• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Idag uppdaterades Postnords sida med information att försändelsen kom till Sverige för 11 dagar sedan.
Och den är "stoppad", vad det nu innebär. Det har den ju uppenbarligen varit en och en halv vecka redan...

Det står nu att den tullklarerades den 24 juni. Trots det kunde varken Postnord eller Tullverket ge någon information den 2 juli!
Vem sköter vad här? 🤨

Screenshot_20210705-121201_DuckDuckGo.jpg


Screenshot_20210705-114025_DuckDuckGo.jpg
Var i kontakt med postnord och blev informerad att mitt paket blivit tillbaka skickat till avsändaren. Trist....
 
Vet någon vilka frakt företag som inte ger över paketen till PostNord vid ankomst till Sverige? Talar om försändelser utanför EU.
 
Vet någon vilka frakt företag som inte ger över paketen till PostNord vid ankomst till Sverige? Talar om försändelser utanför EU.
Det beror till stor del på var du bor. I storstadsområdena finns nog de flesta speditörer representerade men jag vet att bl.a. Fedex och UPS har samarbetspartners på en del mindre orter (läs: Norrland). De enda som har täckning över hela Sverige bortsett från Postnord är nog DHL och Schenker.

Observera dock att paket som skickas från Tyskland kan levereras med DHL/Deutsche Post vilket är tyska posten som lämnar över försändelsen till Postnord medan övriga länder använder sig av en annan del av DHL vilket är den vi känner till (DHL Express?). För att förvirra ytterligare så kan vissa försändelser från Tyskland levereras med detta alternativ men jag minns inte på rak arm vad det kallas och någon annan får gärna fylla i. 😊
 
Vet någon vilka frakt företag som inte ger över paketen till PostNord vid ankomst till Sverige? Talar om försändelser utanför EU.
Använder du dig av dhl eller ups expresstjänster så kommer det gå blixtsnabbt och utan inblandning av postnord.

Enligt mig är det värt den extra kostnaden
 
Jag hade ringt eller mailat de om jag vore dig. Gjorde det och blev informerad att den skulle returneras till avsändaren ett tag innan spårnings informationen uppdaterades.

Problemet är att Postnord inte går att ringa, om jag minns rätt. Det går i alla fall inte att prata med en människa och jag har försökt tidigare med resultat att jag blir vansinnig över att den automatiska telefonsvararen inte förstår vad man menar, och mobilen får sig en flygtur genom rummet. Vill inte riskera detta igen. Blir så för****ad över sånt skit. Det borde vara lag på att företag ska ha levande människor att tala med....

 
Problemet är att Postnord inte går att ringa, om jag minns rätt. Det går i alla fall inte att prata med en människa och jag har försökt tidigare med resultat att jag blir vansinnig över att den automatiska telefonsvararen inte förstår vad man menar, och mobilen får sig en flygtur genom rummet. Vill inte riskera detta igen. Blir så för****ad över sånt skit. Det borde vara lag på att företag ska ha levande människor att tala med....


Det är iof inte sant. Lång kö - men oftast hjälpsam kundtjänst.

DHL behövde bara 12 dagar på sig för att klarera mitt senaste paket men fick precis Mail om att de fixat det…
 
Ett tips för er som har paket som väntar på att förtullas är att gå in via länken nedan med jämna mellanrum och hålla koll själv.
Då spar man lite tid istället för att invänta brevutskicket från PortNord.


Tack för tips. Men jag undrar om detta alltid blir bättre? Vissa försändelser hanteras ju aldrig av Postnord och förtullningen går på ett par dagar.
När jag provar att skriva in på den sidan så får jag meddelande att försändelsen inte kan hittas. Problemet här kan vara att Postnord byter ut det utländska försändelse-ID:t till ett svenskt försändelse ID.

Screenshot_20210712-022432_DuckDuckGo.jpg
 
Tack för tips. Men jag undrar om detta alltid blir bättre? Vissa försändelser hanteras ju aldrig av Postnord och förtullningen går på ett par dagar.
När jag provar att skriva in på den sidan så får jag meddelande att försändelsen inte kan hittas. Problemet här kan vara att Postnord byter ut det utländska försändelse-ID:t till ett svenskt försändelse ID.

Screenshot_20210712-022432_DuckDuckGo.jpg
Får för övrigt lika här…
 
Jag provade att ringa till Postnord igen. Och blev påmind om om hur det var förra gången.
Man kommer ju inte i kontakt med någon människa utan bara en robot. Och när jag enligt instruktionerna skriver in försändelsenumret och avslutar med fyrkant så händer sen ingenting! Så är det.
 
Jag provade att ringa till Postnord igen. Och blev påmind om om hur det var förra gången.
Man kommer ju inte i kontakt med någon människa utan bara en robot. Och när jag enligt instruktionerna skriver in försändelsenumret och avslutar med fyrkant så händer sen ingenting! Så är det.
Jag vet inte vad du gör för fel men jag har flertalet gånger ringt till dom och har varje gång kommit fram, efter en stunds väntan.

Alltid hjälpsamma, trots att de inte alltid har speciellt mycket information att ge.
 
Tack för tips. Men jag undrar om detta alltid blir bättre? Vissa försändelser hanteras ju aldrig av Postnord och förtullningen går på ett par dagar.
När jag provar att skriva in på den sidan så får jag meddelande att försändelsen inte kan hittas. Problemet här kan vara att Postnord byter ut det utländska försändelse-ID:t till ett svenskt försändelse ID.

