Har haft en klocka på service i UK som skickades tillbaka den 3e Jan med rek. brev. Först i förra veckan var tullbehandlingen klar och fick såklart momsa på klockans fulla värde. Dock har urmakarn deklarerat ”Return from repair” men enligt support på postnord har de ej tid att läsa beskrivning, utan endast värdet. Antagligen räcker det inte att skriva så i vilket fall. Enligt tullverket kan den dock deklareras genom passiv förädling, så att jag därmed kan momsa endast för reparationskostnad och returfrakt. Har kontaktat postnord ett antal gånger och skickat in underlag i form av faktura och bevis på frakt ut ur landet men får ingen respons mer än att de mottagit och att ingen kan säga om de hinner deklarera om innan den skickas tillbaka. Telefonsupporten kan inte prata med tullavdelningen och tullavdelningen kan i sin tur endast kontaktas via Mail. Antar att det bara är att pröjsa och se glad ut.
Så totalt ca 1,5 månader för att tullklarera. Gäller verkligen att välja andra fraktalternativ. utanför EU.