid funkat som tåget både att skicka paket och ta emot. Tycker Schenker är värst.

Ja då vet man vad man har framför sig .. det är bara att skratta åt eländet
Ja det är nog bäst så. Dock är tullverket mycket bättre att snacka med så man kan alltid bestrida deklarationen hos dem. Det sura är bara att behöva betala postnords icke återbetalningsbara 120kr I avgift för en värdelös deklaration som man sen måste mecka med.

Jag ska inte svära på det men hela poängen med DDP (delivery duty paid) är väl just att avsändaren sköter tullhantering, inbetalning osv. så att försändelserna får en gräddfil genom systemet?
Är det PostNord som sköter leveransen så är du körd oavsett. Alla paket utanför EU tycks gå genom tullen och tullen arbetar låångsamt.

Använd med fördel DHL. Min andra leverans på två veckor från UK är beräknad att komma på fredag. Den första tog en vecka från beställning till postlåda. Hade jag använt PostNord så hade jag nog fått vänta 1-2 månader ytterligare.

Någon som har Bolibompa draken telefonnummer eller vet vad normal handläggningstid är för tullklareringen?

7A026AF7-DEC6-485A-808A-7AE2CC95580D.jpeg
Mitt paket har legat så sedan 26/1 och i förrgår kunde jag betala moms och avgifter. Sedan dess har det inte hänt något och de kan inte säga hur lång tid det kan ta.

Välkommen till diktaturen Postnordien!

Jag fick en försändelse från Italien där avsändaren endast angivit mitt efternamn och adress. På REK-avin hade Postnord av oklar anledning petat in 8-årige sonens namn. Blev till att leta upp hans pass för att kunna hämta ut. Tur att han hade ett liggande. Suck.

Hej
Har ett paket på väg från UK som suttit fast i tullen sedan 5 Jan. Har nu fått reda på att det ligger för ”manuell hantering” eftersom innehållsförteckning saknas, där står istället ett fakturanummer. Värdet är deklarerat. Jag har erbjudit mig att skicka en kopia på fakturan som har innehållet specificerat men de vill inte ta emot den utan jag har fått beskedet att jag får räkna med att varan kommer skickas tillbaka till avsändaren. Sådana är ”reglerna”. Alltså PostNords interna regler då.
Helt sjukt att de kan lägga beslag på min egendom i månader. Kommer göra mitt allra yttersta för att undvika PostNord för paket från icke-EU land.
Har du den där mailadressen så man kan kontakta dem?
/Micke

Hej
Detta står kanske någon annanstans i tråden men för att slippa moms vid reparation utanför EU ska man, när man skickar varan ut ur landet, skriva att det är en reparation som skall returneras på tulldeklarationen. Man får då ett tull-id som ska skrivas på tulldeklarationen av avsändaren när varan sedan skickas in i EU igen. När tullklareringen sedan görs kontrolleras tull-id och slipper man moms. I mitt fall var det en garantireparation så ingen moms för förädling heller. Hursomhelst funkade detta bra och kontaktar man Tullverket kan man få hjälp.
//Micke

• Like
Reactions: HSK
Hej
Detta står kanske någon annanstans i tråden men för att slippa moms vid reparation utanför EU ska man, när man skickar varan ut ur landet, skriva att det är en reparation som skall returneras på tulldeklarationen. Man får då ett tull-id som ska skrivas på tulldeklarationen av avsändaren när varan sedan skickas in i EU igen. När tullklareringen sedan görs kontrolleras tull-id och slipper man moms. I mitt fall var det en garantireparation så ingen moms för förädling heller. Hursomhelst funkade detta bra och kontaktar man Tullverket kan man få hjälp.
//Micke
Kanske lite OT men en sak som stör mig enormt är det nu inkonsekventa systemet som innebär att man som privatperson får betala moms när man importerar/köper en begagnad klocka från ett icke-EU land men om man exporterar/säljer en klocka som är köpt i Sverige kan man inte få tillbaka momsen. Hur inkonsekvent är inte det? Typiskt ett sådant faktum som minskar vanliga människors vilja att göra rätt för sig.
Samma sak gäller väl om man ångrar ett köp och skickar tillbaka varan, man förlorar momsen man betalat vid införsel (?)

