• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

I Svenska språket finns inga ord som rättvist kan återspegla hur uselt Post Nord sköter sina åtagande. Bor man på landet är det större chans att vinna på triss än att få ett brev eller paket i tid. Märkligt att dom aldrig slarvar bort deklarationsblanketten

Reklambunten "Uppslaget" kommer däremot varje måndag och torsdag punktligt, har aldrig klickat hittills 😁
 
1995 vad det postverket. Allt var bättre förr. ju förr desto bättre.

Post Nord = Danmark. Danmark är det land som Sverige legat i krig med flest gånger historisk. Tror detta är en strategi att återerövra Skåne, det landskap som vi fajtats mest om rent historiskt. 😁

EDIT.. Nu var jag inte helt rättvist. Inte just av mig att kasta skit på alla i Danmark men jag är så otroligt irriterad på post nord, får nästan hjärnblödning varje gång jag kommer i kontakt med dom. (Post nord alltså)
Haha ja Skåne är som Bayern, freistat! Vi klarar oss utan resten av Sverige även inräknat Danmark 🤣
 
Reklambunten "Uppslaget" kommer däremot varje måndag och torsdag punktligt, har aldrig klickat hittills 😁
Då är du priviligierad, på landet i Mälardalen (bara 6 mil från huvudstaden) får vi inte ens Biltemas katalog (vilket jag är glad att slippa) får ingen reklam överhuvudtaget, inga räkning heller, får knappt post alls, förutom den årliga deklarationsblanketten
 
Någon som lyckats få tillbaka pengar från postnords försäkring? Den känns ju förmånlig men är lite tveksam till om den är pålitlig.
 
Någon som lyckats få tillbaka pengar från postnords försäkring? Den känns ju förmånlig men är lite tveksam till om den är pålitlig.
Jag har reklamerat ett rek en gång. Inga problem alls förutom att det tog typ 45d för att de skulle försäkra sig om att det verkligen var borta. Det var en fransk brevbärare som lämnat ut det utan signatur till någon annan än den tilltänkta mottagaren. Jag uppvisade kvitto och fick mina 6k tillbaka.
 
Någon som lyckats få tillbaka pengar från postnords försäkring? Den känns ju förmånlig men är lite tveksam till om den är pålitlig.
Både och, har lyckats fått tillbaka pengarna 1 av 3 försvunna REK.

Postnord har i mina misslyckade fall bestämt att värdet på innehållet överstigit tjänstens villkor då de endast gått på nypriset enligt kvitto som jag fått visat upp och inte marknads eller försäljningspriset som jag också kunnat styrkt.
 
Både och, har lyckats fått tillbaka pengarna 1 av 3 försvunna REK.

Postnord har i mina misslyckade fall bestämt att värdet på innehållet överstigit tjänstens villkor då de endast gått på nypriset enligt kvitto som jag fått visat upp och inte marknads eller försäljningspriset som jag också kunnat styrkt.

Det låter segt, då gäller det framöver att kolla på nyprisvärdet och inte marknadsvärdet
 
Det låter segt, då gäller det framöver att kolla på nyprisvärdet och inte marknadsvärdet
Oklart vad Postnord egentligen menar med värdet, jag har aldrig fått något tydligt svar av dem. Det bästa är kanske att ha ett värderingsintyg eller liknande som kan styrka det faktiska marknadsvärdet. Jag har bara kunnat visa upp försäljningspris och mitt inköpspris med kvitto samt försäljningspriser på likvärdiga produkter, men de har inte varit bra nog. De avgör nog vilket värde de går på efter varje fall beroende på hur de ska slippa betala ut någon ersättning alls.

Så mitt tips är iaf att välja högsta möjliga värde på tjänsten!
 
