• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Postnord

Kund har betalat 40k plus bytt in en klocka. Den klockan är inte såld än och i min ägo men går man på marknadsvärdet av den så är totalvärdet över 50k för affären. Marknadsvärdet är dock fortfarande under 50k för klockan som försvann.

Affären i sig har inte ha med sändningens värde för postnord att göra då du/ni köpt en frakttjänst för ett paket. du kanske bör försöka uppvisa nått som enbart styrker värdet för paketet.

• Like
Reactions: Zed
Uppdatering på det försvunna värdet. Postnord har fått kvitto för klockan som försvann men nu hänger de upp sig på inbytesklockans värde. Den klockan är inte ens omsatt av mig än. De har inte fattat något beslut än men jag misstänker att de kommer att säga att totalvärdet inklusive den inbytta klockan överstiger 50k.

Så frågan är hur man tolkar följande villkor:

Affären i sig har inte ha med sändningens värde för postnord att göra då du/ni köpt en frakttjänst för ett paket. du kanske bör försöka uppvisa nått som enbart styrker värdet för paketet.
Håller med @Magnusen här. Så länge du kan uppvisa att klockan som har försvunnit understiger SEK 50 001 i marknadsvärde så ska du väl bli ersatt? Om det nu är så att du har gjort en bra affär (40 k + en klocka vars marknadsvärde överstiger 10 k, medan klockan köparen fick är värd <50 k) så bör väl inte det definiera ett marknadsvärde utan enbart affären som genomförts. Om du kan påvisa att klockan i majoriteten av fallen säljs för under 50 k så är väl det marknadsvärdet?

Tänker att en SKX007 inte får ett marknadsvärde på SEK 10 000 bara för att jag lyckas sälja den för det. Nu säger jag inte att det var så i ditt fall, utan försöker bara illustrera skillnaden mellan affär och marknadsvärde.

Hoppas att det löser sig!

Håller med @Magnusen här. Så länge du kan uppvisa att klockan som har försvunnit understiger SEK 50 001 i marknadsvärde så ska du väl bli ersatt? Om det nu är så att du har gjort en bra affär (40 k + en klocka vars marknadsvärde överstiger 10 k, medan klockan köparen fick är värd <50 k) så bör väl inte det definiera ett marknadsvärde utan enbart affären som genomförts. Om du kan påvisa att klockan i majoriteten av fallen säljs för under 50 k så är väl det marknadsvärdet?

Tänker att en SKX007 inte får ett marknadsvärde på SEK 10 000 bara för att jag lyckas sälja den för det. Nu säger jag inte att det var så i ditt fall, utan försöker bara illustrera skillnaden mellan affär och marknadsvärde.

Hoppas att det löser sig!
Ja, det är lite godtyckligt och det som är kruxet här. Vad man sålt klockan för (och har underlag för) kan PostNord göra en egen bedömning till ens nackdel.

Det är därför man inte bör skicka klockor med PostNord där det finns minsta risk att klockan kan värderas över 50k. Man bör ha väldigt god marginal för att vara på den säkra sidan.

Ja, det är lite godtyckligt och det som är kruxet här. Vad man sålt klockan för (och har underlag för) kan PostNord göra en egen bedömning till ens nackdel.

Det är därför man inte bör skicka klockor med PostNord där det finns minsta risk att klockan kan värderas över 50k. Man bör ha väldigt god marginal för att vara på den säkra sidan.
Kan tycka det är rätt sjukt av Postnord att isf komma med egna definitioner av marknadsvärde. Marknadsvärdet är det pris som den öppna marknaden är beredd att betala för en tjänst, produkt eller tillgång under normala förhållanden. Den prisnivå där flest antal köpare och säljare kan mötas. Med andra ord kommer det alltid att genomföras affärer under och över det medelvärdet.

Du nämnde ju i ett inlägg ovan att du anser att klockans marknadsvärde understiger SEK 50 000. Om du känner att dina belägg för detta är tillräckligt starka så blir det ju svårt för PostNord att argumentera för att en enskild affär utgör ett marknadsvärde? Om de i villkoren inte tillämpat en egen definition av ordet "marknadsvärde" bör ju gängse definition gälla.

Men jag fattar såklart att det blir jäkligt svårt att argumentera med ett stort bolag.

