Roland81
Basic
`Tror det bara gäller nya varor...Nån som vet hur bra PostNords försäkring funkar när man sålt klocka och bokar frakt via Tradera? ”Försäkring upp till 5000kr” kan det stå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
`Tror det bara gäller nya varor...Nån som vet hur bra PostNords försäkring funkar när man sålt klocka och bokar frakt via Tradera? ”Försäkring upp till 5000kr” kan det stå.
PostNord bestämmer marknadsvärdet och är värdet kring 50k och över så finns risken att de bedömer till din nackdel. Är värdet en bit eller långt över 50k så är det kört.Ett tips som jag brukar köra är att faktiskt dela upp betalningen i 50k + resten .
Detta för att kunna styrka ett värde och en betalning om oturen är framme.
Om det håller eller inte? Tveksamt kanske ..
Vem beslutar det faktiska marknadsvärdet?
Jag kanske sålde billigt?
PostNord bestämmer marknadsvärdet och är värdet kring 50k och över så finns risken att de bedömer till din nackdel. Är värdet en bit eller långt över 50k så är det kört.
Står det i villkoren att ”PostNord avgör marknadsvärdet”?PostNord bestämmer marknadsvärdet och är värdet kring 50k och över så finns risken att de bedömer till din nackdel. Är värdet en bit eller långt över 50k så är det kört.
Nej. Luddigt formulerat till deras fördel så klart.Står det i villkoren att ”PostNord avgör marknadsvärdet”?
De gör en bedömning själva. Sedan är det upp till dig att klaga vidare om du inte håller med. Nästa instans är ARN.Står det i villkoren att ”PostNord avgör marknadsvärdet”?
I mitt fall räckte det inte med överföring/kvitto. De gjorde en egen bedömning av marknadsvärdet.Gäller det här även om man har kvitto/kopia på överföringen?
Hoppas de inte får marknadspriset från Chrono24. Många som blir rökta i Sverige(klocksnack) då![]()
Så är det väl alltid? Man kan ju inte lita på en kunds värdering. Speciellt inte när den skall ersättas. Samma hos försäkringsbolag osv.Står det i villkoren att ”PostNord avgör marknadsvärdet”?
Har någon skickat en klocka med ett värde över 25k med Postnord? Vad jag kan hitta försäkrar de inga paket med högre innehållsvärde än så. Finns något annat alternativ för inrikesfrakt?
Du är åtminstone i rätt tråd. Värde.Har någon skickat en klocka med ett värde över 25k med Postnord? Vad jag kan hitta försäkrar de inga paket med högre innehållsvärde än så. Finns något annat alternativ för inrikesfrakt?
Det är ju mer regel än undantag att spårningstjänsten inte fungerar tillfredsställande. Hoppas det är så i detta fallet också, och varan kommer fram oskadd!PostNord.......mmm....luktar skunk
Har ett REK med en klocka som skickades 9/2 men är sedan 11/2 fast. Tankarna går kring stulet eller vad!?
Mitt tålamod är tyvärr ute. Hädanefter kommer jag försöka undvika PostNord så gott jag bara kan. PostNords ena vd drar in ca 935k/mån, inte illa för det är man väl värd när det sköts så galant med alla nöjda och glada!?
![]()
Har upptäckt det i appen(ominstallerar den ibland) och på hemsidan. Hoppas kan man men ingen sms eller brevavisering än så länge =(Det är ju mer regel än undantag att spårningstjänsten inte fungerar tillfredsställande. Hoppas det är så i detta fallet också, och varan kommer fram oskadd!
Riktigt tråkigt. Men detta är återigen varför man ska betala allt med kreditkortet.Idag har jag fått en ny upplevelse i hur illa det kan vara ställt med Postnord (och i detta fall även Tullverket).
Jag har handlat en klocka av en Japan på eBay. Klockan anländer Sverige via Japanska postverket och Postnord tar vid och ber mig betala importmoms och tullavgifter innan paketet kan behandlas och delas ut. Detta swishar jag omgående och får även bekräftelse på.
Paketet lämnar Japan 2025-04-28. Det landar på Arlanda 2025-05-03. Försändelsen tullbehandlas 2025-05-03.
Paketet dyker upp i appen 2025-05-08 med ”försändelsen har tullbehandlas och släppts av tullen / försändelsen är påväg”, sedan händer inget mer…
Nu börjar det riktiga knaset!!!
Postnord vill att jag kontaktar avsändaren och ber honom göra en reklamation till Postnord. När/om denna reklamation väl är utredd och klar kommer alltså avsändaren i Japan få ersättning för det försvunna paketet (och kan därmed återbetala mig). Men vänta lite nu, vad händer med den summa jag faktiskt betalat till Postnord för importmoms och avgifter? Jo, den summan (minus Postnords hanteringsavgift förstås) har skickats till Tullverket.
Tullverket betalar bara tillbaka tull och importmoms om jag kan bevisa att varan antingen returnerats till ursprungslandet eller på annat sett lämnat europa. Hur gör jag det då jag aldrig mottagit varan? Jag kan testa att göra en reklamation, men utsikterna är nära på noll utan bevis för just detta.
Jag återkommer då till Postnord och ber dom kontakta Tullverket för att berätta att varan inte existerar, och att dom måste återbetala mig det dom tagit ut i förskott, vilket känns rimligt i min bok då det är till Postnord jag betalat avgiften till.
-Ehh, njae, vi har inga såna rutiner, du måste göra en reklamation av ärendet, så kan vi utreda sen.
-Jasså, kan jag få tillbaka tull+moms då?
-Näe, dom pengarna har ju inte vi, dom har vi skickat till Tullverket.
-Ja, fast dom betalar ju bara tillbaka om jag kan bevisa att varan lämnat eu, kan ni hjälpa till att bevisa detta eller kan ni på annat vis förklara att paketet inte existerar längre så att dom kan betala tillbaka det jag betalade i förskott till er?
-Jag är hemskt ledsen, men det enda jag kan göra är att be dig göra en reklamation så vi kan utreda…
Ja, så blir man bestulen på paketet av Postnord och har betalat importmoms och avgifter i förskott, så är man alltså helt blåst på dessa pengar!?!
Det låter faktiskt kriminellt i dubbel bemärkelse i mina öron![]()
Idag har jag fått en ny upplevelse i hur illa det kan vara ställt med Postnord (och i detta fall även Tullverket).
Jag har handlat en klocka av en Japan på eBay. Klockan anländer Sverige via Japanska postverket och Postnord tar vid och ber mig betala importmoms och tullavgifter innan paketet kan behandlas och delas ut. Detta swishar jag omgående och får även bekräftelse på.
Paketet lämnar Japan 2025-04-28. Det landar på Arlanda 2025-05-03. Försändelsen tullbehandlas 2025-05-03.
Paketet dyker upp i appen 2025-05-08 med ”försändelsen har tullbehandlas och släppts av tullen / försändelsen är påväg”, sedan händer inget mer…
Postnord vill att jag kontaktar avsändaren och ber honom göra en reklamation till Postnord. När/om denna reklamation väl är utredd och klar kommer alltså avsändaren i Japan få ersättning för det försvunna paketet (och kan därmed återbetala mig). Men vänta lite nu, vad händer med den summa jag faktiskt betalat till Postnord för importmoms och avgifter? Jo, den summan (minus Postnords hanteringsavgift förstås) har skickats till Tullverket.
Tullverket betalar bara tillbaka tull och importmoms om jag kan bevisa att varan antingen returnerats till ursprungslandet eller på annat sett lämnat europa. Hur gör jag det då jag aldrig mottagit varan? Jag kan testa att göra en reklamation, men utsikterna är nära på noll utan bevis för just detta.
Jag återkommer då till Postnord och ber dom kontakta Tullverket för att berätta att varan inte existerar, och att dom måste återbetala mig det dom tagit ut i förskott, vilket känns rimligt i min bok då det är till Postnord jag betalat avgiften till.
-Ehh, njae, vi har inga såna rutiner, du måste göra en reklamation av ärendet, så kan vi utreda sen.
-Ja, fast dom betalar ju bara tillbaka om jag kan bevisa att varan lämnat eu, kan ni hjälpa till att bevisa detta eller kan ni på annat vis förklara att paketet inte existerar längre så att dom kan betala tillbaka det jag betalade i förskott till er?
-Jag är hemskt ledsen, men det enda jag kan göra är att be dig göra en reklamation så vi kan utreda…
Ja, så blir man bestulen på paketet av Postnord och har betalat importmoms och avgifter i förskott, så är man alltså helt blåst på dessa pengar!?!
Hur menar du nu? Jag får ju ett sms ifrån Postnord om upprätta en tulldeklaration. När detta är gjort får jag ett nytt sms där jag ska betala summan dom kommit fram till, i detta fall med swish. Vilken skillnad skulle en kortbetalning göra menar du?Riktigt tråkigt. Men detta är återigen varför man ska betala allt med kreditkortet.
Jag har kontaktat säljaren i Japan. Jag har gjort en reklamation både hos Tullverket och Postnord, och även kontaktat konsumentombudsmannen. Så fort jag får en bekräftelse på att paketet är helt borta blir det även en polisanmälan. Tyvärr är nog just den det minst verksamma i sammanhanget, lär läggas ned med vändande post.Mitt förslag är att ta ärendena ett steg i taget: först ska det fastställas av PostNord att paketet är borta, sedan begär du en skriftlig bekräftelse på att du aldrig fått paketet. Sedan vänder du dig till Tullverket och försöker få tillbaka pengarna.
Glöm inte att polisanmäla stölden här i Sverige och informera PostNord när du har gjort det. Själva kommer de förstås inte göra det.
Förenklat. Köp reklameras skriftligt. Sen anmäler man det till kreditgivaren, med all dokumentation så är det inte ditt ekonomiska problem längre.Hur menar du nu? Jag får ju ett sms ifrån Postnord om upprätta en tulldeklaration. När detta är gjort får jag ett nytt sms där jag ska betala summan dom kommit fram till, i detta fall med swish. Vilken skillnad skulle en kortbetalning göra menar du?
Jag har kontaktat säljaren i Japan. Jag har gjort en reklamation både hos Tullverket och Postnord, och även kontaktat konsumentombudsmannen. Så fort jag får en bekräftelse på att paketet är helt borta blir det även en polisanmälan. Tyvärr är nog just den det minst verksamma i sammanhanget, lär läggas ned med vändande post.
Jag hade ett paket som försvann hos tullverket och dök upp 8 månader senare.Idag har jag fått en ny upplevelse i hur illa det kan vara ställt med Postnord (och i detta fall även Tullverket).
Hade tullverket paketet? Väldigt ovanligt och udda de skulle slarva bort något de stoppat för att undersöka.Jag hade ett paket som försvann hos tullverket och dök upp 8 månader senare.
Det var iofs ingen klocka. Jag fick återbetalning av säljaren eftersom dom hade en försäkring om leverans inom en viss tid. Tänkte inte mer på det och efter 8 månader dök paketet upp med postenHade tullverket paketet? Väldigt ovanligt och udda de skulle slarva bort något de stoppat för att undersöka.
Förmodar det var Posten som slarvade? Väldigt ovanligt tullverket rör paket.Det var iofs ingen klocka. Jag fick återbetalning av säljaren eftersom dom hade en försäkring om leverans inom en viss tid. Tänkte inte mer på det och efter 8 månader dök paketet upp med posten
Du får gärna förtydliga hur detta skulle vara tillämpbart i just detta fall, det kan säker hjälpa fler än migFörenklat. Köp reklameras skriftligt. Sen anmäler man det till kreditgivaren, med all dokumentation så är det inte ditt ekonomiska problem längre.
Vet iofs inte vart det försvann men PostNord hävdade att det försvann i tullhanteringenFörmodar det var Posten som slarvade? Väldigt ovanligt tullverket rör paket.
Är pappskallarna på Postnord som "sköter" klareringen.Vet iofs inte vart det försvann men PostNord hävdade att det försvann i tullhanteringen
Det postnord kallar tullhantering är i deras egen regi. Väldigt sällan tullverket begär in paket för kontroll.Vet iofs inte vart det försvann men PostNord hävdade att det försvann i tullhanteringen
Dvs. fortfarande i speditörens händerVet iofs inte vart det försvann men PostNord hävdade att det försvann i tullhanteringen