• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

HSK

Patek
2-Faktor
De tullhanteras inte av Postnord när de kommer till Sverige?
Nej, de har egen tullklarering och betalar vid mindre belopp (<5k enligt min erfarenhet) oftast in moms osv. i förskott för att ytterligare påskynda processen (har för mig att UPS är den enda som inte gör detta). DHL är dock lite lurigt om man beställer från Tyskland då det finns två divisioner där det ena är DHL som i tyska posten och det andra är DHL i form av den speditör vi känner till men det sker väl inte så ofta och Tyskland är i alla fall en del av EU så det är ett icke-problem oavsett.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag beställde från UK i början av Januari.
Spoiler alert: Paketet har fortfarande inte kommit fram.
Problemet var att innehållsförteckningen inte var korrekt. Det kunde kundtjänst upplysa mig om när jag ringde. Flera gånger ringde jag och skickade även mail till rätt adress internt på PN men inget hände. Efter att ha legat på PostNord i 10 veckor!!!! så plingade det till i appen och jag tänkte äntligen. Men nej. Tydligen så bestämde sig PN att returnera paketet till avsändaren.
Jag försökte alltså på alla sätt få igenom paketet men PN brydde sig inte. Så det som sägs i videon är ren lögn. De försöker inte alls ta reda på vad som finns i paketet eller komplettera information.
Förutom detta så var trackinginformationen fel för några dagar senare stod det att det gjorts leveransförsök där jag bor. Vilket det inte hade så avsändaren tror nu att jag inte varit hemma eller velat hämta ut paketet.. Sedan har paket lämnat Sverige och ytterligare leveransförsök gjorts hos mig... Men själva verket var det i UK.
Men nu kommer det roligaste. Paket verkar efter att ha legat ett par veckor på en terminal i UK nu vara på väg tillbaka till Sverige. Sannolikt utan uppdaterad tulldeklaration eftersom det aldrig varit tillbaka hos avsändaren.
Så nu börjar det om igen. Ska aldrig mer använda PN för ett paket över EUs gräns. Någonsin.
Åhh nej! Vilken mardröm.
Och jag som köpte från uncle Seiko uk... har väntat bra länge nu redan...
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
De tullhanteras inte av Postnord när de kommer till Sverige?
Det beror på. Logistikvärlden är ett komplicerat nät av olika avtal mellan olika aktörer. Generellt, om man skickar med en expresservice med något av dessa bolag så hanteras det inte av Postnord. Men om man t ex beställer med DHL från Tyskland så är det vanliga Deutsche Post, och hanteras av Postnord i Sverige. Eftersom paket från Tyskland inte förtullas är det i och för sig sällan ett problem. Men i exempelvis USA har US Postal Service avtal med andra aktörer som FedEx, så beroende på tjänst kan det vara USPS (som går till Postnord) eller FedEx Express.

Notera att även paket som går med en expresservice och inte hanteras av Postnord kan fastna i tullen. Normalt hanteras det av transportbolaget, men tullen verkar ta stickprover och då kan det bli liggande några veckor. Råkade ut för det nyligen med ett paket från Watchgecko som skickades med DHL Express men fastnade i tullen två veckor.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Garanterat inte UPS och Fedex i alla fall. Skulle inte tro de andra heller men inte testat själv.

Nej, de har egen tullklarering och betalar vid mindre belopp (<5k enligt min erfarenhet) oftast in moms osv. i förskott för att ytterligare påskynda processen (har för mig att UPS är den enda som inte gör detta). DHL är dock lite lurigt om man beställer från Tyskland då det finns två divisioner där det ena är DHL som i tyska posten och det andra är DHL i form av den speditör vi känner till men det sker väl inte så ofta och Tyskland är i alla fall en del av EU så det är ett icke-problem oavsett.

Det beror på. Logistikvärlden är ett komplicerat nät av olika avtal mellan olika aktörer. Generellt, om man skickar med en expresservice med något av dessa bolag så hanteras det inte av Postnord. Men om man t ex beställer med DHL från Tyskland så är det vanliga Deutsche Post, och hanteras av Postnord i Sverige. Eftersom paket från Tyskland inte förtullas är det i och för sig sällan ett problem. Men i exempelvis USA har US Postal Service avtal med andra aktörer som FedEx, så beroende på tjänst kan det vara USPS (som går till Postnord) eller FedEx Express.

