• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Inget om Postnord nu menmen, har en klocka som anlände i Sverige i förrgår via UPS, spårar det med jämna mellanrum och ser hur det närmar sig. Rätt var det är så får jag igår vid typ 13 ett mail om att de har försökt att leverera den, ringer då till min sambo som jobbade hemma hela dagen, ingen plingade på. Något mycket intressant dock var att hon såg UPS-bilen åka förbi vårat hus, ner till vändplatsen för att sedan bränna förbi vårt hus igen och iväg. Detta strax innan jag fick mailet.

Antar att de håller på med sånt här trams för att de ändå ska till ett service point och hellre dumpar av alla paket där?

Något som är ännu mer störande (nu är det mer bara en allmän rant från mitt håll) är att paketet ligger hos nån livs som har väldigt luddiga uppgifter om öppettider, lyckades hitta 20:00 till slut, perfekt tänkte jag och kom dit igår vid 19:30, precis när jag sladdade in med bilen utanför så ser jag en låsa inifrån och försvinna i mörkret, idag jobbade jag över men lyckades ändå hinna dit till 18:30 och tänkte att då är det ju garanterat öppet, nope, kolsvart i butiken.
Mailade då UPS om detta och deras uppgifter sa 18:00.

Så imorgon smäller det, inget projekt som måste bli färdigt imorgon på jobbet och jag ska se till att vara där senast 16:30, är det stängt då så får jag väl knacka en ruta eller nåt :D

Lol urbota dumt att ens försöka låtsas att de försökt leverera paketet till dörren när väldigt många jobbar hemma under pandemin :)
 
Paket från England har snart legat hos Postnord i en månad och inte ens någon information om att paketet hållerl på att tullklareras eller liknande. Hjälper nog inte att tjata på dem. Det positiva i sammanhanget är att innehållet är för en modd som ska resultera i en trevlig sommarklocka. Passar således att få den senast juli iaf. :oops:
 
Om man använder sig av DHL när man skickar/tar emot utanför EU ska man tydligen betala 3% på den totala summan om den överstiger 3333. Anledning är att DHL sköter administrationen vid tullhantering och kallar det för speditörsavgift.
3% blir mycket pengar om varan kostar 100k+
Vad har ni för erfarenhet av detta? Paketet kommer att skickas från Storbritannien.
 
Om man använder sig av DHL när man skickar/tar emot utanför EU ska man tydligen betala 3% på den totala summan om den överstiger 3333. Anledning är att DHL sköter administrationen vid tullhantering och kallar det för speditörsavgift.
3% blir mycket pengar om varan kostar 100k+
Vad har ni för erfarenhet av detta? Paketet kommer att skickas från Storbritannien.

Gäller det från och med nu? Förstått det som att nya regler införs första juli.
 
Gäller det från och med nu? Förstått det som att nya regler införs första juli.
Vad är det för regler du syftar på? Har för mig det om nämns nedan började gälla 1/1-21. Rätt så surt med 3% bara för att hantera tullen för ens beräkning.


Som transportör hanterar vi införtullning och tulldeklaration av ditt gods. Det innebär även att vi använder vår kredit/konto hos tullen för dina importavgifter. Därför tillkommer en tilläggsavgift per försändelse för vår hantering, kallad Om dina totala importavgifter vid privat import är under 50 kr är vår tilläggsavgift 25 kr + moms (totalt 31,25 kr). Är de totala importavgifterna under 300 kr är vår tilläggsavgift 50 kr + moms (totalt 62,50 kr). Är de totala importavgifterna mellan 300 – 3 333 kr är vår tilläggsavgift 100 kr + moms (totalt 125 kr). För belopp över 3 333 kr är vår tilläggsavgift 3 % av beloppet + moms.

På detta sätt ser vi till att ditt paket släpps av tullen och vi kan leverera det till dig så fort som möjligt.

När försändelsen och varorna anlänt till destinationslandet beräknas importavgifterna och DHL skickar en faktura till mottagaren.”
 
Vad är det för regler du syftar på? Har för mig det om nämns nedan började gälla 1/1-21. Rätt så surt med 3% bara för att hantera tullen för ens beräkning.