Oklart vad Postnord egentligen menar med värdet, jag har aldrig fått något tydligt svar av dem. Det bästa är kanske att ha ett värderingsintyg eller liknande som kan styrka det faktiska marknadsvärdet. Jag har bara kunnat visa upp försäljningspris och mitt inköpspris med kvitto samt försäljningspriser på likvärdiga produkter, men de har inte varit bra nog. De avgör nog vilket värde de går på efter varje fall beroende på hur de ska slippa betala ut någon ersättning alls.

Så mitt tips är iaf att välja högsta möjliga värde på tjänsten!
Yes, får ta det säkra före det osäkra
 
Återigen tar man sig för pannan när det gäller PostNord :banghead: Som tur är bagatellbelopp. Köpte lite smått på ebay från Spanien (notera EU land). Säljaren fyllde i en tulldeklaration och vad gör då PostNord. Jo, tulldelarerar och tar ut moms + avgift. Jag ringer upp och dom erkänner så klart att dom gjort fel. Det går så klart att reklamera och få tillbaka momsen (9kr). Avgiften då frågar jag? Nej, vi har ju gjort jobbet…
Så klart orkar jag inte bråka om en struntsumma men det visar mer på att dom har en bit kvar till att bli kundorienterade.
Så påpeka gärna om ni handlar inom Europa att säljarna INTE ska tulldeklarera försändelser till Sverige
 
Återigen tar man sig för pannan när det gäller PostNord :banghead: Som tur är bagatellbelopp. Köpte lite smått på ebay från Spanien (notera EU land). Säljaren fyllde i en tulldeklaration och vad gör då PostNord. Jo, tulldelarerar och tar ut moms + avgift. Jag ringer upp och dom erkänner så klart att dom gjort fel. Det går så klart att reklamera och få tillbaka momsen (9kr). Avgiften då frågar jag? Nej, vi har ju gjort jobbet…
Så klart orkar jag inte bråka om en struntsumma men det visar mer på att dom har en bit kvar till att bli kundorienterade.
Så påpeka gärna om ni handlar inom Europa att säljarna INTE ska tulldeklarera försändelser till Sverige
Köpte frakt, de tog pengar utan att ge mig några fraktuppgifter. Efter lite fram och tillbaka så gav jag upp, de lekte dumma och försökte komma undan att betala tillbaka.
Att få några stålar tillbaka från de kräver mycket tålamod...
 
Återigen tar man sig för pannan när det gäller PostNord :banghead: Som tur är bagatellbelopp. Köpte lite smått på ebay från Spanien (notera EU land). Säljaren fyllde i en tulldeklaration och vad gör då PostNord. Jo, tulldelarerar och tar ut moms + avgift. Jag ringer upp och dom erkänner så klart att dom gjort fel. Det går så klart att reklamera och få tillbaka momsen (9kr). Avgiften då frågar jag? Nej, vi har ju gjort jobbet…
Så klart orkar jag inte bråka om en struntsumma men det visar mer på att dom har en bit kvar till att bli kundorienterade.
Så påpeka gärna om ni handlar inom Europa att säljarna INTE ska tulldeklarera försändelser till Sverige

Samma gäller om man betalar tull själv. Med lite strul och ett par formulär från tullverket kan man betala in tullen utan att Postnord ska behöva hantera paketet. Men se på fan, ändå så dimper det ned ett betalningskrav för tullhantering trots att postnord inte har tullhanterat något.

Jag brukar göra det med lite jämna mellanrum för att jävlas med postnord. Att hantera en överklagan på avgiften måste garanterat vara med än 75-125 spänn som de krävt av mig. Även om det blir nekat och jag inte får pengar så har de gått minus räknat på kostnaden för en anställd att gå igenom skiten.
 
Väntar på paket från USA. Det är märkligt att de i USA vet mer om var paketet är än vad de vet i Sverige, trots att paketet varit i Sverige 5 dagar redan...

Screenshot_20210629-094026_DuckDuckGo.jpg


Screenshot_20210629-092737_DuckDuckGo.jpg
 
Senast ändrad:
Väntar på paket från USA. Det är märkligt att de i USA vet mer om var paketet är än vad de vet i Sverige, trots att paketet varit i Sverige 5 dagar redan...

