• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Just EMS express brukar vara smidiga. Paketen tycks hanteras annorlunda av PN?
Som jag har förstått det så är EMS ett globalt samarbete mellan olika länders postverk och även om det tekniskt sett är ett vanligt postpaket så får man mycket snabbare leverans eftersom det är en expresstjänst och p.g.a. detta är pappersarbetet/tulldeklarationen klar redan vid avsändandet för att ytterligare påskynda processen.

Tyvärr är det väldigt få som väljer att använda denna tjänst (bekvämlighet? Kostnad? Shoppinginjapan verkar göra det i alla fall) men precis du säger är DHL Express ett väldigt bra val som även är mitt förstahandsval då de erbjuder samma sak, en expresstjänst med egen, påskyndad tulldeklaration. 😊
 
Som jag har förstått det så är EMS ett globalt samarbete mellan olika länders postverk och även om det tekniskt sett är ett vanligt postpaket så får man mycket snabbare leverans eftersom det är en expresstjänst och p.g.a. detta är pappersarbetet/tulldeklarationen klar redan vid avsändandet för att ytterligare påskynda processen.

Tyvärr är det väldigt få som väljer att använda denna tjänst (bekvämlighet? Kostnad? Shoppinginjapan verkar göra det i alla fall) men precis du säger är DHL Express ett väldigt bra val som även är mitt förstahandsval då de erbjuder samma sak, en expresstjänst med egen, påskyndad tulldeklaration. 😊

När jag beställde min Orient Star från Jomashop så fanns möjlighet att låta de räkna ut och betala tullavgift för min del så att jag kunde betala allt till dem direkt. Ingen vidare avgift tillkom därefter.
Är en bra lösning tycker jag. Det tog väl ändå ca 2 veckor att få paketet men då slapp jag tänka på kostnaden mer.
 
Syftet med inlägget var bara att visa att det faktiskt kan gå väldigt snabbt och smidigt så länge avsändaren väljer rätt tjänst och förseningar p.g.a. tullhantering har egentligen inte med PN i sig att göra utan snarare vilken tjänst man använder och det är naturligtvis så att deras traditionella tullhantering tar längst tid då de förflyttar överlägset mest gods.

På samma sätt kan andra, billigare alternativ från t.ex. DHL kan ta längre tid och deras vanliga internationella paketalternativ kan ta upp till 14 dagar (plus tullhantering antar jag men den bör gå snabbare eftersom de har mycket färre försändelser att hantera).
 
Använder du dig av dhl eller ups expresstjänster så kommer det gå blixtsnabbt och utan inblandning av postnord.

Enligt mig är det värt den extra kostnaden
Ja har ett paket som skickades idag från Spanien med DHL express. Står att det ska komma imorgon senare under dagen. Om det stämmer är det ju sjukt bra. Visst, ett EU land, men ändå. :)
 
Då verkar denna Postnordhistoria gå mot sitt slut. 4 veckor efter att paketet skickades från New York, och efter över 3 veckor i Stockholm så var beskedet igår att paketet nu finns på min ort och att försändelsen lastas.
Väntade igår på att antingen få det hemkört eller att det skulle finnas att hämta ut på min Konsumbutik.
Igår kväll kom dock beskedet att försändelsen inte gick att leverera kl. 16:42.
Vid den tiden var jag hemma så de kan inte ha ringt på min dörr i alla fall...
Hursomhelst har jag nu gjort Postnord till tullklarerare och laddade ned Postnordappen igår, så kanske processen går fortare nästa gång. Inom några timmar bör jag få en uppdatering att paketet finns att hämta ut.

Screenshot_20210720-081327_PostNord.jpg
 
I vanliga fall så är jag väldigt nöjd med Postnords tjänster men när det kommer till deras hemleverans så är det ett skämt. Fick besked om att de skulle lämna saker här hemma och i appen fick man lite alternativ. Dels kan man lägga till en notering till föraren med portkod etc. där jag skrev att de skulle ringa när de var framme (samt skrev mitt mobilnummer) för jag bor i ett flerfamiljshus utan ringklocka/porttelefon så jag hör inte när de knackar. I ett annat fält kunde man bocka i "lämna även om ingen är hemma" och i en lista välja var de skulle sätta paketet i så fall. Jag valde "I carport/garage".

När de väl har varit här så är det ingen som har ringt utan de har bara dumpat det utanför ytterdörren där det syns från trottoaren som är tre meter bort, mitt inne i ett bostadsområde i Halmstad. Smart. Dessutom upptäckte jag det när jag skulle få en annan leverans från Fedex och hade jag inte sett det då så hade jag märkt det först tre timmar senare (!) när det kom ett mejl om att det var levererat.

Leveransen från Fedex gick till såhär med exakt samma förutsättningar. De ringde två minuter innan och sa att de var på väg. Två minuter senare stod bilen utanför och jag fick mitt paket. End of story. Jag fattar inte att Postnord kan vara så sjukt dåliga, speciellt inte med tanke på vad de tar betalt för en hemleverans.
 