• Like
Kan tycka det är rätt sjukt av Postnord att isf komma med egna definitioner av marknadsvärde. Marknadsvärdet är det pris som den öppna marknaden är beredd att betala för en tjänst, produkt eller tillgång under normala förhållanden. Den prisnivå där flest antal köpare och säljare kan mötas. Med andra ord kommer det alltid att genomföras affärer under och över det medelvärdet.

Du nämnde ju i ett inlägg ovan att du anser att klockans marknadsvärde understiger SEK 50 000. Om du känner att dina belägg för detta är tillräckligt starka så blir det ju svårt för PostNord att argumentera för att en enskild affär utgör ett marknadsvärde? Om de i villkoren inte tillämpat en egen definition av ordet "marknadsvärde" bör ju gängse definition gälla.

Men jag fattar såklart att det blir jäkligt svårt att argumentera med ett stort bolag.
Nu är jag lite djävulens advokat men utifrån deras perspektiv är det väl kanske inte så sjukt. De gör en bedömning som gagnar deras intressen. Om det finns annonser på över 50k så är det väl i deras intresse att bedöma att marknadsvärdet är över 50k. På gränsen kan ju även två auktoriserade värderingsmän göra två olika bedömningar.

Om ett litet företag är drabbat så är bedömningen att neka ersättning rätt riskfri. Enda sättet för företaget att få rätt är att vända sig till domstol och det är en stor munsbit att dra PostNord till domstol.

Nu är jag lite djävulens advokat men utifrån deras perspektiv är det väl kanske inte så sjukt. De gör en bedömning som gagnar deras intressen. Om det finns annonser på över 50k så är det väl i deras intresse att bedöma att marknadsvärdet är över 50k. På gränsen kan ju även två auktoriserade värderingsmän göra två olika bedömningar.

Om ett litet företag är drabbat så är bedömningen att neka ersättning rätt riskfri. Enda sättet för företaget att få rätt är att vända sig till domstol och det är en stor munsbit att dra PostNord till domstol.
Jag är helt med på det resonemanget och att de självfallet tolkar till sin egen fördel. Den poängen jag försökte få fram är att om de hänvisar till ett marknadsvärde så borde detta baseras på ett genomsnitt av genomförda affärer. Inte den specifika affären du har genomfört. Ett marknadsvärde är ett genomsnitt och de bör förhoppningsvis göra rätt för sig och förhålla sig till det. Om det är så att du har belägg för att marknadsvärdet är under SEK 50 000 på den klocka du skickat så är det ju dessa belägg de ska förhålla sig till. Inte den specifika affären.

Men jag är såklart helt med på att Postnord inte är ett företag man drar inför domstol, tyvärr. Hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt för dig!

• Like
"Om det finns annonser..." är ju ett fantastiskt dåligt mått på marknadsvärde, det kan inte rimligtvis användas. Det är ju snarare motsatsen, om de inte säljs för det priser så är priset för högt, dvs inte marknadsvärde.

"Om det finns annonser..." är ju ett fantastiskt dåligt mått på marknadsvärde, det kan inte rimligtvis användas. Det är ju snarare motsatsen, om de inte säljs för det priser så är priset för högt, dvs inte marknadsvärde.
Bara att dra genomsnitt på C24 och säga att värdet är högre i så fall, låter helt sinnes.

Även stört att de inte täcker upp till 50k oavsett värdet på klockan. Paketet är ju försäkrat till 50k, då bör 50k utgå i så fall. Ja, jag vet att det står så tokigt i avtalet.

Bara att dra genomsnitt på C24 och säga att värdet är högre i så fall, låter helt sinnes.

Även stört att de inte täcker upp till 50k oavsett värdet på klockan. Paketet är ju försäkrat till 50k, då bör 50k utgå i så fall. Ja, jag vet att det står så tokigt i avtalet.
Kan ju bara förklaras med att de vet att de har kriminella som anställda och att de inte vill fresta dem med för dyra prylar.

Kan ju bara förklaras med att de vet att de har kriminella som anställda och att de inte vill fresta dem med för dyra prylar.

Dock är hanteringen på värdefrakt helt annorlunda. Nu killgissar jag men, procent av sändningar ”borttappade” värdefrakter är nog ganska små sett till hur många sändingar som hanteras. ”Fel/problem” händer i majoritet av branscher. Sen kan jag hålla med om som @yonsson skrev ovan att deras avtal är skevt, men man förstår ju varför de gör det.

