• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pre-Owned

Då kan du, istället för att själv tramsa dig, motivera det i tråden. Tack för din generella ursäkt.
Detta snack om trams förstår jag inte utan tolkar det som någon typ av härskarteknik. Jag ”tramsar” inte utan uttrycker min åsikt i frågan, vilket de flesta säkert förstår. Jag är fullständigt till freds med hur nymans erbjuder sina kunder en tjänst de efterfrågar och behöver väl knappast argumentera för detta? De som tycker att det ”känns” fel kan väl istället utveckla hur jag ska göra när jag vill byta in min hulk och köpa ny dinka? Uppriktigt nyfiken.

Detta snack om trams förstår jag inte utan tolkar det som någon typ av härskarteknik. Jag ”tramsar” inte utan uttrycker min åsikt i frågan, vilket de flesta säkert förstår. Jag är fullständigt till freds med hur nymans erbjuder sina kunder en tjänst de efterfrågar och behöver väl knappast argumentera för detta? De som tycker att det ”känns” fel kan väl istället utveckla hur jag ska göra när jag vill byta in min hulk och köpa ny dinka? Uppriktigt nyfiken.
Okej, lycka till!

Du ska göra exakt som du vill när du vill byta in din klocka och Nymans får ta vilket pris de vill om det är där som du lämnar in den. Det jag tror att folk tycker är oseriöst är ifall det inte skulle vara en privatperson som lämnat in klockan utan att de bägge ads byter klockor med varandra. Säger inte att det är så det går till. :)

Du ska göra exakt som du vill när du vill byta in din klocka och Nymans får ta vilket pris de vill om det är där som du lämnar in den. Det jag tror att folk tycker är oseriöst är ifall det inte skulle vara en privatperson som lämnat in klockan utan att de bägge ads byter klockor med varandra. Säger inte att det är så det går till. :)
Är det detta folk tror och blir upprörda över? Äntligen hör jag ett argument. Väldigt naivt att tro två stora (i Sverige) ADs inte har bättre försäljningskanaler än att gråsälja nya sportrollar öppet på sina egna hemsidor.

Är det detta folk tror och blir upprörda över? Äntligen hör jag ett argument. Väldigt naivt att tro två stora (i Sverige) ADs inte har bättre försäljningskanaler än att gråsälja nya sportrollar öppet på sina egna hemsidor.
Det är det jag är upprörd över iallafall, att klockorna aldrig når en ”riktig köpare” utan går bara från hyllan till pre-owned.

Självklart har de redan bra försäljningskanaler, men det ger inte lika bra vinst som att få sälja en ”begagnad” klocka långt över listpris. Därav min orolighet att allt inte skulle gå rätt till när det är så pass lätt att välja denna väg istället.

Tror ni kan vara lugna, finns väldigt många som har Rolex och som inte är ett dugg intresserade av klockor, men som vill byta upp sig då och då, att man då får göra en affär under trygga förhållanden är inget att uppröras över. Nyman sitter inte på nätterna och pillar av plasten eller skickar ljusskygga personer med klockor till konkurrerande AD. Det funkar rätt bra för Nymans att sälja nya klockor till listpris.

Koncernnyckeltal 2018-04 (tkr)
Omsättning 555 820
Res. e. fin 60 100
Årets resultat 45 743
Summa tillgångar 225 539
Fler bokslut & nyckeltal

@genjo vart tog du vägen? In och delta nu :D
Oj, var inte beredd på att sätta en såhär pass stor snöboll i rullning..
Jag vet inte alltså, jag är kluven. Jag tycker att det ser väldigt märkligt ut och att det skulle kunna uppfattas som oseriöst.

Samtidigt håller jag med många andra här om att Nymans står i en ganska svår position.
De vill ju inte erbjuda säljande kunder ett riktigt skambud för att kunna sälja till listpris. De självklart inte köpa in till marknadsvärde för att sälja till listpris då det vore en usel affär. Då återstår att antingen göra som man gör idag: att köpa runt marknadspris och sälja till marknadspris, eller att helt enkelt inte köpa klockor vars marknadsvärde är högre än list. Det är helt klart invecklat..

Oj, var inte beredd på att sätta en såhär pass stor snöboll i rullning..
Jag vet inte alltså, jag är kluven. Jag tycker att det ser väldigt märkligt ut och att det skulle kunna uppfattas som oseriöst.

Samtidigt håller jag med många andra här om att Nymans står i en ganska svår position.
De vill ju inte erbjuda säljande kunder ett riktigt skambud för att kunna sälja till listpris. De självklart inte köpa in till marknadsvärde för att sälja till listpris då det vore en usel affär. Då återstår att antingen göra som man gör idag: att köpa runt marknadspris och sälja till marknadspris, eller att helt enkelt inte köpa klockor vars marknadsvärde är högre än list. Det är helt klart invecklat..

Jätte lustigt om någon kommer in med en Hulk och får svaret:
"Nej tyvärr, vi köper inte in populära modeller enligt våra policy. Vi får bara köpa in kassa modeller som ingen vill ha.
Är det något annat jag kan hjälpa till med?"

Jätte lustigt om någon kommer in med en Hulk och får svaret:
"Nej tyvärr, vi köper inte in populära modeller enligt våra policy. Vi får bara köpa in kassa modeller som ingen vill ha.
Är det något annat jag kan hjälpa till med?"

Kul att du tog diskussionen med din fru. Det är alltid roligt att höra åsikter utanför KS-bubblan även om jag antar att hon har fått sin beskärda del av klocksnack :)

Spontant känns det som ett bra sätt för en oerfaren person att byta in en klocka och lägga mellanskillnaden på något nytt. Upptäckte detta för någon vecka sedan och har gått i tankarna att lämna in min Speedmaster. Är det någon som har använt tjänsten nyligen och sett hur mycket avdrag/påslag de normalt sett ger?