Hej
Har ett paket på väg från UK som suttit fast i tullen sedan 5 Jan. Har nu fått reda på att det ligger för ”manuell hantering” eftersom innehållsförteckning saknas, där står istället ett fakturanummer. Värdet är deklarerat. Jag har erbjudit mig att skicka en kopia på fakturan som har innehållet specificerat men de vill inte ta emot den utan jag har fått beskedet att jag får räkna med att varan kommer skickas tillbaka till avsändaren. Sådana är ”reglerna”. Alltså PostNords interna regler då.
Helt sjukt att de kan lägga beslag på min egendom i månader. Kommer göra mitt allra yttersta för att undvika PostNord för paket från icke-EU land.
Har du den där mailadressen så man kan kontakta dem?
/Micke

Hej
//Micke
Otroligt! Har PMat mailadressen till postnords tullavdelning. Dock svarar de en gång var 10e dag på den. Och oftast ”vi har mottagit dina uppgifter, vidarebefordrar”. Planen var att min klocka skulle varit klar innan årsskiftet så därför missade jag att anmäla för återimport. Tack för tipset, ska kontakta tullverket om jag får ut klockan nån gång och se om de kan hjälpa mig att få tillbaka lite pengar iallafall.
//David

Samma sak gäller väl om man ångrar ett köp och skickar tillbaka varan, man förlorar momsen man betalat vid införsel (?)
Nej, du kan begära att få tillbaka den om du uppfyller vissa villkor och bl.a. kan visa på att avsändaren har mottagit din retur. 😊

Screenshot_20210225-172218_Firefox.jpg

Nej, du kan begära att få tillbaka den om du uppfyller vissa villkor och bl.a. kan visa på att avsändaren har mottagit din retur. 😊

Jamen, det var ju kanon att veta. Tack. Har aldrig själv varit i den sitsen än dock. (Tur att man garderade sig med frågetecknet och inte var lika tvärsäker som vanligt 😅)

Har sålt en del klockor till Sydeuropa på sistone och haft väldiga problem med Postnord Rek. Mest sannolikt eftersom deras regionala post tar över när det väl kommit till landet; och verkar inte alls ha samma pålitlighet som här i norreuropa. Kanske en självklarhet för många men den uppskattade leveranstiden till Italien på 2-3 leveransdagar har oftare slutat på 2-4 veckor.

Länder som Tyskland och Danmark har dock gått supersmidigt och snabbt även med postnords utrikes rek.

Min rekommendation är väl att undvika postnord utrikes till Spanien / Italien / Portugal i alla fall. Inte värt att ha en köpare pinga dig varje dag i 3 veckor frågandes om var paketet är.

Efter alla skräckhistorier tänkte jag att jag skulle höra mig för om DDP gav mitt paket gräddfil hos PostNord hanteringen och skrev både på Twitter och Facebook för att få svar.

Svaren kom från två olika personer med inte mer än 10 minuters mellanrum. Säger väl det mesta...

"Finns alla uppgifter korrekt deklarerat på en försändelse så skyndar det på processen istället för att en manuellhantering eller eventuell retur ska ske. Däremot så kan inte momsen och avgifterna vara förbetalda från avsändaren från länder utanför EU. Importerar man en vara som kommer från ett land utanför EU kommer man behöva betala importmoms och deklarationsavgift samt att försändelsen tullklareras hos oss. /Matilda."

"Hej Henrik!
Om det stämmer att dem har betalt alla avgifter så kommer det behöva en "light version" av tullhanteringen.
Det kommer fortfarande att kontrolleras så det inte är något olagligt innehåll men det kommer inte behöva vänta på att du ska betala några avgifter innan det skickas vidare.
Hälsningar, Albin."

Yey 🥳🙄

Jag har precis gjort en omprövning. Återkommer med resultat i tråden.
Efter alla skräckhistorier tänkte jag att jag skulle höra mig för om DDP gav mitt paket gräddfil hos PostNord hanteringen och skrev både på Twitter och Facebook för att få svar.

Svaren kom från två olika personer med inte mer än 10 minuters mellanrum. Säger väl det mesta...

"Finns alla uppgifter korrekt deklarerat på en försändelse så skyndar det på processen istället för att en manuellhantering eller eventuell retur ska ske. Däremot så kan inte momsen och avgifterna vara förbetalda från avsändaren från länder utanför EU. Importerar man en vara som kommer från ett land utanför EU kommer man behöva betala importmoms och deklarationsavgift samt att försändelsen tullklareras hos oss. /Matilda."