Dock är hanteringen på värdefrakt helt annorlunda. Nu killgissar jag men, procent av sändningar ”borttappade” värdefrakter är nog ganska små sett till hur många sändingar som hanteras.
Absolut, men det har hänt fler gånger och kunden har ju försäkrat sig mot att det ska hända. Värdefraken är riktigt dyr. Minns inte riktigt vad jag betalade när jag skickade en Tudor för några veckor sedan men typ 800kr kanske.

Absolut, men det har hänt fler gånger och kunden har ju försäkrat sig mot att det ska hända. Värdefraken är riktigt dyr. Minns inte riktigt vad jag betalade när jag skickade en Tudor för några veckor sedan men typ 800kr kanske.

Ja självklart, dock inget bolag oavsett tjänst eller produkt är felfri. Hade vart intressant att se postnords PPM/statistik för reklamationer av värdefrakt. Jo den är ganska dyr sett till vad man får.

Det har blivit snordyrt och så har de plockat bort tejpen samt signering av kanter. Betalade också nästan 800 senast.

Har du någon uppdatering i ärendet @Zed ? Hur har allt gått?
Ersättning betalades ut men det sjukaste hände sedan. Klockan levererades häromdagen efter nästan tre månader och helt oskadd dessutom. Hemleverans var inte ens inkluderat och enligt PostNord var försändelsen rödmarkerad i systemet och egentligen skulle leverans varit omöjlig.

Många rutiner har brutits enligt PostNord och deras teori är att klockan hela tiden varit på företagscentret vid destinationsorten men att de inte letat tillräckligt hårt. Mycket huvudvärk för ingenting kort sammanfattat…

Ersättning betalades ut men det sjukaste hände sedan. Klockan levererades häromdagen efter nästan tre månader och helt oskadd dessutom. Hemleverans var inte ens inkluderat och enligt PostNord var försändelsen rödmarkerad i systemet och egentligen skulle leverans varit omöjlig.

Många rutiner har brutits enligt PostNord och deras teori är att klockan hela tiden varit på företagscentret vid destinationsorten men att de inte letat tillräckligt hårt. Mycket huvudvärk för ingenting kort sammanfattat…
Fyran vad sjukt! Nästan så man skulle fått behålla ersättningen som sveda och värk. 😂 Nåväl, skönt att det löste sig. Mindre skönt att det blev så mycket jobb för din del.

• Like
Köpte en klocka av klockmaster.com. Valde att skicka tillbaka den samma dag.
Nu har det gått 9 dgr och klockan har inte rört på sig sen jag lämnade in den till PN.
Dock är den tillbaka skickad med en retursedel från klockmaster (jälmers ur)
Får väl se hur detta slutar..

Köpte en klocka av klockmaster.com. Valde att skicka tillbaka den samma dag.
Nu har det gått 9 dgr och klockan har inte rört på sig sen jag lämnade in den till PN.
Dock är den tillbaka skickad med en retursedel från klockmaster (jälmers ur)
Får väl se hur detta slutar..
Förstår inte fetstilade, vad har Jälmers ur och Klockmaster ihop?

Inget fetstilande på min dator...
IMG_1312.jpeg

Nån som vet hur bra PostNords försäkring funkar när man sålt klocka och bokar frakt via Tradera? ”Försäkring upp till 5000kr” kan det stå.

Har inte Tradera nåt bra köparskydd nu också? Men du kanske tänker att det blir onödiga kostnader för att ha både hängslen och livrem?
Har använt deras försäkring en gång när ett paket försvann. Ersattes till 100%.
Tog ett tag och det gäller att ha så mycket dokumentation som möjligt sparat på tansaktionen. Tradera kommer du inte få mycket hjälp av utan du får driva det själv mot fraktbolaget.

Ett tips som jag brukar köra är att faktiskt dela upp betalningen i 50k + resten .
Detta för att kunna styrka ett värde och en betalning om oturen är framme.
Om det håller eller inte? Tveksamt kanske ..
Vem beslutar det faktiska marknadsvärdet?
Jag kanske sålde billigt?

Har använt deras försäkring en gång när ett paket försvann. Ersattes till 100%.
Tog ett tag och det gäller att ha så mycket dokumentation som möjligt sparat på tansaktionen. Tradera kommer du inte få mycket hjälp av utan du får driva det själv mot fraktbolaget.
Då kommer den avgörande frågan, var det en klocka du hade skickat?

Tillbaka
Topp