Screenshot_20210712-022432_DuckDuckGo.jpg

Försändelser som inte förtullas av PostNord kommer du aldrig att hitta på denna sida, så man väljer egentligen inte vem som ska agera tullombud. Även om det nu kan låta som det på deras beskrivning.
Det händer ibland att paketet får ett annat kolli-ID när det ankommer till Sverige, beroende på vilken typ av fraktsätt det skickats med, men det kan lika gärna vara så att man inte hunnit hantera paketet ännu.
Fortsätt att hålla koll på nämna sida är mitt tips. Jag har personligen sparat mycket tid på att använda den för mina försändelser.
 
Ena gången jag ringde ombads jag uppge det fullständiga försändelsenumret och andra gången de fyra sista siffrorna. Men menade de då strikt SIFFRORNA eller TECKEN? De två sista tecknen är ju US. Jag vet inte, och medan jag höll på att prova vilket som eventuellt funkar så blev jag oväntat kopplad till telefonkö.
Men inget alternativ angavs före det som "tala med telefonist" eller "personlig service".
Efter ett antal minuter i kö fick jag så slutligen tala med en människa hos Postnord. Personen kunde uppge att paketet inte hade kunnat skannas in utan behövde manuell avläsning och därför hade blivit placerat åt sidan i en speciell avdelning. Vilket kan innebära flera veckors förlängning av processen. Så nu vet jag.
Då gäller det bara att hoppas att de lyckas registrera det manuellt och att paketet inte skickas tillbaka till USA...
 
Senast ändrad:
@Patric J tala danska i telefonen när du kommer till telefonsvararen, då lär du garanterat kopplas till en handläggare.

Edit: Läste inte inlägget ovan, du kom trots allt fram. :)
 
Senast ändrad:
Jag provade att ringa till Postnord igen. Och blev påmind om om hur det var förra gången.
Man kommer ju inte i kontakt med någon människa utan bara en robot. Och när jag enligt instruktionerna skriver in försändelsenumret och avslutar med fyrkant så händer sen ingenting! Så är det.

Ett tips för att få prata med en riktig människa är att bara ADHD spamma siffror med telefonen när du ska knappa in dina val eller kolli-nr, har fungerat typ varje gång för mig när jag lackat ur på den idiotiska telefonsvararen.
 
Äntligen fick jag idag ett sms om att betala tullen. Utsåg Postnord till tullombud och fick fakturan skickad med epost. Har nu betalt avgiften så nu bör det inte dröja länge till.
 
Betalade tullavgiften i förrgår. Och sedan igår är uppgiften uppdaterad på APC:s sida. Men inte på Postnords sida, trots att Postnord sedan ett bra tag har hand om paketet!

Screenshot_20210715-160511_DuckDuckGo.jpg


Screenshot_20210714-202429_DuckDuckGo.jpg


På Postnords sida går det att se foto av paketet. Enligt den uppgift jag fick när jag ringde så kunde paketet inte avläsas maskinellt utan blev undanplockat för att avläsas manuellt. Jag trodde då att det berodde på att streckkoderna hade blivit nötta i transporten. Men inte alls, dessa är hur klara och tydliga som helst(diset på bilden har blivit när jag suddat). Postnord behöver kanske uppdatera till bättre utrustning...

Screenshot_20210713-164702_DuckDuckGo.jpg


Intressant att enligt Postnords uppgifter så är paketet åter i Sverige från att första gången ha kommit till Sverige den 24e juni.
Undrar var det har varit under tiden, och hur länge det tillfälligt var någon annanstans? 🤔

Screenshot_20210716-122845_DuckDuckGo.jpg
 
Senast ändrad:
Postnord suger med sina 75 spänn i "avgift" för tullhantering. Har en Gshock från Japan på ingång. Betala moms och tull i Fredags förra veckan, direkt när jag fick sms. Står fortfarande som "på väg" sen i Tisdags. Såhär långsamt ska det inte behöva gå...
 
Postnord suger med sina 75 spänn i "avgift" för tullhantering. Har en Gshock från Japan på ingång. Betala moms och tull i Fredags förra veckan, direkt när jag fick sms. Står fortfarande som "på väg" sen i Tisdags. Såhär långsamt ska det inte behöva gå...

Ja, det är uruselt dålig service av Postnord! I bästa fall får jag mitt paket nu på måndag, vilket innebär tre och en halv veckor efter det kom till Sverige. Medan det inom ett dygn hann från New York till Stockholm via Köpenhamn. Nånting är VÄLDIGT fel med Postnord!
 
Senast ändrad:
Ja, det är uruselt dålig service av Postnord! I bästa fall får jag mitt paket nu på måndag, vilket innebär tre och en halv veckor efter det kom till Sverige. Medan det inom ett dygn hann från New York till Stockholm via Köpenhamn. Nånting är VÄLDIGT fel med Postnord!
Ja med tanke på att dom tar 75 spänn i avgift för varje leverans så är det riktigt dåligt.
 
Om butiken erbjuder möjligheten välj DHL express. Mitt paket från Japan till mitt ombud tog två (2) dagar.
Vanlig postgång kan fungera väldigt bra också men det kräver att de använder rätt tjänster. Jag fick hem ett paket från Japan inom 2-3 arbetsdagar skickat som EMS Express och momsen betalades direkt hos paketombudet i samband med uthämtningen. 😊

 
Vanlig postgång kan fungera väldigt bra också men det kräver att de använder rätt tjänster. Jag fick hem ett paket från Japan inom 2-3 arbetsdagar skickat som EMS Express och momsen betalades direkt hos paketombudet i samband med uthämtningen. 😊


Just EMS express brukar vara smidiga. Paketen tycks hanteras annorlunda av PN?
 
Tillbaka
Topp