• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Nej, det åligger avsändaren alternativt mottagare beroende på vilket Incoterm-avtal man väljer sig att använda sig av. Vanligaste är väl DAP och DDP. DAP = mottagare står för tull- + momskostnader. DDP = avsändare står för tull- + momskostnader. Det finns absolut möjlighet för logistikföretag/fraktförmedlare att "ta" tull- + momskostnader, men då brukar det tillkomma en slant från logistikföretaget om dem ska göra det.

Edit: skulle väl även säga att det vore en administrativ mardröm för vilket fraktföretag som helst att avgöra värdet på allt gods de förmedlar transporten för.

Det här låter som B2B-handel, jag trodde diskussionen gällde privatpersoner som köper klockor.
 
Det här låter som B2B-handel, jag trodde diskussionen gällde privatpersoner som köper klockor.
Jag svarade bara på frågan om det inte åligger fraktföretaget att beräkna importkostnader. Fraktföretag jobbar säkert på massor med olika sätt men min erfarenhet är att det knappast åligger speditören att avgöra värdet på försändelsen och således importkostnaden.
 
Som privatperson har jag endast uppgivit värde när jag varit sändaren och har endast mottagit faktura för importkostnader från DHL, FedEx, PostNord etc. Så medan värderingen sker av avsändaren så är moms och avgifter hanterade av logistikfirman.
 
Det heter tullfaktura. Den utgör grunden för en tulldeklaration och avser värdet på försändelsen.


Där har du svaret på varför det tar tid trots att tullfakturan är korrekt ifylld.
Kan inte riktigt se att det är ”svaret”? Varför skulle det ta två veckor att släppa ett rek efter att importmomsen är betald?
 
Har ett paket som ligger i landvetter som fraktas med DHL express från Japan. Ringde kundservice och fråga om det gick att hämta där istället för att vänta hemma en hel dag.
Inga problem sa dom och att jag skulle få ett sms när paketet gick att hämta samma dag.
Får inget sms så ringer igen och då säger de att de inte hittar paketet…

Nån som varit med om samma och hur löste det sig?
 
Köpte en klocka från japan som hanterades av DHL hela vägen, klockan landade i handen efter 3 arbetsdagar. Köpte en annan klocka nästan samtidigt från canada, postnord tog över den här i sverige. I 5 dagar har den legat för "tull hantering". Smått irriterande, speciellt när man är otålig med väntan.

Hur länge fick du vänta? Har också en klocka som ligger och skräpar hos PostNord. Fick bara ett meddelande om att ”tulldeklarationen tar lite längre tid”
 
Postnords aprilskämt? Dem har lyckats skicka 60 (!) brev gällande komplettering till tulldeklaration 😁
IMG_2894.jpeg
IMG_2893.jpeg
 
Har någon försökt begära en "Proof of signature" från Postnord någon gång? Eller ens hört talats om begreppet? Ebay begär det som ett "bevis" på att ett paket levererats i ett återköp.
 
Så här går det när man skickar guld med Postnord. Snart fem månader sedan. Fortfarande inte lämnat företagscenter. 🤷🏻‍♂️

Jag hade det på känn redan vid inlämning då det jobbar kriminella gamla otrevliga pundare/alkisar på detta kontor. Jag såg blicken på texten med adressmottagaren och kände att denna kommer inte lämna kontoret. Magkänslan fick rätt. 😡
IMG_4068.jpeg
 
Så här går det när man skickar guld med Postnord. Snart fem månader sedan. Fortfarande inte lämnat företagscenter. 🤷🏻‍♂️

Jag hade det på känn redan vid inlämning då det jobbar kriminella gamla otrevliga pundare/alkisar på detta kontor. Jag såg blicken på texten med adressmottagaren och kände att denna kommer inte lämna kontoret. Magkänslan fick rätt. 😡
IMG_4068.jpeg
Fått ersättning? Att Postnord inte kan leverera förvånar föga.
 
Fått ersättning? Att Postnord inte kan leverera förvånar föga.
Japp från guldinköparna. De var riktigt proffsiga och betalade mig utan krångel efter reklamation mot postnord. Jag hade tagit en bild på guldet på våg innan, seriöst företag även om jag inte tycker de ska ha sitt företagsnamn på kuverten då det är som smörgåsbord för klåfingriga postanställda tjuvar.

Posten däremot under all kritik. Vägrade kolla övervakningskamera via kundtjänst och när jag konfrontera lodisen på företagscenter så skyllde han på att guldbolaget måste snott den, och att det blivit fel i postens system att de glömt scanna den både på distributionscentralen och vid uthämtning, men att den säkert blivit uthämtad. J-a klåpare. Tror de jag är född igår? Den lämnade aldrig företagscentret såklart.
 