Notera att även paket som går med en expresservice och inte hanteras av Postnord kan fastna i tullen. Normalt hanteras det av transportbolaget, men tullen verkar ta stickprover och då kan det bli liggande några veckor. Råkade ut för det nyligen med ett paket från Watchgecko som skickades med DHL Express men fastnade i tullen två veckor.
Tack för svaren, min erfarenhet är att Postnord tagit över tullhanteringen när paketen kommer till Sverige från utanför EU. Men jag har dock sällan fått något skickat med express service heller.

Jag har ett paket skickat med DHL från UK, ska bli spännande att se om DHL eller Postnord kommer sköta tullhanteringen!
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Vill inte kasta bensin på elden. Men 708 lax är en bra lön för ett bolag som har så många missnöjda kunder...
6F98074F-AFE9-4E07-A6F4-448BD174998D.jpeg
 

Anarch

Cartier
2-Faktor
Det beror på. Logistikvärlden är ett komplicerat nät av olika avtal mellan olika aktörer. Generellt, om man skickar med en expresservice med något av dessa bolag så hanteras det inte av Postnord. Men om man t ex beställer med DHL från Tyskland så är det vanliga Deutsche Post, och hanteras av Postnord i Sverige. Eftersom paket från Tyskland inte förtullas är det i och för sig sällan ett problem. Men i exempelvis USA har US Postal Service avtal med andra aktörer som FedEx, så beroende på tjänst kan det vara USPS (som går till Postnord) eller FedEx Express.

Notera att även paket som går med en expresservice och inte hanteras av Postnord kan fastna i tullen. Normalt hanteras det av transportbolaget, men tullen verkar ta stickprover och då kan det bli liggande några veckor. Råkade ut för det nyligen med ett paket från Watchgecko som skickades med DHL Express men fastnade i tullen två veckor.
Stämmer bra. Betalade nyligen extra för att en billig försändelse skulle levereras av DHL Express, allt för att slippa PostNord. Förhoppningen var att för en gångs skull få en leverans i tid. Men nej. På den aviserade leveransdagen haffades paketet av PostNord, varpå det blev liggande i tullen i tre veckor.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Om man ska få ett paket från Storbritannien vad är att föredra, Ferrari eller DHL?

Edit: tänker mer så inte paketet försvinner osv.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Om man ska få ett paket från Storbritannien vad är att föredra, Ferrari eller DHL?

Edit: tänker mer så inte paketet försvinner osv.
DHL. Vet inget om Ferrari, men postnord och DPD har misslyckats med 2 packet från Storbritannien sedan brexit för mig, som sen har levererats om utan problem av DHL.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
DHL. Vet inget om Ferrari, men postnord och DPD har misslyckats med 2 packet från Storbritannien sedan brexit för mig, som sen har levererats om utan problem av DHL.
Ok känns tryggt i så fall att de även använder sig av DHL som funkar fint. Vet du hur hanteras det vid tullen?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ok känns tryggt i så fall att de även använder sig av DHL som funkar fint. Vet du hur hanteras det vid tullen?
De sköter sin egen tullklarering så det är inga direkta fördröjningar. Vanligtvis får man hem försändelsen direkt och så faktureras eventuell moms/avgifter i efterhand (förutsatt att det inte rör sig om några större belopp, då brukar de vilja ha betalt i förskott). Skickas det med DHL Express inom Europa så har du i regel paketet i handen nästkommande arbetsdag.
 
Pga ett litet fel i tulldeklarationen tog det 4 månader för mitt paket från UK (Royal Mail och PostNord) att slutligen komma tillbaka till avsändaren för att sedan skickas igen med DHL. Beräknad leveranstid denna gången är ca 4 dagar. Vi får se.
Även DHL flaggar just nu för längre handläggningstider för tullklarering men är nog ok.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
De sköter sin egen tullklarering så det är inga direkta fördröjningar. Vanligtvis får man hem försändelsen direkt och så faktureras eventuell moms/avgifter i efterhand (förutsatt att det inte rör sig om några större belopp, då brukar de vilja ha betalt i förskott). Skickas det med DHL Express inom Europa så har du i regel paketet i handen nästkommande arbetsdag.
Låter som att det funkar smärtfritt! Kul att höra. Tack för hjälpen!
 
