• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Beställde bastuisolering, blir ett ganska stort paket så valde hemleverans.

Fick i appen förra veckan att jag kan välja leveransdag så valde fredag 10-15. Inget sker under hela dagen, och under helgen står det bara "kommer att levereras 26e januari".

Igår ändrades det till "du kan nu hämta paketet" men jag betalade ju för hemleverans så FTS. Valde att beställa ny utkörning, idag mellan 10-15. Klockan nu 16:37 och inte ett spår av paket.

Jävla hopplöst företag ibland.
 
Inget snack om att Posten gått ner sig rejält de senaste 15 åren och blivit ett u-landsföretag.
Njae, det började ganska snabbt efter avregleringen 1993. Tyvärr var hela tanken med att både konkurrensutsätta och bära sina egna kostnader tillsammans med att ha ett samhällsbärande ansvar, inte genomtänkt. Då Citymail startade som första konkurrent tog dom endast de lönsamma företagskunderna och hade inte samma ansvar att även ta privatkunder. Det är samma sak idag. 18kr i porto tycker många är orimligt för att skicka ett enkelt brev mellan Ystad och Happaranda, men faktum är att det orimliga är att konkurrensen är så snedvriden. Givetvis inget som ursäktar Postnords dåliga service, men en förklaring…
 
Inget snack om att Posten gått ner sig rejält de senaste 15 åren och blivit ett u-landsföretag.


Skyll på fusionen med danska posten som drogs med enorma skulder, men politikerna drev igenom detta nedköp ändå.
Själv har jag haft ett par incidenter med Postnord, men det gällde t ex enorma paket som de vägrade att bära upp till min dörr. Annars har de alltid skött sig exemplariskt.
 
Njae, det började ganska snabbt efter avregleringen 1993. Tyvärr var hela tanken med att både konkurrensutsätta och bära sina egna kostnader tillsammans med att ha ett samhällsbärande ansvar, inte genomtänkt. Då Citymail startade som första konkurrent tog dom endast de lönsamma företagskunderna och hade inte samma ansvar att även ta privatkunder. Det är samma sak idag. 18kr i porto tycker många är orimligt för att skicka ett enkelt brev mellan Ystad och Happaranda, men faktum är att det orimliga är att konkurrensen är så snedvriden. Givetvis inget som ursäktar Postnords dåliga service, men en förklaring…

Ja, du har säkert rätt, höftade mest 15 år baserat på när den personliga erfarenheten blivit särskilt bedrövlig. Men logiken känns igen - samma problem med tågtrafiken.
 
Största problemet är väl de lång ledtiderna och sämre utdelning på mindre orter utanför storstäder. Jag har "peppar peppar" inte haft några problem med Postnord och då har det skickats en hel del som gett både ångest och svettningar.. :) Sen har man ju både sett och hört dessa skräckhistorier.
 
Köpte en klocka från japan som hanterades av DHL hela vägen, klockan landade i handen efter 3 arbetsdagar. Köpte en annan klocka nästan samtidigt från canada, postnord tog över den här i sverige. I 5 dagar har den legat för "tull hantering". Smått irriterande, speciellt när man är otålig med väntan.
 
Köpte en klocka från japan som hanterades av DHL hela vägen, klockan landade i handen efter 3 arbetsdagar. Köpte en annan klocka nästan samtidigt från canada, postnord tog över den här i sverige. I 5 dagar har den legat för "tull hantering". Smått irriterande, speciellt när man är otålig med väntan.
Det har inget med PostNord att göra.
 
Vad jag vet ja. Enda gången tullverket är delaktiga är vid extrakontroll. Postnord betalar bara in till myndigheten. Samma hos alla transportbolag.
Men vem skapar tulldokumenten om det är försändelser som skickas från utlandet? Svårt att se att speditören gör det (om man inte betalar en rejäl premium). Det brukar åligga avsändaren att se till att tullfakturorna är korrekta.
 