Spontant känns det som ett bra sätt för en oerfaren person att byta in en klocka och lägga mellanskillnaden på något nytt. Upptäckte detta för någon vecka sedan och har gått i tankarna att lämna in min Speedmaster. Är det någon som har använt tjänsten nyligen och sett hur mycket avdrag/påslag de normalt sett ger?
Har inte använt men jag skulle gissa att du får ca 5k under marknadsvärde för din speedy. Men istället får du ju en smidig affär utan "risk".

Jag säger inte att du har fel men vad grundar sig din gissning på?
Tycker mig minnas att jag läst om vad folk blivit erbjudna här på forumet. Kan ha fel. Dessutom har jag läst/hört att Nymans tar höjd för eventuellt servicebehov och därför erbjuder ganska lågt betalt (Såvida du inte byter in en pepsi förstås). Kan ha fel även här.

Såg att denna ligger ute på nymans ur. Samma år som min egen men modell 006 (safirglas och 1863 movement), min är 005 (hesalite och 1861). Bör väl kunna räkna med en bit under 30k för den isåfall.
Speedmaster pre owned.JPG

Såg att denna ligger ute på nymans ur. Samma år som min egen men modell 006 (safirglas och 1863 movement), min är 005 (hesalite och 1861). Bör väl kunna räkna med en bit under 30k för den isåfall.
Speedmaster pre owned.JPG
Enda sättet att veta är väl att höra med dem. Berätta gärna här om vad du erbjöds :)

Jag säger inte att du har fel men vad grundar sig din gissning på?
Lyckades inte editera förra svaret med citat så det kommer här:
Enligt Nymans själva
Tack för pingen @Torsten . Jag tänkte att jag reder ut lite av de frågetecken som nämnts här i tråden.

Först vill jag bara passa på att säga att det är kul att det engagerar så många att vi börjat med Pre-Owned och vi känner fortfarande efter drygt ett år att vi är i startskedet med denna satsning. Det kommer att hända mycket med Pre-Owned framöver och vi letar hela tiden efter nya sätt att utvecklas. Om man orkar och tycker det är kul att komma med tips så mottages de gärna på vår dedikerade mailadress för allt som rör Pre-Owned. [email protected]

Om vi börjar med Jaeger-LeCoultre Q162843M så är det certifikatet mycket riktigt inte ifyllt helt. Det som är ifyllt är klockans referens och serienummer vilket jag skulle säga är det absolut nödvändiga för att vi ens skulle ta klockan i inbyte. Sen är så klart inköpsdatum och var klockan är utplockad väldigt intressant också. Jag har dock bett Jaeger-LeCoultre om ett utdrag ur deras arkiv så att vi åtminstone får reda på hur gammal klockan är. Med tanke på att den inte är 100% komplett så har vi också prissatt klockan där efter.

Vad gäller klockor som det är väntelistor på så var vi kluvna över om vi ens skulle ta in dessa för inbyte men vi landade till slut i att vi behöver separera på nytt och begagnat och att det helt enkelt är okej att om en klocka är värd mer än listpris också prissätta den där efter.

Prissättningen och marginalerna på våra Pre-Owned-klockor varierar mycket från klocka till klocka. På klockor som vi anser vara lite knepigare att sälja, det vill säga med lite större risk att bli sittandes med länge så behöver vi ha lite mer spelrum genom högre marginaler. På klockor som vi anser går snabbt att sälja och som är i bra skick och kanske till och med endast upp till ett par år gamla säljer vi i regel med lite lägre marginaler. Men man ska veta att om klockan är 4 år eller äldre eller inte har servats på ca 3-4år eller mer så behöver vi alltid ta höjd för servicekostnader. Servicekostnaderna har flera gånger ätit upp vår marginal och därför behöver vi numera ibland låta våra urmakare se över klockan innan inbytet kan fullbordas.

Grundidén är och kommer alltid att vara att möjliggöra smidigare affärer och etablera bättre relationer med våra nuvarande och framtida kunder.

// Basse

Dock värdering -20% betalar dom..

Gäller inte Nymans men lär vara liknande.

@galácticon Ja det är teoretiskt fullt möjligt även om jag inte tror det lär bli särskilt vanligt. Vi har hört med Rolex och så länge man som auktoriserad återförsäljare inte sätter detta i system så är det inget de ställer sig emot.
@Nymans Ur 1851 När jag var in till er för en tid sedan och visade intresse för stålsport meddelade ni att listorna var stängda.
Jag påtalade mitt missnöje med listorna, att det vore mer transparent med principen först till kvarn då många stålisar går direkt ut på marknaden igen till ett högre pris.
Ni delade min tanke kring detta, att det är ytters olyckligt att folk som står i kö på en klocka sedan avyttrar den i princip direkt samt att det inte är något ni ställde er bakom.
Låt mig fråga, det är altså ok trots allt men bara så länge man säljer tillbaka till er så att ni kan göra er en hacka?

Dåligt med info här men är det någon här på KS som lämnat in sin klocka genom Krons eller Nymans Pre-Owned tjänst? Eller kanske vet någon som gjort och då kan dela med sig hur det var..

Flera har skrivit om sina erfarenheter. Sök och du ska finna :)
Dåligt med info här men är det någon här på KS som lämnat in sin klocka genom Krons eller Nymans Pre-Owned tjänst? Eller kanske vet någon som gjort och då kan dela med sig hur det var..

Tillbaka
Topp