Tack för pingen
@Torsten . Jag tänkte att jag reder ut lite av de frågetecken som nämnts här i tråden.
Först vill jag bara passa på att säga att det är kul att det engagerar så många att vi börjat med Pre-Owned och vi känner fortfarande efter drygt ett år att vi är i startskedet med denna satsning. Det kommer att hända mycket med Pre-Owned framöver och vi letar hela tiden efter nya sätt att utvecklas. Om man orkar och tycker det är kul att komma med tips så mottages de gärna på vår dedikerade mailadress för allt som rör Pre-Owned.
[email protected]
Om vi börjar med Jaeger-LeCoultre Q162843M så är det certifikatet mycket riktigt inte ifyllt helt. Det som är ifyllt är klockans referens och serienummer vilket jag skulle säga är det absolut nödvändiga för att vi ens skulle ta klockan i inbyte. Sen är så klart inköpsdatum och var klockan är utplockad väldigt intressant också. Jag har dock bett Jaeger-LeCoultre om ett utdrag ur deras arkiv så att vi åtminstone får reda på hur gammal klockan är. Med tanke på att den inte är 100% komplett så har vi också prissatt klockan där efter.
Vad gäller klockor som det är väntelistor på så var vi kluvna över om vi ens skulle ta in dessa för inbyte men vi landade till slut i att vi behöver separera på nytt och begagnat och att det helt enkelt är okej att om en klocka är värd mer än listpris också prissätta den där efter.
Prissättningen och marginalerna på våra Pre-Owned-klockor varierar mycket från klocka till klocka. På klockor som vi anser vara lite knepigare att sälja, det vill säga med lite större risk att bli sittandes med länge så behöver vi ha lite mer spelrum genom högre marginaler. På klockor som vi anser går snabbt att sälja och som är i bra skick och kanske till och med endast upp till ett par år gamla säljer vi i regel med lite lägre marginaler. Men man ska veta att om klockan är 4 år eller äldre eller inte har servats på ca 3-4år eller mer så behöver vi alltid ta höjd för servicekostnader. Servicekostnaderna har flera gånger ätit upp vår marginal och därför behöver vi numera ibland låta våra urmakare se över klockan innan inbytet kan fullbordas.
Grundidén är och kommer alltid att vara att möjliggöra smidigare affärer och etablera bättre relationer med våra nuvarande och framtida kunder.
// Basse