Men vem skapar tulldokumenten om det är försändelser som skickas från utlandet? Svårt att se att speditören gör det (om man inte betalar en rejäl premium). Det brukar åligga avsändaren att se till att tullfakturorna är korrekta.
Den som skickar skapar ju dem? Sedan kan transportören vara mer eller mindre hjälpsam där. Transportfirman översätter ju sedan tulldokumenten till pengar på en faktura till mottagaren. Flesta pengarna går sedan till staten. Vet inte riktigt vad vi ordar om nu iofs.
 
Den som skickar skapar ju dem? Sedan kan transportören vara mer eller mindre hjälpsam där. Transportfirman översätter ju sedan tulldokumenten till pengar på en faktura till mottagaren. Flesta pengarna går sedan till staten. Vet inte riktigt vad vi ordar om nu iofs.
Jag pratar om det @ajvar skrev om. Han får en klocka skickad till sig från Kanada. Då är det upp till den som skickar (kanadensaren) att se till att tullfakturorna är korrekta. Således är det inte Postnord som sköter införtullning utan personen som skickar hit. Har den fastnat i tullen för extrahantering (som i 90% av alla fall grundar sig i för dåliga tullfakturor) så är inte det PostNords fel, utan det är avsändaren man får klandra.
 
Jag pratar om det @ajvar skrev om. Han får en klocka skickad till sig från Kanada. Då är det upp till den som skickar (kanadensaren) att se till att tullfakturorna är korrekta. Således är det inte Postnord som sköter införtullning utan personen som skickar hit. Har den fastnat i tullen för extrahantering (som i 90% av alla fall grundar sig i för dåliga tullfakturor) så är inte det PostNords fel, utan det är avsändaren man får klandra.
Jaha, du menar så. Tänkte du lade skulden på tullverket.

Enligt min erfarenhet är det faktiskt Postnord som fuckar upp. Haft problem med dem där de gör manuella fel och vägrar åtgärda dem. Aldrig haft förtullningsproblem hos andra. Men i ett enskilt fall som det ovan kan vi såklart inte veta. Att däremot Postnord är väldigt långsamma och ljuger om att ansvaret ligger hos tullverket är däremot beklagligt.
 
Jaha, du menar så. Tänkte du lade skulden på tullverket.

Enligt min erfarenhet är det faktiskt Postnord som fuckar upp. Haft problem med dem där de gör manuella fel och vägrar åtgärda dem. Aldrig haft förtullningsproblem hos andra. Men i ett enskilt fall som det ovan kan vi såklart inte veta.
Nej nej, utan de får ofta för svagt material att jobba med i grunden vilket är beklagligt och det åligger avsändaren.

Jag är helt i enig i att PostNord är sjukt struliga och (i många fall) rent inkompetenta. Fraktföretaget jag arbetar för finns till stor del p.g.a. deras (och andra speditörers) inkompetens.
 
Nej nej, utan de får ofta för svagt material att jobba med i grunden vilket är beklagligt och det åligger avsändaren.

Jag är helt i enig i att PostNord är sjukt struliga och (i många fall) rent inkompetenta. Fraktföretaget jag arbetar för finns till stor del p.g.a. deras (och andra speditörers) inkompetens.
Fast problemet är enligt min erfarenhet inte fel på tullfskturorna utan att Postnord är långsamma. Jag får paket från Japan 1-2 ggr/månad när jag handlar på Yahoo och tullfakturorna är tydliga och ifyllda enligt speditörens mall. Gången är alltid densamma: så fort jag får kollinumret lägger jag in det i Postnordappen. När sedan paketet anländer till Sverige tar det 2-5 dagar innan man får notis om att tull-moms kan betalas, vilket man gör direkt i appen. Sedan tar det 4-15 dagar innan paketet levereras till ombudet.
 