Senast ändrad:

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Plötsligt händer det!

Jag köpte denna i januari för att ha under OWG March. Den skickades 18/1 från UK och kom snabbt fram till tullen i Severige, där började problemen. Den låg i två månader innan klockan efter många om och men skickades vidare slarvade Postnord bort den. Helt plötsligt från ingenstans dök den idag upp. 😄🥳

2021_0510_00320000-01.jpeg
2021_0510_00372900-01.jpeg
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Plötsligt händer det!

Jag köpte denna i januari för att ha under OWG March. Den skickades 18/1 från UK och kom snabbt fram till tullen i Severige, där började problemen. Den låg i två månader innan klockan efter många om och men skickades vidare slarvade Postnord bort den. Helt plötsligt från ingenstans dök den idag upp. 😄🥳

2021_0510_00320000-01.jpeg
2021_0510_00372900-01.jpeg
Hehe den som väntar på något gott vänta.............länge 😂
 
Pga ett litet fel i tulldeklarationen tog det 4 månader för mitt paket från UK (Royal Mail och PostNord) att slutligen komma tillbaka till avsändaren för att sedan skickas igen med DHL. Beräknad leveranstid denna gången är ca 4 dagar. Vi får se.
Även DHL flaggar just nu för längre handläggningstider för tullklarering men är nog ok
DHL levererade från UK på 3 dagar med korrekt tulldeklaration.
 

Derix

Patek
2-Faktor
På samma ämne så måste ju ändå Early Bird nämnas. Visserligen inte avsett för konsumenter men skulle ni någon gång få möjligheten att välja fraktbolag så är mina rekommendationer att inte välja Early Bird. Omdömen på Trustpilot säger en hel del.

Här är min senaste affär. Betalade extra för expressfrakt, 1-2 dagars leveranstid. Vad hände? Jo, paketet försvann vid omlastning.
ear.png
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
På samma ämne så måste ju ändå Early Bird nämnas. Visserligen inte avsett för konsumenter men skulle ni någon gång få möjligheten att välja fraktbolag så är mina rekommendationer att inte välja Early Bird. Omdömen på Trustpilot säger en hel del.

Här är min senaste affär. Betalade extra för expressfrakt, 1-2 dagars leveranstid. Vad hände? Jo, paketet försvann vid omlastning.
ear.png
Varifrån skickades paketet? Har rätt så bra erfarenhet av Early Bird
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Hur lång tid tror ni det tar att få paket från Norrland(Jämtland) ner till Stockholm med Postnords värdefrakt?
 

Puryeah

Panerai
Inget om Postnord nu menmen, har en klocka som anlände i Sverige i förrgår via UPS, spårar det med jämna mellanrum och ser hur det närmar sig. Rätt var det är så får jag igår vid typ 13 ett mail om att de har försökt att leverera den, ringer då till min sambo som jobbade hemma hela dagen, ingen plingade på. Något mycket intressant dock var att hon såg UPS-bilen åka förbi vårat hus, ner till vändplatsen för att sedan bränna förbi vårt hus igen och iväg. Detta strax innan jag fick mailet.

Antar att de håller på med sånt här trams för att de ändå ska till ett service point och hellre dumpar av alla paket där?

Något som är ännu mer störande (nu är det mer bara en allmän rant från mitt håll) är att paketet ligger hos nån livs som har väldigt luddiga uppgifter om öppettider, lyckades hitta 20:00 till slut, perfekt tänkte jag och kom dit igår vid 19:30, precis när jag sladdade in med bilen utanför så ser jag en låsa inifrån och försvinna i mörkret, idag jobbade jag över men lyckades ändå hinna dit till 18:30 och tänkte att då är det ju garanterat öppet, nope, kolsvart i butiken.
Mailade då UPS om detta och deras uppgifter sa 18:00.

Så imorgon smäller det, inget projekt som måste bli färdigt imorgon på jobbet och jag ska se till att vara där senast 16:30, är det stängt då så får jag väl knacka en ruta eller nåt :D
 
Topp