Screenshot_20210629-094026_DuckDuckGo.jpg


Screenshot_20210629-092737_DuckDuckGo.jpg
Håller med fullständigt. Har beställt lite prylar från Spanien precis och det var samma visa. Postnord visade att en beställning om frakt hade gjorts samtidigt som jag kunde spåra paketet från återförsäljaren genom den spanska frakttjänsten. Postnord hade knappt snappat upp att det var i Sverige innan det levererades.

Det känns som att post nord blir värre ju smidigare tekniken blir.
 
Håller med fullständigt. Har beställt lite prylar från Spanien precis och det var samma visa. Postnord visade att en beställning om frakt hade gjorts samtidigt som jag kunde spåra paketet från återförsäljaren genom den spanska frakttjänsten. Postnord hade knappt snappat upp att det var i Sverige innan det levererades.

Det känns som att post nord blir värre ju smidigare tekniken blir.


Eller är den berömda tullmyndigheten som tycker om att hålla paket i förvar? Det har gått från New York till Stockholm via Köpenhamn inom samma dygn. Men vad händer egentligen? Varför är det fortfarande i Stockholm?

Screenshot_20210629-202755_DuckDuckGo.jpg
 
Väntar på paket från USA. Det är märkligt att de i USA vet mer om var paketet är än vad de vet i Sverige, trots att paketet varit i Sverige 5 dagar redan...

Screenshot_20210629-094026_DuckDuckGo.jpg


Screenshot_20210629-092737_DuckDuckGo.jpg

Situationen är fortfarande densamma. Enligt uppgift så är mitt paket fortfarande kvar i Stockholm. Varken Postnord eller Tullverket kan svara på var paketet är och Tullverket hänvisar till avsändaren. Men om mitt paket har varit i Stockholm en hel vecka nu, i vems händer är det då? Har det gått till Stockholm via Köpenhamn utan att ännu ha varit i kontakt med någon svensk myndighet? 🤔
 
Senast ändrad:
Situationen är fortfarande densamma. Enligt uppgift så är mitt paket fortfarande kvar i Stockholm. Varken Postnord eller Tullverket kan svara på var paketet och Tullverket hänvisar till avsändaren. Men om mitt paket har varit i Stockholm en hel vecka nu, i vems händer är det då? Har det gått till Stockholm via Köpenhamn utan att ännu ha varit i kontakt med någon svensk myndighet? 🤔
Det är standard. Inget konstigt, det lär vara samma status ett tag till...
 
Situationen är fortfarande densamma. Enligt uppgift så är mitt paket fortfarande kvar i Stockholm. Varken Postnord eller Tullverket kan svara på var paketet och Tullverket hänvisar till avsändaren. Men om mitt paket har varit i Stockholm en hel vecka nu, i vems händer är det då? Har det gått till Stockholm via Köpenhamn utan att ännu ha varit i kontakt med någon svensk myndighet? 🤔

Det är ett sånt helvete att handla utanför EU. Man hinner få alla möjliga diagnoser innan paketet kommer fram... om det nu kommer fram.
 
Kom just att tänka på en sak: om en försändelse passerar in i landet utan någon svensk myndighets vetskap så är det ju insmugglat. För min del får det gärna vara det om jag slipper tullavgiften. Bara jag får den klocka jag redan betalat för...

Jag har ju tidigare beställt massor av paket (i huvudsak ficklampor) från USA under flera år, och det har i regel tagit 1-2 veckor att få hem paketet. 6 dagar som snabbast, och då har det inkluderat hantering av tullen.
Men jag har inte tidigare varit med om detta. Är det den eländiga pandemin som är orsaken?
 
Idag uppdaterades Postnords sida med information att försändelsen kom till Sverige för 11 dagar sedan.
Och den är "stoppad", vad det nu innebär. Det har den ju uppenbarligen varit en och en halv vecka redan...