Fast problemet är enligt min erfarenhet inte fel på tullfskturorna utan att Postnord är långsamma. Jag får paket från Japan 1-2 ggr/månad när jag handlar på Yahoo och tullfakturorna är tydliga och ifyllda enligt speditörens mall. Gången är alltid densamma: så fort jag får kollinumret lägger jag in det i Postnordappen. När sedan paketet anländer till Sverige tar det 2-5 dagar innan man får notis om att tull-moms kan betalas, vilket man gör direkt i appen. Sedan tar det 4-15 dagar innan paketet levereras till ombudet.
Hur mycket betalar du för frakten?
 
Fast problemet är enligt min erfarenhet inte fel på tullfskturorna utan att Postnord är långsamma. Jag får paket från Japan 1-2 ggr/månad när jag handlar på Yahoo och tullfakturorna är tydliga och ifyllda enligt speditörens mall. Gången är alltid densamma: så fort jag får kollinumret lägger jag in det i Postnordappen. När sedan paketet anländer till Sverige tar det 2-5 dagar innan man får notis om att tull-moms kan betalas, vilket man gör direkt i appen. Sedan tar det 4-15 dagar innan paketet levereras till ombudet.
Instämmer. Ovanpå det. När moms är förbetalt så är Postnord som sämst. Deras system fallerar och kolli fastnar i limbo tills man ringt ett antal ggr och förklarar för dem vad de behöver göra. Har man tur kommer paketet efter några veckor, har man otur så blir man dubbelfakturerad. Ringer man inte och instruerar dem så går paketet i retur för att du inte givit fullmakt / betalt (trots att du ej kunnat). Förstår inte hur denna DDR rest till värdelöst företag kan finnas kvar.
 
Jag pratar om det @ajvar skrev om. Han får en klocka skickad till sig från Kanada. Då är det upp till den som skickar (kanadensaren) att se till att tullfakturorna är korrekta. Således är det inte Postnord som sköter införtullning utan personen som skickar hit. Har den fastnat i tullen för extrahantering (som i 90% av alla fall grundar sig i för dåliga tullfakturor) så är inte det PostNords fel, utan det är avsändaren man får klandra.

Avsändaren gör väl ändå en tulldeklaration, inte en tullfaktura? Poängen är densamma - dåligt ifyllda deklarationer leder till långsammare förtullning.
 
Avsändaren gör väl ändå en tulldeklaration, inte en tullfaktura? Poängen är densamma - dåligt ifyllda deklarationer leder till långsammare förtullning.
Det heter tullfaktura. Den utgör grunden för en tulldeklaration och avser värdet på försändelsen.

Brukar köra rekommenderat brev, kostar ca 1000 yen (runt 80 spänn).
Där har du svaret på varför det tar tid trots att tullfakturan är korrekt ifylld.
 
Det heter tullfaktura. Den utgör grunden för en tulldeklaration och avser värdet på försändelsen.


Där har du svaret på varför det tar tid trots att tullfakturan är korrekt ifylld.

Där ser man. Dock åligger det väl fortfarande logistikfirman att beräkna importkostnaderna och skicka dig den “faktiska” fakturan?
 
Där ser man. Dock åligger det väl fortfarande logistikfirman att beräkna importkostnaderna och skicka dig den “faktiska” fakturan?
Nej, det åligger avsändaren alternativt mottagare beroende på vilket Incoterm-avtal man väljer sig att använda sig av. Vanligaste är väl DAP och DDP. DAP = mottagare står för tull- + momskostnader. DDP = avsändare står för tull- + momskostnader. Det finns absolut möjlighet för logistikföretag/fraktförmedlare att "ta" tull- + momskostnader, men då brukar det tillkomma en slant från logistikföretaget om dem ska göra det.

Edit: skulle väl även säga att det vore en administrativ mardröm för vilket fraktföretag som helst att avgöra värdet på allt gods de förmedlar transporten för.
 
Tillbaka
Topp