Senast ändrad:
Japp från guldinköparna. De var riktigt proffsiga och betalade mig utan krångel efter reklamation mot postnord. Jag hade tagit en bild på guldet på våg innan, seriöst företag även om jag inte tycker de ska ha sitt företagsnamn på kuverten då det är som smörgåsbord för klåfingriga postanställda tjuvar.

Posten däremot under all kritik. Vägrade kolla övervakningskamera via kundtjänst och när jag konfrontera lodisen på företagscenter så skyllde han på att guldbolaget måste snott den, och att det blivit fel i postens system att de glömt scanna den både på distributionscentralen och vid uthämtning, men att den säkert blivit uthämtad. J-a klåpare. Tror de jag är född igår? Den lämnade aldrig företagscentret såklart.

Vilken tjänst/produkt var det? Värde, Rek?

Och vilket företagscenter?
 
Vilken tjänst/produkt var det? Värde, Rek?

Och vilket företagscenter?
Lindhagen. Rek förbetalt från företaget.

Jag har ingen aning om de fick ersättning från postnord senare eller om de bara tog det på sin försäkring, eller tog det på svinnkontot. Till mig sa postnord att de lagt ner ärendet iallafall utan att ha gjort ett smack.

Jag blev inte drabbad ekonomiskt iallafall. Men sista gången jag lämnar in nåt där.
 
Så här går det när man skickar guld med Postnord. Snart fem månader sedan. Fortfarande inte lämnat företagscenter. 🤷🏻‍♂️

Jag hade det på känn redan vid inlämning då det jobbar kriminella gamla otrevliga pundare/alkisar på detta kontor. Jag såg blicken på texten med adressmottagaren och kände att denna kommer inte lämna kontoret. Magkänslan fick rätt. 😡
IMG_4068.jpeg

Såg posten och innan jag såg bilden så tänkte man "Lindhagen". Har polare som försökt skicka därifrån, med samma historia som du mer eller mindre.
 
Senast ändrad:
Såg posten och innan jag såg bilden så tänkte man "Lindhagen". Har polare som försökt skicka därifrån, med samma historia som du mer eller mindre.
Tragiskt att postnord inte verkar bry sig om vilka de anställer, eller ens bemödar sig att kolla i kameran när man har klockslaget på minuten för att se om brevet åkte in i buren eller inte. Inte så seriöst. Total avsaknad av service. Jag berättade hela historien för kundtjänst om den postnordanställde där som faktiskt påstod att det var guldföretaget som säkert hämtat ut den och stulit den utan att betala mig. Det borde inte direkt vara postnords policy att skylla på sina betalanda företagskunder på det sättet. Samt påstå att de säkert glömt scanna den flera gånger om, ungefär lika stor chans som att vinna storvinst på lotto. Alla varningsklockor ringer.

Googlar man recensioner så hittar man klagomål på en flummig kille, samt att speciellt två är otrevliga. Kan nog gissa vilka det är. Men va tusan, postnords VD har bara 935k i månaden, klart man inte orkar styra upp bolaget då.
 
Senast ändrad:
Såg först idag att post nord värde frakt har ett tak på 50.000 kronor. detta täcker ju inte normalt dyra föremål. men det ska väl vara det säkraste sättet att skicka något på gissar jag.
 
När man trodde att det inte kunde bli sämre. Tydligen har postnord ett problem med systemet i sorteringen. Har nu 2 paket som skulle till 2 olika adresser i Sverige. Bägge är levererade utan kvittens i Tyskland
 
När man trodde att det inte kunde bli sämre. Tydligen har postnord ett problem med systemet i sorteringen. Har nu 2 paket som skulle till 2 olika adresser i Sverige. Bägge är levererade utan kvittens i Tyskland
Du är inte ensam. Har en försändelse som skulle till Göteborgc - radiotystnad sen 19/6 och supporten har inte varit särskilt hjälpsam.. När bör man reklamera?
 
Vilken mardröm om man skickar två lite dyrare klockor till två olika köpare i Sverige. Ersätter PostNord detta?
I det här fallet var det inga klockor. Betydligt billigare försändelser (under 1k st). Men postnord ersätter i regel enligt deras villkor när det försvinner efter att ha fått dokumentation på värde osv.
 
Ytterligare ett rek som försvunnit.
Tänkte ringa o kolla läget "ditt samtal står nu som nummer enhundratrettifyra". Enhundra?😅
 
Tillbaka
Topp