"Hej Henrik!
Om det stämmer att dem har betalt alla avgifter så kommer det behöva en "light version" av tullhanteringen.
Det kommer fortfarande att kontrolleras så det inte är något olagligt innehåll men det kommer inte behöva vänta på att du ska betala några avgifter innan det skickas vidare.
Hälsningar, Albin."

Yey 🥳🙄
Har du tagit emot paketet? Inte ovanligt att Postnord svarar att det kommer inom några dagar och så dröjer det ändå över två veckor. Finns ju ibland omständigheter - hög säsongsbelastning, Brexit, Covid-19 - som PostNord inte alls tar hänsyn till när de informerar sina anings- och hjälplösa kunder.

De verkliga skräckhistorierna gäller paket från UK då det verkar som att man inte haft någon ordning på det nya systemet för pakethantering och tolkning av bestämmelser.

Har du tagit emot paketet? Inte ovanligt att Postnord svarar att det kommer inom några dagar och så dröjer det ändå över två veckor. Finns ju ibland omständigheter - hög säsongsbelastning, Brexit, Covid-19 - som PostNord inte alls tar hänsyn till när de informerar sina anings- och hjälplösa kunder.

De verkliga skräckhistorierna gäller paket från UK då det verkar som att man inte haft någon ordning på det nya systemet för pakethantering och tolkning av bestämmelser.
Nej har inte tagit emot det, det är inte ens skickat än så tänkte jag skulle höra av mig för att få ett hum om jag drabbas lika illa som er andra eller om jag har fördel av DDP men fick ju minst sagt tvetydigt svar. Fraktbolaget skeppar dessutom genom Nederländerna ibland så får väl se om det tullhanteras redan där...

Paket är såklart från UK 😂

Nej har inte tagit emot det, det är inte ens skickat än så tänkte jag skulle höra av mig för att få ett hum om jag drabbas lika illa som er andra eller om jag har fördel av DDP men fick ju minst sagt tvetydigt svar. Fraktbolaget skeppar dessutom genom Nederländerna ibland så får väl se om det tullhanteras redan där...

Paket är såklart från UK 😂
OK. Hade redan betalat importavgifter för paketet som jag tog emot från Ukraina. Tog tre veckor från Arlanda till brevlådan. Att sådana paket skulle behandlas fort i tullen ska man inte ställa in sig på.

Hade i januari en beställning från UK som gick via Nederländerna och fraktbolaget DPD. Tog c:a två veckor från beställning till att jag kunde betala moms. Sedan en vecka från Nederländerna till Sverige. Ska nu försöka få tillbaka också vad jag i detta fall betalat till tullen - har totalt två returnerade paket till UK. Ett j-vla meck är det.

Hade i januari en beställning från UK som gick via Nederländerna och fraktbolaget DPD. Tog c:a två veckor från beställning till att jag kunde betala moms. Sedan en vecka från Nederländerna till Sverige.
Min leverans kommer också ske med DPD så försöker få svar var den kommer tulldeklareras - tänker att Nederländerna kanske går snabbare än PostNord här hemma. Vore ju skönt att slippa dom där 2 veckorna för moms iom min redan ska va betald

Är det PostNord som sköter leveransen så är du körd oavsett. Alla paket utanför EU tycks gå genom tullen och tullen arbetar låångsamt.

Använd med fördel DHL. Min andra leverans på två veckor från UK är beräknad att komma på fredag. Den första tog en vecka från beställning till postlåda. Hade jag använt PostNord så hade jag nog fått vänta 1-2 månader ytterligare.
Jag hade problem och ringde och snackade med tullen. De sa att postnord har hand om all hantering vid införtullning och att tullen aldrig ens ser paketen utan bara godkänner och gör stickkontroller. De släpper paketet inom minuter efter förfrågan av postnord. Han var tämligen trött på att postnord skyller på tullen :p

Drömde att jag kunde gå in på PostNord och betala tullen från UK, sen vaknar man upp och inser att det var för bra för att vara sant. Det börjar gå för långt det här. 15 februari var senaste livstecknet att det tulldeklareras hos dem, paketet skickades från Toshi 4 februari.

Tillbaka
Topp