Som transportör hanterar vi införtullning och tulldeklaration av ditt gods. Det innebär även att vi använder vår kredit/konto hos tullen för dina importavgifter. Därför tillkommer en tilläggsavgift per försändelse för vår hantering, kallad Om dina totala importavgifter vid privat import är under 50 kr är vår tilläggsavgift 25 kr + moms (totalt 31,25 kr). Är de totala importavgifterna under 300 kr är vår tilläggsavgift 50 kr + moms (totalt 62,50 kr). Är de totala importavgifterna mellan 300 – 3 333 kr är vår tilläggsavgift 100 kr + moms (totalt 125 kr). För belopp över 3 333 kr är vår tilläggsavgift 3 % av beloppet + moms.

På detta sätt ser vi till att ditt paket släpps av tullen och vi kan leverera det till dig så fort som möjligt.

När försändelsen och varorna anlänt till destinationslandet beräknas importavgifterna och DHL skickar en faktura till mottagaren.”

Tänkte på ändringarna kring ’VAT De Minimis’, uppskjutet från 1/1 till 1/7:


Det du citerar är ju dock något annat.
 
Om man använder sig av DHL när man skickar/tar emot utanför EU ska man tydligen betala 3% på den totala summan om den överstiger 3333. Anledning är att DHL sköter administrationen vid tullhantering och kallar det för speditörsavgift.
3% blir mycket pengar om varan kostar 100k+
Vad har ni för erfarenhet av detta? Paketet kommer att skickas från Storbritannien.
Är detta högre avgift än vad andra tar? 3% på moms+tull är ju inte ett jättehögt belopp.
 
Ett paket som kostade 305kr inkl frakt från England vill postnord ha 275 kr för.
Hur räknar de egentligen?
Ingen moms eller tullavgift men deklarationavgiften är alltså på hela 275kr.

Edit :
Nu har Postnord bringat klarhet över varför de debiterade 275 kr.
Vid beställningen uppgav jag nämligen företagets adress för att det är nära och smidigt till utlämningsstället.
Postnord säger att hantering av företagspost kostar 275 kronor. Suck. Dyr läxa.

Moms betalas förresten inte av företaget som "importerar" utan de i England ska ha pröjsat den.
 
Senast ändrad:
Ett paket som kostade 305kr inkl frakt från England vill postnord ha 275 kr för.
Hur räknar de egentligen?
Ingen moms eller tullavgift men deklarationavgiften är alltså på hela 275kr.

Edit :
Nu har Postnord bringat klarhet över varför de debiterade 275 kr.
Vid beställningen uppgav jag nämligen företagets adress för att det är nära och smidigt till utlämningsstället.
Postnord säger att hantering av företagspost kostar 275 kronor. Suck. Dyr läxa.

Moms betalas förresten inte av företaget som "importerar" utan de i England ska ha pröjsat den.
Skumt, jag anger ofta företagets adress men har aldrig betalat någon sådan avgift.
 
Ja, från Kina, Japan och UK.

Mysko. Har du beställt efter Brexit?
I och med Brexit hävdade kundtjänst att säljaren betalade den svenska momsen och jag slipper det genom att betala en avgift på 275 kr. Eh, jag hade gladeligen betalat 25% moms istället för 275 kr? Om säljaren har betalat moms, varför ska jag betala en schablonavgift (?) som täcker momsen?
 
Mysko. Har du beställt efter Brexit?
I och med Brexit hävdade kundtjänst att säljaren betalade den svenska momsen och jag slipper det genom att betala en avgift på 275 kr. Eh, jag hade gladeligen betalat 25% moms istället för 275 kr? Om säljaren har betalat moms, varför ska jag betala en schablonavgift (?) som täcker momsen?
Ja, har beställt från bl a Watchgecko som betalar svensk moms.
 
