• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Postnord

Min tur att ventilera kring detta underbara bolag. Väntat på paket i snart ett par veckor som skulle transporteras Malmö -> Sthlm.

Onsdag, ser att paketet till slut verkar ha landat under morgonen hos företagscentret i närheten av mig. Toppen, tog bara ca 1,5 vecka från Malmö till Sthlm, klart godkänt :rolleyes:

Torsdag, aviserad om utkörning till mig under kvällen. Inget paket dyker upp. Happ...

Fredag, nytt försökt. Ny avisering nu dessutom med val av leveranstid. Toppen! Väljer lördag som fanns som ett möjligt val.

Lördag kommer och går, ny avisering om utkörning. Inget paket...

Måndag, sätter mig i en skön timmes kö för att nå fram till kundtjänst. Efter ett kort trevligt samtal får jag klart för mig att paketet verkar vara lite försenat. Efter lite tjat från min sida tar de dock och skapar ett ärende och meddelar att jag kommer få uppdateringar direkt i appen och via mail. Kort stund senare, ny avisering om utkörning under kvällen. Kvällen kommer och går, inget paket...

Orkar inte med det här företaget längre.
Vilken tjänst använde du?

Frugan väntade på ett brev. Inlämningsstället satte stämpeln över frimärkena så att den lyckades omvandla en 1:a i adressen till en 4:a varvid brevet blev olevererbart. Som tur var hade avsändaren angivit returadress så det gick tillbaka. Nytt försök och denna gång som REK och då fungerade det. Men första aviseringen man får är som vanligt en Påminnelse.

Jag har sålt en klocka, via EBay till en köpare i Canada, som jag befarar eventuellt har försvunnit på vägen. Klockan skickades som rek (10 000) med PostNord 31 maj. Senaste uppdateringen skedde 1 juni (”the shipment item is under transportation, Stockholm). Därefter har det inte skett någon uppdatering alls. Enligt eBay estimeras leveransdatumet till 12 juli så det kan ju vara så att leveransen bara tar lång tid. Tidigare när jag sålt till USA har det dock endast tagit ca 2 veckor och då har jag alltid fått uppdateringar även sedan paketet lämnat Sverige.

Talade med PostNord som gissade att varan aldrig lämnat Sverige utan försvunnit på vägen, utan att kunna utveckla vad denna gissning grundar sig på. Blev istället hänvisad att till att göra en retur.

Har någon erfarenhet av att en vara som skickats med PostNord dykt upp i mottagarlandet trots att det inte skett några uppdateringar längs vägen?

Hoppas att det kanske är så att varan lämnat sverige och fått ett nytt tracking nr hos post canada och att den ändå anländer men känns lite dystert, vilket för mig in på min lästa fråga. Har någon positiv/negativ erfarenhet av retur vid vara som köpts/sålt via eBay? I mitt fall antar jag att det blir en reklamation via PostNord alt. via paypal ifall köparen betalade med dem.

Jag har sålt en klocka, via EBay till en köpare i Canada, som jag befarar eventuellt har försvunnit på vägen. Klockan skickades som rek (10 000) med PostNord 31 maj. Senaste uppdateringen skedde 1 juni (”the shipment item is under transportation, Stockholm). Därefter har det inte skett någon uppdatering alls. Enligt eBay estimeras leveransdatumet till 12 juli så det kan ju vara så att leveransen bara tar lång tid. Tidigare när jag sålt till USA har det dock endast tagit ca 2 veckor och då har jag alltid fått uppdateringar även sedan paketet lämnat Sverige.

Talade med PostNord som gissade att varan aldrig lämnat Sverige utan försvunnit på vägen, utan att kunna utveckla vad denna gissning grundar sig på. Blev istället hänvisad att till att göra en retur.

Har någon erfarenhet av att en vara som skickats med PostNord dykt upp i mottagarlandet trots att det inte skett några uppdateringar längs vägen?

Hoppas att det kanske är så att varan lämnat sverige och fått ett nytt tracking nr hos post canada och att den ändå anländer men känns lite dystert, vilket för mig in på min lästa fråga. Har någon positiv/negativ erfarenhet av retur vid vara som köpts/sålt via eBay? I mitt fall antar jag att det blir en reklamation via PostNord alt. via paypal ifall köparen betalade med dem.
Detta har hänt mig två gånger. Dels med ett rek till Seattle och dels ett rek till Australien. Till USA tog det inte riktigt en vecka men USPS har slutat med trackinguppdateringar helt mot Postnord. I Australien funkade trackingen bra fram till mottagarens stad, men det visade sig sedan att last mile-speditören inte delar med sig av leveransuppdateringar till Postnord om det inte efterfrågas manuellt. Leveransen där tog väl 10-11 dagar.

Detta har hänt mig två gånger. Dels med ett rek till Seattle och dels ett rek till Australien. Till USA tog det inte riktigt en vecka men USPS har slutat med trackinguppdateringar helt mot Postnord. I Australien visade det sig att last mile-speditören inte delar med sig av leveransuppdateringar till Postnord om det inte efterfrågas manuellt. Leveransen där tog väl 10-11 dagar.
Det låter ändå lovande.

Ja, flera gånger faktiskt (Polen och Norge)

Nån som har koll på hur rek funkar?
Paketet lämnades in i söndags och i måndags var det påväg.
Ingen uppdatering sedan dess, det ska väl vara inom 1-2 dagar?

Nån som har koll på hur rek funkar?
Paketet lämnades in i söndags och i måndags var det påväg.
Ingen uppdatering sedan dess, det ska väl vara inom 1-2 dagar?
Uppdatering kan ibland vara lite si och så. Låter nästan som vanligt, särskilt på senare tid. Förmodligen kommer det nog nåt framåt åttatiden idag. Ska du hämta hos ombud, lite senare. Det är den vanligaste gången. Väntar själv på flera REK idag som hört av sig på samma sätt i appen.

• Like
Reactions: C-J
Uppdatering kan ibland vara lite si och så. Låter nästan som vanligt, särskilt på senare tid. Förmodligen kommer det nog nåt framåt åttatiden idag. Ska du hämta hos ombud, lite senare. Det är den vanligaste gången. Väntar själv på flera REK idag som hört av sig på samma sätt i appen.
Blir lite nervös man vet ju aldrig med postnord. Så länge det kommer innan helgen😅

Jag får känslan av att rek och rek extra är lite mer sparsamt med uppdateringar i apparna, kanske medvetet med tanke på att dom är värdefulla?

Det är nog nya rutiner för de tjänsterna. Tidigare har det bara varit Värde som gick anonymt. Kollade just en månad bakåt i appen, inga REK är aviserade mellan avgång från inlämningsstället och utlämningsställe. Däremot de flesta varubrev och pakettjänster får rapportering när de passerar PostNords hubbar.

• Like
Reactions: C-J
Det är nog nya rutiner för de tjänsterna. Tidigare har det bara varit Värde som gick anonymt. Kollade just en månad bakåt i appen, inga REK är aviserade mellan avgång från inlämningsstället och utlämningsställe. Däremot de flesta varubrev och pakettjänster får rapportering när de passerar PostNords hubbar.
Ah okej det kanske är så då. Har du plötsligt fått ett sms att paketet finns att hämta eller hur funkar det? :)

Tillbaka
Topp