Det står nu att den tullklarerades den 24 juni. Trots det kunde varken Postnord eller Tullverket ge någon information den 2 juli!
Vem sköter vad här? 🤨

Screenshot_20210705-121201_DuckDuckGo.jpg


Screenshot_20210705-114025_DuckDuckGo.jpg
 
Senast ändrad:
Idag uppdaterades Postnords sida med information att försändelsen kom till Sverige för 11 dagar sedan.
Och den är "stoppad", vad det nu innebär. Det har den ju uppenbarligen varit en och en halv vecka redan...

Det står nu att den tullklarerades den 24 juni. Trots det kunde varken Postnord eller Tullverket ge någon information den 2 juli!
Vem sköter vad här? 🤨

Screenshot_20210705-121201_DuckDuckGo.jpg


Screenshot_20210705-114025_DuckDuckGo.jpg
Den ligger uppenbarligen forfarande och väntar på förtullning.
 
Kaos rent generellt när det gäller införtullning just nu pga vissa regeländringar, volymer i omlopp etc. Har också saker som ligger i liknande status via andra kanaler än PN.

Troligen bara att ha is i magen.
 
Kan ta några veckor idag tyvärr. Ända sedan man omtolkade lagen och förtullar allt från utanför eu. Blev inte bättre efter brexit heller.
Även vid handel inom EU så ska mottagarlandets momssats numera betalas oavsett vilket land säljaren befinner sig i (om man passerar tröskelvärdet på €10.000 inom EU vilket de flesta internationella butiker gör) vilket kanske kontrolleras en del i samband med att de nya OSS-reglerna infördes 1/7 och som i så fall kan skapa ytterligare förseningar.
 
Även vid handel inom EU så ska mottagarlandets momssats numera betalas oavsett vilket land säljaren befinner sig i (om man passerar tröskelvärdet på €10.000 inom EU vilket de flesta internationella butiker gör) vilket kanske kontrolleras en del i samband med att de nya OSS-reglerna infördes 1/7 och som i så fall kan skapa ytterligare förseningar.
Det är inget nytt? Blir ju inget förtullning pga det då det är inom eu i vilket fall.
 
Det är inget nytt? Blir ju inget förtullning pga det då det är inom eu i vilket fall.
Jag är inte så insatt men tänker att de kanske gör en del stickprov så här i samband med att det precis har införts för att kontrollera att rätt moms har deklarerats/betalats in? Precis som tidigare kan företag välja att momsregistrera sig i t.ex. Sverige om de nådde upp till tröskelvärdet (tidigare 320k SEK) men numera gäller ett samlat tröskelvärde för export inom hela EU där mottagarlandets momssats alltid ska betalas om försäljning till övriga EU-länder överskrider tröskelvärdet på €10.000.

Det har så vitt jag vet inte skett några kontroller tidigare men kan det inte hända att man kontrollerar detta nu när alla försändelser ska ha en digital momsdeklaration även inom EU? Med reservation för att jag kan ha missförstått genomförandet kring de nya EU-reglerna. 😇
 
Jag är inte så insatt men tänker att de kanske gör en del stickprov så här i samband med att det precis har införts för att kontrollera att rätt moms har deklarerats/betalats in? Precis som tidigare kan företag välja att momsregistrera sig i t.ex. Sverige om de nådde upp till tröskelvärdet (tidigare 320k SEK) men numera gäller ett samlat tröskelvärde för export inom hela EU där mottagarlandets momssats alltid ska betalas om försäljning till övriga EU-länder överskrider tröskelvärdet på €10.000.

Det har så vitt jag vet inte skett några kontroller tidigare men kan det inte hända att man kontrollerar detta nu när alla försändelser ska ha en digital moms deklaration även inom EU? Med reservation för att jag kan ha missförstått genomförandet kring de nya EU-reglerna. 😇
Känns komplicerat att ta stickprov på privata paket och koppla till utländsk handlare. Har dock noll koll på om det sker. Skulle inte gissa att det är problemet.
 
Tillbaka
Topp