Är detta det normala vid importpaket eller innebär det att försändelsen är fast och öppnad för någon sorts kontroll? Jag blir galen snart på att det ska ta sådan tid.
AEC88C98-DD8D-4A16-98D1-8FE86CE3F67F.jpeg
 
Är detta det normala vid importpaket eller innebär det att försändelsen är fast och öppnad för någon sorts kontroll? Jag blir galen snart på att det ska ta sådan tid.
AEC88C98-DD8D-4A16-98D1-8FE86CE3F67F.jpeg
Det händer ibland att det står så (brukar bara vara i ngn dag eller två eller tre), oftast har jag sett det om paketet kommer från utanför EU.
 
Är det något nytt att DHL begär fullmakt för tulldeklaration? Jag har beställt en hel del med DHL Express och aldrig blivit tillfrågad men den här gången var man tydligen tvungen att godkänna det för att de skulle släppa vidare försändelsen.

Det kändes för övrigt ganska oseriöst att "fullmakten" bestod av en länk där man bara skulle fylla i mailadress och telefonnummer.
 
Är det något nytt att DHL begär fullmakt för tulldeklaration? Jag har beställt en hel del med DHL Express och aldrig blivit tillfrågad men den här gången var man tydligen tvungen att godkänna det för att de skulle släppa vidare försändelsen.

Det kändes för övrigt ganska oseriöst att "fullmakten" bestod av en länk där man bara skulle fylla i mailadress och telefonnummer.
Tycker det är väl bra att DHL frågar om de ska vara ombud för ens räkning. Intressant
 
Tycker det är väl bra att DHL frågar om de ska vara ombud för ens räkning. Intressant
Frågan är varför de numera kräver ett medgivande för något som tidigare har skett per automatik? Jag vet inte ens om det går att välja bort och sköta tulldeklarationen själv och i så fall är det ännu märkligare.

Om det nu var någon faktisk fullmakt i juridisk mening så borde man behöva signera sitt medgivande med bank-ID eller liknande och det kan knappast hålla att man bara hänvisar till en hemsida där man uppger sin mailadress och mena på att det skulle vara en bindande fullmakt.
 
Frågan är varför de numera kräver ett medgivande för något som tidigare har skett per automatik? Jag vet inte ens om det går att välja bort och sköta tulldeklarationen själv och i så fall är det ännu märkligare.

Om det nu var någon faktisk fullmakt i juridisk mening så borde man behöva signera sitt medgivande med bank-ID eller liknande och det kan knappast hålla att man bara hänvisar till en hemsida där man uppger sin mailadress och mena på att det skulle vara en bindande fullmakt.
Kan hålla med om att man inte är direkt försiktigt med själva responsen och att det känns lite halvseriöst.

Har haft lite kontakt med tullverket gällande tulldeklaration och tydligen kan man göra det själv vilket jag tycker det bra att det finns den möjligheten om man nu önskar det.
 
Post Nord är bara för bedrövliga.. 5 veckor har ett litet paket legat och väntat på tullhantering. I fredags fick jag en påminnelse (vart fan tog första aviseringen vägen) om att betala moms och tullavgift, före den 14 /6 ??? om inte så sänds paketet tillbaks till avsändaren. Påminnelsen var daterad för 2 veckor sedan.

INTE ENS DET SÄMSTA OMDÖMMET OM POST NORD ÄR DÅLIGT NOG

I Svenska språket finns inga ord som rättvist kan återspegla hur uselt Post Nord sköter sina åtagande. Bor man på landet är det större chans att vinna på triss än att få ett brev eller paket i tid. Märkligt att dom aldrig slarvar bort deklarationsblanketten
 
Varför har det blivit såhär? Jobbade som brevbärare 1995, då funkade allt som det skulle.
1995 vad det postverket. Allt var bättre förr. ju förr desto bättre.

Post Nord = Danmark. Danmark är det land som Sverige legat i krig med flest gånger historisk. Tror detta är en strategi att återerövra Skåne, det landskap som vi fajtats mest om rent historiskt. 😁

EDIT.. Nu var jag inte helt rättvist. Inte just av mig att kasta skit på alla i Danmark men jag är så otroligt irriterad på post nord, får nästan hjärnblödning varje gång jag kommer i kontakt med dom. (Post nord alltså)
 
Tillbaka
Topp