I vanliga fall så är jag väldigt nöjd med Postnords tjänster men när det kommer till deras hemleverans så är det ett skämt. Fick besked om att de skulle lämna saker här hemma och i appen fick man lite alternativ. Dels kan man lägga till en notering till föraren med portkod etc. där jag skrev att de skulle ringa när de var framme (samt skrev mitt mobilnummer) för jag bor i ett flerfamiljshus utan ringklocka/porttelefon så jag hör inte när de knackar. I ett annat fält kunde man bocka i "lämna även om ingen är hemma" och i en lista välja var de skulle sätta paketet i så fall. Jag valde "I carport/garage".

När de väl har varit här så är det ingen som har ringt utan de har bara dumpat det utanför ytterdörren där det syns från trottoaren som är tre meter bort, mitt inne i ett bostadsområde i Halmstad. Smart. Dessutom upptäckte jag det när jag skulle få en annan leverans från Fedex och hade jag inte sett det då så hade jag märkt det först tre timmar senare (!) när det kom ett mejl om att det var levererat.

Leveransen från Fedex gick till såhär med exakt samma förutsättningar. De ringde två minuter innan och sa att de var på väg. Två minuter senare stod bilen utanför och jag fick mitt paket. End of story. Jag fattar inte att Postnord kan vara så sjukt dåliga, speciellt inte med tanke på vad de tar betalt för en hemleverans.
Jag har en ännu värre story om Fedex. Fick plötsligt en leveransavisering till kontoret för ett paket jag väntade på (innehållandes en klocka), kvitterat av någon som inte jobbade hos oss. Ingen på kontoret hade heller tagit emot paketet. Sprang i panik runt till alla receptionerna i hela huset men ingen hade tagit emot något. Fick till slut tag i Fedex och då hade budet levererat paketet på exakt samma sätt, dvs. direkt utanför porten, PÅ FEL ADRESS. Hade sån jäkla tur att Fedex fick tag i chauffören och denne mindes vart just det paketet dumpades, så han lyckades åka tillbaka och fånga upp paketet.
 
Den senaste veckan har jag använt PostNord flera flera gånger, med både brev och paket. Servicen i kundmottagningen är kunnig och jag känner mig värdig. Dessutom har det fungerat varje gång.
 
Den senaste veckan har jag använt PostNord flera flera gånger, med både brev och paket. Servicen i kundmottagningen är kunnig och jag känner mig värdig. Dessutom har det fungerat varje gång.
Postnords rek och värde fungerar väldigt bra. Däremot har jag hört många som har problem med hemleveranser likt @MaBr
 
Jag har en ännu värre story om Fedex. Fick plötsligt en leveransavisering till kontoret för ett paket jag väntade på (innehållandes en klocka), kvitterat av någon som inte jobbade hos oss. Ingen på kontoret hade heller tagit emot paketet. Sprang i panik runt till alla receptionerna i hela huset men ingen hade tagit emot något. Fick till slut tag i Fedex och då hade budet levererat paketet på exakt samma sätt, dvs. direkt utanför porten, PÅ FEL ADRESS. Hade sån jäkla tur att Fedex fick tag i chauffören och denne mindes vart just det paketet dumpades, så han lyckades åka tillbaka och fånga upp paketet.
Oj, det där är ju helt galet. Hade en liknande händelse där de bara dumpade paketet på en kille på lagret på vårt företag men den gången var det UPS. Jag har bara positiva erfarenheter med Fedex men jag kan såklart haft tur, det är helt och hållet anekdotisk bevisföring här.

Den senaste veckan har jag använt PostNord flera flera gånger, med både brev och paket. Servicen i kundmottagningen är kunnig och jag känner mig värdig. Dessutom har det fungerat varje gång.
Brukar inte heller ha några som helst problem när det gäller leveranser till/från service-ställen med Postnord men som @Maxer säger så fungerar det sjukt dåligt med hemleveranserna.
 
Bor i andra hand, och angav *Mitt namn c/o Hyresvärdens namn" som mottagare på ett rek-brev. Detta resulterade i att jag inte kan hämta ut brevet (eller ja, klockpaketet) eftersom utlämnningsstället tydligen kräver att alla personer som står på brevet måste vara med och legitimera sig, vilket inte är möjligt eftersom hyresvärden är utomlands. Verkar som att enda lösningen är att avsändaren hör av sig till Postnord och ändrar mottagarnamnet till endast mitt namn. Min fråga, för att eventuellt slippa sitta i Postnotds telefonkö imorgon, är om någon varit med om samma grej och vet hur man kan lösa det?
 
