• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pre-Owned

NRE

Vacheron
2-Faktor
Nej, det finns ingen clean story.
Det är en massa svammel och trams och gissningar.
Vill gärna höra från någon som verkligen gjort detta / eller vet hur det gått. Sent 2018 > fram till nu.
Jag har läst berättelser från åtminstone två, kanske tre, medlemmar som samlat berättade att
1) man inte får jättebra betalt (Nymans marginal)
2) det är smidigt (inget tjafs, bara värde och plocka ny klocka

Jag tror också att jag läst att någon hade svårt att få betalt här på forumet och Nymans betalade lika mycket som priset klockan annonserades för.
 

Erdna

Cartier
Jag har läst berättelser från åtminstone två, kanske tre, medlemmar som samlat berättade att
1) man inte får jättebra betalt (Nymans marginal)
2) det är smidigt (inget tjafs, bara värde och plocka ny klocka

Jag tror också att jag läst att någon hade svårt att få betalt här på forumet och Nymans betalade lika mycket som priset klockan annonserades för.

Tack för din sammanfattning. Får gå på det då :)
"Inte jätte bra betalt" det var det man ville höra, var det en Sjöö Sandström/TAG eller va de Omega/Rolex.... typ så.
Jag menar, man tar det ju mer med en klackspark om det var en TAG te.x
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Tack för din sammanfattning. Får gå på det då :)
"Inte jätte bra betalt" det var det man ville höra, var det en Sjöö Sandström/TAG eller va de Omega/Rolex.... typ så.
Jag menar, man tar det ju mer med en klackspark om det var en TAG te.x


Är väl bara att fråga om du har ett objekt du vill bli av med. Vips så har du svar på dina frågor och slipper spekulera.
 

Bonumm

Panerai
Polaren som sålde sin 116600 skulle fått 15k mindre på Nymans än vad den såldes för via PM här på KS. De räknade av en service plus deras eget påslag. Men det gick att höja deras första bud när jag sa vad jag fått för andra bud på klockan. Sedan så är man ju tvungen att köpa en ny klocka också. Man kan inte få pengar emellan utan får mellanskillnaden i ett presentkort om den nya klockan är billigare än inbytet.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tack för din sammanfattning. Får gå på det då :)
"Inte jätte bra betalt" det var det man ville höra, var det en Sjöö Sandström/TAG eller va de Omega/Rolex.... typ så.
Jag menar, man tar det ju mer med en klackspark om det var en TAG te.x
Det är egentligen inte särskilt svårt att bilda sig en uppfattning om inbytesvärde. Utgå från aktuellt marknadsvärde (för butiksförsäljning) och dra av vad du själv tror är rimlig marginal för Nymans att ta ut (samt eventuell servicekostnad) så får du fram ett ungefärligt värde, bättre svar än så är helt omöjligt att få utan att kontakta Nymans för en värdering.

Det är så klart svårare att applicera på kalla och/eller udda modeller men man får i alla fall en generell bild av prisläget och eftersom det är ett inbytesprogram har de givetvis ett intresse i att du byter in klockan hos dem i och med att det samtidigt innefattar nyförsäljning för deras del och då kanske man är lite mer generös jämfört med ett rent inköp.

Även om någon nu har en likadan klocka av samma årsmodell som den du funderar på att byta in behöver det inte heller innebära att du kommer att få samma inbytespris då marknaden kanske ser annorlunda ut idag, skick och tillbehör skiljer sig åt osv. Det enda sättet att få en korrekt värdering är helt enkelt att kontakta Nymans, allt annat är spekulation, till och med den information som baseras på egna erfarenheter eftersom den inte nödvändigtvis går att applicera på andra fall.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Nej, det finns ingen clean story.
Det är en massa svammel och trams och gissningar.
Vill gärna höra från någon som verkligen gjort detta / eller vet hur det gått. Sent 2018 > fram till nu.
Jag lämnade in min Rolex deepsea precis när dom hade börjat med pre-owned.
Fick lite mindre betalt än här på forumet.
Gick in med klockan och kom ut med en ny Rolex efter 15-20 minuter.
Smidigt och enkelt
 

genjo

Omega
Dåligt med info här men är det någon här på KS som lämnat in sin klocka genom Krons eller Nymans Pre-Owned tjänst? Eller kanske vet någon som gjort och då kan dela med sig hur det var..

Jag var nära att byta in min klocka på nymans i vintras (slutade med att jag krängde den till luxurywatches 500 meter bort). Tycks vara en halvsmidig process där man måste lyckas pricka in en dag då värderarkillen är på plats. Han tittar över skicket i någon minut, kollar sedan vad referensen säljer för på Chrono24 varpå han erbjuder ~80%. Värt att tillägga är att du förväntas köpa någonting dyrare av dem och således lämnar din klocka som delbetalning.

Luxurywatches erbjöd mig någon procent ytterligare, affären var klar på 15 minuter och jag var inte tvungen att köpa någonting av honom för att få sälja.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Jag var nära att byta in min klocka på nymans i vintras (slutade med att jag krängde den till luxurywatches 500 meter bort). Tycks vara en halvsmidig process där man måste lyckas pricka in en dag då värderarkillen är på plats. Han tittar över skicket i någon minut, kollar sedan vad referensen säljer för på Chrono24 varpå han erbjuder ~80%. Värt att tillägga är att du förväntas köpa någonting dyrare av dem och således lämnar din klocka som delbetalning.

Luxurywatches erbjöd mig någon procent ytterligare, affären var klar på 15 minuter och jag var inte tvungen att köpa någonting av honom för att få sälja.
Har handlat med luxury watches också. Mkt trevliga och bra bemötande från dom.
Nymans funkar precis så, att man måste köpa något dyrare än den klockan man kommer in med. Något man inte behöver på LW, sålde en Panerai på LW, där jag fick bra mkt mer betalt än vad jag skulle få på forumet.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Ser inga priser på de senast inkomna objekten. Temporärt eller ny taktik från @Nymans Ur 1851?
Reagerade på samma igår. Priser på förfrågan kanske? Vill inte skylta med att ta list +50% för Rolex? Priserna är förhandlingsbara? Vill inte irritera folk som bytt in med högt påslag? Kan ju vara vad som helst. Men nog vore det konstigt att kolla exempelvis begagnade bilar på en handlares hemsida utan att få se priser.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
De har ju överlag varit rätt dåliga på att vara uppdaterade vad gäller retail-priserna på hemsidan så tycker det är rimligt att de tas bort. Är man intresserad av priset på en viss klocka är det inte svårare än att gå förbi butiken alternativt slänga iväg ett email.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ser nu att det inte bara är på pre-owned som priserna försvunnit utan även på de vanliga sidorna :confused:
 

TomGanks

Panerai
Jag tror inte att någon har nämnt det än men jag fick mail från Klockia.se på Gotland gällande att de också ska börja sälja pre-owned. Ingen aning om hur de ligger till i pris eller så men de är väl ansedda som butik i alla fall.

https://www.klockia.se/begagnade-klockor

Kul! Jag råkar befinna mig på öjn just nu. Läge att gå förbi butiken en sväng till nu! Är det alltså hela utbudet som finns på hemsidan som är i Visby eller har de fler butiker?
 

DrKlocka

Audemars
På Klockias Pre-owned-avdelning Omega, varför har de samma bild som en beg smp gmt som finns inne hos Bergströms Göteborg?
Screenshot_20190703_223840_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20190703_223831_com.android.chrome.jpg
 

m_s

Patek
2-Faktor
Jag gissar på att Klockia samarbetar med någon internationellt då de anger 7-10 dagars frakt och att skicket på klockan beskrivs på engelska.
 

Garibaldi

Breitling
Jag förstår ditt resonemang och tycker att den här tråden har ett förvånansvärt lågt deltagande. Men det är väl mindre obehagligt att kasta skit på forummedlemmar som man tycker har felprisat sina annonser än att ifrågasätta en AD. Gråhandlardiskussionen och orimliga andrahandspriser dominerar många trådar, men när en AD och dessutom forumsponsor beter sig på samma sätt så är det tyst. Ängsligt är bara förnamnet.

Vad är det som är konstigt? Cash is king. Nymans vill bara bredda sin affärsverksamhet och gör helt rätt i det. Tycker man priserna är för höga så är det väl bara att avstå?? Rolexhysterin på detta forum är hu skrattretande. Samma Jönseri som Panerai som höjer sina priser kraftigt varje år och begagnatmarkmaden följer efter som en svans. Nymans är en grym butik med ett fantastiskt sortiment,stort kunnande och en institution. Det är också ett företag som vill gå med vinst. Annars kan man ju starta upp en egen klockbutik.
 

Garibaldi

Breitling
Luktar ej nyfångad fisk :) :)
Man får hoppas att Nymans/Krons har lite mer affärsetik/moral än så, men i teorin skulle det vara möjligt den är ju trots allt pre-owned.
Kanske kan man ha en tidsangivelse på vad som räknas som pre-owned låt säga 12 månader innan säljaren i detta fall Nymans tar på sig ett säljuppdrag på en klocka de sålt alternativt säga tack men nej tack till att ta in objektet. Nu uppstår väl detta enkom på Rolex då det är sjuka leveranstider och tillgången ett skämt.
Kan tycka att Rolex har en del i detta problem då man behöver stå i kö i åratal på en sport Rolex (utan att veta när och om man får en ) detta tvingar i princip en potentiell köpare att handla av en gråhandlare eller som i detta fall en pre-owned av en AD till ett högre pris än list, vilket självklart är helt sjukt.
Det är ju också möjigt för Rolex att öka sin produktion på sportklockorna. Dom matar ju ut klockor till kreti och pleti. Det är ju det som orskar det här.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Vad är det som är konstigt? Cash is king. Nymans vill bara bredda sin affärsverksamhet och gör helt rätt i det. Tycker man priserna är för höga så är det väl bara att avstå?? Rolexhysterin på detta forum är hu skrattretande. Samma Jönseri som Panerai som höjer sina priser kraftigt varje år och begagnatmarkmaden följer efter som en svans. Nymans är en grym butik med ett fantastiskt sortiment,stort kunnande och en institution. Det är också ett företag som vill gå med vinst. Annars kan man ju starta upp en egen klockbutik.
Välkommen till forumet. Spännande att du gör en så diskret debut.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Topp