Bor i andra hand, och angav *Mitt namn c/o Hyresvärdens namn" som mottagare på ett rek-brev. Detta resulterade i att jag inte kan hämta ut brevet (eller ja, klockpaketet) eftersom utlämnningsstället tydligen kräver att alla personer som står på brevet måste vara med och legitimera sig, vilket inte är möjligt eftersom hyresvärden är utomlands. Verkar som att enda lösningen är att avsändaren hör av sig till Postnord och ändrar mottagarnamnet till endast mitt namn. Min fråga, för att eventuellt slippa sitta i Postnotds telefonkö imorgon, är om någon varit med om samma grej och vet hur man kan lösa det?
Spontan gissning, ett samtal till kundtjänst som får ringa och instruera utlämningsstället om skillnaden mellan addressat och del av adressen borde väl lösa det här? Jag hade testat skriva på Facebook innan jag plågade mig med telefonkön. Har fått snabb återkoppling där förut.
 
Bor i andra hand, och angav *Mitt namn c/o Hyresvärdens namn" som mottagare på ett rek-brev. Detta resulterade i att jag inte kan hämta ut brevet (eller ja, klockpaketet) eftersom utlämnningsstället tydligen kräver att alla personer som står på brevet måste vara med och legitimera sig, vilket inte är möjligt eftersom hyresvärden är utomlands. Verkar som att enda lösningen är att avsändaren hör av sig till Postnord och ändrar mottagarnamnet till endast mitt namn. Min fråga, för att eventuellt slippa sitta i Postnotds telefonkö imorgon, är om någon varit med om samma grej och vet hur man kan lösa det?
Bara en fråga :) varför angav du c/o och hyresvärdens namn?
 
Hämtade idag ut en tv som först felsorterats och i onödan skickats ToR genom halva Sverige. Sedan mötte mig denna vackra syn. Emballaget såg ut som om det skjutits ut genom en kanon och man kunde se panelen genom hålen och revorna. Dessutom skramlade paketet som en maracas när man lyfte det. Total slakt med andra ord...

IMG_20211021_193645.jpg
 
Jag har en ännu värre story om Fedex. Fick plötsligt en leveransavisering till kontoret för ett paket jag väntade på (innehållandes en klocka), kvitterat av någon som inte jobbade hos oss. Ingen på kontoret hade heller tagit emot paketet. Sprang i panik runt till alla receptionerna i hela huset men ingen hade tagit emot något. Fick till slut tag i Fedex och då hade budet levererat paketet på exakt samma sätt, dvs. direkt utanför porten, PÅ FEL ADRESS. Hade sån jäkla tur att Fedex fick tag i chauffören och denne mindes vart just det paketet dumpades, så han lyckades åka tillbaka och fånga upp paketet.
Haft exakt samma med FedEx.
 
Haft exakt samma med FedEx.

En annan dum sak med Fedex är att spårningsfunktionen är ganska meningslös för det står angivet Stockholm hela vägen till paketet är framme.
På bilden bilden står det Stockholm Arlanda kl. 18:28. Men det har då överlämnats till Postnord som på sin spårningsfunktion visar att paketet har skannats in i Luleå kl. 18:28.

Screenshot_20211022-084717_DuckDuckGo.jpg


Postnord visar:

Screenshot_20211022-085609_PostNord.jpg
 
En annan dum sak med Fedex är att spårningsfunktionen är ganska meningslös för det står angivet Stockholm hela vägen till paketet är framme.
På bilden bilden står det Stockholm Arlanda kl. 18:28. Men det har då överlämnats till Postnord som på sin spårningsfunktion visar att paketet har skannats in i Luleå kl. 18:28.

Screenshot_20211022-084717_DuckDuckGo.jpg


Postnord visar:

Screenshot_20211022-085609_PostNord.jpg
Men Fedex har väl överlämnat paketet från Arlanda till PostNord 18.28? Tror inte FedEx samarbete med PostNord sträcker sig så långt att de är inkopplade på PostNords spårningssystem. Hade du bott nånstans där FedEx fraktar själv hade det inte sett ut sådär.
 
Men Fedex har väl överlämnat paketet från Arlanda till PostNord 18.28? Tror inte FedEx samarbete med PostNord sträcker sig så långt att de är inkopplade på PostNords spårningssystem. Hade du bott nånstans där FedEx fraktar själv hade det inte sett ut sådär.

Glömde bort att nämna att jag fick sms från Fedex att paketet skickas från Arlanda med Postnord kl. 13:20. Så det blev tydligen överlämnat till Postnord då. Och eftersom flyget Arlanda-Luleå tar nånstans mellan 1-2 timmar(vet inte vilket plan som används) så måste det ha varit i Luleå ett par timmar innan det hann bli inskannat.
Husomhelst: på spårningsfunktionen anger Fedex inte var paketet är utan det står Stockholm Arlanda ända tills paketet körs hem eller till ombud. Detta även under hela vägen när de själva har hand om försändelsen.
Första gången, innan jag visste att det fungerade så, tänkte jag att vad tusan sysslar de med?, när det visade att paketet har skannats in på Stockholm Arlanda typ 8ggr under två dagar...
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp